Урок у 8 класі на тему: "Тема доброти за оповіданням В. Распутіна "Уроки французької" з використанням методики РКМ"

Про матеріал
Розгорнутий конспект уроку допоможе вчителю зарубіжної літератури провести урок позакласного читання в 8 класі, використавши стратегію формування навичок критичного мислення, QR - коди, проекти.
Перегляд файлу

Люди Землі, мисліть, думайте і творіть добро!

Урок позакласного читання в 8 класі

 Тема уроку: Тема доброти за оповіданням В.Г. Распутіна «Уроки французької» з використанням технології  РКМ.

Мета: формування компетентностей: ключові: ознайомити з творчістю письменника, розкрити та допомогти усвідомити  ідейно-художнє багатство твору, розвивати навички виразного читання; комунікативні: розвивати навички висловлювати думки та враження, працювати самостійно та в групі; інформаційні: розвивати навички роботи з додатковою літературою: загальнокультурні: в результаті аналізу твору донести до учнів думку про те, що людина сама формує свою особистість, виховувати в них почуття доброти, милосердя, совісті, порядності, гідності.

Тип уроку: урок формування нових знань, умінь і навичок

Обладнання: портрет письменника, презентація до уроку, фрагмент з кінофільму «Уроки французької».

Епіграф:

Розум може підказати, чого

слід уникати, і тільки серце

 говорить, що потрібно робити.

Жозеф  Жубер

Хід уроку.

І. Мотивація навчальної діяльності.

Послухайте оповідання відомого педагога В. Сухомлинського «Як на світі жити?» і подумайте над питанням: в чому його смисл?

«У маленької Каті велика радість – нарешті одужав її татусь, який більше року лежав у лікарні, три операції переніс. Мама і Катя бідували не раз. Бувало, прокинеться вночі Катя і чує, як мама тихо плаче. А сьогодні тато вже на роботі. Здоровий і бадьорий. Зустріла дівчинка у дворі двох своїх однокласників Петю і Гришу і поділилась радістю:

-Наш тато одужав!

Хлопчики подивились на Катю здивовано і, нічого не сказавши, побігли грати м'яча.   

Катя підійшла до дівчаток, що грали в «класи».

-Наш тато одужав,- сказала вона.

Одна з дівчаток, Ніна, здивовано спитала:

  • Ну й що?

Катя відчула, як до горла підкотився важкий клубок, дихати їй стало  важко. Вона відійшла до самотнього дерева і заплакала».

Вчитель.

- І так, в чому смисл цього оповідання? Чому Катя заплакала? (відповіді учнів).

-Дійсно, інколи нам з вами так не вистачає найменшої людської підтримки. Коли нас похвалять, приголублять, порадіють разом з нами, нам стає приємно, і ми ніби окрилені. А коли люди з байдужістю дивляться на нас і часто просто не звертають уваги на наші біди, нам стає самотньо і сумно. Тому ми з вами повинні проявляти турботу і увагу до тих, хто живе поряд з нами.

-Про що ми будемо говорити сьогодні на уроці? Як здогадались? (про добро, доброту). Чи актуальне це поняття в наші дні? Чи зустрічається в нашому житті?

ІІ.  Формулювання учнями теми і мети уроку.

Доброта. Саме ця людська риса є основною в героїв В.Г. Распутіна. Ось і сьогодні ми спробуємо зрозуміти, як входить доброта в наше життя.  А слова французького письменника Жозефа Жубера стануть епіграфом до уроку. Як ви їх розумієте? (Висловлювання учнів).  

-Пов'яжіть поняття «доброта» з нашим твором і сформулюйте мету уроку. Вчитель. Сьогодні на уроці спробуємо розкрити духовні цінності, моральні закони, за якими живуть герої Распутіна в оповіданні «Уроки французької», виявити авторську позицію і ваші точки зору, продовжимо вчитися аналізувати художній твір і працювати над культурою мовлення.

ІІІ. Осмислення.

Творчість В. Распутіна безсумнівно притягує читачів, тому що поряд з буденним завжди присутні духовні цінності, моральні закони, неповторні характери, авторські роздуми про життя, про людину, про природу. Ось такі задатки мужності, добра і краси ми спробуємо сьогодні відшукати не тільки в героєві повісті, а й в собі.

 1.Робота над твором.

Вчитель. При підготовці до уроку ви були об'єднані в три групи.

1 група: розказати про дитинство письменника, скориставшись QR-кодом.

Картинка 17 из 3478

Питання до класу: що допомогло Распутіну отримати освіту і піти в люди?

2 група. Повідомлення про життя героя в райцентрі за планом:

  1. Чому хлопчик, герой оповідання, опинився в райцентрі?
  2. Які успіхи були в героя в школі?
  3. Який був душевний стан хлопчика?

Висновок учителя: І так, діти, із ваших відповідей ми зрозуміли, що прообразом головного героя оповідання є сам В.Г. Распутін. Всі події, які сталися з героєм, були в житті письменника. Одинадцятирічний герой вперше волею обставин відірваний від сім'ї,  розуміє, що на нього покладені надії рідних і всього села: адже він, за спільною думкою односельців, покликаний стати «розумною людиною». Герой докладає всіх зусиль, долаючи голод і тугу за домівкою, щоб не підвести земляків.

  • Як складалися стосунки героя з оточуючими його дітьми? (Відповіді учнів).

Вчитель. З давніх давен  суспільство розглядає ігри в гроші як аморальне заняття. Як ви розумієте значення слова аморальний? Як ви гадаєте, чому азартні ігри – аморальне заняття? Які емоції викликає людина, яка програла в карти або рулетку? А чи викликає такі почуття герой оповідання Распутіна? Як називається почуття, протилежне аморальності? (моральність).

  • Що таке моральність? Як ви розумієте значення  цього слова?

-Знайдіть визначення в тлумачному словнику і порівняйте зі своїм.

- Моральний чи аморальний вчинок скоїв герой, граючи в «чику»? (Распутін пропонує нам інший погляд на азартні ігри. Для хлопчика гра – єдино можливий спосіб вижити. Голодний і постійно сумуючий за домівкою селянський хлопчик тільки добував собі рубль на молоко. В його поведінці не було нічого аморального, поганого. Він нікого не ображав і силою грошей не забирав, і невже це багатство – один рубль?)

3 група. Кому присвячене оповідання «Уроки французької»? Скористайтесь  QR-кодом.

-Питання до класу: як ви думаєте, чому автор присвятив оповідання своїй вчительці? Яку роль зіграла Лідія Михайлівна в житті хлопчика?

Для від повіді звернемося до тексту твору.

Якою запам'яталась учителька головному герою? Знайдіть у тексті опис портрету Лідії Михайлівни; що особливого підкреслено в ньому? (Читання опису « Лидии Михайловны тогда было…»; « В лице ее не было жестокости…»).

-Які почуття викликав у Лідії Михайлівни хлопчик? (Вона ставилась до нього з розумінням і співчуттям, цінувала його цілеспрямованість. Тому вчителька почала займатися з хлопчиком додатково, розраховуючи його вдома нагодувати. Чому Лідія Михайлівна вирішила відправити посилку хлопчику і чому цей задум їй не вдався? (Вона хотіла допомогти йому, але наповнила посилку «міськими» продуктами і цим видала себе. Гордість не дозволила хлопчику прийняти подарунок).

-Чи вдалося вчительці знайти спосіб допомогти хлопчику, не утискаючи його гордість? (Вона запропонувала грати гру «пристінок» на гроші).

-Чому головний герой вважав украй непристойно і аморально  приймати гроші від Лідії Михайлівни в вигляді подачок, але спокійно ставився до «чики» і гри в «заміряшки» з нею? (Головний герой вважав виграні гроші чесно зароблені. А гроші, які дісталися без будь-яких зусиль з його боку, зачепили  самолюбство. Лідія Михайлівна легко розкрила причину відмови від подарунка. І вибрала інший спосіб допомоги).

-Як ви ставитесь до цього вчинку вчительки?

-Оцініть вчинок Лідії Михайлівни з точки зору моральності.

-Чи моральне її рішення грати на гроші зі своїм учнем?

(Допомогти головному герою не було ніякої можливості, подарунків або грошей він не брав, а дати йому роботу в той час було б ще більш аморально).

-А  морально було б закрити очі на його голод? Чи моральною була б професійна позиція нейтралітету? (Ні, тому що в першу чергу це було б не по-людськи. Нехай вона не виховала в ньому високої моралі, не турбувалась про його моральне виховання. Перш за все Лідія Михайлівна турбувалась про його фізичний стан, про те, щоб він хоча б міг нормально вчитися, не думаючи постійно про голод).

Висновок. Граючи на гроші  зі своїм учнем, Лідія Михайлівна, з точки зору педагогіки, скоїла вчинок аморальний. «Але що стоїть за цим вчинком?» - питає автор. Дивлячись, що її учень в голодні повоєнні роки недоїдає, вона намагалась йому допомогти: в вигляді додаткових занять запрошувала додому, щоб нагодувати, присилала посилку, нібито від матері. Але хлопчик від усього відмовлявся. І вчителька вирішує грати з хлопчиком на гроші, підігруючи йому. Вона йде на обман, але щаслива, тому що їй це вдається. Це краще, ніж моральна бездушність і професійний нейтралітет.

  • А як поставився до гри з учнем директор школи? В чому він звинуватив  Лідію Михайлівну? (відповіді учнів).

Вчитель. Формально він правий. Але за цим скривається аморальність і відсутність людинолюбства, розуміння труднощів життя дитини, відірваної від рідного дому. «Розум може підказати, чого потрібно уникати, і тільки серце говорить, що потрібно робити». Як співвідноситься цей вислів з твором В.Г. Распутіна «Уроки французької»? (Відповіді учнів).

 

 

 

Висновок. 1. Найсправедливіший суддя людини – вона сама. Керуючись своїми життєвими принципами, етичними нормами, ми всі свої вчинки в основному неусвідомлено піддаємо детальному аналізу і суворій оцінці, докоряючи і звинувачуючи себе за неправильний крок. І саме цей докір совісті набагато болючіший  від осуду оточуючих тебе людей. Саме тихий підлий голосок нашіптує: «Як погано ти вчинив…не потрібно було…»,  висуває звинувачення набагато страшніші, ніж найжорстокіший вирок оточуючих людей.  І перед ним немає виправдання. Тому що моральність у всі часи оцінюють за одним і тим самим критерієм: наскільки людяним був учинок. І Лідії Михайлівні немає в чому виправдовуватися. Вона вчинила по совісті, так, як хотіло її серце.

2. Який найголовніший урок отримав герой від учительки?

3. Кінець оповідання говорить про те, що навіть після розлуки зв'язок з людьми не переривається, доброта не зникає: «Среди зимы, уже после январских каникул, мне пришла на школу по почте посылка. Когда я открыл ее, достав опять топор из-под лестницы,- аккуратными, плотными рядами в ней лежали трубочки макарон. А внизу в толстой ватной обертке я нашел три красных яблока.

     Раньше я видел яблоки только на картинках, но догадался, что это они.»

 

4. Скориставшись «Ромашкою Блума», висловіть своє бачення героїв  у

Творі. Робота в групах.

 

5.Закінчіть, будь ласка, речення: « На мою думку, уроки – це…».

навчальні заняття;

-паростки добра в людині;

- досвід спілкування;

-висновки, життєві спостереження;

- духовний ріст людини;

- підсумки подій, роздумів, переживань, вчинків. 

6. Учитель. До сьогоднішнього уроку ви готували проект «Яким повинен бути вчитель, щоб залишитися в пам'яті учня».

(Представлення учнями проекту).

ІІІ. Підсумки.

- Закінчуємо наш урок, і я сподіваюсь, що кожний отримав для себе якийсь важливий життєвий урок, урок доброти, співчуття, збагатив свій духовний досвід думками автора, героїв і ваших товаришів. Основне призначення людини – творити добро. Можливо, саме тому ще в старій абетці, коли букви алфавіту позначалися найближчими людині словами: З – земля, Л – люди, М – мислення, Д – добро. Азбука ніби закликала: Люди Землі, мисліть, думайте і творіть добро!

IV. Рефлексія.  Вправа ДРІД:

Д – досвід (що робили на уроці);

Р – рефлексія (яке відчуття);

І – інформація (яку інформацію отримав);

Д – дії (як будете діяти в майбутньому).

Звучить пісня «Дорогою добра».

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                             

 

 

                                                                                                             

doc
До підручника
Зарубіжна література 8 клас (Паращич В.В., Фефілова Г.Є.)
Додано
26 грудня 2021
Переглядів
386
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку