Урок - дослідження:
«Рельєф України»
8 клас
Тема : Рельєф України. Фізична карта України. Загальний план будови поверхні, простягання низовин, височин, гір, річкових долин.
Мета : поглибити та систематизувати знання учнів про рельєф, сформувати уявлення про загальні риси рельєфу на території України та розташування в її межах великих форм рельєфу; навчити учнів складати стислу характеристику великих форм рельєфу, вдосконалювати вміння та навички учнів працювати з фізичною картою України, сприяти розвитку вміння зіставляти, аналізувати, описувати.
Тип уроку : урок формування нових знань, умінь і навичок.
Обладнання : фізична карта України, атласи , підручники, картини та макети різних форм рельєфу, карта Тернопільської області.
Опорні поняття : рельєф, низовини, височини, абсолютна висота, відносна висота, геоморфологія.
Урок - дослідження:
«Рельєф України»
8 клас
Учитель географії
Ріпинецької ЗОШ І-ІІ ст.
Андрушків Д.С.
Урок-дослідження :
«Рельєф України»
8 клас
Тема : Рельєф України. Фізична карта України. Загальний план будови поверхні, простягання низовин, височин, гір, річкових долин.
Мета : поглибити та систематизувати знання учнів про рельєф, сформувати уявлення про загальні риси рельєфу на території України та розташування в її межах великих форм рельєфу; навчити учнів складати стислу характеристику великих форм рельєфу, вдосконалювати вміння та навички учнів працювати з фізичною картою України, сприяти розвитку вміння зіставляти, аналізувати, описувати.
Тип уроку : урок формування нових знань, умінь і навичок.
Обладнання : фізична карта України, атласи , підручники, картини та макети різних форм рельєфу, карта Тернопільської області.
Опорні поняття : рельєф, низовини, височини, абсолютна висота, відносна висота, геоморфологія.
Форма проведення : урок-дослідження
Хід уроку
І. Організаційний момент(1 хв.)
Вчитель Усім бажаю доброго настрою, творчої праці, взаєморозуміння, хорошого спілкування.
Девізом нашого уроку є слова В. Гюго «Розум людський має три ключі, які все відчиняють: знання, думка, уява – все в цьому».
Отже, щоб ефективно працювати на уроці будемо користуватися ключами людського розуму – знаннями, думкою та уявою. Давайте перевіримо, як ви засвоїли попередній матеріал і дамо відповіді на запитання тестів..
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
6). Горотворення, під час якого в Україні сформувались гори:
ІІ варіант
1). Повсюди на території України поширені відклади:
2). Фундамент платформи занурений під осадові породи на глибину від
5 до 15 км у межах:
3). За віком найбільш давня тектонічна структура України:
4). Стародавній період горотворення на Землі:
5). На формування геологічних відкладень та рельєфу України
найбільш вплинуло зледеніння:
6). Найбільш активні сейсмічні зони розташовані в районі:
ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності.(1 хв.)
Учитель : розглянувши фізичну карту України, ви бачите, що рельєф території України досить різноманітний. Є низовини, височини, гори. Кожна із форм рельєфу має свої характерні особливості, тому що формувались вони протягом багатьох геологічних епох під впливом зовнішніх і внутрішніх сил Землі, що взаємодіяли між собою.
Знання рельєфу будь-якої місцевості має велике практичне значення, тому що рельєф обумовлює розміщення сільськогосподарських угідь, застосування техніки, прокладання шляхів сполучення, розташування міст, добування корисних копалин. Представники багатьох професій повинні знати про рельєф. Адже різні форми земної поверхні – це безпосереднє поле діяльності кожної людини нашої держави.
ІV. Вивчення нового матеріалу. ( 20 хв.)
Відомий український географ Степан Рудницький сказав : «Щоб Україну любити, треба її добре пізнати». Отже, на сьогоднішньому уроці ми продовжимо вивчати та пізнавати природу України, а саме «Рельєф України» У процесі уроку ми ознайомимося із загальною будовою поверхні України, дамо характеристику рівнинам України. Будемо працювати за таким планом:
План уроку
гір, річкових долин.
Рельєф України |
Рівнини ( 95 % )
|
|
Гори ( 5 %) |
Низовини -70 %
|
|
Височини – 25% |
|
Карпати
|
|
Кримські
|
|||
Поліська Придніпровська Причорноморська Закарпатська
|
Придніпровська Подільська Волинська Донецька Середньоруська Хотинська
|
Г. Говерла 2061 м |
Г. Роман-Кош 1545 м |
||||||
|
|||||||||
Східно-Європейська рівнина
|
|||||||||
А зараз ми з вами вирушимо у наукову експедицію. Мета експедиції : дослідити рельєф України , дати характеристику рівнин. У нас сформовані дві експедиційні групи дослідників рельєфу : І група – фахівці, які будуть вивчати низовини України, ІІ група – височини України. Вони будуть проводити наукові дослідження за допомогою фізичних карт, підручника, додаткової літератури.
І експедиційна група «Дослідження низовин України»
Інструктивна картка 1.
Завдання : Дати характеристику низовин України.
План
Керівник : ми провели дослідження та зібрали матеріали про низовини України зараз поділимося з вами своїми дослідженнями.
Виступи учнів .
1 Поліська низовина.
2. Придніпровська низовина.
3. Причорноморська низовина.
4. Закарпатська низовина.
(Демонстрація картин, макетів)
ІІ експедиційна група «Дослідження височин України»
Інструктивна картка 2.
Завдання : Дати характеристику височин України.
План
Керівник ІІ групи : Ми провели дослідження височин України і зараз ознайомимо вас із матеріалами досліджень.
Виступ учнів
(Демонстрація картин, макетів)
V . Закріплення знань ( 10 хв.)
Вчитель : під час експедиційного дослідження ви провели велику роботу, багато дізнались. Давайте ще раз визначимо найголовніше із проведених досліджень і складемо якомога більше запитань до теми.
Завдання : Знайти відповідність між формами рельєфу
і найвищими точками та назвати їх.
Найвищі точки |
Висота |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відповідь :1-д, 2-е, 3-г, 4-а ,5-в ,6-б .
а) Закарпатська низовина;
б) Придніпровська височина
в) Придніпровська низовина;
г) Хотинська височина;
д) Донецька височина;
е) Подільська височина.
Відповідь : д, в, б, е, г, а.
4.Творче завдання
Чи існує взаємозв’язок між низовинами, височинами та тектонічними структурами. Доведіть це, заповнивши таблицю.
Форма рельєфу |
Тектонічна структура |
Причорноморська низовина |
|
Придніпровська височина |
|
Поліська низовина |
|
Подільська височина |
|
Донецька височина |
|
Середньоруська височина |
|
Придніровська низовина |
|
Івано-Франківськ – Ужгород
Херсон – Київ
Тернопіль – Рівне
Донецьк – Полтава
Вінниця – Черкаси
Кіровоград - Одеса
VІ . Підсумок уроку. Оцінювання учнів. ( 5 хв.)
Вгадай, що записано цифрами : 20611545367515316471443
(г. Говерла, г. Роман – Кош, г. Могила Мечетна, г. Берда, Словечансько - Овруцький кряж, г. Камула, г. Попелиха.)
VІІ Домашнє завдання ( 1 хв.)
1