Урок "У ЧОМУ СЕНС ЖИТТЯ? (ЗА ДРАМОЮ-ФЕЄРІЄЮ ЛЕСІ УКРАЇНКИ «ЛІСОВА ПІСНЯ»)"

Про матеріал
Урок-дослідження фольклорно-міфологічної основи драми-феєрії «Лісова пісня» та аналізу проблем. Мета: розвивати зв’язне мовлення, логічне й образне мислення; виховувати високі моральні якості, відчуття краси, добра, дбайливого ставлення до природи.
Перегляд файлу

 

                                     УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА – 10 КЛАС

     У ЧОМУ СЕНС ЖИТТЯ? (ЗА ДРАМОЮ-ФЕЄРІЄЮ ЛЕСІ УКРАЇНКИ «ЛІСОВА ПІСНЯ»)

Мета: дослідити фольклорно-міфологічну основу драми-феєрії «Лісова пісня»; проаналізувати проблеми драми-феєрії, визначити ідею  та тему твору; удосконалювати навички роботи в групах

     Розвивати зв’язне мовлення, логічне й образне мислення; виховувати високі моральні якості, відчуття краси, добра, дбайливого ставлення до природи

Тип уроку:  урок-дослідження

Обладнання:  ілюстрації до драми-феєрії «Лісова пісня» Лесі Українки,

уявний мік­рофон, схеми

                                                  Епіграф.     Своїм життям до себе дорівнятись.

 

 

Леся Українка

 

Хід уроку

   І.Організаційна частина.

Музичне вітання. (Звучить українська мелодія)

Аутотренінг «До успіху»

Я – учень. Я – особистість творча

Я міркую, замислююся

Я хочу знайти і поділитися тим, що я знаю

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Вступне слово вчителя.

 Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»

Твори і життя Лесі Українки навчили мене ... ( вміти кохати, любити, бути терпеливою, любити життя, бути сильною, вміти боротися, бути рішучою, наполегливою,вольовою)

 

2. Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— З яким кольором у вас асоціюється слово «життя»? Обґрунтуйте.

(жовтий – сонце…)

3.(Уривок «Лісової пісні» -  звучить мелодія сопілки )

   Мавка: Ох, як я довго спала!

                    А хто мене збудив?

                    Либонь, весна.

 

  • Як ви думаєте, якою буде тема уроку?
    ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку , мотивація навчальної діяльності

(Запис теми в зошити)
Слово вчителя. 

У чому сенс життя? Ця проблема протягом віків хвилювала філософів, митців та й, зрештою, кожну мислячу людину.

На сьогоднішньому уроці ми на основі драми-феєрії Лесі Українки «Лі­сова пісня» з'ясуємо, у чому вбачала справжні цінності життя велика поетеса, як вона визначила суть призначення людини на землі, до чого закликала сво­їх сучасників; поміркуємо над тим, що необхідно нам усім для повноцінного, справжнього щастя.

Упродовж уроку ви повинні заповнити схеми, які є на кожній парті, з'ясувати, які уроки життя отримали сьогодні.

VІ. Сприймання і засвоєння нових знань.

 

  Із планом  уроку  школярі ознайомлені заздалегідь.

                             План уроку

        1.  Високе призначення людини на Землі.

        2.   Найнеобхідніша умова людського життя — воля.

  1.  Краса людських взаємин — у любові.
  2. Мистецтво — це цвіт душі, який треба оберігати..

 

1.Бесіда за запитаннями.      

  •    Який конфлікт лежить у центрі сюжету «Лісової пісні»?

(Основний конфлікт між світом природи і людьми; утвердження думки, що світ  врятує краса; краса, яка виявляється у духовності людини))

  •    З'ясуйте тему та ідею цього твору (всі учні)

(Тема: оспівування поетесою духовного багатства рідного народу, його великих творчих можливостей, нездоланності потягу людини до високого і прекрасного)

(Ідея:утвердження краси вільного незалежного духу,кохання і мрії, змістовного, гармонійного, як сама природа, людського життя)

2.Інтерактивна вправа «Мікрофон».  

Які асоціації викликають у вас слова «висока мрія» і «сіра буденщина»? Як це пояснити?

   3.Робота над складанням схеми.

 — Заповнити схему «У чому сенс життя? (за драмою-феєрією Л України)» на основі відповідей однокласників.

 

   Які два світи показує нам Леся Українка у драмі?

(Гармонійно – досконалий (утілюється в панорамі одуховленої природи) і дисгармонійно – примітивний  (утілюється в штибі людського суспільства)

   Хто з героїв є втіленням цих світів?

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 V.    Формування опорних умінь і навичок.             

1.Робота в групах.

 Дати аргументовані відповіді на запитання, працюючи  колективно (у групі)  за складеним планом.

Для І групи

 Як через образ Мавки письменниця розкрила мрію про ідеальну людину?

Для ІІ групи

 Які проблеми порушує поетеса через образ Лукаша?

 

Учні колективно у групах шукають відповіді на запитання, добирають цитати для підтвердження власних думок.

 

2.Інтерактивна вправа «Акваріум»(доповнення груп)

 

3. Робота в парах ( на картках  завдання)

  • У чому вбачає сенс життя дядько Лев? Водяник? Лісовик?
  • Що вважає щастям мати Лукаша? Чи були духовні скарби в Килини?

 

4.Інсценізація.

>Діалог Мавки і Лукаша від слів: «Не руш! Не руш!..» до «...заграй мені, а я поколишуся». 

 

5.Бесіда за запитаннями.

  •      Як показано гармонію душ Лукаша і Мавки?
  •      Чим вас приваблює цей хлопець?
  •      Що окрилило Лукаша?(кохання до Мавки)
  •      Чому Лукаш засоромився при відповіді на Мавчине питання: «Чи гарна ж я тобі»?

 

Перегляд кінофільму (уривок)

 

4.Бесіда-підсумок.

Хто такі вовкулаки?

( Ораторський подіум - повідомлення учня про вовкулак)

 

 - Чому Леся Українка показала Лукаша вовкулакою?

(     Той, хто зрікся духовного життя, згасив порив до прекрасного, — перестав бути людиною).

 

  • Який висновок робимо з його прозріння?

(Людина має в собі сили завжди з будь-якої прірви падіння піднятися на височінь людського духу. Крізь страждання, крізь усвідомлення своєї недос­коналості вона стає мудрою, бо пізнає сенс свого буття, а якщо загине, то краплина мудрості, придбана в боротьбі, залишиться людям).

 

 

7. Фронтальне опитування

- Чому Мавка не звинувачує Лукаша у своїх стражданнях?

(Бо він дав їй душу, дав можливість відчути кохання)

 

- Кого символізує образ Мавки?                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

(Ідеал гармонійної одухотвореної людини)

 

  • За що бореться Мавка?

(За утвердження краси серед людей, за своє місце в житті).

 

  • Символом чого є Мавка?

(Символом ідеальної, гармонійної людини, яка узгоджує свої проблеми із законами природи, живе  з любов 'ю до людей і здатна на самопожертву).

 

( Символом високої людської мрії, правди над кривдою, уособленням духовності і краси)

 

  • Чи завжди Мавка прекрасна?  

 (Так, навіть тоді, коли йде до Марища, бо наснажена світлим кохан­ням і не кориться лиху, а бореться за красу життя)

 

  • За що Мавка отримала дар Божий – безсмертну душу?

(  Ціною втрати тілесного безсмертя, можливості вічного повернення до весняного лісу все в тій же подобі юної красуні Мавка здобула несмертну душу і водночас голос, щоб виповісти її. У неоромантичній утопії Лесі Українки душа, ймовірно, і є насамперед голосом, що пов’язаний зі словом. Вогонь стане попелом, «зростить вербицю» - і кінець обернеться початком. ) 

8. Читання останнього монологу Мавки

 

  • У чому сила останнього монологу Мавки?

(Останній монолог Мавки – хоч і журний, та оптимістичний спів про невмирущість духовного, про вічність краси, ці слова сповнені світлої туги, у них звучить акорд на честь доброго і справедливого переможця; цей переможець – людина мудра, добра, творча, що в леті за своїм щастям постійно б’ється зі злом, радіє і страждає, падає і піднімається, гине і воскресає, але летить і тільки  - до краси, аби захистити мрію)

 

9.  Художнє читання уривка з вірша О. Богачука.

              Монолог Мавки

Я – Мавка. Я донька волинського краю.

Я казка поліська, що довго блукала…

Мене чарівниця покликала з гаю,

І вийшла я з казки, і піснею стала.

Від серця до серця, від краю до краю,

Несли мене Лесині крила невинні.

Та де б не була я – завжди пам’ятаю,

Що рідна оселя моя – на Волині.

Я знаю, що коси мої – це берізки,

Я знаю, що очі – озера блакитні.

Я знаю, що серце моє – українське,

В якому вогні засвітились досвітні.

 

10. Евристична бесіда.

  • Чи було б затишно Мавці в нашому світі?
  • Чи завжди і в кожної людини є два крила: красиве і корисне?

 

 

 

VІ. Узагальнення і систематизація вивченого.

  1. Клоуз -  тести-(за ключем перевіряють – взаємоперевіркою)
  1. Клоуз – тести « Хто з героїв…»…не дав зрубати старезного дуба, хоч за нього пропонували великі гроші? (Дядько Лев)
  2. …чудовим співом ніжної сопілки пробуджує зі сну Мавку? (Лукаш)
  3. …просить Лукаша не точити сік із берези, бо то її кров? (Мавка)
  4. …лукава, ніби видра, і хижа, наче рись? (Килина)
  5. …поранила серпом навмисне руку, щоб не жати жито й не шкодити Русалці Польовій? (Мавка)
  6. …в драговині цупкій привик одвіку усе живе засмоктувати? (Водяник)
  7. …прагне все живе і вільне ввести у «твердиню тьми і спокою»? ( «Той, що в скалі сидить»)
  8. …застерігав Мавку, щоб обминала людські стежки, бо на них «раз тільки ступиш – і пропала воля». (Лісовик)
  9. …для збагачення нехтує почуттями Лукаша, що полюбив лісову царівну. (Мати Лукаша)

10.…залицяється до Мавки, але не бачить в її очах торішнього кохання й кидає, коли з’являється Марище? (Перелесник.)

11….захищає Мавку від Лукашевої матері, просить не називати її відьмою, бо відьми живуть у селі, а не в лісі? (Дядько Лев.)

12….після зради Лукаша і її зневіри забирає Мавку до себе? (Марище)

 

2.Учні зачитують свої схеми –  «Уроки  життя»

 

 3.Підсумовуюча бесіда  за запитаннями.

 

  • Що перемагає в боротьбі двох світів: піднесеного, духовного й дріб’язкового, буденного?

 

(Духовна краса людини – здатність любити; справжнім і невмирущим є кохання)

 

  • Які людські цінності та життєві уроки утверджує драма – феєрія Лесі Українки «Лісова пісня»?

 

(Утвердження людської мрії, високі почуття, єднання людини і природи, про духовну велич і нездоланне кохання, вільне, красиве і духовно багате життя; любити природу. Поважати творчу особистість)

 

             У чому сенс життя?

(Залишитися людиною не лише зовні, а й у душі, треба не дати згаснути тому вогникові прекрасного, який робить людину людиною. Саме в цьому й полягає сенс людського життя)

 

VІІ. Підсумок уроку.

  1. Оголошення і мотивація виставлених учням балів.

 

 

VІІІ. Домашнє завдання й інструктаж до нього

Написати твір – мініатюру «У чому сенс людського життя?» (за мотивами «Лісової пісні» Лесі Українки);   дати  усну відповідь на питання: що єднає образ Мавки з Лесею Українкою?

Усміхніться! 

І будьте щасливими,

І, як пісню, життя проживіть,

І під буднів сірою зливою

Барви серця свого збережіть!

 

 

1

 

docx
Додано
4 березня 2019
Переглядів
9002
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку