12 серпня о 18:00Вебінар: Краще раз побачити: універсальні інтернет-ресурси для унаочнення навчального матеріалу

Урок у 8 класі за темою "Вставні слова. Групи вставних слів і сполучень за значеннями" "

Про матеріал
матеріал уроку має за мету розширити й систематизувати знання учнів про вставні слова, закріпити навички вживання їх у мовленні; розвивати творчі вміння самостійно розв’язувати нові пізнавальні завдання; удосконалювати мисленнєві дії аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати, доводити й обгрунтовувати; розвивати мовленнєво – комунікативні вміння редагування, моделювання, конструювання синтаксичних конструкцій із вставними словами; за допомогою мовленнєво – комунікативного дидактичного матеріалу розвивати спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини
Перегляд файлу

Тема: Вставні слова .Групи вставних слів і сполучень за значенням

Мета: Створити комфортні умови для навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, самостійність.

 Розширити й систематизувати знання учнів про вставні слова, закріпити навички вживання їх у мовленні; розвивати творчі вміння самостійно розв’язувати нові пізнавальні завдання; удосконалювати мисленнєві дії аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати, доводити й обгрунтовувати; розвивати   мовленнєво – комунікативні вміння редагування, моделювання, конструювання синтаксичних конструкцій із вставними словами; за допомогою мовленнєво – комунікативного дидактичного матеріалу розвивати спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини.

Виховувати  прагнення вдосконалювати себе, своє мовлення, робити його багатим, грамотним; виховувати в учнів самостійність, доброзичливість, гуманність,  повагу до людей, старанність, наполегливість, бажання творчо працювати.

Обладнання: схеми, таблиці, роздатковий матеріал, картки, відео урок, презентація.

Хід уроку:

І. Мотивація навчальної діяльності

1.Створення психологічної атмосфери уроку (вірш читають діти по черзі): 1-2 хв

Мова — краса спілкування,
Мова — як сонце ясне,
Мова — то предків надбання,
Мова — багатство моє.
Мова — то чиста криниця,
Де б'є, мов сльоза, джерело,
Мова — це наша світлиця,
Вона як добірне зерно.
Мова — державна перлина,
Нею завжди дорожіть:
Без мови немає країни —
Мову, як матір, любіть!

  • Діти, ви знаєте, що сьогодні ми відзначаємо міжнародний день рідної мови. Мене  слова  вірша роблять щасливою, бо ми маємо можливіть спілкуватися рідною мовою.   А чи відчуєте ви себе сьогодні щасливими, чи пізнаєте творчу радість, про це я дізнаюся в кінці уроку.

2. Очікування 1-2хв

- Мені б хотілося дізнатися, що ви очікуєте сьогодні від уроку?

3. Оголошення теми , мети уроку 1 хв

- Сьогодні на уроці ми розширимо і систематизуємо основні відомості про вставні слова, навчимося конструювати синтаксичні конструкції з вставними словами,  будемо удосконалювати пунктуаційні вміння і навички та поступово готуватися до ЗНО.

 

ІІ. Актуалізаціяопорних знань 2-3 хв

1.  Мовознавча вікторина « Незакінчені речення».

  • Слово або сполучення слів, що називає особу або предмет, до якого звертаємося з мовленням називається…(звертання)
  • Звертання виражаються…(іменником у кличній  формі)
  • За будовою звертання бувають…(поширені і непоширені)
  • При звертаннях може стояти займенник…(ти або ви)
  • Звертання в реченні може стояти…(на початку або в середині речення)
  • Якщо перед звертанням стоять вигуки о, ой і вони виконують роль підсилювальної частки, то кома…(між ними не ставиться)
  • Членами речення звертання …(не бувають)
  • Однорідними членами можуть бути…(будь-які частини мови)
  • Узагальнюване слово при однорідних членах речення виступає у реченні…(тим самим членом речення, що й однорідні члени)

ІІІ.  Сприйняття й засвоєння  навчального  матеріалу

– Дуже часто ми висловлюємо свою думку стосовно того, про що ми говоримо або своє ставлення до того,  що ми говоримо, і ніколи не задумуємося, що ці конструкції називаються вставними.

  1. Дослідження: 5 хв

- Порівняйте різні варіанти одного того самого речення.  Якими словами і якими відтінками значень вони різняться?

 (речення на слайді №2)

Без мови  рідної, повірте, важко  жити.  – привернення  уваги.

Без мови, безперечно, важко  жити. – упевненість.

Отже, без мови  важко жити. – висновок.

- Яку ж роль в реченні відіграють ВС?

Висновок:  (слайд №3) вставні  слова, словосполучення  виражають  особисте  ставлення мовця до  висловлювання.

  • Як ви вважаєте, які ще відомості ми повинні отримати про ВС?
  1. Робота з підручником  ( читання теоретичного матеріалу с._110__з позначками)        +  знаю     -  не знаю       ! зацікавило
  • Що ви відмітили позначкою +? Що зацікавило? Про що нове дізнались?
  • Отже, давайте підсумуємо отриману інформацію. (слайди № 4,5)
  1.  Перегляд відеоуроку  «Вставні слова» та опитування:2 хв
  • Давайте переглянемо відеоурок і відповімо на кілька питань (відео урок «Вставні слова»)
  • Для чого потрібні вставні слова в реченнях? (слайд №6)
  • Що вони можуть виражати?
  • Чи зміниться речення, якщо убрати вставні слова?
  • Як вони виділяються на письмі?
  • Чи є вони членами речення?

 

  ІV. Закріплення знань, умінь та навичок

  1. Робота з опорними схемами: 2-3 хв
  • Попрацюємо усно. За схемами складіть речення на тему шкільного життя, користуючись  таблицею підручника:
  1. ВС, … .              2) … , ВС , … .                3)  ….. , ВС.

 

2.Вправа « Розумне перо».  (слайд №7) Виправте помилки у постановці розділових знаків, запишіть реченняя.  3 хв

  • Ми знаємо слово, розуміємо його, проте потрібно докласти чимало зусиль, щоб заховане у слові постало перед нами у всій красі, глибині і неповторності.
  • 2. Без сумніву слово треба берегти.
  • 3. Словом ми можемо людину розчулити, порадувати й навпаки засмутити.
  • 4. Той, хто творить красу, безумовно  творить щастя для людей і  по-моєму  для себе.
  • Скласти схеми цих речень, записати на дошці.

3.  Творча лабораторія ( робота в групах) 5 хв

- Інколи можна сплутати ВС з іншими частинами мови, де вони будуть членами речення (слайд № 8) пояснити, що коли убрати слово з речення , то речення не зміниться (зміниться)…

- А зараз пропоную попрацювати в парах і  скласти речення з поданими словами так, щоб  в першому варіанті вони були ВС, а в ІІ варіанті -  членами речення. Речення запишіть.

 

4.Культура мовлення (усно) (слайд №9)

- Прочитайте, знайдіть і виправте помилки, пояснюючи свій вибір.

- На дошці записані схеми, вам треба визначити, яким реченням вони відповідають.

 ВС, … .    - 1         

 …, ВС,… .       -  2, 4, 5  

  …, ВС.         -   3

 

5. Вибірковий диктант 3-4 хв

- Прослухайте речення і випишіть ВС:

1) Безперечно, багато є таємниць у світі, але одна з них – мова.

2) На радість, Україна може пишатися досягненнями своїх спортсменів.

3) Отже, доля мови невіддільна від долі народу.

4) Зрештою, ми вільно можемо говорити українською мовою.

- Діти, хто помітив, що об’єднує всі ці речення?

- Користуючись таблицею підручника, з’ясуйте, до якої групи належать ці ВС?

5.Сценка  (діти переглядають та беруть участь у постановці. Додаток 1) 5 хв

  • Яке ж значення для речення мають ВС?
  • Як вони виділяються в реченні?
  • Пригадайте, які ж групи за значенням зустрілись у цій історії?

 

V.Домашнє завдання (за вибором учнів)1 хв

  1. Виконати вправу2 (с.111)
  2. Виписати з художньої літератури 5-6  речень із вставними       словами.
  3. Написати есе  «Мови рідної скарби», використовуючи  вставні слова.

VІ. Підбиття підсумків. Метод 6 капелюхів мислення 3 хв

Учитель по черзі піднімає 6 капелюхів різних кольорів і пропонує учням підбити підсумки уроку: (слайд № 10)

Білий (факти) – що ми знаємо з даної теми?

Червоний (почуття) – які почуття виникають з цього приводу?

Чорний (негатив) – які недоліки були на уроці?

Жовтий (позитив) – які переваги наших знань? Що найбільше сподобалось на уроці?

Зелений (креатив) – які нові ідеї? Альтернативи?

Синій (рефлексія) – чого ми досягли? Що далі потрібно робити?

 

 

 

 

 

Додаток 1.

Вічне закляття. Вставні слова

Стародавні літописи зберегли цікавий переказ про війну між простими і складними реченнями. Довгі роки тривала ця війна з перемінним успіхом, перш ніж сторони прийшли до перемир'я. Одного разу до Головного Воїна однієї зі сторін привели полонених.

 - Хто це? - гордовито запитав він.

- Це вступні слова.

 - Чому вступні?

 - Вони введуть нас у курс справи. Від них ми дізнаємося, де і як розташовані війська противника, чим озброєні, скільки їх.

Бранці розбилися на кілька груп і про щось перешіптувалися. Головний Воїн підкликав до себе найближчу групу слів.

- Ви знаєте план розташування військ мого супротивника?

Бранці забурмотіли:

- Е-е, звичайно, безперечно, е-е, безсумнівно, але ні, здається, е-е,  можливо ..., мабуть ... ні, не знаємо, Головний Воїн.

- Геть! Геть від мене! - розгнівався той. - Вони висловлюють різну ступінь впевненості! Але вони не знають! Обманщики! Брехуни! Покличте мені отих!

- Ви знаєте, хто перед вами? - сердито запитав він.

- О! О! На щастя, знаємо. До загальної радості! На подив! А втім, ні. На жаль. На жаль.

- Ах ви невдячні! Ви повинні тремтіти переді мною! А ви висловлюєте різні почуття! Ну і бранці! Відійдіть від трону! Ви! Ось ви! Які стоять в тому кутку! Швидко до мене! Розповідайте, як укріплені ваші позиції!

- За повідомленням розвідників ... за словами воюючих ... на думку ворожуючих ... ми не знаємо.

- Змовилися! Навмисно змовилися! Джерела повідомлення називають, а саме повідомлення тримають в таємниці. Спробуємо порозпитувати інших. Так. Он ту групу. Ну! Жваво викладайте мені все відомості!

- По-перше, володарю ... а по-друге ... і, нарешті ... а, навпаки, ... ну, наприклад ... і, отже ...

 - Порядок думок! А думки-то, думки-то де ?! Називайте їх швидше! Мовчите ?! Я вам покажу! Ви у мене поплатитеся! Залишилася остання купка слів. Ну! Ви! Відповідайте! Інакше вам усім доведеться погано!

- Ну, одним словом ... інакше кажучи ... а краще сказати ...

- Так. Тепер способи оформлення думок. А відомостей так і немає. Наскільки я зрозумів, ви мені нічого не скажете. Я марно втрачаю час. Але загрози мої не марні. Я накладаю на вас Вічне Закляття. Відтепер вас будуть називати вступними словами. Ви всюди будете чужинцями. Жодне речення не прийме вас у свої члени, навпаки, від вас будуть відгороджуватися комами з двох сторін.

Війна давно закінчилася, всі забули про неї, а Вічне Закляття діє й досі, і ніхто не може його скасувати.

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
18 лютого
Переглядів
467
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку