М.Павленко. «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських». Роль у творі художніх засобів. Символічне значення образів старовинної шафи та чарівних коралів

Про матеріал
Розробка уроку містить низку цікавих завдань: рольова гра "У психолога" з метою з'ясування причини невдач та пошуки можливих способів подолання родового прокляття; спостереження над мовним матеріалом, характеристика символічних образів та знайомство із сімейними реліквіями своїх однокласників, написання листа собі-випускнику в майбутнє.
Перегляд файлу

Урок української літератури в 7 класі

Тема. М.Павленко. «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських». Роль у творі художніх засобів. Символічне значення образів старовинної шафи та чарівних коралів.

Мета: продовжити роботу над змістом твору, з’ясувати роль художніх засобів у ньому, розкрити символічне значення образів старовинної шафи й чарівних коралів;

розвивати логічне й образне мислення, увагу, спостережливість, уміння грамотно висловлювати свої думки;

виховувати відповідальність за свої вчинки, повагу до сімейних цінностей і традицій.

Тип уроку: урок закріплення знань, умінь, навичок.

Обладнання: текст твору, мультимедійна презентація, роздатковий матеріал.

 

Хід уроку

І. Вступне слово вчителя.

 Доброго дня, діти! Щойно пролунав дзвінок, який знову покликав нас по чергову порцію знань. Мені приємно бачити ваші усміхнені, зацікавлені і в той же час стривожені обличчя. Отож не будемо гаяти час, випробовувати ваше терпіння і пригадаємо назву твору, над змістом якого ми працювали на попередніх уроках.

 Так, це повість М.Павленко. «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських». Запишіть до зошитів тему уроку.

(Слайд 1)

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчання.

 Епіграфом до уроку я взяла слова з відомої вам поезії В.Симоненка «Ти знаєш, що ти – людина».

(Слайд 2)

  • Поясніть, як ви розумієте ці слова.
  • Про кого з героїв повісті ви б могли сказати «Людина»? Чому?

А кого б хотілося саме запитати: «Ти знаєш, що ти – людина?» Поясніть свій вибір.

 

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

(Слайд 3)

 Рольова гра «У психолога».

 Один із героїв повісті Вадим Кулаківський, здавалося б, має все. Та все ж його не можна назвати щасливим. І сам себе він таким не вважає, і навіть називає причину … (родове прокляття).

 Чи дійсно все-таки Вадим приречений і вже нічого не вдієш?

 Ваші однокласники отримали завдання перевтілитися в образи Вадима та спеціаліста з вирішення проблем та конфліктів.

Спробуємо послухати розмову хлопця з психологом.

 

(Слайд 4)

«Обери позицію»

  • Тож хто винен у проблемах, які окреслив Вадим?
  • Які слова ви б хотіли йому повторити? («Ти знаєш, що ти – людина?»)
  • А який зміст у них вкладаєте?
  • Подумайте й оберіть позицію: від чого залежить щастя людини - від її зовнішності, від учинків чи від грошей? Свій вибір позначте відповідним кружечком та обгрунтуйте.                                                                  

 

Слово вчителя.

Ні для кого не секрет, що засобом творення шедеврів художньої літератури для письменника є слово. Сучасна українська письменниця Марина Павленко написала повість-казку, де головна героїня Софійка мандрує не лише в минуле, а й у майбутнє. Для того, щоб створити відповідну атмосферу, авторка використовує певні групи слів.

  • Що це за слова?

 

Роль художніх засобів у творі

Дома ви мали завдання за групами виписати застарілі слова, нові слова (молодіжний сленг) та фразеологізми. Зачитайте відповідні групи слів, поясніть їх лексичне значення та занотуйте висновки про те, яку роль вони відіграють у тексті.

(Слайди 5,6,7)

 

Застарілі слова

Нові слова (молодіжний сленг)

Фразеологізми

Дворянин;

скриня;

маєток;

долівка;

карета.

(Дають змогу відтворити реалії життя к.ХІХ-п.ХХст.)

Бабки;

кентуюсь;

по барабану;

хай би валила;

бомжик;

супер;

хохма;

предки.

(Вказують на зневажливе ставлення Вадима до всіх, навіть до рідних)

До живих печінок дістала;

нав’язався на її голову;

на всі чотири сторони;

солі на хвіст насипати;

з ним каші не звариш;

слід замести;

мертвого б розбудило.

(Містять колоритні,образні народні вислови, єднають різні покоління)

 

  • Хто з героїв твору активно використовує сленг?
  • Як це його характеризує?
  • Яке особливе значення відводить письменниця фразеологізмам?

 

Фізкультхвилинка

(Слайд 8)

Щоб перейти до наступної частини уроку, пропоную перепочити.

 

Слово вчителя.

(Слайд 9)

Важливу роль відіграють у творі образи-символи старовинної шафи та коралів. Вони супроводжують Софійку протягом усієї повісті.

  • Як ви думаєте, чому цю старовинну шафу не поміняли, не викинули, а продовжують доглядати й берегти в сім’ї Софійки? (Ця шафа є не стільки матеріальним, як духовним спадком, що символізує пам’ять і пошану до свого роду).

 

(Слайд 10)

Не менш важливе місце відводиться в повісті коралям.

 

Учнівське повідомлення про коралі.

 

  • Зачитайте про  появу коралів та їх призначення (с.230-231).
  • Як би ви охарактеризували поведінку бабусі Клави? (Жертвує власним щастям і здоров’ям заради дітей та онуків)
  • У чому було її щастя? (У щасті своїх дітей).
  • Який висновок можна зробити про значення шафи та намиста у творі?

 

Слово вчителя.

Ваші однокласники також поспілкувалися з членами своїх родин і довідалися, які сімейні реліквії зберігаються в їхніх домівках.

 

(Слайди 11-16,

 

17-19,

 

20-21)

 

Творча робота

«Лист мені-випускнику»

(Слайд 22)

  • Пригадайте, з якою метою Софійка мандрувала в минуле? (Щоб урятувати рід Вадима Кулаківського від прокляття).

Також вона зазирнула й у майбутнє.

  • Чи хотіли б ви також побувати в майбутньому?

Така можливість у вас є. Через чотири роки ви закінчуватиме школу і одержите листи від … самих себе. А напишете їх просто зараз.

 

ІV. Підсумок уроку. Рефлексія.

Підводячи підсумок сьогоднішнього уроку, я б хотіла побажати вам не розгубити тих рис Людини, які є в кожного з вас, і берегти для наступних поколінь не лише матеріальні, а й моральні цінності.

 

(Слайд 23)

  • Пропоную дати відповіді на подані питання.

(Слайд 24)

Домашнє завдання.

Підготуватися до уроку позакласного читання:

прочитати оповідання Степана Васильченка «Приблуда».

* Підготувати повідомлення про письменника.

doc
Додано
3 лютого 2021
Переглядів
7744
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку