Урок біології у 8 класі
Тема: Головний мозок.
Мета уроку:
Освітня: продовжити формувати знання учнів про нервову систему, її будову та функції відділів головного мозку; характеризувати будову головного мозку; на основі отриманої інформації поглибити знання з будови та функцій великих півкуль; особливу увагу звернути на будову кори головного мозку; розкрити локалізацію функціональних зон у корі.
Розвивальна: розвивати уміння учнів порівнювати будову та біологічне значення всіх відділів головного мозку людини та визначати провідну роль великих півкуль; уміння виділяти головне та робити висновки.
Виховна: формувати дбайливе ставлення до власного організму; здійснювати профілактику травматизму; виховувати дбайливе ставлення до нервової системи свого організму, близьких та оточуючих людей.
Обладнання:схеми, таблиці, муляжі, мультимедійна дошка, підручник 8класу.
Тип уроку: урок засвоєння знань, умінь, навичок.
Хід уроку
І.Етап мотивації. Організація роботи класу. Вправа «А ти спробуй!»
ІІ. Етап орієнтації та прогнозування. Сьогодні розглянемо особливості будови головного мозку. Що ви знаєте про головний мозок. Вправа «Тайни головного мозку».
ІІІ. Етап проектування діяльності та діагностика її результатів. Спочатку перевіримо рівень засвоєння минулої теми «Спинний мозок».
*н…йр…н, (нейрон);
*м…з…к (мозок);
*л…кв…р (ліквор);
*ч…тл…в… н…йр…н… (чутливі нейрони);
*р…х…в… н…йр…н… (рухові нейрони).
2. Вправа «Угадай ка».
Учні мають відгадати слово, яке написано на листі у одного учня. Для цього вони задають йому питання, на які можна відповісти «Так» чи «Ні». На листі написано «Спинний мозок».
*Спинний мозок – це частина … (ЦНС).
*Функція спинного мозку здійснення рефлексів називають … (рефлекторною).
*Маса спинного мозку становить … (40г).
*Спинний мозок має три оболонки … (тверду, м'яку, павутинну).
* Мозкову рідину називають … (ліквор).
* У спинному мозку сіра речовина має форму … (метелика).
*Біла речовина утворена … (мієліновими нервовими волокнами).
* Спинномозкові нерви .. (змішані).
* В спинний мозок заходять … (чутливі корінці).
* Спинний мозок складається з відділів … (шийний, грудний, поперековий, крижовий, куприковий).
* Назвіть нерви, які виходять зі спинного мозку та іннервують органи … (променевий, ліктьовий, міжреберний, стегновий).
4. Скласти кросворд з ключовим словом ЛІКВОР.
ІV. Етап забезпечення виконання завдань уроку. Вивчення нового матеріалу.
Переглянути фрагмент відеоролику за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=_2z2KGXrSA0
Функції ГМ |
В чому полягають функції ГМ |
1.Рефлекторна |
ГМ містить центри рефлексів ковтання, дихання, серцебиття, кліпання, травлення тощо. |
2.Провідникова |
Волокна ГМ утворюють висхідні та низхідні шляхи для зв’язку зі СМ |
3.Інформативна |
До ГМ надходить уся інформація від сенсорних систем. |
4.Інтегративна |
Інтегрує інформацію та забезпечує мислення, свідомість, мову, пам’ять, емоції тощо. |
Розглянемо будову головного мозку ( ГМ).
Відділи ГМ |
Будова |
Функції |
1.Великий мозок |
|
|
2.Проміжний мозок |
|
|
3.Середній мозок |
|
|
4.Задній мозок |
|
|
5.Довгастий мозок |
|
|
Фізкультхвилинка. Гімнастика для очей (виконується сидячи). Зімкнить повіки обох очей і вказівними пальцями рук масажуйте їх круговими рухами протягом однієї хвилини. Ви відчуєте, як у вас проходить втома і голова трохи прояснилася.
V. Етап контролю й оцінювання.
А). Експрес - опитування за питаннями:
1.Зяких відділів складається головний мозок?
2.Які оболонки є в ГМ?
3. Скільки пар нервів відходять від ГМ?
4. Що таке стовбур ГМ? Які відділи входять до нього?(середній, міст, довгастий)
5. Які основні функції довгастого мозку?()дихання, жування і ковтання, кашель, чихання)
6. До чого може призвести травмування довгастого мозку?
7. Чим важливий міст у будові ГМ?
8. Яка будова середнього мозку?(чотиригорбикове тіло і ніжка мозку)
9. Яка функція середнього мозку?(первинні центри зору, слуху, м’язового тонусу)
10. Яка будова і функції мозочка?
Б). Виконати вправу за QR-КОДОМ «Відділи головного мозку»
В).Скласти сенкан «Мозок»
Мозок
Спинний, головний.
Сприймає, аналізує, проводить.
Забезпечує діяльність всього організму.
Центр.
VІ. Рефлексія. Продовжте речення:
*Мій успіх на уроці – це …,
*Найбільші труднощі я відчула …,
* Я не вміла …, а тепер умію … .
VІІ. Домашнє завдання: опрацювати §37, усно давати відповіді на питання на стор.166. підготувати цікаві факти про головний мозок для рубрики «Цікаво знати …».