Урок природознавства 3клас.
Тема:Рослиноїдні, всеїдні, хижі тварини. Ланцюги живлення у природі.
Мета: формувати поняття «рослиноїдна тварина», «хижа тварина», «всеїдна тварина», «ланцюг живлення», розвивати уміння встановлювати причинно – наслідкові зв’язки, досліджувати ланцюги живлення, логічне мислення;закріпити знання учнів про різноманітність тварин у природі; виховувати бажання вивчати природу, її берегти.
Обладнання: ілюстрації тварин, тести для опитування, матеріал для роботи в групах
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ Хвилинка спостережень
IIІ. Перевірка домашнього завдання.
1. Фронтальне опитування.
- Яких тварин ми називаємо свійськими?(Яких людина приручила, які не можуть жити без догляду людини)
Навіщо людина їх приручила?(для продуктів харчування, як тяглову силу, для задоволення)
- Яких тварин ми називаємо дикими?
2 Гра «Подяка»
Кому дякуємо за:
-масло
-мед
-шкарпетки
-теплу шапку
-яйця
-що тягне візок
-м`ясо
-за охорону житла
-за гарний спів
-пір`я
-ліки
-шкіра
3.Тестові завдання за варіантами.
І-В
1. Звірі відрізняються від інших тварин тим, що...
а) їх тіло вкрите шерстю; б) вони вигодовують своїх малят молоком; в) вони мають чотири ноги.
2. До плазунів належать...
а) черепахи; в) жаби;
б) змії; г) слимаки;
3. Спільною ознакою для всіх комах є те, що вони мають...
а) крила;
б) шість ніг;
в) вусики.
4. Вибери назви птахів.
а) Кажан; в) оса;
б) сова; г) журавель.
5 . До земноводних належать...
а) тритони; в) жаби;
б) землерийки; г) метелики.
6. Знайди "зайву" тварину.
а) Джміль; в) сом;
б) карась; г) камбала
ІІ-В
1. Від інших тварин птахи відрізняються тим, що...
а) мають крила;
б) будують гнізда;
в) їх тіло вкрите пір'ям.
2. Які тварини самі добувають їжу, влаштовують житло, виводять потомство:
а). приручені тварини;
б). свійські тварини;
в). дикі тварини.
3. Риби — це тварини, тіло яких вкрите...
а) м'якою шкірою;
б) шерстю;
в) лускою.
4. Вибери назви комах.
а) Ластівка; в) комар;
б) бджола; г) павук.
5. До плазунів належать...
а)черепахи; б) слимаки;
в) жаби; г) крокодили.
6. Знайди "зайву" тварину.
а) Кріль; в) лев
б) корова; г) жаба.
ІV.Актуалізація опорних знань учнів.Слайди
1.Гра «Знайди зайву тварину»
2. Гра «Продовж ланцюжок» (ще дві тварини)
а). Ведмідь, лисиця,…
б). голуб, синичка,…
в). щука, карась,…
г). корова, кінь,…
д). індик, качка,…
3.Емпатія Я Свійська тварина..
V. Повідомлення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Тварини – частина живої природи. Однією з умов їх існування є живлення. Саме тому тварини пристосувалися добувати собі їжу.
Господарська діяльність людей, мисливство, а також браконьєрство, стали причиною того, що на Землі зникло багато видів тварин. Щоб зупинити цей згубний процес, людина повинна досконало знати способи та ланцюжки їх живлення.
Сьогодні розглянемо живлення тварин, ланцюги живлення.
VІ. Вивчення нового матеріалу.
Не ходжу я, а скакаю, бо нерівні ноги маю.
Я страшенний боягуз, всіх на світі я боюсь. (Заєць)
Живе в лісі хижий, дикий,
душить кури та індики. (Лис)(дичиною, жуками , комахами)
Буркотливий, вайлуватий ходить лісом дід мохнатий. (Ведмідь)
- Що їдять звірі, назви яких ви відгадали?
2. Тварини за способом живлення поділяються на 3 групи: рослиноїдні, хижі, всеїдні. Сьогодні ми познайомимось з ними. (відео)
рослиноїдні хижі всеїдні
заєць вовк ведмідь
олень лисиця білка
голуб сова дятел
колорадський жук бабка тарган,
мураха жаба, саламандра
короп щука
черепаха вуж, ящірка
Який висновок можна зробити із даного завдання? ( у кожній групі тварин є рослиноїдні, хижі, всеїдні). Саме тому говорять: хижі звірі, хижі птахи, хижі земноводні…Запам’ятайте, що всі плазуни і земноводні – хижі, хоча черепаха -рослиноїдна тварина.
4.Читання екологічної казки.
