УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА – 10 КЛАС
У ЧОМУ СЕНС ЖИТТЯ? (ЗА ДРАМОЮ-ФЕЄРІЄЮ ЛЕСІ УКРАЇНКИ «ЛІСОВА ПІСНЯ»)
Мета: дослідити фольклорно-міфологічну основу драми-феєрії «Лісова пісня»; проаналізувати проблеми драми-феєрії, визначити ідею та тему твору; удосконалювати навички роботи в групах
Розвивати зв’язне мовлення, логічне й образне мислення; виховувати високі моральні якості, відчуття краси, добра, дбайливого ставлення до природи
Тип уроку: урок-дослідження
Обладнання: ілюстрації до драми-феєрії «Лісова пісня» Лесі Українки,
уявний мікрофон, схеми
Епіграф. Своїм життям до себе дорівнятись.
Леся Українка
Хід уроку
І.Організаційна частина.
Музичне вітання. (Звучить українська мелодія)
Аутотренінг «До успіху»
Я – учень. Я – особистість творча
Я міркую, замислююся
Я хочу знайти і поділитися тим, що я знаю
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Вступне слово вчителя.
Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»
Твори і життя Лесі Українки навчили мене ... ( вміти кохати, любити, бути терпеливою, любити життя, бути сильною, вміти боротися, бути рішучою, наполегливою,вольовою)
2. Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— З яким кольором у вас асоціюється слово «життя»? Обґрунтуйте.
(жовтий – сонце…)
3.(Уривок «Лісової пісні» - звучить мелодія сопілки )
Мавка: Ох, як я довго спала!
А хто мене збудив?
Либонь, весна.
(Запис теми в зошити)
Слово вчителя.
У чому сенс життя? Ця проблема протягом віків хвилювала філософів, митців та й, зрештою, кожну мислячу людину.
На сьогоднішньому уроці ми на основі драми-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня» з'ясуємо, у чому вбачала справжні цінності життя велика поетеса, як вона визначила суть призначення людини на землі, до чого закликала своїх сучасників; поміркуємо над тим, що необхідно нам усім для повноцінного, справжнього щастя.
Упродовж уроку ви повинні заповнити схеми, які є на кожній парті, з'ясувати, які уроки життя отримали сьогодні.
VІ. Сприймання і засвоєння нових знань.
Із планом уроку школярі ознайомлені заздалегідь.
План уроку
1. Високе призначення людини на Землі.
2. Найнеобхідніша умова людського життя — воля.
1.Бесіда за запитаннями.
(Основний конфлікт між світом природи і людьми; утвердження думки, що світ врятує краса; краса, яка виявляється у духовності людини))
(Тема: оспівування поетесою духовного багатства рідного народу, його великих творчих можливостей, нездоланності потягу людини до високого і прекрасного)
(Ідея:утвердження краси вільного незалежного духу,кохання і мрії, змістовного, гармонійного, як сама природа, людського життя)
2.Інтерактивна вправа «Мікрофон».
Які асоціації викликають у вас слова «висока мрія» і «сіра буденщина»? Як це пояснити?
3.Робота над складанням схеми.
— Заповнити схему «У чому сенс життя? (за драмою-феєрією Л України)» на основі відповідей однокласників.
❖ Які два світи показує нам Леся Українка у драмі?
(Гармонійно – досконалий (утілюється в панорамі одуховленої природи) і дисгармонійно – примітивний (утілюється в штибі людського суспільства)
❖ Хто з героїв є втіленням цих світів?
V. Формування опорних умінь і навичок.
1.Робота в групах.
Дати аргументовані відповіді на запитання, працюючи колективно (у групі) за складеним планом.
Для І групи
Як через образ Мавки письменниця розкрила мрію про ідеальну людину?
Для ІІ групи
Які проблеми порушує поетеса через образ Лукаша?
Учні колективно у групах шукають відповіді на запитання, добирають цитати для підтвердження власних думок.
2.Інтерактивна вправа «Акваріум»(доповнення груп)
3. Робота в парах ( на картках завдання)
4.Інсценізація.
>Діалог Мавки і Лукаша від слів: «Не руш! Не руш!..» до «...заграй мені, а я поколишуся».
5.Бесіда за запитаннями.
Перегляд кінофільму (уривок)
4.Бесіда-підсумок.
Хто такі вовкулаки?
( Ораторський подіум - повідомлення учня про вовкулак)
- Чому Леся Українка показала Лукаша вовкулакою?
( Той, хто зрікся духовного життя, згасив порив до прекрасного, — перестав бути людиною).
(Людина має в собі сили завжди з будь-якої прірви падіння піднятися на височінь людського духу. Крізь страждання, крізь усвідомлення своєї недосконалості вона стає мудрою, бо пізнає сенс свого буття, а якщо загине, то краплина мудрості, придбана в боротьбі, залишиться людям).
7. Фронтальне опитування
- Чому Мавка не звинувачує Лукаша у своїх стражданнях?
(Бо він дав їй душу, дав можливість відчути кохання)
- Кого символізує образ Мавки?
(Ідеал гармонійної одухотвореної людини)
(За утвердження краси серед людей, за своє місце в житті).
(Символом ідеальної, гармонійної людини, яка узгоджує свої проблеми із законами природи, живе з любов 'ю до людей і здатна на самопожертву).
( Символом високої людської мрії, правди над кривдою, уособленням духовності і краси)
(Так, навіть тоді, коли йде до Марища, бо наснажена світлим коханням і не кориться лиху, а бореться за красу життя)
( Ціною втрати тілесного безсмертя, можливості вічного повернення до весняного лісу все в тій же подобі юної красуні Мавка здобула несмертну душу і водночас голос, щоб виповісти її. У неоромантичній утопії Лесі Українки душа, ймовірно, і є насамперед голосом, що пов’язаний зі словом. Вогонь стане попелом, «зростить вербицю» - і кінець обернеться початком. )
8. Читання останнього монологу Мавки
(Останній монолог Мавки – хоч і журний, та оптимістичний спів про невмирущість духовного, про вічність краси, ці слова сповнені світлої туги, у них звучить акорд на честь доброго і справедливого переможця; цей переможець – людина мудра, добра, творча, що в леті за своїм щастям постійно б’ється зі злом, радіє і страждає, падає і піднімається, гине і воскресає, але летить і тільки - до краси, аби захистити мрію)
9. Художнє читання уривка з вірша О. Богачука.
Монолог Мавки
Я – Мавка. Я донька волинського краю.
Я казка поліська, що довго блукала…
Мене чарівниця покликала з гаю,
І вийшла я з казки, і піснею стала.
Від серця до серця, від краю до краю,
Несли мене Лесині крила невинні.
Та де б не була я – завжди пам’ятаю,
Що рідна оселя моя – на Волині.
Я знаю, що коси мої – це берізки,
Я знаю, що очі – озера блакитні.
Я знаю, що серце моє – українське,
В якому вогні засвітились досвітні.
10. Евристична бесіда.
VІ. Узагальнення і систематизація вивченого.
10.…залицяється до Мавки, але не бачить в її очах торішнього кохання й кидає, коли з’являється Марище? (Перелесник.)
11….захищає Мавку від Лукашевої матері, просить не називати її відьмою, бо відьми живуть у селі, а не в лісі? (Дядько Лев.)
12….після зради Лукаша і її зневіри забирає Мавку до себе? (Марище)
2.Учні зачитують свої схеми – «Уроки життя»
3.Підсумовуюча бесіда за запитаннями.
(Духовна краса людини – здатність любити; справжнім і невмирущим є кохання)
(Утвердження людської мрії, високі почуття, єднання людини і природи, про духовну велич і нездоланне кохання, вільне, красиве і духовно багате життя; любити природу. Поважати творчу особистість)
У чому сенс життя?
(Залишитися людиною не лише зовні, а й у душі, треба не дати згаснути тому вогникові прекрасного, який робить людину людиною. Саме в цьому й полягає сенс людського життя)
VІІ. Підсумок уроку.
VІІІ. Домашнє завдання й інструктаж до нього
Написати твір – мініатюру «У чому сенс людського життя?» (за мотивами «Лісової пісні» Лесі Українки); дати усну відповідь на питання: що єднає образ Мавки з Лесею Українкою?
Усміхніться!
І будьте щасливими,
І, як пісню, життя проживіть,
І під буднів сірою зливою
Барви серця свого збережіть!
1