Урок,, У гостини до пташини".

Про матеріал
Узагальнити знання учнів про види речень за метою висловлювання, розвивати вміння складати розповідні, питальні, спонукальні речення, збагачувати свій словниковий запас слів; Збагатити знання учнів про пташиний світ, зокрема ознайомити дітей зі способом життя і розмноження припутня, виховувати любов до рідного слова і всього живого, що оточує людину.
Перегляд файлу

Тема: Види речень за метою висловлювання( розповідні, питальні, спонукальні).

Неповторність пташиного світу Європи. Припутень – представник родини Голубиних.

Мета: узагальнити знання учнів про види  речень за метою висловлювання, розвивати вміння складати розповідні, питальні, спонукальні речення, збагачувати свій словниковий запас слів;

Збагатити знання учнів про  пташиний світ, зокрема ознайомити дітей зі способом життя і розмноження припутня, виховувати любов до рідного слова і всього живого, що оточує людину.

Тип уроку:комбінований урок

!. ВСТУПНА  ЧАСТИНА

1.Організація класу. Налаштування на роботу.   

Сіли, дітки, всі рівненько,

Усміхнулися гарненько.

Настрій на урок взяли –

Працювати почали.

2.Актуалізація опорних знань    

Дітки,куди б ми не пішли , куди б не кинули погляд своїми  оченятами – нас  завжди і повсюди оточує краса в природі. Бо все мудро придумано  в світі: під ногами стелиться споришева  травичка, личко  лоскочуть сонячні промінчики, милують око квіти,заколисують  нічні зорі. Вабить до себе і земля, і вись голубого неба. Погляньте,якими білосніжними  молочними хмаринками вкрилось воно , а ще  - із блакиті до нас доноситься пташиний спів, такий мелодійний, загадковий, казковий. Давайте підспіваємо кожній   пташині:

1.Фонетична зарядка  

Ось  у небі на хмаринці соловейко  співає Маринці: тьох, тьох, тьох.

На землі у холодку  зозуля виводить  своє :  ку- ку, ку- ку

А за осокою одуд з дудкою лункою: одуду, одуду.

На це сова з дупла: угу,угу,угу.

Прилетіла  тут ворона: кар, кар,кар

Канюк озвався: кан, кан,кан.

Заспівала  в небі і синичка, жовтогрудая паничка: цвірінь, цвірінь,цвірінь

Ось такий  небесний спів  долетів до нас у двір.

А тепер гляньте, поки ми співали, на гілочку сіла пташечка. Говорять про цю пташину, що вона не співає , а воркує:  гур- гур –гур.

Хто ця пташка сизокрила?

Сіра, біла, миролюбива

По асфальту чимчикує

Із людьми про щось воркує

В лісі проживає, на поле наше прилітає.

Сизокрилий ,добрий птах

Знається він і на листах.

І линуть в сині голубій

Птахи чудові------……..голуби

Так , правильно, дітки, голуби.( слайд 1- пташка голуб)

А тепер проговоримо  скоромовку:

Голуб, голуб, голубок

Прилетів у наш  садок.

Складемо ще й чистомовку  про  пташину.

На –на-на ------- незабаром вже весна

Це –це-це ------на небі сонце золоте

Пів-пів-пів---звучить у небі пташиний  спів

Су-су-су-----голуб прилетів із лісу.

Дітки,  голуба, який живе у лісі, називають лісовим. А ще дали йому назву припутень. І саме ця пташечка  стала птахом  2018 року. Тому сьогоднішній  урок ми приурочимо цій пташині.( слайд 2 – припутень)

2.ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ .

Отже, тема уроку,, Припутень- птах 2018 року,,.  Сьогодні на занятті ми ближче познайомимося з життям цієї пташки  і разом з тим попрацюємо над мовною темою,, Види речень за метою висловлювання ,

3.КАЛІГРАФІЧНА ХВИЛИНКА,

--Дітки, з якої літери починається слово припутень?Давайте запросимо її на каліграфічну хвилинку.

П п при  ту  пень

-Скільки букв має слово? Скільки звуків? Напишемо  звукову модель слова

 -До слова голуб доберемо спільнокореневе слово.

-До слова припутень  добавимо суфікс ок. Яке слово утворилося?

-Уведіть слово припутень  у розповідне речення.

-А тепер у питальне, спонукальне.

-Якими словами можна  замінити слово в тексті?( птах, він, перната, брати наші менші)

А тепер  скажіть , що ви знаєте про цю пташину? Чому  так називають її?

Щоб ще  більше знати  про неї , давайте  завітаємо у  лісок , де живе вона. Подивіться, які незвичайні деревця ростуть  тут: етимонологічне,  легенд не,  природниче, цікавинкове, усної народної творчості,кущик прикмет. Кожне деревце   багате листочками знань, тільки вони всі осипалися , вітер порозносив на ваші парти

                                    ЕТИМОНОЛОГІЧНЕ  ДЕРЕВО

.  Етимологічне мало листочки  жовтого кольору, на  яких  знаходимо відповідь на питання:  від  кого чи чому птах отримав назву голуб, голубка, припутень? ( Відповіді учнів)

1.Пташка  дуже любить небо, а ще улюбленим кольором пернатої є голубий. Недаремно і пір’ячко набуло блакитного відтінку. Пташина чиста у своїх помислах. Чиста , як голубе  небо . Тому і охрестилася голубом чи голубкою.

2.Припутень  живе у лісі, але часто прилітає  на поле поласувати  зерновими і бобовими культурами. Може при дорозі шукати ягоди, насіння рослин, скубати травичку,близько до людини не підлітає, з рук не кормиться.  Тому і пташину назвали припутень- при путі .

А ще , як  людина  конем оре поле, то за плугом йде припутень  і  видає із себе звуки, в яких чується:припини, припини ,тупий,тупий. 

З яких речень  склалася ваша розповідь( з розповідних)

                                 ЛЕГЕНДНЕ   ДЕРЕВО

Багатьма біблійними  легендами оповита  пташина. А легенди завжди   торкаються сивої давнини. Тому листочки наступного дерева мають колір сивого туману.

ЛЕГЕНДА1

За християнською традицією, голубом Дух Святий зійшов з неба під час хрещення Ісуса Христа. Тому в народі вірять, що голуб – улюблена пташка Господа і що він  освячує воду, готуючи  цим хрещення.

ЛЕГЕНДА2

Коли    Ісуса  Христа  було розіп ято на  хресті, воїни  обходили Голгофу й перевіряли чи є хто живий.   Голуб проворкував над      Ісусом:,, Умер.(хоч той був ще живий) . А горобці цвірінькали:,,Жив, жив.  Воїни почули горобців і перебили  Ісусові ноги. За  те , що голуб хотів  полегшити страждання Всевишньому, ця пташина  стала  облюбована  Богом і людьми.

ЛЕГЕНДА3

Коли Господь  захотів покарати людей через їх гріхи, він послав на землю потоп. Тільки  благочестивому Ноєві  дозволив урятуватися на  кораблі- ковчегу. Довго плив корабель по воді. Одного разу випустив  Ной голуба – пташку з ковчега, щоб та довідалася, чи є життя на землі. Через тиждень голуб приніс оливкову гілку, даючи цим знати, що потоп закінчився. Через це пташка вважається святою, є символом миру та благополуччя.

ЛЕГЕНДА 4

У всіх легендах  голуби  прислуговують  Богу: приносять їжу, сповіщають про закінчення потопу, попереджають людей про голод , пірнають у синє море і дістають  звідти пісок, з якого Бог створює  сушу. Коли помирає людина, то душа відлітає на небо птахом.  Душа повстає в образі голуба. Іноді й сам Бог набуває голубиної подоби. Тому голуб – божа пташка.

                                            ПРИРОДНИЧЕ ДЕРЕВО

А як же живеться цій божій пташині  на  нашій землі? Подивіться, дітки, природниче  деревце шелестить  ось такими ключовими словами: родина,опис,де живе, розмноження,  спосіб життя. Введемо ці слова у питальні речення. Послухаємо   далі текст, де є всі відповіді на ці питання. А потім  ще раз   відповідь  дамо  розповідними  реченнями, які прочитаємо на зелених листочках.

1.До якої родини належить припутень?

2.Яка пташка на вигляд?

3.Де живе птах?

4.Як розмножується перната?

5.Яке гніздо у припутня?

6.Чим харчується?

ВІДПОВІДІ НА ЛИСТОЧКАХ

1.Птах належить до родини Голубиних. Припутень- це  найбільший   з лісових голубів, що живуть у Європі.

2.Лісовий голуб має загострений дзьоб і м’ясисте тіло. Розміри вражають: довжина тіла до 44см, а розмах крил сягає три чверті метра. Птахи обох статей забарвлені однаково. Лапки і дзьоб  червоного кольору. Голова , шия і хвіст у них  світло- сірі, живіт і груди- пурпурові. З боків шиї  є зелені й білі плями. У польоті  добре видно  білі плями на крилах. Хвіст  темно – сірого кольору з темною облямівкою на краю.

3.Припутень проживає майже по всій території Європи. Мешкають на рівнині і в горах. Найбільше до вподоби листяні і мішані ліси. Ці голуби відлітають від нас на зиму, але окремі особини залишаються зимувати в наших краях. З квітня по жовтень  припутнів можна зустріти  в лісі.

4.Самка відкладає 2 яйця, які батьки  насиджують разом. Через 15-17 днів вилуплюються пташенята. Батьки годують їх ,.голубиним молоком,,, яке утворюється в зобу дорослих птахів. Малюки  занурюють дзьоб в зоб  одного з батьків. Літати починають з 7 тижнів.

5.Гніздо у припутня  ненадійної конструкції. Птах великий , а гніздо робить  маленьке. В  є відразу після  прильоту на деревах, серед густого віття. Гілочки вибирає тоненькі і сухі.

6. Припутні харчуються  тільки рослинними кормами . Вони є вегетаріанцями. Їх меню складається  з насіння, листя, трави,  зерна, жолудів і плодів.  Восени  раціон  припутня доповнюється конюшиною, а весною гірчицею. Пють не так, як всі птахи. Занурюють  дзьоб у воду і всмоктують її через  спеціальні дірочки. Перш  ніж проковтнути воду, голуби  на короткий час піднімають голову.

4.ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

5.ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО

                                                  ДЕРЕВО СИМВОЛІВ

У нашому лісі росте деревце символів , бо наша перната пташина  в народі стала символічною птахою. Послухаймо символом чого і  чому став голуб на українській землі.

 Із давніх-давен символом миру вважався голуб.

У країнах Сходу цей птах – священний, добрий вісник богів. Існує легенда про те, як голубки богині кохання Венери звили кубло в шоломі бога війни Марса. У свою чергу, Марс, щоб не руйнувати пташину оселю, відмовився від військових дій, які могли б принести великі людські втрати.

 

Давні слов’яни вірили, що в голуба перетворюється душа людини, яка померла.

Християни вважали, що цей птах є символом Святого Духа, що голуб приносить у дім щастя, лад і спокій. У кожній хаті обов’язковим був тотем  оберіг, вирізаний із деревини. Його вішали над обіднім столом, який стояв у передньому, червоному кутку горниці. Увечері, коли родина збиралася за столом біля самовару, птах починав крутитися навколо себе, зазираючи, таким чином, у всі кутки хати, перевіряючи чи всюди лад.

 

Найбільшу популярність вислів «голуб миру» отримав після закінчення Другої світової війни. Проходив конгрес  прихильників миру. Засіданню необхідною стала емблема, завдяки якій слово «мир» стане зрозумілим кожній людині на планеті. За допомогою звернулися до геніального іспанця, великого Пабло Пікассо. Емблема була намальована: це був білий голуб , який ніс у дзьобі оливкову гілку. Голуб – прагнення до польоту, свободи, миру. Білий колір – символ чистоти, чесноти, радості. Оливкова гілка – символ перемоги, миру та примирення. Саме оливкову гілку  голуб приніс Ноєві в знак того, що відновилося життя на землі                                                              

                                                  .КАЗКА про голубів

 Були собі колись хлопець і дівчина, полюбили вони одне одного, хотіли одружитися. А в їхніх батьків на дітей були свої плани, і вони хотіли їх розвести. Посватали дівчину за нелюба.

То вони стрілися востаннє і рішили: краще з життя разом піти, чим окремо жити. Піднялися на високу гору, взялися за руки і скочили донизу. Та на землю не впали. Бог дав їм крила і перетворив на пару голубів. Отак і живуть голуб із голубкою весь вік разом, одне одного люблять, аж люди завидують. Як тільки голуб голубки не бачить, то вже й гукає до неї:

— Го-луб-ко! Го-луб-ко!

Відтоді стали голуби символом кохання, вірності, взаємної любові, хорошого ставлення один до одного.

Отже, символом чого  є голуби?

Відповіді:

СИМВОЛОМ  МИРУ

СИМВОЛОМ  СВЯТОГО ДУХА

СИМВОЛОМ КОХАННЯ.

4.РОБОТА ІЗ ЗОШИТОМ

Давайте запишемо  у зошит  ключові слова, які звучали у наших розповідях про лісового голуба. Поговоримо іменниками:

1.Припутень, голуб, вегетаріанець,мир,

Прикметниками

2.Лісовий, перелітній,  великий,  святий, божий, гарний, корисний, вірний

Дієсловами

3. Воркує, голубить, не співає

                                 КУЩИК УСНОЇ НАРОДОЇ ТВОРЧОСТІ

 В усній народній творчості дуже часто згадується ця пташина. Тому не дивно  , що у лісі  можемо натрапити на кущик   , гілочки якого насичені прислів’ями, приказками, загадками, колисковими, де згадується перната. Прочитайте  прислів’я і  поясніть  їх зміст:

ПЕЧЕНІ ГОЛУБИ НЕ ЛЕТЯТЬ ДО ГУБИ

ЛЮБЛЯТЬСЯ, ЯК ГОЛУБКІВ ПАРА

                                                 КУЩИК ПРИКМЕТ

А далі росте кущик прикмет . Здавна  ця пташина привертала до себе увагу . Людина  не була  осторонь  життя  пернатої, тому  помітила багато народних прикмет, повя заних  з нею. Ось деякі з них:

  1.  У давнину  забороняли вживати припутнів у їжу.  Вважали, що хто вб є птицю, в того помиратимуть діти, не вестиметься худоба.
  2. Котрий хазяїн триматиме голубів,  у того  в домі пануватиме лад, благополуччя.
  3. Якщо припутень  залетить у вікно – чекай, що дім займеться полум ям
  4. Голубину пару не можна розлучати.
  5. Крик дикого голуба повязували з початком посіву.
  6.  На весіллі молодята  випускають голубів  у небо. Якщо пара полетіла у вись разом – молодята житимуть душа в душу.
  7.                                   ГІЛОЧКА КРИЛАТИХ ВИСЛОВЛЕНЬ

У цьому кущику   є ще гілочка крилатих  висловлювань. Давайте попробуємо розшифрувати їх:

-голубе мій  сизокрилий ( звертаємось до  коханого)

-голубко моя ( звернення до коханої)

-сива голубка( мати)

-голубка( сиротина, сестринка,сусідка)

Завершує   нашу подорож по лісі  вічнозелена  ялина, колючки якої  насичені цікавими фактами про  лісового мешканця. Ось послухайте і запам’ятайте   деякі з них.

                      ЦІКАВІ  ФАКТИ ІЗ ЖИТТЯ ПРИПУТНЯ

1.Доросла особина має приблизо 10 тисяч пірїнок. Піря  спеціальної незвичної форми., воно допомагає летіти на повільних  швидкостях. Деякі пірїнки  виробляють  спеціальні звуки у польоті. А найцікавішим  є те, що вони спілкуються за допомогою цих  мелодій.

2. Самки всіх видів  голубів  не здатні відкладати яйця в  глибокій самоті. Їм для цього обов’язково необхідно бачити  голуба. У неволі їх успішно обманюють за допомогою дзеркала.

3. Дивовижним творінням у цих істот є зір. Його зовсім не здатні засліпити ні сонцем ,ні  блиски електрозварювальних апаратів. Навіть спалахи лазарів не  здатні пошкодити сітківку ока.

4. Людське око може  сприйняти 25 кадрів в секунду, а припутня 75.

5.Славляться умінням носити вісточки. Раніше використовували їх в ролі листонош.

5.ПІДСУМОК  УРОКУ,

Ось ми і походили лісовими стежинами. Подивіться ще раз уважно  на деревця , пташину і скажіть , що  ж не вистачає тут? Правильно, гніздечка. Хоч і дуже  вже  не любить людського ока припутень, маскує  хатину свою в густому гіллі, але  ще, мабуть , не встиг  побудувати. Тому давайте  ми   вимостимо гніздечко із гілочок, які у вас на парті. Гніздечко вийде  у нас непросте – надійне для  пташини, бо кожна гілочка   - це правильна відповідь на моє запитання. Отже, всі на ші  відомості, знання, які ми почули  сьогодні на уроці, нехай помістяться в гніздечку і радіє пташина з того , як ми багато знаємо  про неї.

1.Чому пташку назвали голубом, припутнем?

2.Де живе припутень?

3.Чим живиться? Як розмножується?

4.Чому Бог любить цю пташину?

5.Символом чого вважають пташку?

6.Які прикмети, пов’язані з пернатою?...

Гарне вийшло в нас гніздечко. Голубка вже воркує в ньому, разом з тим поглядає в небо, чекає свого голуба. А він  десь загубився в зграї  пернатих, які залетіли в наш клас і осіли біля кожного з вас. Знаєте, що вони клюють на парті? Зерна знань. У кожного голуба вже назбирані слова, залишилось скласти  тільки спонукальне  речення, бо своїми чистими помислами вони нас спонукають тільки до хорошого. Допоможемо скласти речення і випустимо  птахів в небо з надією, що  в нашому  шкільному колективі не буде ніколи ніяких чвар, житимо   душа в душу, як кажуть: як голуб із голубкою.

Спонукальне  речення

Хай буде мир у всьому  світі!

Діти прикріплюють  голубів на дошку, а найбільшого  припутня  вмощують  у гніздо до голубки.

docx
Додав(-ла)
Міндер Людмила
Додано
2 січня
Переглядів
162
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку