Урок української мови, 2 клас
Тема: Розповідні речення.
Мета: дати дітям уявлення про розповідне речення, вчити інтонувати розповідні речення з крапкою і знаком оклику в кінці й аналізувати навчальний матеріал, поповнювати словниковий запас учнів; розвивати спостережливість, мовлення учнів, уяву; виховувати любов до Батьківщини, до краси зимової природи.
Обладнання: сніжинки, призи, картки «Слова для довідки», ілюстрації із зображенням зими, використання інноваційних технологій.
Хід уроку
І .Організація класу до уроку.
Щоб урок пройшов цікаво,
Всі беремося до справи
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
1.Перевірка виконання вправи.
-Зачитайте складені речення.
2.Повторення вивченого матеріалу. ( Про текст.)
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Трійка, трійка прилетіла,
Скакуни в тій трійці білі,
А в санях сидить дівиця-
Білокоса, білолиця.
Як змахнула рукавом-
Посріблила все кругом.
-Що ж це за дівиця?
2. Бесіда про зиму та зимові місяці.
Як ви вже зрозуміли сьогодні в гості до нас завітала зима – чарівниця.
-Чому зиму називають чарівницею ?
-Яких скакунів привела Зима із собою ?
У прадавні часи на Русі початок зими називався студнем. Поряд із цим існували й інші назви- студь, хмурень . Грудь, що означало «нерівний, укритий грудками шлях».
А місяць грудень на радість людям
Сніжком присипле замерзле груддя.
-Який другий скакун-місяць? ( Січень)
-Виберіть із ілюстрацій січень місяць. За якими ознаками ви визначили, що це січень ?
Січень- року початок, зими середина, найсуворіший місяць..
Його не називають просинцем, сніговиком, льодовиком. Адже на цей місяць припадає найбільше морозних днів та снігопадів.
Ой місяць січень кличе морози,
Морозить лиця, щипає носа.
-На зміну січню поспішає третій скакун, який це місяць?
Лютий – останній місяць зими.
А місяць лютий вітрами дує,
На водах з льоду мости будує.
А зараз заплющіть очі, уявіть собі картину і уважно послухайте текст.
Чому я люблю зиму?
Я бачила, як білокоса чарівниця- зима прилетіла на білому коні. Торкнулася подихом верхівок дерев і кущів. І заіскрилися на них кришталеві шати, срібні мережані пишні сукні. Землю вкрила теплою ковдрою.
Надворі пахне морозом. У високому холодному небі повільно пливуть хмари, ніби великі білі кораблі. Морозного ясного дня сніжинки іскряться і стиха кружляють у вальсі.
Всі люблять зиму. Вона радісна і весела, вітряна і морозна, іноді срібна і красива, а буває серйозна чи сварлива.
-Чи сподобалася вам розповідь?
-Чи можна сказати що це текст?
-А чому?
-Доведіть.
-Що ми знаємо про текст7
-З яких частин складається текст?
Які типи текстів ви знаєте?
Послухавши цей текст, ви впевнились, що «Слова, наче кольорові камінці. І мало їх збирати в купу… Треба вміти викладати з них візерунки. Уміти складати речення і правильно вимовляти їх».
Сьогодні ми будемо вчитися будувати речення, починаємо вивчати різні види речень, і дуже скоро ви будете знати, коли який знак ставити в кінці речення, з якою інтонацією промовляти речення. І сьогодні ми будемо вивчати розповідні речення.
Залетіла зима і до нас у клас і запросила всіх на зимовий карнавал, бо принесла із собою чарівні свої сніжинки і запропонувала позмагатися.
Хто найбільше назбирає сніжинок за правильні відповіді на уроці, той отримає приз від Зими.
-То що, згідні?
Зима приготувала вам текст про себе, але сніжинки, кружляючи в повітрі, закрили деякі слова. Тоді починаємо…
-На дошці зроблено запис. Прочитайте його. Чи можна сказати, що ви прочитали текст? Чому?
Прийшла…зима. Потріскують… морози. Кружляють…сніжинки. Земля вкрилася… … .(Замість пропущених слів- сніжинки)
-Доповніть речення словами. Скільки сніжинок у рядку, стільки слів і треба додати.
-Якщо ви це зробите самостійно, зима подарує вам по дві сніжинки. Якщо вам потрібна підказка від зими, тоді за правильну роботу ви отримаєте тільки одну сніжинку.
-Хто потребує підказочки від зими?
( Вчитель роздає картки зі словами для довідки: білою ковдрою, пухнасті, чарівна, перші.)
-Зачитайте записані речення ,складені самостійно.
-Зачитайте записані речення, складені за допомогою карточок.
Бесіда з учнями.
(За правильну відповідь на кожному етапі уроку вчитель дає учневі сніжинку.)
-Скільки речень ви записали в цьому тексті? Доведіть, що це речення.
-Як ви позначили початок речення?
-Як ви позначили кінець речення?
-Які ще знаки можуть стояти в кінці речення?
5. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.
* Вправа 231.(с.90).
1) Робота в парах.
Підготуйтеся до виразного читання вірша.
Прочитайте вірш один одному і дайте відповіді на друге і третє завдання.
2) Читання правил на с.90.
- Спишіть перше речення з вірша.
-Яке воно?
-Як називається речення , в якому про щось розповідається або повідомляється?
-Який розділовий знак ставиться в кінці розповідного речення?
3)Вибіркове списування із завданням.
- Спишіть останнє речення з вірша.
-Поміркуйте і скажіть, яким словом можна замінити вираз( рідна земля)?
(Батьківщина, Вітчизна).
-Запишіть слова Батьківщина, Вітчизна і запам’ятайте, що вони пишуться з великої літери.
-Поміркуйте і скажіть, навіщо в мові потрібно заміняти одні слова іншими, близькими за значенням? Чи можна без них обійтись?
Ми сніжинки, ми сніжинки, ми пухнастії сніжинки.
Ми в хмаринці народились, над землею ми носились,
Дмухнув вітер – полетіли! Ми літали, ми носились,
Потім всі ми притомились…Перестало дуть навколо.
Раптом вітер знову дмухнув і сніжинки швидко здув.
Всі сніжинки полетіли і на землю тихо сіли.
7.Закріплення засвоєння нового матеріалу.
1.Хвилинка каліграфії.
-Запишіть з’єднання букв: Зи, им, вз, взимку.
-Відгадайте загадку, запишіть слово відгадку, поділіть його на склади.
Раптом в лісі посвітліло,
Стало в лісі чисто й біло.
А тепла чогось нема.
Це прийшла до нас …(Зима)
-Придумайте розповідне речення з цим словом.
-Запишіть його. Вимовте це речення з неокличною і окличною інтонацією.
-Поміркуйте, чому зиму називають чарівницею?
-Як краще сказати?
Зима ходить Зима біжить
Зима блукає Зима скаче
Складіть речення з даним словосполученням .Запишіть його..
-Чи спостерігали ви коли-небудь за польотом сніжинок? Доберіть слова , що влучно передають характер руху сніжинок під час снігопаду.
Сніжинки( що роблять?)…(летять, падають, кружляють, в’ються, танцюють, пурхають, линуть…)
-Хто дібрав більше слів? Зачитайте.
-Подумайте, із чим можна порівняти сніжинки, що падають ? (Із пухом, з метеликами, птахами.)
-Дуже часто сніжинки на землі порівнюють з білим килимом.
-Що ще нагадують вам сніжинки під ногами? (Дорогоцінні камінці, різнокольорові діаманти тощо…)
-Складіть і запишіть розповідне речення про сніжинки. Зачитайте його.
3. Робота над віршем. ( Вправа 233 с.91)
* Робота над текстом вірша.
-Прочитайте вірш і уявіть картини зими.
Робота над ілюстраціями про зиму.
(Використання ІКТ).
-Які із цих краєвидів описує Михайло Струмок у своєму вірші?
Покажіть відповідну ілюстрацію, зачитайте рядки з вірша.
-Чи з однаковою інтонацією треба читати цей вірш? Доведіть.
-Поясніть розділові знаки в кінці речень.
-Прочитайте вірш виразно.
8. Заключна частина
1. Бесіда
-Що нового ви сьогодні дізналися на уроці?
-Що таке речення?
-Як називається речення, в якому про щось розповідається або повідомляється?
-Як вимовляємо речення, в кінці яких стоїть знак оклику?
2.Рефлексія. Вправа «Рефлексивне коло»
Діти утворюють коло та по черзі відповідають на запитання вчителя.
-Яка вправа на уроці сподобалася вам найбільше?
-Що вам удалося сьогодні на уроці найкраще?
-Яке завдання виявилося найскладнішим?
-Дякую за роботу.
3. Домашнє завдання. С.10. Запам’ятати правило; с.11, Вправа 10.