Урок "У чому загадковість світу грибів ?"

Про матеріал
Формування продуктивного мислення молодших школярів за допомогою методів евристичного спостереження на уроках природознавства.
Перегляд файлу

Тема: У чому загадковість світу грибів ?

 Мета: поглибити знання учнів про гриби як живі організми; ознайомити з різноманітністю грибів у природі; розвивати уміння аналізувати, порівнювати, встановлювати взаємозв’язки, робити висновки; формувати потребу в пізнанні царства Гриби; стимулювати спостережливість, розвивати продуктивне мислення; виховувати  бережне ставлення до природи, здоров’я.

Обладнання:  мультимедійна презентація, ілюстрації до теми «Гриби»;  пачка хлібних  дріжджів, скоринка хліба, укритого цвіллю, гриби печериці для дослідницької діяльності; роздатковий матеріал для роботи в групах.

Тип уроку: комбінований.

Форма проведення: урок-подорож.

Хід уроку

І. Організація класу.

1. Емоційний настрій.

Звучить аудіозапис «Звуки лісу».

  • Мабуть, найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до рідного

краю, до життя викликає спілкування з природою. Вона чарувала і чарує, хвилювала і хвилює людину. Плескіт голубої води, шелест зелених дібров, спів пташок, запах і розмаїття квіток – усе це дорога серцю, ні з чим незрівнянна природа рідного краю. Але, щоб вирушити в подорож, перевіремо погоду.

2. Хвилинка спостереження за погодою .

ІІ. Актуалізація знань учнів. 

  1. Перевірка домашнього завдання.
  • Удома ви мали згадати ознаки рослин і тварин. У кожної групи на столі

лежать таблиці: у деяких «Рослини», а у деяких  - «Тварини». Зараз групи попрацюють і заповнять кожна свою таблицю, відповідно до плану.

План дослідження:

  1. Зовнішній вигляд, типові для представників царства частини тіла.
  2. Чим можуть харчуватися?
  3. Чи можуть пересуватися самостійно?
  4. Які умови потрібні для розвитку?
  5. Як розмножуються?

2.  Гра «Вилучи зайве»

 (Назвати  зображених на картинках тварин, знайти   зайву, пояснити свій вибір).

Група  1

Хрущ, сонечко, павук, бджола.

- Доведи свій вибір.

- З яких частин складається тіло комахи?

-  Яка з цих комах хижа, рослиноїдна?

Група  2

Карась, скат, кит, сом.

- Поясни свій вибір.

- Яка будова тіла риби?

- Назви, які з цих риб прісноводні, а які морські?

- Чи піклуються риби про своє потомство?

Група 3

- Квакша, змія, жаба, саламандра.

- Чому їх називають земноводними?

- Як називається період розмноження жаб, коли він відбувається і чому про це знають усі, хто живе біля водойм?

Група  4

Снігур, сова, ластівка, кажан.

- Доведи, що це птахи.

- Як птахи пристосувалися для польотів?

- Які з цих птахів осілі, а які перелітні? Назви  хижого, комахоїдного,   рослиноїдного  птаха.

Група 5

Заєць, вовк, миша, кінь.

- Поясни свій вибір.(Вовк, бо хижий.)

- Чим звірі відрізняються від інших тварин?

- Які органи чуття більш розвинені у тварин лісу, відкритого простору?

Група  6

  • Що об’єднує цих тварин?

     Короп, індик, бджола, кіт.(Свійські)

-  Чим свійські тварини відрізняються від диких?

-  До якої групи тварин відноситься кожна?

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

  • Бачу нетерпіння у ваших очах. Нашому іменинникові тільки якихось 150 млн. років.

      В теплий дощик народився,

      Парасолькою накрився.

      Може б з лісу пострибав,

      Якби другу ногу мав. (Гриб)

  • Сьогодні  ми спробуємо дізнатися у чому загадковість світу грибів.
  • Отже, сьогодні на уроці ми вирушимо за грибами.

ІV.    Вивчення нового матеріалу

  1. Станція «Грибна грамота»

Довгий час учені не могли визначити, до якої групи живих організмів належать гриби. Їх вважали морськими тваринами, травою без квітів і плодів, мінералами. І лише наприкінці ХVІІІ століття шведський учений, ботанік, зоолог  Карл  Лінней  систематизував їх як спорові рослини.

