Тема. Глибоке духовне наповнення людини у вірші Ліни Костенко «Крила».
Мета: продовжити знайомити учнів із творчістю Ліни Костенко, допомогти усвідомити філософський зміст вірша «Крила»,визначити його художні особливості; формувати навички виразного читання й аналізу поезії, розвивати креативне мислення; виховувати любов до поетичного слова, увагу до духовного наповнення людини.
Обладннання: портрет Ліни Костенко, кросворд, картки для конкурсу літературознавців, відеозапис, де Богдан Ступка читає вірш «Крила», аудіозапис пісні «Крила» на слова Ліни Костенко, малюнки учнів, картини із зображенням Меркурія, Купідона, ангелів.
Хід уроку
I. Актуалізація опорних знань
1. Виразне читання вірша «Чайка на крижині».
2.Бесіда за прочитаним.
- Про яку пору року розповідає поетеса на початку вірша?
(Про зиму)
- Виберіть і прочитайте дієслова з першої частини поезії. Яке відчуття створюють ці дієслова-присудки?
(Неспокій, тривогу)
(Чайку)
(Самотня)
(Тривоги за її життя, жалю)
(Що він має крила)
(«Нащо крилатим ґрунт під ногами?»)
2. Відповіді I групи « Майстри пера», що працювала вдома над продовженням вірша « Чайка на крижині».
- Прочитайте своє продовження вірша «Чайка на крижині».
II. Оголошення теми й мети уроку
1.Кросворд.
1).У вірші «Кольорові миші» Л. Костенко осіннє сонце називає «яблуко-…(недоквас)».
2). Друге повнозначне слово в назві вірша Л.Костенко «Чайка (на)…(крижині)».
3). У вірші «Чайка на крижині» одягнуто в стару свитину «із тодішніх зів’ялих трав» …(зиму).
4). Літературний рід, у якому реальність відображається через передачу думок і почуттів людини – це …(лірика).
5). Співзвучне закінчення рядків у вірші – це… (рима).
н |
е |
д |
о |
к |
в |
а |
с |
|
|
|
к |
р |
и |
ж |
и |
н |
і |
||
|
з |
и |
м |
у |
|
||||
|
л |
і |
р |
и |
к |
а |
|||
р |
и |
м |
а |
|
|||||
2. Запис теми уроку на дошці й у зошитах.
III. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні на уроці ми вивчимо ще один вірш Л.Костенко, який називається «Крила». Він і є продовженням поезії «Чайка на крижині». Увесь твір складається насправді з п’яти частин: «Надбережжя», «Крига на Одрі», «Крила», «Ґрунт», «Усміх», − кожна з яких має свій зміст і закінчену думку. За жанром це поема. Вона називається «Чайка на крижині». Наше завдання – ознайомитися зі змістом та художніми особливостями вірша «Крила».
IV. Засвоєння нових знань
1.Повідомлення підготовленого учня про історію написання поеми «Чайка на крижині».
Ліна Костенко написала поему, перебуваючи в Польщі, а точніше в порту міста Щецін у 1958році. Твір увійшов до збірки «Мандри серця».
Милуючись весняною природою на березі річки Одер, поетеса побачила чайку на крижині. Це її спонукало до роздумів про сенс людського життя, про духовну наповненість людини. Л. Костенко в поезії показала як вона сумує за Україною, жалкує, що вона не птах і не може полетіти додому.
Зате поетеса здатна полетіти на своїх творчих крилах та крилах спогадів куди завгодно.
2.Бесіда з учнями.
- Пригадайте, слово «крила» однозначне чи багатозначне?
- Що воно може означати?
3. Перегляд відеозапису,де народний артист України, герой України Богдан Ступка читає вірш Л. Костенко.
Бесіда.
(Це крила духовності людини)
4.Слово вчителя.
Отже, крила – це символ духовності, багатства думки, емоційного піднесення, могутності, незалежності й упевненості.
Недарма у греків крила символізували любов і перемогу. Давньогрецький філософ Платон уважав крила символом розуму. Їх зображують на взутті Меркурія – бога торгівлі й прибутків. Крила за спиною мають бог кохання Купідон та ангели-охоронці.
(У процесі розповіді вчитель демонструє ілюстрації)
До речі, в українській мові є фразеологізми зі словом крила. Давайте прочитаємо їх у підручнику на с.204.
5.Робота за малюнками.
- Розгорніть підручник на с.203.
- Що ви бачите на малюнку В. Ковальчук « Дитячі сни»?
- Чи лише на крилах снів може літати людина?
- Розкажіть, які крила зобразили ви на своїх малюнках?
Виступ групи «Художників».
6.Робота з текстом вірша.
- Прочитайте вдумливо вірш мовчки, чи є у вірші незрозумілі вам слова? ( Словникова робота за запитаннями учнів).
- Прочитайте виразно вірш уголос та знайдіть уривок у якому говориться про те, з чого зроблено крила людини.
- Пригадайте, що таке алегорія?
- Чи можна образ крил вважати алегоричним?
- Розгорніть підручник на с. 110 і прочитайте уривок на початку повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять», у якому йдеться про лебедині крила.
- Що в крилах із поетичного й прозового твору спільне?
- Пригадайте з чого Дедал виготовив крила для Ікара? ( Грецька міфологія).
- Які крила повинна мати людина?
- Визначте тему вірша. ( Зображення людських крил – символу духовності людини).
- Визначте головну думку поезії. ( Людина обов’язково крім ґрунту під ногами повинна мати ще й крила духовності).
- Визначити ідею твору. ( Заклик бути духовно багатими людьми).
7. Складання асоціативного куща «Людські крила».
8. Індивідуальна робота з картками.
- Поєднайте художні засоби з їх визначеннями.
«вічного поривання» |
риторичні оклики |
«а як же людина?», « а що ж людина?» |
рефрен |
«а крила має!» |
епітет |
«то буде…», « Укого…», «або з …» |
порівняння |
«крила, не з пуху-пір’я, а з правди, чесноти і довір’я» |
риторичні запитання |
« а крила має. А крила має!» |
анафора |
V. Підсумок уроку
- Давайте прослухаємо пісню «Крила» у виконанні гурту «Куля» на слова Л. Костенко.
- Що ви відчували, слухаючи пісню на слова Л. Костенко?
VI. Домашнє завдання.
Опрацювати с. 203-205, написати невеликий твір-роздум на тему «Нащо крилатим ґрунт під ногами?». Вивчити напам’ять один із віршів Л. Костенко.