1 АВТОР: В одному селі жив хлопчик, звали його Олексійко. Йому минуло 8 років. Він ходив до школи, а у вихідні гуляв з татом у лісі, або біля річки недалеко від села.. Там росла трава, було багато квітів. А скільки незвичайних мешканців жило там ! Хлопчику дуже кортіло дізнатися, про що вони дзижчать і пищать,. А ще він хотів знати, навіщо в природі так багато тварин, яка з них найпотрібніша. Одного разу Олексійко заплющив очі і побачив фею. Вона підійшла до нього і, простягнувши паличку, сказала:
2 ФЕЯ: -Бери, вона чарівна. Якщо ти забажаєш чого-небудь, махни тричі і все здійсниться.
3 АВТОР: Фея зникла.
4 ОЛЕКСІЙКО: Тепер я можу дізнатися, хто з тварин найпотрібніший.
-Піду я до річки.
5 АВТОР :Першою, кого він побачив, була зелена жаба.
6 ОЛЕКСІЙКО: -Ось вона нікому не потрібна. 1-2-3
7 ОЛЕКСІЙКО: Жаби зникли, але відразу з’явилися хмари комарів.
8 АВТОР :Тільки хлопчик хотів сховатися від них, як з усіх боків почали злітатися чаплі. Вони були голодні і шукали жаб.
9 ОЛЕКСІЙКО: - Виявляється, без жаб мешканці річки ніяк не можуть обійтися,я повернув їх у водяний «будинок». 1-2-3
10 ОЛЕКСІЙКО: А ось без комарів точно нічого не трапиться, адже вони тільки докучають і кусаються. Я змахну паличкою, і комарів наче й не було. 1-2-3
-Але що це ? Усі жаби закричали, запищали бабки й ластівки. Ой, без комарів вони загинуть – це їхня їжа.
- Виходить, навіть комарі комусь потрібні! 1-2-3
11 АВТОР : Хотів Олексійко піти в ліс, але передумав. Адже там все так само! Тепер він зрозумів - в природі все важливе.
12 ОЛЕКСІЙКО: Не стане когось одного, то погано стане всім: тваринам, рослинам, людям.
Висновок: Отже, тварини живляться рослинами, або іншими тваринами, тобто пов’язані між собою, тому вчені кажуть, що живі організми з’єднані у ланцюги живлення.
VІ. Фізкультхвилинка.
4.Скласти ланцюги живлення.Групова робота(Презентація)
Ланцюг – ряд з’єднаних між собою ланок. Саме в такий ланцюг тісно з’єднані між собою живі організми.
а). миша, гадюка, пшениця, орел
VІІ. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.
1 Картки
2Гра-тест («ловимо» правильну відповідь хлопком в долоні)
1. Як поділяються тварини за способом живлення.(злови відповідь)
а) хижі, всеїдні, травоїдні;
б) свійські, дикі;
в) птахи, звірі, комахи.
2. Карась, білочка, кіт – це тварини….
а) травоїдні;
б) всеїдні;
в) хижаки.
3. За якими ознаками тварини належать до хижих?
а) які живляться іншими тваринами;
б) для яких кормом є рослини;
в) які живляться рослинами і тваринами.
4. Який ланцюг живлення вірний?
а) лелека--- вуж--- ящірка;
б) жаба--- жук-водомірка--- бабка;
в) калина--- попелиця--- жук-сонечко.
5. за допомогою яких ознак хижі птахи добувають собі їжу?
а) нюх і слух;
б) гострий зір і кігті;
в) забарвлення.
VIІІ. Підсумок уроку.
1.. Гра «Відгадай, хто цей звір», визнач спосіб живлення.
Любить поласувати соковитою травичкою, а коли її немає, то обгризає кору на деревах і кущах. (Заєць).
Гризе все: шишки, горішки, корінці, горіхи, ягоди. Але може нападати на гнізда лісових птахів, поїдати яйця і пташенят. (Білка).
Він справжній хижак: великий, сильний. А як зустрічається йому бджолине дупло або кущ малини - не омине, поласує. (Ведмідь).
Поживою для цієї тварини стають зайці, олені, косулі. Цей звір часто завиває вночі.(Вовк).
А цього звіра часто малюють з яблуками і грибами на спині, хоча він живиться переважно комахами, слимаками, черв’яками, інколи ловить мишей, змій і тільки зрідка їсть плоди..(Їжак).
- Як поділяються тварини за способом живлення?
- Що таке ланцюг живлення?
- За що ми любимо тварин?
* Вірш про всіх на світі. Б.Заходер.
На світі потрібен усяк, хто в нім є,
Дарма, чи отруту, чи мед він дає.
Варті всі Життя на землі –
Коти і слони, ластівки й журавлі.
Варті всі Життя на землі,
І мусять це знати великі й малі.
VIІІ Домашнє завдання:
1. ст. 115-116,дати відповіді на запитання
2. Описати одну тварину (по групах:1- рослиноїдні, 2-всеїдні, 3-хижі)