Світ грибів надзвичайно різноманітний. Їх царство налічує близько 100 тисяч видів. Кількість їстівних грибів досягає 500 видів. Але лише невелика частина їх, 80 – 100 видів, відома населенню. В Україні майже всі види грибів ростуть, але в їжу ми вживаємо тільки якихось 10 – 15 видів.

За старих часів багато хто вважав, що гриби  з’являються від роси, від ударів блискавки, від гниття речовин. Вивчати гриби люди почали дуже давно. Понад 2.5 тисячі років тому  у Стародавній Греції виникла наука «мікологія» - від грецького «мікос»,  що означає «гриб». Світ грибів виявився дуже цікавим та різноманітним. Спочатку визначали приналежність грибів до рослин, але пізніше вчені зрозуміли, що у них є ознаки як рослин, так і тварин.

  1. Станція «Гриби – живі організми»
  • Гриби  - це тварини чи рослини? Отак і вчені-мікологи сперечалися між

собою багато десятків років. Провівши безліч дослідів, дійшовши висновку: гриби – це не рослини і не тварини, а представники особливого царства. Але мають у собі ознаки і рослин, і тварин. Спробуємо дослідити у чому загадковість світу грибів?

Прийом «Фішбоун»

1).  Гриби - це жива чи нежива природа?

2).  Яку будова тіла мають гриби?

3).  Як розмножуються гриби?

4). Як живляться гриби?

5).  Гриби рослини чи тварини?

6).  Які гриби можна зустріти в природі?

7).  Яке значення грибів у природі?

  1. Станція «Завітаймо до шапинкових грибів». Будова гриба.

— Розгляньте ілюстрації із зображенням грибів.

— Чим вони подібні? (У всіх є шапинка та ніжка).

— Чим відрізняються? (Забарвленнями, розмірами).

— Гриби, які ми зустрічаємо в лісі, - це шапинкові гриби.

— Поміркуйте, чому їх так називають? (Усі вони мають шапинку, ніжку і грибницю. Яка знаходиться в ґрунті).

— Шапинку і ніжку гриба називають плодовим тілом, яке виростає з грибниці.

— Розгляньте, будь ласка, грибницю.

— На що вона схожа? (На білі розгалужені нитки).

— Де знаходиться грибниця? ґрунті).

Робота в групах. Прийом «Блайднес»

Що таке грибниця?

1 група

        Грибниця, яка розташована у ґрунті, - це основне багаторічне тіло гриба. У ґрунті вона переживає холод і посуху. Як тільки стає тепло і достатньо вологи, на поверхні ґрунту з’являються плодові тіла грибів, які утворені тісно переплетеними нитками грибниці.

Як живляться шапинкові гриби?

2 група

       Шапинкові гриби живляться готовими поживними речовинами. Грибниця вбирає з ґрунту поживні речовини з решток рослин і тварин. При цьому гриби сприяють руйнуванню тіл відмерлих рослин і тварин і утворенню перегною.

Які умови необхідні грибам?

3 група

— Ростуть гриби з ранньої весни і до пізньої осені. Сприятливими умовами для їх росту є волога, температура, поживні речовини. Поживні речовини гриб зберігає в грибниці. Коли місяці жаркі і сухі або холодні, грибниця знаходиться у стані спокою. Гриби не ростуть. Найбільш сприятлива температура для росту 15 - 20 градусів.

Де переважно ростуть гриби?

4 група

— Шапинкові гриби ростуть у лісі, тому що між ними і деревами існує тісний взаємозв’язок. Нитки грибниці здатні тісно обплутувати корені дерев, навіть проникати всередину кореня. Завдяки цьому гриб отримує від рослин готові поживні речовини. А рослина від гриба – воду і  мінеральні речовини. Є гриби, які ростуть під різними деревами. Наприклад, білий – під березою, дубом, сосною, ялиною. Є й такі гриби, які зростають тільки під певними деревами, що відображено в їх назвах. Наприклад, підберезник, підосичник.

Як розмножуються гриби?

 5 група

— Гриби розмножуються спорами, які утворюються з нижнього боку шапинки. За допомогою вітру спори потрапляють в ґрунт. Після дощу спори утворюють грибницю і виростають нові гриби. Один гриб за добу утворює грибницю довжиною більше одного метра. А сам росте 10 днів. Тому, збираючи гриби, ми зрізаємо наземну частину (плодове тіло), а грибниця залишається під землею і живе більше 100 років.

Як дихають, ростуть, переміщуються  гриби?

6 група

    Як рослини і тварини, гриби дихають. Вони вбирають кисень з повітря і виділяють вуглекислий газ. Гриби ростуть протягом усього свого життя.

Ведуть прикріплений спосіб життя.

V. Фізкультхвилинка

Станція «Наукова». Дослідницьке бюро.

1). Сімейство грибів – дріжджі.

  • Як ви гадаєте, чи всі гриби мають шапинку, ніжку, грибницю?
  • Що потрібно, щоб спекти хліб?
  • У цій коробочці – один із компонентів рецепту, який ви щойно назвали.

Заплющте очі та спробуйте впізнати його за запахом, але вголос не називайте.

Дріжджі  - це мікроскопічні гриби, які можна побачити тільки у мікроскоп. Вони не мають грибниці, їх тіло нагадує кульку чи ланцюжок. Мешкають на поверхні рослин і тварин, у ґрунті, або в різноманітних цукристих рідинах.  Дріжджі розмножуються поділом клітин.

Дріжджі використовують для випікання хлібних виробів, виготовлення квасу, пива, спирту. В медицині дріжджі використовують для лікування фурункулів, авітамінозів.

Дослід

  • Хочете побачити щось цікаве? Я запрошую вас до лабораторії!
  • Візьмемо стакан теплої води, укинемо ложечку цукру, розмішаємо. Що

утворилося?(Розчин цукру) А тепер подрібнимо частинку маси дріжджів. Пропоную запастися терпінням і продовжити подорож.

Підсумки досліду. У посудині з водою з’явилися бульбашки, пухирці коричневого кольору. Ви стали свідками процесу розмноження грибів – дріжджів. Пухирці – це газ, яким дихають дріжджі.

2). Сімейство грибів – цвіль.

- Приготувала для вас ще одну несподіванку, ще одного гриба. Але він з іншої сім’ї.

- Що це? Це – цвіль. Це також гриб.

Цвілеві гриби з'явилися на нашій планеті близько 200 мільйонів років тому.   Великі колонії  цвілевих грибів ростуть на поживних середовищах при високій температурі і підвищеній вологості. Цвіль вражає стіни, речі, продукти харчування. Цвілеві гриби викликають у людей захворювання органів дихання. То ж цвіль здатна як позбавити життя, так і врятувати від смерті.  Адже велике значення для людини мають   цвілеві  гриби роду пеніціллум. Бо саме з них вчені виготовили перший в світі антибіотик – пеніцилін.

3). Сімейство грибів – сажкові.

       У Царстві грибів є і гриби-паразити, що паразитують на рослинах. Це сажкові гриби. Вони зменшують урожайність пшениці, жита, кукурудзи. Продукти харчування з таких рослин не можна вживати. Спори сажки дрібні, їх дуже багато. От чому сажка може поширюватися надзвичайно швидко. Спори  сажки  здатні проростати і заражувати нові врожаї протягом 10 років. 

Станція «Доказів».

Робота з підручником.

Прочитати мовчки.

Робота в групах. Прийом «Тонке і товсте питання»

Робота в групах. Прийом «Діамант»

Назвіть спільні  і відмінні ознаки грибів з рослинами  та з тваринами.

Заповнення таблиці «Фішбоун»

Підсумок уроку

1. Вікторина.

1. Чи можна сказати, що гриби  - це тварини?

а) Так;         б). ні.

2. Чи можна сказати, що гриби - це  рослин?

     а). Так;  б).  ні.

3.  Оберіть правильне твердження:

     а). Гриб складається з кореня, ствола, шапинки;

     б). гриб складається з шапинки, ніжки і грибниці;

     в). гриб складається з шапинки і ніжки.

4. Що не входить у будову гриба?

     а). шапинка;         б). ніжка;        в). корінь.

5. Що є у грибів замість кореня?

    а). павутиння;       б). грибниця;      в). шапинка.

6. Як розмножуються гриби?

     а). спорами;     б). насінням;     в).  коренем.

  1. Прийом «Три М».
  • Назвіть три моменти, які вам сподобалися.
  • Щоб ви хотіли дізнатися ще?

Оцінки.

Домашнє завдання. Дібрати цікавинки  про гриби.

doc
Додано
29 січня 2021
Переглядів
1645
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку