Тема: Україна – єдина країна.
Мета: Поглибити знання учнів про рідну землю, про Україну; розширити поняття єдність, патріотизм; розвивати пізнавальний інтерес, гармонійну особистість, прагнення бути свідомим громадянином України , її патріотом; виховувати любов до рідного краю, бажання рости гідним громадянином неньки України.
Обладнання : пісня про школу, мікрофон, відеофільм «Моя Україна», букви слова «патріот», паперові голуби, карта України, фонограма «Країна мрій», синьо-жовтий прапорець, аудіо-, відеоапаратура.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
1. Створення позитивного емоційного настрою.
( Після короткого звучання пісні про школу говорить вчитель)
Добрий день, мої любі діти!
Я щаслива зустріти вас.
Хай вам радісно сонечко світить.
Й будем вчитися …. В добрий час!
2. Слово учням.
1. Як від квітів повсюди барвисто,
Гарне ж свято сьогодні для всіх!
Ще лунають слова урочисто
І дитячий веселий сміх.
2. І для всіх перше вересня свято!
Всі до школи ідуть без вагань,
Це дитинства країна крилата,
Що дає дітям море знань.
ІІ. Актуалізація знань.
Вчитель. Дорогі діти. От і знов синьоокий вересень покликав усіх вас за парти, щоб здобувати знання, вчитися мудрості життя. Кожного року перший урок у школах нашої країни починається урочисто, святково. Щоб дізнатися тему нашого уроку я вам пропоную прочитати акровірш.
У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині рай.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини.
(Діти відповідають, що це про Україну)
Вчитель. Так, це про нашу рідну Україну. Ось уже 23 рік поспіль ми з вами маємо самостійну незалежну державу. Україна – одна з найбільших держав у Європі. Це країна, у якої свої символи, традиції, своя мова, історія і талановитий народ, який протягом багатьох віків бореться за свою Батьківщину. І зараз теж переживає дуже складні часи.
Тож подивіться на тему уроку: «Україна – єдина країна» (слайд 1).
ІІІ. Оголошення теми та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель.
IV. Робота над темою уроку.
1. Вправа «Асоціативний кущ».
- Діти, а тепер закрийте на мить оченята, і скажіть, що у вас асоціюється із словом «Україна».
2.Вправа «Мікрофон».
(Діти озвучують свої відповіді).
- Зараз подивимося відеофільм «Моя Україна» і скажемо, у яких найбільших її містах ви побували.
3. Перегляд відеофільму.
(Висловлювання дітей).
Вчитель. Так. Це все обласні центри нашої України.
- Чи хотілося б вам дізнатися, чому земля, на якій ми живемо, називається Україна?
4. Слухання легенди про виникнення української землі.
( Розповідає група підготовлених дітей ).
1-й учень. Багато планет, різних та таких не схожих одна на одну, породив наш Творець. Та всі вони були мертві. Але якось набрав Творець пригорщу родючих ґрунтів і голубих вод та й кинув чудодійний дар на планету, що пролітала поблизу. За мить та планета ожила і заграла всіма барвами.
2-й учень. Минуло багато часу, і вирішив Творець провідати ту планету. Дістав він із божої скрині мішок і склав у нього весь свій скарб: золото і срібло, діаманти й кришталь, руду і мідь, вугілля і граніт… Кинув свій мішок у напрямку живої планети, яку щойно нарік Землею.
3-й учень. Раптом мішок із скарбом розв’язався, і почали висипатися з нього Божі дари на планету. А найбільше їх потрапило на слов’янську землю. Минули тисячі років. Якось зібрався Творець поглянути на цю маленьку планету. Облетів довкола неї й побачив дивовижний куточок, кращого від якого не було на всій цій Землі. І вигукнув Господь :
Це справжній рай!
4-й учень. Ступив на казкову землю яка так припала йому до душі, й нарік її Україною… Адже у цій назві було слово «Рай». Ось так і виникла українська земля, яку сам Творець хотів би мати за рай.
5. Поетична хвилинка із слайдовою презентацією.
(слайд 2-3)
1-й учень.
Є в центрі Європи чудова країна,
Сягає корінням у сиві часи.
І це - незалежна моя Україна!
Тут гори Карпати, степи і ліси.
2-й учень.
Шістсот і чотири ще тисяч гектарів –
Приблизно таку має площе вона.
А Київ – столиця у хмарах і славі
Так ріки: Дніпро, Дністер, Буг і Десна.
(слайд 4)
3-й учень.
Ґрунти чорноземні, джерела цілющі,
Озера блакитні та клімат м’який.
Козацька слава повік невмируща
Та шлях до свободи завжди нелегкий.
(слайд 5)
4-й учень.
Моя Батьківщина – річка й долина,
Це небо бездонне, поля і ліси,
Безмежні степи, море, сонце, стежина,
І море без меж чарівної краси!
(слайд 6)
5-й учень.
Мені Україна за все наймиліша –
Це рідна Вітчизна, як мати, - одна!
Для кожного мила, ясна, найсвятіша,
Найкраща у цілому світі вона!
6-й учень.
Тут мальви під вікнами й диво – калина,
В лугах незабудки… Пшеничні поля…
Найкраща у світі моя Україна,
Моя найсвітліша, чудова земля!
(слайд 7)
7-й учень.
Тут навіть повітря найкраще у світі,
На квітах настояне і на меду.
І по – особливому сонечко світить,
Ну, де я у світі щось краще знайду?
(слайд 8)
8-й учень.
Ту мова моя і співуча, й багата
Веселкою квітне, у небо летить.
І жарти веселі, і пісня крилата…
Ну, як Україно, тебе не любить.
6. Гра «»Найкращі слова».
Вчитель. - Пропоную вам гру – зібрати найкращі слова нашої мови. Почну я: Україна, …
( Вчитель передає дитині прапорець і гра продовжується)
- Який настрій у вас з’явився, коли ви промовили найкращі слова?
(Життєрадісний, веселий, щасливий, …)
7.Повідомлення довідкової служби.
8. Хвилинка роздумів.
- Якою людиною, на вашу думку має бути наділений кожен українець, щоб створити єдину державу?
Я вам допоможу.
а) Вправа «Склади слово»
(Із запропонованих букв Т, А, П, Р, І, О, Т діти складають слово (патріот))
( Відповіді дітей ).
б) Тлумачення слова «патріот».
( той, хто любить свою Батьківщину, відповідає за долю свого народу, готовий служити його інтересам).
(Діти озвучують свої відповіді).
Молодці!
Учитель. Усі ми любимо свою Вітчизну. І патріот це – людина, що любить і поважає рідну землю, шанує її традиції. А тепер назвіть людські цінності, які повинен мати обов’язково патріот. Давайте до перших літер слова напишемо ці якості.
(Діти називають і пишуть на дошці)
П – привітність
А – активність
Т – терплячість
Р – радість
І – ініціативність
О – організованість
Т- творчість, товариськість
Вчитель: Я впевнена, що ви всі наділені такими рисами тому всі патріоти нашої країни.
9. Вікторина «Що я знаю про свою Батьківщину ».
1). Основний закон України. ( Конституція )
2). Як співаю і слухають Гімн. ( Стоячи )
3). Синій колір українського прапора символізує… ( Небо )
4). Скільки кольорів має український прапор? ( Два )
5) Державний герб України. ( Тризуб ).
6). Столиця України. ( Київ ).
7). Найголовніша пісня України. ( Гімн ).
8). Найрідніше, найдорожче, найкраще місце на землі. ( Батьківщина ).
9). Жовтий колір прапора – це колір… (Зерна )
10). Державною мовою України є мова… ( Українська ).
11). Хто був, є і залишається в серцях українців кобзарем? ( Шевченко ).
Отож ви молодці. Добре справились із завданням.
1-й учень.
Я – українець. Є у мене право
на рідну мов та свою державу,
на гордий прапор золотисто – синій,
на щастя жити у такій країні.
2-й учень.
Я – українець. Право знати маю
про тих, кого героями вважаю,
що людство рятували від руїни, -
синів і дочок, гідних України.
3-й учень.
Я – українець. Хочу право мати
завжди усе, що думаю, казати,
на незалежну та міцну державу,
на все, що гарантовано поправу.
4-й учень.
Я – українець. І моє це право
любити землю горду й величаву,
та дух свободи набирати в груди.
Я – українець. Був ним, є і буду!
10. Творча робота « На крилах мрій».
Вчитель.
- Діти! Ви майбутнє нашої України. Вам її будувати і жити в ній. Від вашої праці, ваших бажань, умінь і сердець залежить те якою вона стане.
Давайте трішечки помріємо.
- Якою б ви хотіли бачити нашу країну? Свою мрію ви запишете на крила голуба. Адже голуб з давніх-давен є символом миру. Всіх голубів ми розмістимо навколо карти України, щоб наша Батьківщина була завжди захищена миром і злагодою, радісним і щасливим життям. А голуб миру буде її охороняти.
Цю карту ми повісимо у класі і будемо завжди пам’ятати, що ми громадяни своєї милої України, ми її патріоти, а тому ми все зробимо для того, щоб вітчизна наша процвітала, була єдиною і могутньою державою. А ви будете старанно вчитись.
11. Практична робота.
( Під фонограму «Країна мрій»)
Діти на крилах птаха пишуть якою вони хочуть бачити Україну та кріплять навколо обрисів України.
V. Підсумок уроку.
- Мрія завжди красива. Мрія – стосила. Бо помножена на тисячі мрій. А отже невмируща. А отже всепереможна.
Не дивлячись на те, що відбувається зараз в Україні, я вірю, що майбутнє нашої держави буде створене кращими людьми, а ці люди – це ви, які є патріотами нашої держави.
1-й учень.
Я вірю, Вітчизно, ти станеш на ноги,
Махнуть золотистим крилом рушники,
І щастя затьмить всі печалі й тривоги
На вічні роки і прийдешні віки!
1-й учень.
Я бачу квітучу, щасливу країну
Де кожна людина працює, творить
Де можна навчатьсь, любити, радіти,
Де кожна хвилина - то святості мить.
На цьому наш урок закінчено бажає всім єдності та миру.