Урок у 9 класі на тему "Адам Міцкевич. "Кримські сонети"

Про матеріал

Тема. Адам Міцкевич. «Кримські сонети».

ТЛ: сонет

Мета: поглибити знання учнів про творчість видатного польського поета Адама

Міцкевича; показати тісний зв'язок А.Міцкевича з Україною; аналізувати

ліричні поетичні твори автора; удосконалювати вміння виразно читати

твори, визначати сутність поняття сонетного циклу;

розвивати мислення, послідовність викладу думки;

виховувати шанобливе ставлення до особистості поета та його творчості.

Обладнання: портрет Адама Міцкевича, презентація «Кримські сонети».Сонет»,

підручник.

Адам Міцкевич, без сумніву,

найбільший поет польської нації і

один із найгеніальніших людей,

який видало людство.

Іван Франко

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

( На екрані портрет Адама Міцкевича і Тараса Шевченка)

Учитель. На минулому уроці ми вивчали життєвий і творчий шлях Адама

Міцкевича. Перед вами портрети Тараса Шевченка і Адама

Міцкевича. Як ви думаєте, чому вони поруч? Що ви можете сказати

про цих письменників?

( Т.Г.Шевченко – видатний український поет. Він є основоположником

нової української літератури та нової української літературної мови.

Адам Міцкевич – видатний польський поет. Він є родоначальником нової

польської літератури і нової польської мови.)

Учитель. Отже, кожний із них зробив великий внесок у розквіт своєї літератури

та культури.

Учитель. Коротко повторимо життєпис Адама Міцкевича.

ЛІТЕРАТУРНИЙ ДИКТАНТ

  • 1.Адам Міцкевич – представник ……………. літератури. (Польської.)
  • 2.Назвати товариство, у якому Міцкевич брав участь. («Польське патріотичне
  • товариство».)
  • 3.У Петербурзі Міцкевич познайомився з…………. (Декабристами.)
  • 4.У Києві він відвідував ………… (Києво-Печерську Лавру.)
  • 5.Російський поет, друг, майже ровесник Міцкевича. (О.Пушкін.)
  • 6.Скільки дітей було у Міцкевича? (6.)
  • 7.Де був похований поет? (У Парижі.)
  • 8.Хто з письменників Сумщини перекладав твори Міцкевича? (П.Куліш.)

( Обмін зошитами, на екрані правильні відповіді)

Учитель. Я знову хочу повернутися до двох поетів. Скажіть, що спільного в

біографії Адама Міцкевича та Т.Шевченка?

( Вони жили в один час. Адам Міцкевич відвідував Україну, помер 1855 року, був похований у Константинополі. Перепохований у Парижі. 1890 року перепохований у Польщі.

Тарас Шевченко помер 1861 року, був похований у Петербурзі,

перепохований у тому ж році в Україні.)

Учитель. Скажіть, який висновок ми можемо зробити?

(Адам Міцкевич має багато спільного з Україною.)

Учитель. А скажіть, будь ласка, про що ми не згадали?

( Про «Кримські сонети».)

ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

Учитель. Сьогодні ми з вами вирушаємо у путь. Ми їдемо до Криму!

( На екрані краєвиди Криму, шумить море)

Учитель. Темою нашого уроку є «Адам Міцкевич. «Кримські сонети».

Епіграфом є вислів Івана Франка.

Записуємо в зошити тему уроку та епіграф.

Учитель. Сьогодні ми подивимось на Крим очима Міцкевича. Серед поезій, які він

написав в Україні, є 18 шедеврів, своєрідне відлуння подорожі до Криму –

це «Кримські сонети».

Ми повинні розглянути сонет №4 «Буря»,

сонет №6 «Бахчисарай»

сонет №8 «Гробниця Потоцької»

сонет №14 «Пілігрим».

Учитель. Звернімося до теорії літератури і згадаємо, що таке сонет?

СОНЕТ ( італ. – звучати) –ліричний вірш, який складається з 14 рядків:

двох чотиривіршів ( катренів) і двох

тривіршів (терценів).

ЦИКЛ СОНЕТІВ – це низка віршів, об'єднаних спільною ідеєю.

Учитель. Назвіть поетів, які працювали у цьому жанрі.

(Петрарка, Данте, Шекспір, Іван Франко, М.Рильський)

Учитель. Море завжди приваблювало людей, воно ніколи не залишало їх

байдужими. Адам Міцкевич уперше побачив море у Криму і воно

полонило його душу назавжди. Художник Айвазовський теж присвятив себе морю. Івана Айвазовського знають як художника, котрий написав безліч картин про море. Таких художників називають мариністами.

Більшу частину життя художник прожив у Феодосії, виїжджаючи з міста рідко й неохоче. Проте він міг вирушити навіть за океан, як це зробив у 1892 році, коли поїхав до Вашингтона й Нью-Йорка, де проходила виставка його творів.

Айвазовський завжди був працелюбний. Він прожив довге життя й до останнього дня працював. Серед створених ним майже шести тисяч картин є одна, можливо, найкраща – «Серед хвиль».

Усі картини Айвазовського створені в майстерні. «Рухи живих стихій майже невловимі для пензля; писати блискавку, порив вітру, сплеск хвиль неможливо з натури», - казав художник.

А із-під пера Міцкевича народився сонет «Буря».

Ознайомимося з цією поезією.

(Учні слухають сонет)

Учитель. Який настрій викликав у вас твір?

1. Сум. Бо там помирають люди.

2. Страх перед великою водою.

3. Море завжди лагідне. Може, то воно мстить людям за зло?

4. Я був на Чорному морі, воно красиве.

Учитель. Дякую вам за відповіді. Давайте визначимо тему та ідею сонета.

Тема: показ морської стихії, що несе смерть, але люди продовжують

боротися з нею.

Ідея: возвеличення оптимізму, сили духу людини.

Проблеми

  • 1.Людина і природа.
  • 2.Життя і смерть. 3. Сила волі.

Учитель. Які художні засоби автор використав у творі.

(Епітети: тривожні голоси, зловісний рик, буряний тріумф, шумливі стіни,

бездушна круговерть та інші. Увесь сонет, на мою думку, пронизаний

настроєм хвилювання.)

Учитель. Якими кольорами ви б розфарбували цей сонет?

( Відповіді учнів .)

Учитель. Давайте складемо сенкан «Буря».

Стихія

морська, нещадна, сильна

реве, гуде, шумить

люди перемагають страх

нічого не страшно, коли поряд є друзі.

Учитель. А зараз ми попрацюємо в групах.

Перша група опрацьовує сонет «Бахчисарай».

Друга група опрацьовує сонет «Гробниця Потоцької».

Третя група опрацьовує сонет «Пілігрим».

(Учні працюють 5-7 хвилин. У цей час звучить тиха музика)

І група. Читання сонета «Бахчисарай» ( Фото міста Бахчисарай).

Тема: розповідь про минулу велич і славу Бахчисарая та фонтан як пам'ять

про ті часи.

Ідея: історія не змінити.

Проблеми

  • 1.Історичне минуле. 2. Людина і суспільство 3. Людина і пам'ять.
  • Римування кільцеве, рими – ч. ж. ж. ч.
  • Епітети: холодний гад, темний плющ, дикий виноград, гість незнаний, віковічний згад, окраса мармурова, сльоза перлова.
  • Звертання: двір і сад; любов, могуття, славо.
  • «Гробниця Потоцької»

ІІ група. У Криму до цього часу згадують красунь з роду Потоцьких – Софію, Марію…

На честь Софії створено диво-парк в Умані, який так і називається Софіївкою, сонет «Гробниця Потоцької» створено на честь Марії. В основу сюжету лягла легенда про чарівну Марію з роду Потоцьких, яка нібито потрапила до гарему Гірея, який до нестями в неї закохався.

Але , на жаль, про життя Марії Потоцької нам майже нічого не відомо, крім того, що поховали її на ханському цвинтарі, за стінами ханського палацу.

І от Міцкевич, молодий, закоханий, побачивши цю гробницю, пише сонет, у якому відчувається подібність долі поета з долею Марії Потоцької.

  • Виразне читання.

Тема: розповідь про полонянку-польку, яка померла в неволі, та сум поета

  • за своєю країною.
  • Ідея: заклик завжди пам'ятати свій рідний край.
  • Проблеми
  • 1.Людина і суспільство.
  • 2.Нерівноправність.
  • 3.Добро і зло.
  • Епітети: троянда молода, юні дні, злотисті мотилі, громадою ясною, польської
  • землі, огненною сльозою.
  • Звертання : о полько!
  • Порівняння: дівчина з трояндою.
  • Сенкан
  • «ПІЛІГРИМ»
  • Пілігрим ( від латинської – іноземний) –мандрівник, прочанин, подорожній.

Виразне читання сонета.

Тема: туга за рідним краєм та коханою.

  • Ідея: заклик не забувати свій рідний край.
  • Проблеми
  • 1.Людина і суспільство.
  • 2.Людина і природа.
  • 3.Кохання.
  • 4.Ностальгія.
  • Епітети: країна розкоші, блакить ясна, казкові дива.
  • Порівняння: шум лісів –миліший, ніж Байдар всі голоси гучні.
  • Звертання: О Литво! Ти коханко.
  • Протиставлення: Крим протиставляє своїй батьківщині.
  • СЕНКАН

Учитель. Дякую за змістовні відповіді. Що ж об'єднує сонети?

(Сум автора за своєю країною та милування краєвидами Криму.)

Учитель. Чи можна назвати діамантом, перлиною творчості поета «Кримські сонети»?

( Так. «Кримські сонети» можна назвати діамантом та перлиною творчості

автора, тому що вони вражають змістом, глибиною почуттів, загадковістю,

таємничістю.)

Учитель. А зараз трішки відпочинемо і позмагаймося з поетом. Доберіть слова.

( На екрані уривок із сонета «Байдаки», звучить тиха музика)

Жену ………. коня, щоб линув, ніби птах;

Ліси, ………., шпилі біжать назустріч ………,

Подоба бистрого ………… потоку,

Сп'яніння прагну я ………….. у цих дивах.

Відповідь

Жену ( вперед) коня, щоб линув, ніби птах;

Ліси, (яри), шпилі біжать назустріч (оку),

Подоба бистрого ( хвилястого) потоку,

Сп'яніння прагну я ( найти) у цих дивах.

Домашнє завдання: - Опрацювати матеріал підручника.

  • -Вивчити напам'ять один із сонетів.
  • -Написати листа Міцкевичу із запрошенням погостювати у

вашому селі та скласти сонети про нього.

Оцінювання.

Висновок. Хто ж він , Адам Міцкевич? (Метод «ПРЕС»)

(Я думаю, що Адам Міцкевич був дуже талановитим польським письменником.

Тому що він дуже сильно любив батьківщину, свій народ і ненавидів ворогів.

Наприклад, його збірка «Кримські сонети» - це ностальгія за батьківщиною.

Отже, його літературна спадщина – це скарб не тільки польської літератури,

а й світової літератури. )

Учитель. Складіть білий вірш про Крим. (Звучить пісня про море)

(Учні зачитують вірші)

Сонет «ГРОБНИЦЯ ПОТОЦЬКОЇ»

Керівник групи

Учень, який виконує роботу

Учень, який виразно читає сонет

Тема

Ідея

Проблеми

Епітети

Порівняння

Звертання

Протиставлення

Види рим

Римування

Колір вірша

Сенкан

Перегляд файлу

 

Тема. Адам Міцкевич. «Кримські сонети».

           ТЛ: сонет

 

Мета: поглибити знання учнів про творчість видатного польського поета Адама

           Міцкевича; показати тісний зв'язок А.Міцкевича з Україною; аналізувати

           ліричні поетичні твори автора; удосконалювати вміння виразно читати

           твори, визначати сутність поняття  сонетного циклу;

           розвивати мислення, послідовність викладу думки;

           виховувати шанобливе ставлення до особистості поета та його творчості.

