Бінарний урок
«Природознавство», «Основи здоров’я»
Коломійчук Л.П.
Гойман М.В.
Бінарний урок
«Природознавство», «Основи здоров’я»
Тема: Ліс – природне угрупування. Охорона природи. Правила поведінки в лісі. Ландшафтний парк – «Уманське диво»
Мета: закріпити набуті знання про природне угрупування, ланцюги живлення, яруси лісу; навчити учнів аналізувати, міркувати і узагальнювати набуті знання, працювати в групі; виховувати любов до природи і до рідного краю.
Обладнання: презентація, альбоми,виставка книжок.
Література: природа рідного краю, журнал «Розкажіть онуку», Інтернет ресурси
Хід уроку:
І. Фенологічні спостереження
Але спочатку нам треба довідатися яка ж погода нас очікує.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Про погоду, яка нас очікує ми дізналися, а тепер потрібно зібрати багаж, тобто наші знання:
А) Бесіда за питаннями з одночасною демонстрацією слайда №2
- Яку тему вивчали на минулому уроці? Що таке природне угрупування? слайд №3
Природне угрупування – це група взаємозв’язаних живих, які тривалий час живуть на певній ділянці місцевості.
На які 5 царств діляться живі організми:
4 слайд Ліси
5 слайд Луки
6 слайд Степи
7 слайд Водойми
8 слайд Болота
9 слайд
Організми - виробники
Організми – споживачі
Організми – перетворювачі
Слайд 10
Слайд 11 Тварини
Слайд 12 Гриби, мікроби.
Б) Робота в групах
На партах листочки з малюнками живих організмів. Скласти ланцюжки живлення.
Слайд 13
Слайд 14
В) Тестування
Ми багаж зібрали, молодці. А зараз треба придбати квитки. Для цього необхідно заповнити листочки з тестами.
ІІІ. Оголошення теми уроку
Ми починаємо нашу мандрівку , і мандрувати ми будемо на території нашої країни. Але,спочатку, дайте відповідь в якій країні ми живемо?
М.В. (фізична карта)
Вірно,ми живемо на Україні!Де знаходиться Україна?(В Європі)
Дім зі всіх сторін відкритий
Він різб’яним дахом критий
Ти заходь в зелений дім –
чудеса побачиш в нім
слайд 15
ІV. Робота над новим матеріалом
Зона лісів знаходиться на півночі України і займає 20 % території, простягається з півночі на південь на 150-200 км.
М.В. адміністративна карта Слайд 16
В неї входять Волинська, Рівненська, Житомирська, Київська, Чернігівська області, та невеличкі території Львівської, Тернопільської, Хмельницької і Сумської області.
Л.П.: Рельєф на цій території рівнинний, низинний, тому землі перезволоженні, є болота і заболоченні масиви.
Літо тепле, але не жарке, дощове, буває багато гроз. Зима морозна, випадає багато снігу.
Слайд 17
Вся рослинність лісу поділяється на яруси :
Чим нижче яруси, тим тіньовитриваліші його рослини.
Слайд 18 Ялинка сосна граб
Слайд 19 дуб
Слайд 20 ясен
Слайд 21 береза
Слайд 23 клен
Слайд 24 Яблоні
Слайд 25 Груші
Слайд 26 ліщиною, жимолостю, малиною, калиною, горобиною, вереском.
Нарешті на ґрунті росте ярус трав’янистих рослин і гриби.
Слайд 27- фіалки, конвалії, сон-трава, підсніжники, проліски. На узліссях зустрічаються: ромашка, валеріана, звіробій.
Слайд 28 -А також гриби отруйні і їстівні.
Фізхвилинка- Слайд 29
Закріплення
Ми подорожуємо лісом. Що ж ви запам’ятали про це природне угрупування?
VІІ. М.В. Слайд 30
Всі рослини і тварини в лісі були під захистом Матінки - Природи! Були у Матері-Природи Дві донечки такої вроди: Хто їх побачив хоч на мить, — Не міг забути іх .
Голубооку звали Флора, У неї очі, наче зорі. Завжди замріяна, тендітна, Ласкава, ніжна та привітна.
А Фауна — швидка, як вітер, Могла за птахами летіти І за оленями стрибати Та з білочками пустувати.
Обидві світ живий любили, Відтак його боготворили. То ж вирішила мудра мати На посаг їм дарунки дати:
Мрійливій Флорі — світ рослинний,
А жвавій Фауні — тваринний,
Щоб берегли і доглядали,
Від всього злого захищали.
Живуть в легендах і понині
Живого світу дві богині.
Слайд 31
Флора: Не рвіть, не нищить, не топчіть Ви квіточку духмяну. Вона себе не захистить — Я їй на захист стану! Рослинний світ України багатий і різноманітний. Природна рослинність, якою зайнято 32 % території, налічує близько 30 тис. видів вищих і нижчих рослин
Слайд 32
Фауна: Де знищується природа, там закінчується життя.
Флора — найбеззахисніша перед діяльністю людини, вона дуже чутливо реагує на зміни екологічних чинників і є показником їх впливу на природу. Слайд 33
Слайд 34-36
Чому зникають рослини?
Правила безпечної поведінки в лісі
Слайд 37
На перерві відео «Спасение Планети в наших руках.»
2 урок
Продовжуємо знайомитися з лісом. Слайд 38,39
VІІІ. Тварини лісу
Після невеликої відпочинки продовжуємо знайомитися з лісом.
А зараз послухайте уважно і скажіть яких тварин ви не назвали.
Фрагмент відео уроку.
ІХ. Узагальнення та систематизація знань.
Розгляньте малюнок лісу, як природне угрупування?
- Назвіть організми лісу, які є виробниками? Споживачами? Перетворювачами?
- На які яруси поділяється вся рослинність лісу?
- Назвіть рослинність з верхнього ярусу до нижнього.
2.) Робота в парах
- складіть ланцюжки живлення:
3.) Робота у зошитах
Підпишіть назви тварин і рослин лісу.
Слайд 40-43
М.В. Ми з вами з’ясували чому зникають рослини?Давайте зараз розберемось,так чому ж зникають тварини?
Як же треба поводитися на природі,щоб не шкодити їй?
Слайд 44,45,46
Червона книга України,що це за книга і для чого вона створена?Що, крім Червоної книги,створено,щоб зберегти природу країни?
(Національні природні парки,заказники,заповідники)
Фізхвилинка Слайд 47
Що таке заповідник? Слайд 48
Заповідники - природні території, створені з метою збереження й відтворення природних комплексів та вивчення природних комплексів або окремих видів організмів.
Національні парки.
Національні природні парки - природоохоронні установи, покликані зберігати всі види організмів, які там мешкають. Але, на відміну від заповідників, на їхній території може здійснюватися з дотриманням заповідного режиму організований туризм, різні форми відпочинку в природних умовах.
Заказники.
Заказники - природні території, створені з метою збереження й відтворення природних комплексів або окремих видів організмів.
Слайд 49-54
На території України заповідники створені в усіх природних зонах:
мішаних лісів (Поліський, Рівненський),
лісостеповій (Канівський, Розточчя, «Медобори»),
степовій (Чорноморський, Асканія-Нова, Луганський, Український степовий, Дніпровсько-Орільський, «Дунайські плавні», «Єланецький степ»),
у Гірському Криму (Кримський, Ялтинський гірсько-лісовий) та на його південному узбережжі (Карадазький, Мис Мартьян), у Карпатах (Карпатський, «Горгани»),
Особливу категорію становлять біосферні заповідники (Асканія-Нова, Карпатський, Чорноморський, «Дунайські плавні»), які мають міжнародне значення. У них здійснюють міжнародні наукові та природоохоронні програми.
Слайд 55
Ландшафтний парк – це зелений масив з природними або штучними насадженнями, сформований за певними законами мистецтва.
Слайд 56
Парк «Софіївка» заснований у 1796 році власником міста Умані, магнатом Станіславом Щенсним Потоцьким та названий на честь його дружини Софії Вітт- Потоцької. Автором топографічного й архітектурного проекту і керівником будівництва парку було призначено військового інженера Людвіга Метцеля.
Парк був створений у майже безлісій місцевості, розчленованій річкою Кам'янкою. Завдяки компонуванню різних деревних порід, поєднанню їх з водоймами, скелями й архітектурними спорудами, створено види й перспективи різних планів (Головна алея, Англійський парк, Єлісейські поля та інші).
Відкрийте підручники з громадянської освіти с. , «Уманське диво»
Словникова робота
Слайд 57
Павільйони – Тунелі –
Пагорби – Альтанки –
Гроти – Греблі –
Скелі – Каскади –
Уступи –
Слайд 58
Люди, які створювали цей чудовий витвір природи і рук людей, назвали «Уманським дивом»
(Архитектори, художники, скульптори, паркетники, декоратори, різбяри, ліпники.)
Читання статті в підручнику. Слайд 59,60
Чому цей парк названо дивом?
На честь кого названо цей парк?
Чи можна назвати парк збереженням природи?
Робота в групах Слайд 61,62,63
ХІ. Л.П.Підсумок уроку. Вірш. Слайд 64
Закон співучого солов’я, закон червоної калини, закон турботливої білочки, закон мудрої сови, закон золотого соняшника, закон доброго дельфіна, закон наполегливого дятла Слайд 65-78
Гра «Мікрофон»
1. На мою думку, охороняти природу потрібно тому, що... (без неї не може жити людина).
2. На мою думку, охороняти природу потрібно... (кожній людині).
3. Людина - це теж... (частина живої природи).
4. Тварини дають людині... (одяг, молоко, м’ясо).
5.Рослини дають людині…(кисень, їжу,естетичну насолоду)
"Я вважаю, що..." (охороняти природу необхідно);
"... тому, що... ” (без рослин і тварин не зможе жити людина);
"Таким чином... ” (охорона природи - дуже корисна справа).
- Яку тему вивчали на уроці?
- Що вам найбільше запам’яталось?
- Що сподобалось?
ХІІ. Домашнє завдання
Підсумок уроку