Урок у 8 класі на тему: " «Май душу, май серце, і будеш людиною на всі часи (Д.І. Фонвізін «Недоросток». Проблема освіти й виховання істинного громадянина в комедії)."

Про матеріал
Дана розробка допоможе вчителям у підготовці та проведенні уроку з позакласного читання в 8 класі.
Перегляд файлу

 

Розгорнутий конспект уроку із зарубіжної літератури в 8 класі

(Підготувала Вижга Валентина Григорівна, вчитель зарубіжної літератури. 

Філія заклад середньої освіти І-ІІ ступенів с. Писарівки опорного навчального закладу «Заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів с. Клембівки Ямпільської міської ради Вінницької області»)

 

 

Урок позакласного читання в 8 класі

Тема уроку: «Май душу, май серце, і будеш людиною на всі часи».

(Д.І. Фонвізін «Недоросток». Проблема освіти й виховання істинного громадянина в комедії).

Мета уроку: Ознайомити з твором Д.І. Фонвізіна «Недоросток», розвивати навички аналізу художнього твору, монологічного та діалогічного мовлення, виховувати інтерес до навчання, поважне ставлення до батьків, гуманізм, громадянський світогляд, прагнення бути корисним своїй Вітчизні.

Тип уроку: формування знань, умінь учнів.

Обладнання: текст комедії Фонвізіна «Недоросток», презентація до уроку, відео-урок до теми,  уривки із кінофільму «Недоросток», портрет Д.І. Фонвізіна.

Епіграф:

Ось лихоманства достойні плоди.

Д.І. Фонвізін

Хід уроку.

І. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель. Любі друзі, рада бачити вас! Будьте щасливі на віки вічні, будьте благодатні, послухайте настанову мою, діти  мої дорогі, і не посмійтеся з неї, а прийміть її в серце своє. Старих шануйте, як батька і матір своїх, а молодих - як братів своїх, любіть людей, відвідайте хворого,  брехні оберігайтеся, ліні бійтеся, бо лінь – мати всіх вад, будьте ввічливі, бо молодим  належить бути ввічливими, люб׳язними, вихованими. Діточки мої рідні, мир дому вашому!

- Скажіть, хто міг так вітатись зі своїми дітьми? Коли, в який час? ( Так, учитель зі своїми учнями ще в Древній Русі.)

-А яка необхідність сьогодні в цьому? Адже ми живемо в 21 столітті, ми все знаємо, ми впевнені в собі, ми все можемо, ми володіємо інтернеттехнологіями, то для чого нам, здавалось  би, успішним людям, звертати свій погляд назад, що було написано десятки століть тому?  (Відповіді учнів).

ІІ. Сприйняття  нового матеріалу.

  1.  Вчитель. Як ви думаєте, чому в мене в руках гаманець?  Хто з вас щось чув про першу виставу комедії «Недоросток» Д.І. Фонвізіна, яка відбулася в 1782 році? Подумки перенесемось у 18 ст… Театр  переповнений, адже це перша вистава комедії. Публіка дивиться на сцену, ловить кожне слово, особливо жадібно ловить кожне слово Стародума і Правдіна.  І уявіть собі, коли загриміли аплодисменти, на сцену полетіли гаманці. І перш за все, ці гаманці полетіли в бік акторів, які грали Стародума і Правдіна. Що хотіли  почути від них сучасники? Ось і ми привідкриємо символічний гаманець і  спробуємо знайти в безсмертній комедії російського комедіографа Д.І. Фонвізіна «Недоросток»  мудрі думки.
  2.  Коротка інформація про автора. Повідомлення учня.

F:\chart.png 3. Вчитель. Згадаємо, чим  цікаве для нас 18 ст.?

D:\Valya\Desktop\chart (1).png

4.Визначення теми і мети уроку.

Вчитель. Виховання і освіта. Письменників завжди хвилювала ця  проблема. Для чого людина вибирає собі нелегкий шлях здобуття нових знань, пошуку істини, для чого їй потрібно постійно вдосконалюватись, підвищувати свій інтелектуальний рівень? (міркування учнів).  Розкриваючи тему виховання, Фонвізін говорить вустами свого героя Стародума: «Воно (виховання) і повинно бути свідченням добробуту держави».  Давайте звернемося до теми  нашого уроку. Виділіть ключові слова (виховання, громадянин).

- Поясніть значення цих слів (Яких людей, громадян ми виховаємо, в такому суспільстві і будемо жити).

- Що означає – бути громадянином? (Бути корисним суспільству, державі, намагатися робити його кращим і успішнішим).

- А ви вважаєте себе громадянином? Так або ні – поясніть, чому?

- Що впливає на виховання людини як особистості, громадянина? (Людина народжується – її виховує сім׳я, вона дорослішає - її виховує сім׳я, оточення, суспільство і, звичайно, вона сама). Ітак, людину – громадянина виховує сім׳я, суспільство і сама людина виховує себе.   Звернемось до тексту.

  1. Актуалізація. Згадаємо героїв комедії. Подивіться  невеликі відеофрагменти з кінофільму «Недоросток» і уривок із програми А. Малахова.

-Як ви думаєте, для чого я показала їх? Як вони перегукуються між собою? Чи немає серед нас нащадків Митрофана і його мами? (Відповіді учнів).

- Твір «Недоросток» Фонвізіна був написаний у 18 ст. З моменту першої вистави  минуло вже майже двісті років, однак комедія з успіхом проходить на сцені сучасного театру.

-  В чому ж секрет такої незгасної популярності комедії, як ви думаєте? (Висловлювання учнів).

6. Словникова робота.

-Чули ви коли-небудь слово «недоросток»? До чого не доріс не-до-рос-ток? Так, до служби в армії або в канцелярії.

-А тепер є таке слово? Що воно означає? Невже ніколи не чули: «І де тільки вчать таких недоростків? І звідки вони тільки беруться?» Так, сучасний недоросток – «оболтус, тупиця, стогін батьків, лайка». Слово змінило значення. І все це дякуючи п׳єсі Фонвізіна. Давайте відкриємо початок твору і розшифруємо прізвища – «говорящие» фамилии».

7. Робота над змістом твору.

Вчитель. Згадаємо сюжет п׳єси. Він нескладний. В сім׳ї провінційних поміщиків Простакових живе їхня далека родичка сирота Софія. Простакова хоче видати її заміж за свого брата Тараса Скотиніна. Але тут дізнається, що Софія – багата спадкаємниця. І що далі? Продовжіть сюжет.(Учні продовжують).

 Інсценізація  І яви І дії.

Бесіда:

-Про що сперечаються герої в цій сцені?

-Хто думає, що вчитись зовсім непотрібно?

-Чи грамотна Простакова? Доведіть.

-А хто з героїв вважає, що вчитися потрібно?

 -Хто такий Тришкін? Як ви розумієте вислів «Тришкін кафтан»?

-Що дізнаємося про Митрофана?

- Давайте спробуємо скласти літературний портрет Митрофана

  Складання  кластера учнями. (В результаті має вийти такий). (Дворянин, його ім׳я означає «матір׳ю даний», розпещений, капризний, егоїстичний, не- спроможний любити, корисливий, хитрий, лінивий, любить поїсти, не любить працювати, боягуз, повний невіглас. («Не хочу учиться, а хочу жениться!»).

 

 

 

 

 

 

 

 

-Як і хто виховував Митрофана і що з цього вийшло?

-Хто головний у цій сім׳ї? (Мати, пані Простакова, мета всього її життя – щастя сина). Вона  піклується про нього, він забезпечений. Але чого немає в цій любові, в цьому вихованні? (в любові пані Простакової немає турботи про те, якою людиною виросте син, мати не навчила його працювати, приносити користь. Турбуючись про його біологічні потреби, не розуміє, що майбутнього в сина немає. Не розуміє, що виховала непотрібну для суспільства людину. В ньому немає нічого від справжнього громадянина. Це моральний каліка).

-А як вчителі навчають Митрофана?  Проаналізуємо сцену «Урок Митрофана».  (Вчителі також не докладають зусиль до того, щоб навчити Митрофана хоч чому-небудь.  В якійсь мірі використовуючи невігластво і неосвіченість пані Простакової, обманюють її, розуміючи, що вона не зможе перевірити результати їхньої праці).

-Чи могли такі вчителі виховати справжнього громадянина, готового служити вірою і правдою своїй Вітчизні? Чому, маючи стількох учителів, Митрофан залишився неуком?

8. Висновки.

Учень. Ми побачили, що собою являє  герой комедії Митрофан, чому він став моральним калікою.  Одна причина  - в вихованні. Його виховують у сім׳ї собі подібного, не виховували в ного потребу приносити користь, працювати, тому що і батьки були виховані в такому ж дусі – без принципів, без совісті. Жили за рахунок інших. І Митрофан виріс таким же, або ще гіршим. Він нікого не любить, навіть свою матір, зраджує її. Друга причина – він сам не хотів змінюватися, його все влаштовувало. В нього немає жодної риси громадянина.

Вчитель. Чи можна виховувати по-іншому? Згадаймо фінальну сцену комедії.  Скажіть декілька слів про систему виховання Стародума (Відповіді учнів).

9. Робота в групах з хмарами слів. Завдання для 1 групи: випишіть із хмар слів поради Стародума щодо виховання істинного громадянина. Скажіть, що б ви змінили, що, на ваш погляд, застаріло, поясніть свою точку зору.

C:\Users\Пользователь\Desktop\Word Art (1).jpeg

Завдання для 2 групи: з хмари слів випишіть афоризм Стародума, поясніть зміст (Наука в розбещеній людині є люта зброя робити зло»).

C:\Users\Пользователь\Desktop\Word Art (2).jpeg

Завдання для 3 групи: з хмари слів випишіть афоризм Стародума, поясніть зміст ( « Ось лихоманства достойні плоди».

 

C:\Users\Пользователь\Desktop\Word Art (3).jpeg

Задання для 4 групи: Складіть свої рекомендації з виховання громадянських рис людини, громадянських почуттів. Створіть з них хмарку слів.

10. Підсумкова бесіда.

Вчитель. Хто з героїв викликав у вас симпатію, чому?

-Скажіть, а страшно бути Митрофаном?  Продовжіть фразу: «Справа не в тому, що ти Митрофан, … (головне, що з тебе буде далі»).

- А хто в собі інколи знаходить риси Митрофана?(Відповіді учнів).

Висновок. Але чи так це страшно? Чи всі Митрофани пропащі люди? Ні, головне, не залишитись ним на все життя, вчасно отямитись. І якщо ви знаходите в собі риси Митрофана, не засмучуйтесь. І хай вам у житті допомагає мудрість. Я хочу вернутись до свого гаманця. Яку мудрість із комедії «Недоросток» ви хочете залишити собі після уроку, може, якусь фразу, висновок? (Учень дістає листок, читає: «Май душу, май серце, і будеш людиною на всі часи»).

11. Послухайте вірш, написаний вашою ученицею:

Хто є істинний громадянин?

В когось є талант

Землю засівати.

В когось є талант

Книги видавати.

Хтось працює під землею

В темних надрах шахт.

Ну а хтось і день і ніч

Не міняє вахт.

А хтось служить на кордоні

Береже наш сон.

Хтось лікує, хтось будує –

Це простий закон.

Ось вони, земля на них

Тримається всяк час.

Істинними громадянами

Називаєм вас.

12. Рефлексія.

Прийом « Незакінчене речення»:

Вчитель. Висловіть свої думки, продовживши речення.

1.Сьогодні я дізнався…

2. Було цікаво…

3. Я виконував завдання…

4. Я зрозумів, що…

5. Тепер я можу…

6. Я відчув, що…

7. Я придбав…

8. Я навчився…

9. У мене вийшло…

10. Я зміг…

11. Я спробую…

12. Мене здивувало…

13. Урок дав мені для життя…

Домашнє завдання: повторити матеріал за темою « Бароко і класицизм». Підготуватися до контрольної роботи (різнорівневі завдання).

docx
До підручника
Зарубіжна література 8 клас (Паращич В.В., Фефілова Г.Є.)
Додано
27 листопада 2021
Переглядів
770
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку