Тема: Вставні слова .Групи вставних слів і сполучень за значенням
Мета: Створити комфортні умови для навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, самостійність.
Розширити й систематизувати знання учнів про вставні слова, закріпити навички вживання їх у мовленні; розвивати творчі вміння самостійно розв’язувати нові пізнавальні завдання; удосконалювати мисленнєві дії аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати, доводити й обгрунтовувати; розвивати мовленнєво – комунікативні вміння редагування, моделювання, конструювання синтаксичних конструкцій із вставними словами; за допомогою мовленнєво – комунікативного дидактичного матеріалу розвивати спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини.
Виховувати прагнення вдосконалювати себе, своє мовлення, робити його багатим, грамотним; виховувати в учнів самостійність, доброзичливість, гуманність, повагу до людей, старанність, наполегливість, бажання творчо працювати.
Обладнання: схеми, таблиці, роздатковий матеріал, картки, відео урок, презентація.
Хід уроку:
І. Мотивація навчальної діяльності
1.Створення психологічної атмосфери уроку (вірш читають діти по черзі): 1-2 хв
Мова — краса спілкування,
Мова — як сонце ясне,
Мова — то предків надбання,
Мова — багатство моє.
Мова — то чиста криниця,
Де б'є, мов сльоза, джерело,
Мова — це наша світлиця,
Вона як добірне зерно.
Мова — державна перлина,
Нею завжди дорожіть:
Без мови немає країни —
Мову, як матір, любіть!
2. Очікування 1-2хв
- Мені б хотілося дізнатися, що ви очікуєте сьогодні від уроку?
3. Оголошення теми , мети уроку 1 хв
- Сьогодні на уроці ми розширимо і систематизуємо основні відомості про вставні слова, навчимося конструювати синтаксичні конструкції з вставними словами, будемо удосконалювати пунктуаційні вміння і навички та поступово готуватися до ЗНО.
ІІ. Актуалізаціяопорних знань 2-3 хв
1. Мовознавча вікторина « Незакінчені речення».
ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
– Дуже часто ми висловлюємо свою думку стосовно того, про що ми говоримо або своє ставлення до того, що ми говоримо, і ніколи не задумуємося, що ці конструкції називаються вставними.
- Порівняйте різні варіанти одного того самого речення. Якими словами і якими відтінками значень вони різняться?
(речення на слайді №2)
Без мови рідної, повірте, важко жити. – привернення уваги.
Без мови, безперечно, важко жити. – упевненість.
Отже, без мови важко жити. – висновок.
- Яку ж роль в реченні відіграють ВС?
Висновок: (слайд №3) вставні слова, словосполучення виражають особисте ставлення мовця до висловлювання.
ІV. Закріплення знань, умінь та навичок
2.Вправа « Розумне перо». (слайд №7) Виправте помилки у постановці розділових знаків, запишіть реченняя. 3 хв
3. Творча лабораторія ( робота в групах) 5 хв
- Інколи можна сплутати ВС з іншими частинами мови, де вони будуть членами речення (слайд № 8) пояснити, що коли убрати слово з речення , то речення не зміниться (зміниться)…
- А зараз пропоную попрацювати в парах і скласти речення з поданими словами так, щоб в першому варіанті вони були ВС, а в ІІ варіанті - членами речення. Речення запишіть.
4.Культура мовлення (усно) (слайд №9)
- Прочитайте, знайдіть і виправте помилки, пояснюючи свій вибір.
- На дошці записані схеми, вам треба визначити, яким реченням вони відповідають.
ВС, … . - 1
…, ВС,… . - 2, 4, 5
…, ВС. - 3
5. Вибірковий диктант 3-4 хв
- Прослухайте речення і випишіть ВС:
1) Безперечно, багато є таємниць у світі, але одна з них – мова.
2) На радість, Україна може пишатися досягненнями своїх спортсменів.
3) Отже, доля мови невіддільна від долі народу.
4) Зрештою, ми вільно можемо говорити українською мовою.
- Діти, хто помітив, що об’єднує всі ці речення?
- Користуючись таблицею підручника, з’ясуйте, до якої групи належать ці ВС?
5.Сценка (діти переглядають та беруть участь у постановці. Додаток 1) 5 хв
V.Домашнє завдання (за вибором учнів)1 хв
VІ. Підбиття підсумків. Метод 6 капелюхів мислення 3 хв
Учитель по черзі піднімає 6 капелюхів різних кольорів і пропонує учням підбити підсумки уроку: (слайд № 10)
Білий (факти) – що ми знаємо з даної теми?
Червоний (почуття) – які почуття виникають з цього приводу?
Чорний (негатив) – які недоліки були на уроці?
Жовтий (позитив) – які переваги наших знань? Що найбільше сподобалось на уроці?
Зелений (креатив) – які нові ідеї? Альтернативи?
Синій (рефлексія) – чого ми досягли? Що далі потрібно робити?
Додаток 1.
Вічне закляття. Вставні слова
Стародавні літописи зберегли цікавий переказ про війну між простими і складними реченнями. Довгі роки тривала ця війна з перемінним успіхом, перш ніж сторони прийшли до перемир'я. Одного разу до Головного Воїна однієї зі сторін привели полонених.
- Хто це? - гордовито запитав він.
- Це вступні слова.
- Чому вступні?
- Вони введуть нас у курс справи. Від них ми дізнаємося, де і як розташовані війська противника, чим озброєні, скільки їх.
Бранці розбилися на кілька груп і про щось перешіптувалися. Головний Воїн підкликав до себе найближчу групу слів.
- Ви знаєте план розташування військ мого супротивника?
Бранці забурмотіли:
- Е-е, звичайно, безперечно, е-е, безсумнівно, але ні, здається, е-е, можливо ..., мабуть ... ні, не знаємо, Головний Воїн.
- Геть! Геть від мене! - розгнівався той. - Вони висловлюють різну ступінь впевненості! Але вони не знають! Обманщики! Брехуни! Покличте мені отих!
- Ви знаєте, хто перед вами? - сердито запитав він.
- О! О! На щастя, знаємо. До загальної радості! На подив! А втім, ні. На жаль. На жаль.
- Ах ви невдячні! Ви повинні тремтіти переді мною! А ви висловлюєте різні почуття! Ну і бранці! Відійдіть від трону! Ви! Ось ви! Які стоять в тому кутку! Швидко до мене! Розповідайте, як укріплені ваші позиції!
- За повідомленням розвідників ... за словами воюючих ... на думку ворожуючих ... ми не знаємо.
- Змовилися! Навмисно змовилися! Джерела повідомлення називають, а саме повідомлення тримають в таємниці. Спробуємо порозпитувати інших. Так. Он ту групу. Ну! Жваво викладайте мені все відомості!
- По-перше, володарю ... а по-друге ... і, нарешті ... а, навпаки, ... ну, наприклад ... і, отже ...
- Порядок думок! А думки-то, думки-то де ?! Називайте їх швидше! Мовчите ?! Я вам покажу! Ви у мене поплатитеся! Залишилася остання купка слів. Ну! Ви! Відповідайте! Інакше вам усім доведеться погано!
- Ну, одним словом ... інакше кажучи ... а краще сказати ...
- Так. Тепер способи оформлення думок. А відомостей так і немає. Наскільки я зрозумів, ви мені нічого не скажете. Я марно втрачаю час. Але загрози мої не марні. Я накладаю на вас Вічне Закляття. Відтепер вас будуть називати вступними словами. Ви всюди будете чужинцями. Жодне речення не прийме вас у свої члени, навпаки, від вас будуть відгороджуватися комами з двох сторін.
Війна давно закінчилася, всі забули про неї, а Вічне Закляття діє й досі, і ніхто не може його скасувати.