 

Обладнання: портрет Адама Міцкевича, презентація «Кримські сонети».Сонет»,

            підручник.

 

 

Адам Міцкевич, без сумніву,

найбільший поет польської нації і

один із найгеніальніших людей,

який  видало людство.

Іван Франко

 

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

ІІ. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

 

             ( На екрані портрет Адама Міцкевича і Тараса Шевченка)

 

Учитель. На минулому уроці ми вивчали життєвий і творчий шлях Адама

                Міцкевича. Перед вами портрети Тараса Шевченка і Адама

                Міцкевича. Як ви думаєте, чому вони поруч? Що ви можете сказати

                про цих письменників?

 

            (   Т.Г.Шевченко – видатний український поет. Він є основоположником

           нової української літератури та нової української літературної мови.

           Адам Міцкевич – видатний польський поет. Він є родоначальником нової

           польської літератури і нової польської мови.)

 

Учитель. Отже, кожний із них зробив великий внесок у розквіт своєї літератури

                та культури.

 

 

 

 

Учитель. Коротко повторимо життєпис Адама Міцкевича.

 

 

                                 ЛІТЕРАТУРНИЙ ДИКТАНТ

  1. Адам Міцкевич – представник ……………. літератури. (Польської.)
  2. Назвати товариство, у якому Міцкевич брав участь. («Польське патріотичне         

товариство».)

  1. У Петербурзі Міцкевич познайомився з…………. (Декабристами.)
  2. У Києві він відвідував ………… (Києво-Печерську Лавру.)
  3. Російський поет, друг, майже ровесник Міцкевича. (О.Пушкін.)
  4. Скільки дітей було у Міцкевича? (6.)
  5. Де був похований  поет? (У Парижі.)
  6. Хто з письменників Сумщини перекладав твори Міцкевича? (П.Куліш.)

 

                 ( Обмін зошитами, на екрані правильні відповіді)

 

Учитель. Я знову хочу повернутися до двох поетів. Скажіть, що спільного в

                біографії Адама Міцкевича та Т.Шевченка?

 

               (  Вони жили в один час. Адам Міцкевич  відвідував Україну, помер 1855 року,  був  похований у  Константинополі. Перепохований у Парижі. 1890 року перепохований у Польщі.

           Тарас Шевченко помер 1861 року, був похований у Петербурзі,        

            перепохований у тому ж році в Україні.)

 

Учитель. Скажіть, який висновок ми можемо зробити?

 

                  (Адам Міцкевич має багато спільного з Україною.)

 

Учитель. А скажіть, будь ласка, про що ми не згадали?

 

                                   ( Про «Кримські сонети».)

 

ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

 

Учитель. Сьогодні ми з вами вирушаємо у путь. Ми їдемо до Криму!

        ( На екрані  краєвиди Криму, шумить море)

 

 

Учитель. Темою нашого уроку є  «Адам Міцкевич. «Кримські сонети».

                 Епіграфом є вислів Івана Франка.

                    Записуємо в зошити  тему уроку та епіграф.

 

 

 

 

 

Учитель. Сьогодні ми подивимось на Крим очима Міцкевича. Серед поезій, які він

                написав в Україні, є 18 шедеврів, своєрідне відлуння подорожі до Криму –      

                це «Кримські сонети».

                    Ми повинні розглянути сонет №4 «Буря»,

                                                             сонет №6 «Бахчисарай»

                                                             сонет №8 «Гробниця Потоцької»

                                                             сонет №14 «Пілігрим».

 

Учитель. Звернімося до теорії літератури і згадаємо, що таке сонет?

 

               СОНЕТ ( італ. – звучати) –ліричний вірш, який складається з 14 рядків:

                                                             двох чотиривіршів ( катренів) і двох

                                                             тривіршів (терценів).

 

               ЦИКЛ СОНЕТІВ – це низка віршів, об’єднаних спільною ідеєю.

 

Учитель. Назвіть поетів, які працювали у цьому жанрі.

                  (Петрарка, Данте, Шекспір,  Іван Франко, М.Рильський)

 

Учитель. Море завжди приваблювало людей, воно ніколи не залишало їх

                байдужими. Адам Міцкевич уперше побачив море у Криму і воно

                полонило його душу назавжди. Художник Айвазовський  теж присвятив себе морю.  Івана Айвазовського знають як художника, котрий написав безліч картин про море. Таких художників називають мариністами.

       Більшу частину життя художник прожив у Феодосії, виїжджаючи з міста рідко й неохоче. Проте він міг вирушити навіть за океан, як це зробив у 1892 році, коли поїхав до Вашингтона й Нью-Йорка, де проходила виставка його творів.

        Айвазовський завжди був працелюбний. Він прожив довге життя й до останнього дня працював. Серед створених ним майже шести тисяч картин  є одна, можливо, найкраща – «Серед хвиль».

         Усі картини Айвазовського створені в майстерні. «Рухи живих стихій майже невловимі для пензля; писати блискавку, порив вітру, сплеск хвиль неможливо з натури», - казав художник.

                    А із-під пера Міцкевича народився сонет «Буря».

                Ознайомимося з цією поезією.

                      (Учні слухають сонет)

 

Учитель. Який настрій викликав у вас твір?

 

            1. Сум. Бо там помирають люди.

           2. Страх перед великою водою.

           3. Море завжди лагідне. Може, то воно мстить людям за зло?

           4. Я був на Чорному морі, воно красиве.

 

Учитель. Дякую вам за відповіді. Давайте визначимо тему та ідею сонета.

 

                Тема: показ морської стихії, що несе смерть, але люди продовжують

                           боротися з нею.

                 Ідея: возвеличення оптимізму, сили духу людини.

 

 

                                  Проблеми

  1. Людина і природа.
  2. Життя і смерть.                                                                                                                  3. Сила волі.  

 

 

Учитель. Які художні засоби автор використав у творі.

 

          (Епітети: тривожні голоси, зловісний рик, буряний тріумф, шумливі стіни,

          бездушна круговерть та інші. Увесь сонет, на мою думку, пронизаний

          настроєм хвилювання.)

 

Учитель. Якими кольорами ви б розфарбували цей сонет?

                         ( Відповіді учнів .)

 

Учитель. Давайте складемо сенкан  «Буря».

 

                                  Стихія

                                  морська, нещадна, сильна

                                  реве, гуде, шумить

                                  люди перемагають страх

                                  нічого не страшно, коли поряд є друзі.

 

Учитель. А зараз ми попрацюємо в групах. 

                Перша група опрацьовує  сонет «Бахчисарай».

                Друга група опрацьовує сонет «Гробниця Потоцької».

                Третя група опрацьовує сонет «Пілігрим».

 

                   (Учні працюють 5-7 хвилин. У цей час звучить тиха музика)

 

І група. Читання сонета «Бахчисарай» ( Фото міста Бахчисарай).

          Тема: розповідь про минулу велич і славу Бахчисарая та фонтан як пам'ять

                    про ті часи. 

          Ідея: історія не змінити.

                          Проблеми

  1. Історичне минуле.                                                                                                  2. Людина і суспільство                                                                                        3. Людина і пам'ять.  

 Римування кільцеве, рими – ч. ж. ж. ч.

 

 

 

Епітети: холодний гад, темний плющ, дикий виноград, гість незнаний, віковічний згад, окраса мармурова, сльоза перлова.

Звертання: двір і сад; любов, могуття, славо.

 

                        «Гробниця Потоцької»           

 

ІІ група. У Криму до цього часу згадують красунь з роду Потоцьких – Софію, Марію…

          На честь Софії створено диво-парк в Умані, який так і називається Софіївкою, сонет «Гробниця Потоцької»  створено на честь Марії.  В основу сюжету лягла легенда про чарівну Марію з роду Потоцьких, яка нібито потрапила до гарему Гірея, який до нестями в неї закохався.                                                                             

 

 

Але , на жаль, про життя Марії Потоцької нам майже нічого не відомо, крім того, що  поховали її на ханському цвинтарі, за стінами ханського палацу.

           І от Міцкевич, молодий, закоханий, побачивши цю гробницю, пише сонет, у якому відчувається подібність долі поета з долею Марії Потоцької.

 

Виразне читання.

 

 

Тема: розповідь про полонянку-польку, яка померла в неволі, та сум поета

за своєю країною.

Ідея: заклик завжди пам’ятати свій рідний край.

 

                 Проблеми

  1. Людина і суспільство.
  2. Нерівноправність.
  3. Добро і зло.

 

Епітети: троянда молода, юні дні, злотисті мотилі, громадою ясною, польської

               землі, огненною сльозою.

Звертання : о полько!

Порівняння: дівчина з трояндою.

 

Сенкан      

 

 

                               «ПІЛІГРИМ»

 

   Пілігрим  ( від латинської – іноземний) –мандрівник, прочанин, подорожній.

 

Виразне читання сонета.

 

 

 

     Тема: туга за рідним краєм та коханою.

 Ідея: заклик не забувати свій рідний край.

 

                       Проблеми

  1. Людина і суспільство.
  2. Людина і природа.
  3. Кохання.
  4. Ностальгія.

Епітети: країна розкоші, блакить ясна, казкові дива.

Порівняння: шум лісів –миліший, ніж Байдар всі голоси гучні.

Звертання: О Литво! Ти коханко.

Протиставлення: Крим протиставляє своїй батьківщині.

 

СЕНКАН  

 

 

 

Учитель. Дякую за змістовні відповіді.  Що ж об’єднує сонети? 

 

                 (Сум автора за своєю країною та милування краєвидами Криму.)                              

 

Учитель.    Чи можна назвати діамантом, перлиною  творчості поета «Кримські сонети»?

 

         ( Так. «Кримські сонети» можна назвати діамантом та перлиною творчості

          автора, тому що вони вражають змістом, глибиною почуттів, загадковістю,

          таємничістю.)

 

 

Учитель. А зараз  трішки відпочинемо і позмагаймося з поетом. Доберіть  слова.

 

                         ( На екрані уривок із сонета «Байдаки», звучить тиха музика)

 

    Жену   ……….     коня, щоб линув, ніби птах;

 

    Ліси, ………., шпилі біжать назустріч  ………,

 

    Подоба бистрого   …………          потоку,

 

    Сп’яніння прагну я   …………..    у цих дивах.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                             Відповідь

 

    Жену ( вперед) коня, щоб линув, ніби птах;

 

    Ліси, (яри), шпилі біжать назустріч (оку),

 

    Подоба бистрого ( хвилястого) потоку,

 

    Сп’яніння прагну я ( найти) у цих дивах.

 

 

Домашнє завдання: -   Опрацювати матеріал підручника.

  • Вивчити напам’ять один із сонетів.
  • Написати листа Міцкевичу із запрошенням погостювати у

                                        вашому селі та скласти сонети про нього.

 

Оцінювання.

 

Висновок.  Хто ж він , Адам Міцкевич? (Метод «ПРЕС»)

 

          (Я думаю, що Адам Міцкевич був дуже талановитим польським письменником.

          Тому що він дуже сильно любив батьківщину, свій народ і ненавидів ворогів.

           Наприклад, його збірка «Кримські сонети» - це ностальгія за батьківщиною.

           Отже, його літературна спадщина – це скарб не тільки польської літератури,

           а й світової літератури. )

 

Учитель. Складіть білий вірш про Крим. (Звучить пісня про море)    

                         (Учні зачитують вірші)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                   Сонет «ГРОБНИЦЯ ПОТОЦЬКОЇ»

 

Керівник групи

 

 

 Учень, який виконує роботу

Учень, який виразно читає сонет

 

 

 

 

Тема

 

 

 

 

 

Ідея

 

 

 

 

Проблеми

 

 

 

 

 

Епітети

 

 

 

 

Порівняння

 

 

 

 

Звертання

 

 

 

 

Протиставлення

 

 

 

Види рим

 

 

 

 

Римування

 

 

 

 

Колір вірша

 

 

 

 

 Сенкан

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
4 квітня 2018
Переглядів
3598
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку