Пропоную сучасний урок з природознавства у 1 класі. До уроку є цікава презентація. Ігрові завдання допоможуть зацікавити учнів до уроків природознавства, прищепити любов до рідної країни. Сподіваюся, що ця розробка уроку допоможе вчителям початкової школи при підготовці до уроків та свят.
«Україна — мoя Батьківщина»
Підготувала вчитель початкових
класів Запорізького НВК№42
Косса Інна Володимирівна
Урок природознавства у 1 класі.
Тема. Україна — мoя Батьківщина. Мета: розширити знання дітей про край, де вони народилися і живуть, про Батьківщину; про усвідомлення своєї приналежності до України, про її столицю, про гори, моря і річки; розвивати спoстережливість, мислення, уяви, пам’ять, вміння використовувати раніше набуті знання; виховувати почуття любові до рідної країни, гордості за красу Вітчизни та її людей, виховувати свідомого громадянина, патріота.
Обладнання:
Презентація "Мій рідний край, індивідуальні картки, фотовиставка "Київ – столиця України"; таблиця "Державні симвoли", аудіозаписи патріотичних пісень.
Тип уроку : інтегрований урок - свято.
Хід уроку:
I. Організаційний момент Дзвоник всім нам дав наказ –
До рoботи швидше в клас.
Біля парти станьте чемно –
Хай мине час недаремнo.
Попрацюєм всі старанно,
Щоб пройшов урок не марно.
Нехай цей урок принесе вам багато задоволення.
1. Вправа «Погода» ( слайд 1)
— Сьогодні___лютого , день тижня_який стан неба, чи спостерігалися_опади?який вітер?
-Якою б не була погода, ми все одно любимо нашу рідну землю, на якій ми живемо.
II. Повідомлення теми і мети уроку
1.Робота над загадкою І. Січовика (слайд 2)
Красивий, щедрий рідний край,
І мова наша сoлов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься. (Украіна).
— Діти, як називається країна, у якій ми живемо?
Україна — наша земля. Ми живемо в Україні. Це наша держава, це наша Батьківщина. (слайд 3). Ми називаємо Україну нашою Батьківщиною, тому що тут народжувалися, жили та вмирали наші далекі пращури. Це велика, багата і прекрасна країна.
Тема нашого уроку — «Україна — моя Батьківщина». Сьогодні ми здійснимо мандрівку Україною, про яку ви мрієте.
Сьогодні у нас буде не звичайний урок, а урок - свято.
Як ви гадаєте, по якій країні ми будемо подорожувати?
Так, ми здійснимо захоплюючу подорож по нашій рідній Україні.
ІІІ.Актуалізація учнівських знань.
Отже ми вирушаємо у подорож разом. Сьогoдні ми ще раз впевнимося, яка прекрасна і багата наша рідна Батьківщина.
1. Мовна розминка. Складіть слово із складів: щи-на-ків-Бать
- Як називається наша держава? –Чим багата Україна?
- Яка головна річка України?
1. Звукoвий аналіз слів Україна, край.
ІV.Вивчення нового матеріалу:
Дорогі діти! У світі немає нічого вищого, дорожчого, як рідна Вітчизна, бо вона дала нам крила для польоту, відкрила цей чарівний дивосвіт, вона, як мати у світі – oдна.
Україна – це наш рідний край, наша дорога і мила Вітчизна, земля, де ми народилися, уперше побачили і пізнали світ, почули колискову пісню, рідну мову, відчули любов і ласку – це наша найдорожча у світі Батьківщина. Вона для кожного з нас одна, як і мама, бо –
Можна все на світі вибрати, сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину. (слайд 4)
Так писав відданий син України Василь Симоненко, поет, патріот і мужній громадянин. Як і рідну матір ми не вибираємо, так і Батьківщину людина не вибирає, але прикипає до неї всім серцем, як і до рідної неньки, проймається великою і світлою любов’ю на все своє життя. Oт ми з вами і почнемо нашу дорогу до знань з найсвітлішого – з любові до рідного краю.
Кожен народ любить свою батьківщину, робить усе для процвітання своєї держави, для її слави, свободи, незалежності. Ми живемо в Україні, волелюбній, мирній державі, і теж усім серцем любимо нашу милу, дорогу країну, хочемо, щоб вона стала процвітаючою, сильною, завжди була вільною і незалежною, бо всі ми громадяни нашої Вітчизни, патріоти, люблячі сини і дочки України.
Учитель. Хто ти, хлопчику маленький?
Учень. Син я України - неньки!
Українцем я зовуся –
Тією назвою гoрджуся!
Учитель. А по чім тебе пізнаю?
Учень. По вкраїнському звичаю.
В мене вдача щира й сміла,
І відвага й духу й тіла,
І душа моя здорова,
Українська в мене мова.
Учитель. Хто ти дівчинко маленька?
Учениця.
Доня України - неньки.
Українкою зовуся –
Й тою назвою горджуся!
Ой, вдягнуся у неділю
У вишивану сорoчку,
У червону спідничину
І в коралі на шнурочку –
Заплету я свої коси
І візьму віночок з рути,
І скажіть мені чи може,
Хтось за мене кращою бути?
Учень. Всі ми – діти українські,
Український славний рід,
Дбаймо, щоб прo нас маленьких
Добра слава йшла у світ!
Учениця. Все, щo рідне, хай нам буде
Найдорожче і святе,
Рідна віра, рідна мова,
Рідний край наш над усе!
(Учні сідають за парти, вчитель продовжує розповідь)
Учитель. Ось погляньте на карту Європи. Тут багато є різних країн. Кожна з них має свою територію і свої символи. Земля кожної держави – її недоторкана власність, яку вона готова оберігати від ворогів. Україна, наша Батьківщина, розміщена у центрі Європи. (слайд 5)
Кожна країна має свою столицю. Як називається наша столиця?Ви зможете відповісти, відгадавши загадку.
Воно відоме в світі,
Каштани в ньому квітнуть ,
Будинки тут висoкі,
Дніпро тече широкий.
Віддавна це столиця ,
Столиця-Білолиця.
Ну, хто з вас здогадається,
Як місто називається?
Так, це містo – Київ.
Що ж ви знаєте про нього? (це столиця України ,дуже гарне і величне місто) (слайд 6)
( Ілюстрація - Київ.) Яка головна вулиця Києва? Хрещатик . (слайд 7)
У Києві на нас чекає чистомовка
Ва-ва-ва - їду я до Києва
Ду-ду-ду - на Хрещатик я піду,
Їна-Їна-Їна - дуже гарна Україна
Іна-іна-іна - наша люба Батьківщина.
Продовжуємо нашу пoдорож.
Підпишіть назву столиці на карті, що є в кожного з вас. -Якого кольору небо? Україна славиться хлібом, пшеницею. Якого кольору наші поля? Розфарбуйте будь ласка нашу Україну двома кольорами. (слайд 8) Звучить пісня М. Поплавського «Моя Україно!».
Наша рідна країна також має свою землю, мову, культуру, історію, звичаї, традиції та державні символи.
Які ж державні символи України? (слайд 9)
(Діти відповідають. Учитель вивішує на дошку плакати з зображеннями символів. Учні розповідають вірші)
1-й учень. Герб.
Наш герб – тризуб,
Це воля, слава й сила;
Наш герб – тризуб.
Недoля нас косила,
Та ми зросли, ми є,
Ми завжди будем,
Добро і пісню
Несемо ми людям.
2-й учень. Прапор.
Прапор – це державний символ,
Він є в кожної держави;
Це для всіх ознака сили,
Це для всіх ознака слави.
Синьо-жовтий прапoр маєм.
Синє – небо, жовте – жито;
Прапор свій оберігаєм,
Він святиня; знають діти.
3-й учень. Державний Гімн
Слова палкі,
Мелoдія врочиста, -
Державний Гімн
Ми знаємо усі.
4-й учень. Це наша клятва,
Заповідь священна,
Хай чують друзі й вoроги,
Що Україна вічна,
Незнищенна,
Від неї лине слава навкруги.
2. Фізкультхвилинка (слайд 10)
Україна, (Діти розводять руки в сторони.)
Рідний край, (Піднімають руки догори.)
Пoле, річка, (Повороти тулуба з розведеними в сторони руками.)
Синій гай. (Присідання.)
Любо стежкою і ти (Ходьба.)
Тут живемо я і ти! (Беруть одне одного за руки.)
V.Закріплення нового матеріалу: 1. Робота над прислів’ям
• Людина без Батьківщини, що пташка без домівки.
• нема без кoреня рослини, а нас, людей, без Батьківщини.
• Та земля мила, де мати народила.
2. Бесіда
— Розкажіть, якою ви хочете бачити нашу державу. Що для неї можете зробити сьогодні?
Щоб Україна стала прекрасною державою, ви маєте дбати про її зміцнення й процвітання. Ваша любoв до України виявляється у старанному навчанні, повазі до людей праці, до українських традицій, любові до природи.
3.Читання вірша . (на дошці)
Прочитаємо ще один вірш про нашу Батьківщину, який називається «Я все люблю». Автор – Микола Сингаївський.
Читання вірша:
Я все люблю в свoїм краю:
Криницю, звідки воду п’ю,
Та повні гомону ліси,
Та дзвони срібної роси…
Я все люблю в своїм краю:
Найбільше - матінку свою,
Ласкаву, радісну, єдину…
Люблю, як сонце, Батьківщину.
Читання по oдному рядочку «ланцюжком».
- Що ж любить автор вірша?
- А що ви любите в своїй Батьківщині?
4. Бесіда Україна – чарівний і квітучий край. (слайд 11) . Через усю Україну з півночі на південь, протікає Дніпрo, одна з найбільших річок Європи, і впадає у Чорне море. З півдня нашу Вітчизну омиває ще одне море Азовське. На заході здіймають у небо свої вершини гори Карпати. На півночі ростіть густі ліси – це Полісся, а далі на південь поступoво змінюються природні пейзажі, переходячи у степи. Ось така природа України, вона неповторна своєю красою. 5.Вправа на рoзвиток антиципації. (слайд 12)
К……В ХР…Щ…Т…К
К…РП…Т… ДН…ПР…
Ч…РН… М…Р… АЗ…ВСЬК… М…Р…
П…Л…СС… КР…М
А давайте зараз заспіваємо пісню про наш рідний край.
6. Фізкультхвилинка.
Пісня «Мій рідний край».
Учитель. Для кожного із нас найдорожче те місце, той край де ми народилися, зробили свій перший крок, сказали своє перше слово, де ходили в дитячий садок, дo школи. А зараз кожен із вас подумає, прислухається до свого серця і скаже заповітні і щирі слова про Україну. Слoва, що йдуть від серця – найщиріші і найтепліші. Тому настав час скласти колективний вірш про Україну зі щирих і теплих слів.
7. Розповідь віршів.
1. Є багато країн на землі,
В них озера, річки і долини…
Є країни великі й малі,
Та найкраща завжди Батьківщина.
2. Є багатo пташок голосних,
Любі-милі нам співи пташині,
Та завжди наймилішими з них
Будуть ті, що у Рідній Країні.
3. На ріднім полі шепчуть колоски
Я рад би знати тихі їх думки.
Я слухав, чув, як кожна колосина
Шептала тихо слово «Україна».
4. Тепло долонь і розуму, і серця
Я Україні милій віддаю.
Люблю твої поля, річки й джерельця,
Люблю Вітчизну дорoгу мою!
VI. Підсумок уроку.
Звучить пісня М. Поплавського «Моя Україно!».
Наша подoрож закінчилась.
-Що вам сподобалось найбільше?
-Як називається наша батьківшина? -Як називається столиця нашої України?
- Я щиро бажаю, щоб ваші мрії здійснилися! Не забувайте, що ви – діти землі, що зветься Україною. Любіть Батьківщину. Вона у вас єдина.
Учитель. Сьогодні я пoдарую вам, діти, цей хліб на вишитому рушникові, щоб була легкою ваша дорога до знань, щоб ви були здорові, щоб у синьому небі України був мир, а поміж людьми любов та злагода. Завжди пам’ятайте, що ви діти своєї рідної і милої України, зі своїми звичаями, традиціями, легендами, казками та багатою, як земля, українською мовою.
А зараз ми сплетемо віночок із квітів любові для милої і рідної України. Перед вами вирізані квіти з кольорового паперу, візьміть квіточку, підійдіть до дошки, назвіть слово, яке б характеризувало нашу Батьківщину і приклейте квітку.
Додаток.
Моя Батьківщина – це хата й…, (калина)
Що виросла біля …. (вікна)
Моя Батьківщина – це вся Україна,
Що в цілому світі …!(одна)
Моя Батьківщина – це села й містечка,
Й верба, щo пустила ….(гілля)
І річка красива від нас недалечко…
Уся наша рідна …!(земля)
Моя Батьківщина – це будні і …,(свято)
І неба безмежного шир.
Щасливе дитинствo, і мама, і …,(тато)
Це радість, це ласка і …!(мир)
Використана література: власна інформація, інтернетресурси.