Люди Землі, мисліть, думайте і творіть добро!
Урок позакласного читання в 8 класі
Тема уроку: Тема доброти за оповіданням В.Г. Распутіна «Уроки французької» з використанням технології РКМ.
Мета: формування компетентностей: ключові: ознайомити з творчістю письменника, розкрити та допомогти усвідомити ідейно-художнє багатство твору, розвивати навички виразного читання; комунікативні: розвивати навички висловлювати думки та враження, працювати самостійно та в групі; інформаційні: розвивати навички роботи з додатковою літературою: загальнокультурні: в результаті аналізу твору донести до учнів думку про те, що людина сама формує свою особистість, виховувати в них почуття доброти, милосердя, совісті, порядності, гідності.
Тип уроку: урок формування нових знань, умінь і навичок
Обладнання: портрет письменника, презентація до уроку, фрагмент з кінофільму «Уроки французької».
Епіграф:
Розум може підказати, чого
слід уникати, і тільки серце
говорить, що потрібно робити.
Жозеф Жубер
Хід уроку.
І. Мотивація навчальної діяльності.
Послухайте оповідання відомого педагога В. Сухомлинського «Як на світі жити?» і подумайте над питанням: в чому його смисл?
«У маленької Каті велика радість – нарешті одужав її татусь, який більше року лежав у лікарні, три операції переніс. Мама і Катя бідували не раз. Бувало, прокинеться вночі Катя і чує, як мама тихо плаче. А сьогодні тато вже на роботі. Здоровий і бадьорий. Зустріла дівчинка у дворі двох своїх однокласників Петю і Гришу і поділилась радістю:
-Наш тато одужав!
Хлопчики подивились на Катю здивовано і, нічого не сказавши, побігли грати м'яча.
Катя підійшла до дівчаток, що грали в «класи».
-Наш тато одужав,- сказала вона.
Одна з дівчаток, Ніна, здивовано спитала:
Катя відчула, як до горла підкотився важкий клубок, дихати їй стало важко. Вона відійшла до самотнього дерева і заплакала».
Вчитель.
- І так, в чому смисл цього оповідання? Чому Катя заплакала? (відповіді учнів).
-Дійсно, інколи нам з вами так не вистачає найменшої людської підтримки. Коли нас похвалять, приголублять, порадіють разом з нами, нам стає приємно, і ми ніби окрилені. А коли люди з байдужістю дивляться на нас і часто просто не звертають уваги на наші біди, нам стає самотньо і сумно. Тому ми з вами повинні проявляти турботу і увагу до тих, хто живе поряд з нами.
-Про що ми будемо говорити сьогодні на уроці? Як здогадались? (про добро, доброту). Чи актуальне це поняття в наші дні? Чи зустрічається в нашому житті?
ІІ. Формулювання учнями теми і мети уроку.
Доброта. Саме ця людська риса є основною в героїв В.Г. Распутіна. Ось і сьогодні ми спробуємо зрозуміти, як входить доброта в наше життя. А слова французького письменника Жозефа Жубера стануть епіграфом до уроку. Як ви їх розумієте? (Висловлювання учнів).
-Пов'яжіть поняття «доброта» з нашим твором і сформулюйте мету уроку. Вчитель. Сьогодні на уроці спробуємо розкрити духовні цінності, моральні закони, за якими живуть герої Распутіна в оповіданні «Уроки французької», виявити авторську позицію і ваші точки зору, продовжимо вчитися аналізувати художній твір і працювати над культурою мовлення.
ІІІ. Осмислення.
Творчість В. Распутіна безсумнівно притягує читачів, тому що поряд з буденним завжди присутні духовні цінності, моральні закони, неповторні характери, авторські роздуми про життя, про людину, про природу. Ось такі задатки мужності, добра і краси ми спробуємо сьогодні відшукати не тільки в героєві повісті, а й в собі.
1.Робота над твором.
Вчитель. При підготовці до уроку ви були об'єднані в три групи.
1 група: розказати про дитинство письменника, скориставшись QR-кодом.
Питання до класу: що допомогло Распутіну отримати освіту і піти в люди?
2 група. Повідомлення про життя героя в райцентрі за планом:
Висновок учителя: І так, діти, із ваших відповідей ми зрозуміли, що прообразом головного героя оповідання є сам В.Г. Распутін. Всі події, які сталися з героєм, були в житті письменника. Одинадцятирічний герой вперше волею обставин відірваний від сім'ї, розуміє, що на нього покладені надії рідних і всього села: адже він, за спільною думкою односельців, покликаний стати «розумною людиною». Герой докладає всіх зусиль, долаючи голод і тугу за домівкою, щоб не підвести земляків.
Вчитель. З давніх давен суспільство розглядає ігри в гроші як аморальне заняття. Як ви розумієте значення слова аморальний? Як ви гадаєте, чому азартні ігри – аморальне заняття? Які емоції викликає людина, яка програла в карти або рулетку? А чи викликає такі почуття герой оповідання Распутіна? Як називається почуття, протилежне аморальності? (моральність).
-Знайдіть визначення в тлумачному словнику і порівняйте зі своїм.
- Моральний чи аморальний вчинок скоїв герой, граючи в «чику»? (Распутін пропонує нам інший погляд на азартні ігри. Для хлопчика гра – єдино можливий спосіб вижити. Голодний і постійно сумуючий за домівкою селянський хлопчик тільки добував собі рубль на молоко. В його поведінці не було нічого аморального, поганого. Він нікого не ображав і силою грошей не забирав, і невже це багатство – один рубль?)
3 група. Кому присвячене оповідання «Уроки французької»? Скористайтесь QR-кодом.
-Питання до класу: як ви думаєте, чому автор присвятив оповідання своїй вчительці? Яку роль зіграла Лідія Михайлівна в житті хлопчика?
Для від повіді звернемося до тексту твору.
Якою запам'яталась учителька головному герою? Знайдіть у тексті опис портрету Лідії Михайлівни; що особливого підкреслено в ньому? (Читання опису « Лидии Михайловны тогда было…»; « В лице ее не было жестокости…»).
-Які почуття викликав у Лідії Михайлівни хлопчик? (Вона ставилась до нього з розумінням і співчуттям, цінувала його цілеспрямованість. Тому вчителька почала займатися з хлопчиком додатково, розраховуючи його вдома нагодувати. Чому Лідія Михайлівна вирішила відправити посилку хлопчику і чому цей задум їй не вдався? (Вона хотіла допомогти йому, але наповнила посилку «міськими» продуктами і цим видала себе. Гордість не дозволила хлопчику прийняти подарунок).
-Чи вдалося вчительці знайти спосіб допомогти хлопчику, не утискаючи його гордість? (Вона запропонувала грати гру «пристінок» на гроші).
-Чому головний герой вважав украй непристойно і аморально приймати гроші від Лідії Михайлівни в вигляді подачок, але спокійно ставився до «чики» і гри в «заміряшки» з нею? (Головний герой вважав виграні гроші чесно зароблені. А гроші, які дісталися без будь-яких зусиль з його боку, зачепили самолюбство. Лідія Михайлівна легко розкрила причину відмови від подарунка. І вибрала інший спосіб допомоги).
-Як ви ставитесь до цього вчинку вчительки?
-Оцініть вчинок Лідії Михайлівни з точки зору моральності.
-Чи моральне її рішення грати на гроші зі своїм учнем?
(Допомогти головному герою не було ніякої можливості, подарунків або грошей він не брав, а дати йому роботу в той час було б ще більш аморально).
-А морально було б закрити очі на його голод? Чи моральною була б професійна позиція нейтралітету? (Ні, тому що в першу чергу це було б не по-людськи. Нехай вона не виховала в ньому високої моралі, не турбувалась про його моральне виховання. Перш за все Лідія Михайлівна турбувалась про його фізичний стан, про те, щоб він хоча б міг нормально вчитися, не думаючи постійно про голод).
Висновок. Граючи на гроші зі своїм учнем, Лідія Михайлівна, з точки зору педагогіки, скоїла вчинок аморальний. «Але що стоїть за цим вчинком?» - питає автор. Дивлячись, що її учень в голодні повоєнні роки недоїдає, вона намагалась йому допомогти: в вигляді додаткових занять запрошувала додому, щоб нагодувати, присилала посилку, нібито від матері. Але хлопчик від усього відмовлявся. І вчителька вирішує грати з хлопчиком на гроші, підігруючи йому. Вона йде на обман, але щаслива, тому що їй це вдається. Це краще, ніж моральна бездушність і професійний нейтралітет.
Вчитель. Формально він правий. Але за цим скривається аморальність і відсутність людинолюбства, розуміння труднощів життя дитини, відірваної від рідного дому. «Розум може підказати, чого потрібно уникати, і тільки серце говорить, що потрібно робити». Як співвідноситься цей вислів з твором В.Г. Распутіна «Уроки французької»? (Відповіді учнів).
Висновок. 1. Найсправедливіший суддя людини – вона сама. Керуючись своїми життєвими принципами, етичними нормами, ми всі свої вчинки в основному неусвідомлено піддаємо детальному аналізу і суворій оцінці, докоряючи і звинувачуючи себе за неправильний крок. І саме цей докір совісті набагато болючіший від осуду оточуючих тебе людей. Саме тихий підлий голосок нашіптує: «Як погано ти вчинив…не потрібно було…», висуває звинувачення набагато страшніші, ніж найжорстокіший вирок оточуючих людей. І перед ним немає виправдання. Тому що моральність у всі часи оцінюють за одним і тим самим критерієм: наскільки людяним був учинок. І Лідії Михайлівні немає в чому виправдовуватися. Вона вчинила по совісті, так, як хотіло її серце.
2. Який найголовніший урок отримав герой від учительки?
3. Кінець оповідання говорить про те, що навіть після розлуки зв'язок з людьми не переривається, доброта не зникає: «Среди зимы, уже после январских каникул, мне пришла на школу по почте посылка. Когда я открыл ее, достав опять топор из-под лестницы,- аккуратными, плотными рядами в ней лежали трубочки макарон. А внизу в толстой ватной обертке я нашел три красных яблока.
Раньше я видел яблоки только на картинках, но догадался, что это они.»
4. Скориставшись «Ромашкою Блума», висловіть своє бачення героїв у
Творі. Робота в групах.
5.Закінчіть, будь ласка, речення: « На мою думку, уроки – це…».
навчальні заняття;
-паростки добра в людині;
- досвід спілкування;
-висновки, життєві спостереження;
- духовний ріст людини;
- підсумки подій, роздумів, переживань, вчинків.
6. Учитель. До сьогоднішнього уроку ви готували проект «Яким повинен бути вчитель, щоб залишитися в пам'яті учня».
(Представлення учнями проекту).
ІІІ. Підсумки.
- Закінчуємо наш урок, і я сподіваюсь, що кожний отримав для себе якийсь важливий життєвий урок, урок доброти, співчуття, збагатив свій духовний досвід думками автора, героїв і ваших товаришів. Основне призначення людини – творити добро. Можливо, саме тому ще в старій абетці, коли букви алфавіту позначалися найближчими людині словами: З – земля, Л – люди, М – мислення, Д – добро. Азбука ніби закликала: Люди Землі, мисліть, думайте і творіть добро!
IV. Рефлексія. Вправа ДРІД:
Д – досвід (що робили на уроці);
Р – рефлексія (яке відчуття);
І – інформація (яку інформацію отримав);
Д – дії (як будете діяти в майбутньому).
Звучить пісня «Дорогою добра».