Урок з курсу "Я досліджую світ" Тема "Веселка"

Про матеріал

Розробка з курсу "Я досліджую світ" для 1 класу. Містить різні види роботи в умовах НУШ: ранкова зустріч, робота в парах, групах, дослідницька діяльність. Сподіваюся, допоможе колегам в підготовці до уроку.

Перегляд файлу

І. Ранкова зустріч

1. Привітання.

 Вправа «Друг» 

  • Доброго ранку, діти. Я рада вас всіх  бачити. Як здорово, що всі ми тут сьогодні зібралися.

Зібралися всі діти в коло,

Я - твій друг і ти - мій друг.

Разом за руки візьмемось

І один одному посміхнемось!

(Взятися за руки і подивитися один на одного з посмішкою)

 

2. Повідомлення літописця (дата, день тижня).

 

3. Повідомлення синоптика (стан неба, опади, температура, наявність вітру тощо).

 

4. Гра «Що це…» ( відгадування загадок, формулювання теми дня).

Спершу - блиск,

За блиском - тріск,

За тріском - плескіт. (Гроза)

 

Дощ пройшов, через ставок
Перекинувся місток.
Кольорів у ньому сім,
Він подобається всім!
(Веселка)

 

  • Ось сьогодні і будемо обговорювати, як пов’язані гроза та веселка.

 

          5. Рухлива гра "Сонячна дуга"

Хід гри

Вчитель кладе посередині класу обруч із привязаними до нього стрічками. Це - "сонечко". Ведучій піднімає обома руками обруч над головою, промовляючи слова вірша Г. Лагздинь "Райдуга" 

           У райдузі - сім дужок, 

          Кольорових сім подружок!

   Діти підходять і піднімають кожен по стрічці. Ритмічно рухаючись по колу, продовжують вірш:

          Червона дужка - помаранчевій подружка!

          Жовта дужка - зеленій подружка!

          Блакитна дужка- синій подружка!

          А як стануть обніматись 

          Ті барвистії сім дужок, 

          То зіллються в білий колір

          Усі разом - сім подружок!

   Діти починають бігти по колу.

Семибарвна та дуга - наша рай-ду-га!

 

    Діти уповільнюють рух і поступово зупиняються. Водночас усі разом кладуть обруч на підлогу й  сідають на стільчики. Гра повторюється.

 

ІІ. Як пов’язані дощ, гроза, веселка.

  •  Хто з вас бачив справжню веселку. А чому її так називають? (Тому, що райдуга весела)
  •  Я вам розповім,  чому вона весела. Послухай це оповідання Дмитра Чередниченка.

Чого веселка весела

   Синє небо. Жито жовте. Луки зелені. Яблуко червоне. Нагідки жовтогарячі. Вода в Дніпрі блакитна. Фіалка фіолетова.  А як устане веселка, то в ній всі кольори є. Колір неба, жита, лук, яблука, нагідок, Дніпра, фіалок. От яка багата веселка. А чого? Бо вона з Дніпра води набирає.  А вода в Дніпрі блакитна. А ще небо над Дніпром синє. А жито над Дніпром жовте. А ще над Дніпром зелені луки, червоні яблука, жовтогарячі нагідки, фіолетові фіалки. От чого веселка з Дніпра воду набирає. Того вона й така весела, барвиста така.

 

  •    Діти, а коли можна спостерігати на небі веселку? ( В теплу пору, коли йде дощик, і водночас крізь хмари світить сонечко). Так, молодці! Бачите, яка чарівниця у нас природа, і як багато у неї барв. 

 

  • А зараз відгадайте  загадку:

Спробуй , друже, відгадати,

Що за стрій у небесах:

Чи клубки пухкої вати,

Чи то пір’я з крупних птах,

Чи біжить овець отара?

Ні, пливуть це білі…(хмари)

 

  • А якою ми вважаємо погоду, коли на небі хмари і немає сонечка? (Хмарною)
  •  Які бувають хмари? (купчасті, перисті, шаруваті)
  •  На що схожі купчасті хмари? (На вату, вони білі і пухнасті. Вони сповіщають про гарну погоду).  
  •  А перисто-шаруваті на що схожі? (Це прозора пелена, яка лише злегка закриває сонце. Ці хмари приносять із собою дощ або сніг).
  • Назвіть явища, які бувають під час дощу (вітер, грім, блискавка).
  • Як виникає грім з блискавкою? Коли дощові хмари швидко пересуваються і наштовхуються одна на одну,  віддаючи при цьому свої електричні заряди.  Тоді і виникає на небосхилі світлові ламані лінії - блискавка і невдовзі після цього гримить грім. 

 

  • Чи можна ховатися під дерево під час грози? (Ні, блискавка може потрапити в дерево, а це небезпечно).

 

  •  У вигляді чого дощ падає на землю? (У вигляді краплин). А якого кольору вода?(Прозора) Яка на дотик( Мокра, холодна чи тепла) Що відбувається з водою коли йде дощ?( Вона лється, мов із душу, розливається у різних напрямках по тротуарах, утворюючи калюжі). Що придумали люди для того, щоб захиститись від дощу? ( Парасолі, плащі, калоші, гумові чоботи). 

 

  • А коли сонячні промені проходять крізь дощові краплини, утворюється райдуга-веселка.

 

ІІІ. Види веселки.

Чому з'являється веселкаВеселка – одне з найкрасивіших явищ природи. Людина з незапам’ятних часів замислювалась над її природою і пов’язувала появі на небі різнобарвної дуги з безліччю повір’їв і легенд. Люди порівнювали веселку з небесним мостом, з якого на землю сходили боги або ангели, то з дорогою між небом і землею, то з воротами в інший, потойбічний світ.

Перегляд казки «Як народилася веселка» (казки Тетяни Гаркуші)

 

  1. Як утворюється веселка

Чому з'являється веселкаВеселка – це атмосферне оптичне явище, яке спостерігається при освітленні Сонцем безліч водяних крапельок під час дощу, туману або після дощу. Внаслідок заломлення сонячних променів у крапельках води під час дощу на небі з’являється кольорова дуга.

Веселка так само виникає і у відображених променях Сонця від водної поверхні морських заток, озер, водоспадів або великих річок. Така веселка з’являється на березі водойм і виглядає надзвичайно красиво.

  1. Яка буває веселка

Подвійна веселка

Чому з'являється веселкаМи вже знаємо, що веселка на небі з’являється від того, що промені сонця проникають крізь дощові краплі, заломлюються і відображаються на іншій стороні неба різнобарвною дугою. А іноді сонячні промені можуть спорудити на небі відразу дві, три а то й чотири веселки. Побачити подвійну веселку – хороша прикмета – це до удачі, здійснення бажань. Так що, якщо вам пощастило побачити подвійну веселку, поспішіть загадати бажання і воно обов’язково збудеться.

 

Перевернута веселка

Чому з'являється веселкаПеревернута веселка – явище досить рідкісне. Вона з’являється за певних умов, коли на висоті 7 – 8 км тонкою завісою розташовуються перисті хмари, що складаються з крижаних кристалів. Сонячне світло падаючи під певним кутом на ці кристали, розкладається в атмосферу. Кольори перевернутої веселки розташовані у зворотному порядку: зверху знаходиться фіолетовий, а знизу – червоний.

 

Туманна веселка

Чому з'являється веселка

Туманна веселка, або біла, з’являється при освітленні сонячними променями слабкого туману, що складається з дуже дрібних крапельок води. Така веселка являє собою дугу, пофарбовану в дуже бліді кольори, а якщо зовсім дрібні крапельки, то веселка пофарбована білий колір. Туманна веселка може з’являтися і вночі під час туману, коли на небі яскравий місяць. Туманна веселка досить рідкісне атмосферне явище.

 

Місячна веселка

Чому з'являється веселкаМісячна веселка або нічна веселка з’являється вночі і породжується Місяцем. Місячна веселка спостерігається під час дощу, який йде напроти Місяця. Так само місячну веселку можна спостерігати в місцевостях, де є водоспади.

 

Вогняна веселка

Чому з'являється веселкаВогняна веселка – це рідкісне явище. Вона з’являється, коли сонячне світло проходить крізь перисті хмари під кутом 58 градусів над горизонтом. Ще однією необхідною умовою для появи вогняної веселки є шестикутні кристали льоду, що мають форму листа і їх межі повинні бути паралельні землі. Сонячні промені, проходячи крізь вертикальні межі крижаного кристала, заломлюються і запалюють вогняну веселку або округло – горизонтальну дугу, так в науці називається  вогняна веселка.

 

Зимова веселка

Чому з'являється веселкаТаку веселку можна спостерігати тільки взимку під час сильного морозу, коли холодне Сонце сяє на блідо – блакитному небі, а повітря наповнене маленькими кришталиками льоду. Сонячні промені заломлюються., проходячи крізь ці  кристали, як крізь призму і відображаються в холодному небі різнобарвною дугою.

 

Чи буває веселка без дощу?

https://provodoem.ru/UserFiles/Image/photo/fountain-jeneva.jpg

Похожее изображениеВеселку можна спостерігати і в ясний сонячний день біля водоспадів, в саду при поливі квітів зі шланга, затиснувши отвір шланга пальцями, створюючи водяний серпанок і направляючи шланг в бік Сонця.

Физкультхвилинка

Здрастуй, веселка - дуга, (Діти виконують нахил.)

Різнобарвний місток! (Широко розводять руки в сторони, «малюючи» в повітрі дугу.)

Здрастуй, веселка - дуга! (Знову виконують нахил.)

Приймай нас в гості. (Йдуть  на місці.)

Ми по веселці бігом (Біжать на місці, високо піднімаючи коліна.)

Пробіжимося босоніж.

Через веселку - дугу (Роблять чотири стрибки на носках.)

Перестрибнемо на бігу (Роблять ще чотири стрибки на носках.)

І знову бігом, бігом (Біжать на місці, високо піднімаючи коліна.)

Пробіжимося босоніж.

 

І\/. Робота в парах.

Гра  «Виділи голосні букви»
Картинки із зображеннями: хмара, дерево,  сонце, волошка, дощ.
- Позначити в словах голосні.


Гра «Втратили букви»
На картках  написані слова, що втратили по одній букві: 
ПРОМІНЬ, НЕБО, ГРОЗА, ТРАВА, ЗЕМЛЯ, ЛИСТ
- Дописати букви, які змило дощем.

 

\/. Робота в командах

Гра «Розгадай кросворд»

       Щоб розшифрувати кросворд, дитині треба пригадати назви семи кольорів веселки та самій здогадатися про розташування кожного слова. У поміч їй дається підказка у вигляді літери «о» в найдовшому слові («помаранчевий»), а також зображення веселки, розмалювавши яке, дитині легше буде розібратися зі словами.

 

  • Запам’ятати кольори веселки та їх послідовність допоможе така промовка: Часто Ослик Жадав З’їсти Багато Солодких Фруктів.

\/І. Засідання дослідницького бюро.

Дослід №1

- Як ви думаєте, можна отримати веселку в домашніх умовах, наприклад, тут і зараз?

(міркування дітей)

- Як ви думаєте, у нас вийде?

(відповіді дітей)

- Давайте кожен з вас зараз спробує створити власну веселку.

Перед вами блюдця з водою і прозорий лак для нігтів. Вам необхідно поставити миску з водою на стіл, щоб на неї не падали сонячні промені. Потримати над мискою пензлик із пляшечки з лаком, поки крапля лаку не впаде в воду. А потім, уважно дивіться, що у вас вийде?

(діти виконують дослід,спостерігають за поверхнею води)

Отже, які висновки ми можемо зробити?

(Спостерігаючи за поверхнею води, бачимо, що лак утворює тонку плівку на поверхні води. Повертаючи миску до світла, коли промінь падає на поверхню, бачимо переливи веселкових тонів, виходить райдужна плівка).

- Молодці!

Дослід №2

- Як ви думаєте, чи можна іншими способами ще отримати веселку?

(міркування дітей)

- Як ви думаєте, чи вийде у нас створити веселку за допомогою компакт диска?

(відповіді дітей)

- Давайте кожен з вас спробує зараз створити свою веселку за допомогою компакт диска.

(відповіді дітей)

Перед кожним з вас лежать компакт диски. Вам необхідно взяти диск, спробувати зловити їм сонячний промінь, направивши його на стелю або на стіни. А потім уважно дивіться, що у вас вийде.

(діти виконують дослід, направляють на диск сонячне світло і бачать всі кольори веселки)

- Отже, ми з вами довели, що веселку можна отримати і в домашніх умовах.

 

\/ІІ. Практична робота.

- А зараз я пропоную кожному з вас намалювати свою власну красиву веселку.

- У веселки кольорів багато, а фарби у нас тільки трьох кольорів: жовтого, синього, червоного.

- Як ви думаєте, можна намалювати веселку трьома кольорами?

(відповіді дітей)

  • З чого почнемо?

(Діти визначають, які кольори є, яких не вистачає)

1.З'ясувати яких кольорів не вистачає.

2. Потрібно вирішити, де їх взяти? Якщо діти не можуть, підказати їм, що палітри їм про щось підкажуть.

3. Яким чином будемо змішувати кольори? Проговорити правила змішування.

4. Чи може хтось знає, при змішуванні яких кольорів, виходить той чи інший колір?

5. Важливо: змішувати фарбу тільки в палітрі, кожен раз при зміні кольору промивати пензлик, користуватися серветками для промокання пензлика і вологими серветками в кінці роботи.

6. Визначити, як тільки всі кольори будуть готові, можна буде приступити до малювання веселки.

 

     Практична частина (Музичний супровід «Кольори веселки» сл. та муз. Олександра Шевченка )

     Діти намагаються створити відсутні кольору, шляхом змішування фарб, кожен у своїй палітрі.

- Діти, у вас у кожного вийшла своя веселка.

- Хтось із вас сумнівався, що веселку можна намалювати трьома основними кольорами, хтось запропонував, що це можливо.

- Ось зараз, хіба не відбулося чудо? Адже ви все виявилися чарівниками і змогли намалювати чудову, єдину в світі таку веселку, яка є тільки у вас.

 

\/ІІІ. Підведення підсумків заняття.

- Скажіть, вам цікаво було?

- Хтось здивувався? Що нового дізнався?

- Як вам вдалося, маючи три кольори, намалювати веселку?

- Кому ти хочеш розповісти про те, що сьогодні дізнався?

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
4.8
Загальна:
4.6
Всього відгуків: 6
Оцінки та відгуки
  1. Форманчук Олена Олексіївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Смик Людмила
    дуже цікаво підібранний матеріал
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Малыш Ирина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4.  _AlexGTMine_
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
  5. Паламарчук Олена
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    3.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Кобрин Оксана
    дуже гарний конспект
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 3 відгука
docx
Додано
5 квітня 2018
Переглядів
20631
Оцінка розробки
4.6 (6 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку