Тема. Урок-квест. У зоопарку. Закріплення звукових значень букви Х, х, читання з нею.
Мета: Закріпити вивчену літеру, її звукове значення, знання дітей про вживання великої букви; формувати навичку читання слів і речень із вивченими буквами; розвивати мислення, зв’язне мовлення, вміння сприймати на слух текст, відповідати на запитання за його змістом, розповідати за малюнком; виховувати любов та бережливе ставлення до природи, тварин.
Хід уроку
І. Організація класу.
Емоційне налаштування
Заходьте дружно і сміливо
Маленькі учні, в світлий клас:
Життя цікаве та щасливе
Розпочинається для вас.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
• Вступна бесіда.
• Розповідь учителя.
Три тисячі років тому один китайський імператор заснував «парк для допитливих». Там можна було побачити багатьох тварин. Цей парк був, мабуть, великою рідкістю у ті давні часи. А от сьогодні в багатьох країнах створено чимало зоопарків, у яких можуть побувати мільйони людей.
У зоопарках відвідувачі мають нагоду побачити деяких із найдивовижніших тварин світу в умовах, наближених до природних. Тут ви можете помилуватися яскравими метеликами, котрі літають у тропічному саду, або пінгвінами, які приймають крижані ванни на загородженій ділянці, що імітує замерзлі пустелі Антарктики.
Ви можете також прогулятися мініатюрним африканським лісом і познайомитися з його мешканцями. А ще у вас є нагода відвідати затемнене приміщення, щоб поспостерігати за нічними тваринами. У деяких зоопарках ви навіть можете побачити хижих птахів у польоті або дельфінів, які виконують у повітрі акробатичні номери. Раніше небезпечні тварини утримувалися в клітках, проте сьогодні вони живуть просто неба на ділянках, відділених від глядачів огорожею та ровами.
Отже, візит до зоопарку допоможе нам ближче познайомитися з природою навколо нас і спонукає дбати про чудові створіння, які населяють нашу планету.
З інтернет-ресурсів
ІV. Основна частина.
• Відгадування загадки.
— Пропоную відгадати загадку і ви дізнаєтесь, яка тварина зустрічатиме нас першою.
Це тварина темно-сіра, |
Гострі бивні — наче роги… |
— За якими ознаками ви впізнали слона? Опишіть цю тварину.
тварина (яка?) …, ноги (які?) …, шкіра (яка?) …, вуха (які?) …, ніс (який?) …, бивні (які?) …, слон (який?) … .
Це цікаво!
Слони сплять всього 2-3 години на добу.
Слони пам'ятають майже все.
Слони махають вухами від радості.
• Звуко-буквений аналіз слів.
Учні викладають із фішок звукові схеми слів хобот, хвіст, вуха, позначають буквами тверді приголосні звуки [х].
х ● |
— ● – |
|
х = ● — – |
|
— ● |
х ● |
• Підготовка до читання тексту «У зоопарку».
— Розгляньте малюнок у букварі (с. 102). Хто на ньому зображений?
— Куди прийшли діти? Що вони роблять?
— Які тварини знаходяться у вольєрах?
роз + гля + да + ли на + го + ду + ва + ли розгляда//ли нагодува//ли |
ве + ли + кі ма + лі ко + рот + кі дов + гі вели//кі — малі// коро//ткі — до//вгі |
Вибірково діти читають слова, які:
а) відповідають на питання що робили?;
б) відповідають на питання які?;
в) мають два, три, чотири, п’ять складів;
г) протилежні за значенням («слова-навпаки») до слів малі, короткі.
• Читання тексту «У зоопарку».
Після зразка вчителя діти читають текст напівголосно самостійно, вголос по реченню, за частинами.
Вибіркове читання речень відбувається за запитаннями.
— Хто був у зоопарку?
— Кого вони розглядали?
— Чим нагодували діти слона?
— Поміркуйте, чи можна відвідувачам зоопарку годувати тварин?
Окремо учні читають речення, у яких описується слон, добирають слова до запитань.
Слон (який?) …, хобот (який?) …, вуха (які?) …, хвіст (який?) … .
• Гімнастика для очей.
• Слухання вірша, обговорення його змісту.
— Послухайте вірш. Про яку частину тіла тварин у ньому розповідається?
Хвости
Сірий вовчик, лев і птах, |
І собаки, і коти, Григорій Фалькович |
Це цікаво!
Павичі вважаються одними з найкрасивіших птахів в світі завдяки своєму розкішному «хвосту».
Такий красивий хвіст мають лише самці.
Пір'я потрібні павичам не тільки для залучення самок, але і для відлякування ворогів - хижак бачить безліч «очей» , які з'являються невідомо звідки, губиться і відступає.
— Поміркуйте, для чого потрібні тваринам хвости?
• Читання-слухання тексту «Різні хвости».
Учні, які знають усі літери, читають у букварі текст «Різні хвости» (с. 102). Інші діти слухають і відповідають на запитання.
— Який хвіст у мавпи? Що вона ним робить?
— Який хвіст у білки? Що він допомагає робити звірку?
— Який хвіст у риби і рака?
— Чому треба дорожити хвостами?
- Кому хвіст допомагає відбиватися від мух і комарів?
- Які сигнали подає хвостом собака?
- Хто використовує хвіст як ковдру?
— Хто використовує хвіст, щоб триматися і висіти на гілках дерев?
3. Станція «Най-най-най!»
• Відгадування ребусу.
— Відгадайте ребус і дізнаєтесь, до якої тваринки ми рушимо далі. (Лиса)
Це цікаво!
Вночі вони бачать краще, ніж вдень.
Завдяки своїм кігтям лисиці відмінно лазять по деревах.
Ці тварини здатні бігти без зупинки всю ніч безперервно.
• Гра «З’єднай речення з відповідною тваринкою»
Ніколи не сплять |
Жирафа |
Язик синього кольору |
Гепард |
Найшвидший хижак |
Хомелеон |
Дуже довгий язик |
Восьминіг |
Кров синього кольору |
Мурахи |
• Вправа «За і Проти»
— Поділимось на команди : дівчата і хлопці. Хлопці – «За», дівчата – «Проти». Вам потрібно дібрати аргументи, що гарного і що поганого в існуванні зоопарків.
- Молодці! Ви впоралися з усіма завданнями! І отримуєте приз!
V. Підсумок уроку.
— Яку букву продовжували вивчати? Які звуки вона позначає?
— Назвіть слова зі звуком [х], які ми використовували під час читання текстів про слона, про хвости тварин, про цікаві факти.
— Про що сьогодні говорили на уроці? Де побували?
— Пригадайте, навіщо тваринам хвости, наведіть конкретні приклади.
V. Рефлексія.
Учні показують відповідний колір або прикріплюють прищіпку до гусені.