Урок у 8 класі "Рельєф України"

Про матеріал

Урок - дослідження:

«Рельєф України»

8 клас

Тема : Рельєф України. Фізична карта України. Загальний план будови поверхні, простягання низовин, височин, гір, річкових долин.

Мета : поглибити та систематизувати знання учнів про рельєф, сформувати уявлення про загальні риси рельєфу на території України та розташування в її межах великих форм рельєфу; навчити учнів складати стислу характеристику великих форм рельєфу, вдосконалювати вміння та навички учнів працювати з фізичною картою України, сприяти розвитку вміння зіставляти, аналізувати, описувати.

Тип уроку : урок формування нових знань, умінь і навичок.

Обладнання : фізична карта України, атласи , підручники, картини та макети різних форм рельєфу, карта Тернопільської області.

Опорні поняття : рельєф, низовини, височини, абсолютна висота, відносна висота, геоморфологія.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок -  дослідження:

«Рельєф  України»

8 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель географії

Ріпинецької ЗОШ І-ІІ ст.

Андрушків Д.С.

 

 

 

 

Урок-дослідження :

«Рельєф України»

 8 клас

 Тема : Рельєф України. Фізична карта України. Загальний план будови поверхні, простягання низовин, височин, гір, річкових долин.

       Мета : поглибити та систематизувати знання учнів про рельєф, сформувати уявлення про загальні риси рельєфу на території України та розташування в її межах великих форм рельєфу; навчити учнів складати стислу характеристику великих форм рельєфу, вдосконалювати вміння та навички учнів працювати з фізичною  картою України, сприяти розвитку вміння зіставляти, аналізувати, описувати.

Тип уроку : урок формування нових знань, умінь і навичок.

       Обладнання : фізична карта України, атласи , підручники, картини та макети різних форм рельєфу, карта Тернопільської області.

Опорні поняття : рельєф, низовини, височини, абсолютна висота, відносна висота, геоморфологія.

Форма проведення : урок-дослідження

Хід уроку

І. Організаційний момент(1 хв.)

Вчитель Усім бажаю доброго настрою, творчої праці, взаєморозуміння, хорошого спілкування.

 Девізом нашого уроку є слова В. Гюго «Розум людський має три ключі, які все відчиняють: знання, думка, уява – все в цьому».

Отже, щоб ефективно працювати на уроці будемо користуватися ключами людського розуму – знаннями, думкою та уявою. Давайте перевіримо, як ви засвоїли попередній матеріал і дамо відповіді на запитання тестів..

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

  1. Тести.  І варіант ( 5 хв.)
  1. Найдавнішими гірськими породами на території України є:
  1. Архейські кристалічні породи;
  2. Моренні відклади;
  3. Антропогенні та еолові відклади;
  4. Неогенові відклади.
  1. Гірські системи Криму і Карпат утворилися в :
  1. Палеогені:
  2. Протерозої;
  3. Девоні.
  1. В який період відбулося материкове зледеніння:
  1. Неогені;
  2. Антропогені;
  3. Палеогені
  4. Девоні.
  1. Український щит є частиною:
  1. Східно-Європейської платформи;
  2. Скіфської платформи;
  3. Альпійського складчастого поясу;
  4. Причорноморської западини.
  1. Тектонічними структурами називають:
  1. Ділянки, де кристалічні породи виходять на поверхню;
  2. Типи форм земної кори;
  3. Антропогенні форми рельєфу.

6). Горотворення, під час якого в Україні сформувались гори:

  1. Байкальське
  2. Герцинське
  3. Альпійське
  4. Мезозойське

ІІ варіант

       1). Повсюди на території України поширені відклади:

  1. Архейські;
  2. Четвертинні;
  3. Карбонові;
  4. Крейдові.

2). Фундамент платформи занурений під осадові породи на глибину від

     5 до 15 км у межах:

  1. Донецької складчастої області;
  2. Українського щита;
  3. Дніпровсько-Донецької западини;
  4. Західноукраїнської платформи.

3). За віком найбільш давня тектонічна структура України:

  1. Волино-Подільська плита;
  2. Донецька складчаста споруда;
  3. Український щит.

       4). Стародавній період горотворення на Землі:

  1. Альпійський;
  2. Байкальський;
  3. Каледонський.

       5). На формування геологічних відкладень та рельєфу України

              найбільш вплинуло зледеніння:

  1. Окське;
  2. Дніпровське;
  3. Валдайське.

        6). Найбільш активні сейсмічні зони розташовані в районі:

  1. Дніпровсько-Донецької западини;
  2. Гірських систем Карпат і Криму;
  3. Українського щита.
  1. Бліц – турнір ( 2 хв.)
  • Що таке рельєф?
  • Які форми рельєфу ви знаєте?
  • Які бувають рівнини за висотою, гори за висотою?
  • Під впливом  яких сил формувався рельєф України?
  • Якими способами  позначаються на фізичній карті різні форми рельєфу?
  • Які тектонічні структури лежать в основі рельєфу України?
  • Що можна сказати про рельєф України, розглянувши фізичну карту?
  • На якій формі рельєфу розташована Тернопільська область?

ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності.(1 хв.)

Учитель : розглянувши фізичну карту України, ви бачите, що рельєф території України досить різноманітний. Є низовини, височини, гори. Кожна із форм рельєфу має свої характерні особливості, тому  що формувались вони протягом  багатьох геологічних епох під впливом зовнішніх і внутрішніх сил Землі, що взаємодіяли між собою.

Знання рельєфу будь-якої місцевості має велике практичне значення, тому що рельєф обумовлює розміщення сільськогосподарських угідь, застосування техніки, прокладання шляхів сполучення,  розташування міст, добування корисних копалин. Представники багатьох професій повинні знати про рельєф. Адже різні форми земної поверхні – це безпосереднє поле діяльності кожної людини нашої держави.

ІV. Вивчення нового матеріалу. ( 20 хв.)

  1. Оголошення теми та мети уроку

 Відомий український географ Степан Рудницький сказав : «Щоб Україну любити, треба її добре пізнати». Отже,  на сьогоднішньому уроці ми продовжимо вивчати та пізнавати природу України, а саме «Рельєф України» У процесі уроку ми ознайомимося із загальною будовою поверхні України, дамо характеристику рівнинам України. Будемо працювати за таким планом:

                                                     План уроку

  1. Фізична карта України.
  2. Загальний план будови поверхні, простягання низовин, височин,

     гір, річкових долин.

  1. Рівнинні форми рельєфу, їх характеристика.
  1.  Робота з опорною схемою.

 

Рельєф

України

 

Рівнини

( 95 % )

 

 

Гори

( 5 %)

 

Низовини -70 %

 

 

Височини – 25%

 

Карпати

 

 

Кримські

 

Поліська

Придніпровська

Причорноморська

Закарпатська

 

 

Придніпровська

Подільська

Волинська

Донецька

Середньоруська

Хотинська

 

Г. Говерла

2061 м

Г. Роман-Кош

1545 м

 

 

Східно-Європейська рівнина

 

 

 

  1. Робота з фізичною картою. (Показ низовин та височин)
  • Чим зумовлено переважання рівнин?
  • Який загальний похил території України? Чому?
  1. Робота учнів в групах.

А зараз  ми з вами вирушимо у наукову експедицію. Мета експедиції : дослідити рельєф України , дати характеристику рівнин.  У нас сформовані дві експедиційні групи дослідників рельєфу : І група – фахівці, які будуть вивчати низовини України, ІІ група – височини України. Вони будуть  проводити наукові дослідження  за допомогою фізичних карт, підручника, додаткової літератури.

І експедиційна група «Дослідження низовин України»

Інструктивна картка 1.

Завдання : Дати характеристику низовин України.

           План

  1. Географічне положення
  2. Тектонічна структура.
  3. Середня висота.
  4. Максимальна висота.
  5. Форми поверхні.

Керівник : ми провели дослідження та зібрали матеріали про низовини України  зараз поділимося з вами своїми дослідженнями.

  Виступи учнів .

 1  Поліська низовина.

 2. Придніпровська низовина.

 3. Причорноморська низовина.

 4. Закарпатська низовина.

(Демонстрація картин, макетів)

ІІ експедиційна група «Дослідження височин України»

Інструктивна картка 2.

Завдання : Дати характеристику височин України.

           План

  1. Географічне положення
  2. Тектонічна структура.
  3. Середня висота.
  4. Максимальна висота.
  5. Форми поверхні.

Керівник ІІ групи : Ми провели дослідження височин України і зараз ознайомимо вас із матеріалами досліджень.

Виступ учнів

  1. Подільська височина. Волинська височина.
  2. Хотинська височина. Придніпровська височина.
  3. Приазовська височина. Донецька височина. Середньоросійська височина.

(Демонстрація картин, макетів)

V .  Закріплення знань ( 10 хв.)

  1. Гра «Хто більше»

Вчитель : під час експедиційного дослідження ви провели велику роботу, багато дізнались. Давайте ще раз визначимо найголовніше із проведених досліджень і складемо якомога більше запитань до теми.

  1. Робота з таблицею

Завдання : Знайти відповідність між формами рельєфу

і найвищими точками та назвати їх.

Найвищі точки

Висота

  1. Словечансько-Овруцький кряж
  1. 324
  1. Мізоцький кряж
  1. 515
  1. Г.Камула
  1. 367
  1. Г. Бельмак – Могила
  1. 471
  1. Г. Могила – Мечетна
  1. 316
  1. Г. Берда
  1. 358

Відповідь :1-д, 2-е, 3-г, 4-а ,5-в ,6-б .

  1. Географічний практикум
    • Робота з контурними картами. Нанести географічні об’єкти, позначені цифрами,  на контурну карту.
    • Розташуйте форми рельєфу у напрямі зі сходу на захід:

а) Закарпатська низовина;

б) Придніпровська височина

в) Придніпровська низовина;

г) Хотинська височина;

д) Донецька височина;

е) Подільська височина.

   Відповідь : д, в, б, е, г, а.

4.Творче завдання

  • Порівняйте рельєф Правобережної та Лівобережної України.
  1. Гра «Вгадай об’єкт»
  • Найвищі точки цієї височини українці здавна називали могилами. На ній знаходяться рукотворні терикони. (Донецька)
  • На фізичній карті України прослідковується, як Дніпро вже поблизу Києва намагається обійти цю височину, змінюючи напрям на південний схід.(Придніпровська в.)
  • Одна з частин цієї височини Мізоцький кряж, за надзвичайну красу та живописність отримали назву «Українська Швейцарія» ( Волинська )
  • Цей бар’єрний риф з поетичною назвою утворений в результаті відкладів давнього Сарматського моря. Простягається на Тернопільщині з  північного заходу на південний схід до Гусятина. ( Товтровий кряж (Медобори)
  • В її основі лежить Воронезький кристалічний масив, перекритий рихлими осадовими відкладами – крейдою і лесами. Висота знижується у південному та південно-західному напрямі від 240 до 150 м. (Середньоруська височина)
  • В її основі залягають Причорноморська западина і Скіфська плита. Абсолютні висоти змінюються від 210-240 м на заході до 50-80 м на сході.. (Причорноморська низовина).
  • На якій формі рельєфу розташована Тернопільська область? (Подільська височина).
  • Частиною якої низовини є Полтавська рівнина? (Придніпровської)
  • Найвищою точкою якої височини є гора Берда? (Хотинської)
  • Височина, що тягнеться правим берегом Дніпра, порізана ярами і балками. (Придніпровська)
  1. Заповнити таблицю:

Чи існує взаємозв’язок між низовинами, височинами та тектонічними структурами. Доведіть це, заповнивши таблицю.

Форма рельєфу

Тектонічна структура

Причорноморська низовина

 

Придніпровська височина

 

Поліська низовина

 

Подільська височина

 

Донецька височина

 

Середньоруська височина

 

Придніровська низовина

 

  1. Яке місто вище?

        Івано-Франківськ – Ужгород

        Херсон – Київ

        Тернопіль – Рівне

         Донецьк – Полтава

         Вінниця – Черкаси

         Кіровоград - Одеса

 VІ . Підсумок уроку. Оцінювання учнів. ( 5 хв.)

  1. Прийом «Роблю висновок»
  • Сучасний рельєф України формувався протягом тривалого часу
  • Він зазнав впливу тектонічних рухів, давніх зледенінь, коливання рівнів води та інших природних чинників.
  • Більша частина території України представлена рівнинами, серед яких переважають низовини.
  • Низовини та височини розчленовані ярами, балками, річковими долинами.
  • Сучасний рельєф України зазнав антропогенного впливу.
  • Територія Тернопільської області представлена Подільською височиною.
  1. Гра «Поміркуй»

Вгадай, що записано цифрами : 20611545367515316471443

 (г. Говерла, г. Роман – Кош, г. Могила Мечетна, г. Берда, Словечансько -  Овруцький кряж, г. Камула, г. Попелиха.)

VІІ  Домашнє завдання ( 1 хв.)

  1. Опрацювати текст підручника. с. 72-76.
  2. Скласти кросворд «Рельєф України»

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
28 червня 2018
Переглядів
7653
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку