Розвиток мовлення в 2 класі
Тема «Україна-рідна Батьківщина. Складання висловлювань про Україну».
Мета: формувати комунікативні вміння через вміння розширювати уявлення учнів про красу і велич рідної землі; вдосконалювати навики побудови речень та їх інтонування; закріплювати вміння творити роздуми на задану тему; розвивати мовлення дітей, творче мислення, пам'ять, уяву, спостережливість; збагачувати словниковий запас;забезпечити соціально-культурний розвиток особистості через виховування та формування національної свідомості, любові до Батьківщини.
Обладнання: асоціативний кущ – надруковані слова, скринька та дзеркальце, книга уроку – 4 сторінки(альбом з чотирьох сторінок) , словникова скринька, аудіозапис пісні про Україну.
Хід майстер-класу
- У мене в руках цікава скринька. У ній – найцінніший скарб планети Земля. Зараз кожен зазирне і скаже, кого ви побачили.
( На дні скриньки лежить дзеркало).
- То кого ви побачили на дні скриньки?
(Висновок)
- Ви побачили кожен себе. Отже, найцінніший скарб – це ви. Кожен з вас – особистість, і саме такої людини, як ви, більше на цій планеті немає і не буде.
- А що людині потрібно? ( варіанти відповідей учнів- мир, рідна домівка, рідна хата,друзі, батьки, рідні).
-- А де це все знаходиться?- (В Україні)
-І справді точно , адже…..
Відгадайте загадку ЗАГАДКА: На ріднім полі шепчуть колоски, (слайд 1 -діти читають загадку)
Я рад би знати тихі їх думки.
Я слухав, чув, як кожна колосина
Шептала тихо слово: …. (Україна)
–Доберіть слова близькі за значенням до слова Україна (Батьківщина, рідний край, Вітчизна, рідна держава, отча домівка, земля батьків)
Словниковий самодиктант(запис в зошиті)
Які слова записали з великої літери?. Чому?Чому ці слова синоніми?
4. Тема уроку
- Як ви вважаєте якою буде тема уроку? Вірно. Але крім цього ми будемо не просто говорити про Україну, нашу Батьківщину.
-На дошці - тема
Україна- рідна Батьківщина---запис в зошиті висловлювання
5. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»
-----сторінка І ПЕРША (книга уроку)
– прочитайте, діти таке висловлювання «Рідний край де ми живемо Батьківщиною зовемо»
- Які асоціації і уявлення виникають у вас із словом Батьківщина?
ВИСНОВОК
1)- Які влучні вислови ,прислів'я існують у українського народу про Батьківщину?
2) Так, український народ дуже кохає рідну землю і ці вислови тим підтверджують любов наших людей до Батьківщини.
6. Робота в парах. Скласти прислів'я. Запис в зошиті.
--- сторінка мудрості ІІ (книга уроку)
-Пропоную. скласти прислів'я та будемо знати ще більше прислів'їв про Батьківщину .(деформоване речення).
умій за неї постояти.
Батьківщина - мати,
Поясніть значення прислів'я
1)Дійсно, сама найгарніша, найкраща, найрідніша, єдина –це твоя Батьківщина. Вона як мати. Теж єдина, рідна. Ми відчуваємо любов до матері. І кожна людина відчуває любов до рідної землі. А в чому проявляється ваша любов? ( в гарних оцінках, в повазі до матері, в охороні природи…..)
2)Дійсно ,солов'я без пісні важко уявити, так і людину без домівки, батьків, рідної землі, друзів.. А це все і є Вітчизна.
Домашнє завдання 1. –пояснити значення третього прислів'я
(Додатково ще прислів'я) За рідною землею і в небі сумно.
Всюди добре, а вдома найліпше.
Рідна земля і в жмені мила.
ВИСНОВОК
Люблять Батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що вона своя. Запис в зошиті—зоровий диктант. Самоперевірка.
7. Поетична сторінка- ІІІ (книга уроку)
1)Хвилинка поезії. (2 учня)
- Не лише в народі прославляють Україну, поети та письменники також висловлюють свої почуття до неї.
-Про Україну, її красу складено багато віршів. Послухаймо один з них і спробуйте уявити, що бачили поети коли писали їх? 2 учня читають. Всі слідкують, підкреслюють.
Моя Батьківщина — це вишеньки цвіт
І верби над ставом, й калина.
Моя Батьківщина — це мрії політ,
Це рідна моя Україна!
Моя Батьківщина — ліси і поля.
Від них в нас і радість, і сила.
Це та найсвятіша і рідна земля,
Що кожного з нас народила.
Надія Красоткіна
ВИСНОВОК
- Як описує поетеса Україну? Які слова, ніби фарби художника, яскраво змальовують красу України?
- І зараз кожна група отримає творче завдання, яке допоможе в виконанні складання сенкану.
Фізкультхвилинка
2) Робота в групах
-_Пригадаємо правила роботи в групах
Завдання для 1-ї групи:
- Дібрати найбільше слів, які називають ознаку предмета до слова «Батьківщина» (люба, кохана, дорога, прекрасна, рідна.)
Завдання для 2-ї групи:
- Дібрати порівняння до слова Батьківщина:
Рідна, як…(мати)
Прекрасна, як…(квітка)
Єдина, як… (сонце)
Вільна,як…(птиця)
Завдання для 3-ї групи:
Дібрати найбільше слів , які називають дію предмета про Батьківщину (дивує, захоплює, зворушує, розквітає,єднає, зростає, розбудовується, розвивається, захищає ,хвилює)
Завдання для 4-ї групи:
Скласти загадку про Україну за схемою-опорою
Рідна,як …(мати)
Прекрасна, як…(квітка)
Світить, як…(сонце)
Презентація відповідей .------ на дошці
ВИСНОВОК
-І ось ті слова ви назвали . (таблиця слів). Вони утворили ніби - то віночок українських слів про Батьківщину. І вони допоможуть вам в наступній роботі.
Яка? | Що робить? |
люба | дивує |
рідна | захоплює |
єдина | захищає |
дорога | розквітає |
незалежна | єднає |
вільна | зростає |
8. Складання сенкану. Індивідуальна робота.
– Творча сторінка ІY( книга уроку)
-Багато гарних слів сьогодні з вами ми сказали про рідну Вітчизну.
- А зараз давайте складемо сенкан до слова «Батьківщина»
-Давайте пригадаємо що таке сенкан та алгоритм його складання
Сенкан — це вірш, що складається з п'яти рядків.
Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п'ять” і позначає вірш у п'ять рядків.
Нагадаю алгоритм складання----на дошці
1. перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник) 2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника)
3. Третій рядок називає дію, пов'язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова).
4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного. -висновок
5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.
Перевірка- взаємоперевірка. 2 кращі зачитати
10. Складання віршів за початком
- Продовжуємо нашу творчу сторінку. Робота в групі.
-Прошу доповнити строчки з віршів
1.На землі великій є одна країна:
Гарна й неповторна, мила … (Україна)
2. Моя Україна – козацька слава!
Така волелюбна і мирна …держава
3.Моя Україна – це ліс і озерця,
Безмежні степи і чарівні джерельця.
-якщо ні а що більше підходить зі слів: озерце, скельце, джерельце
4.І живуть тут люди добрі, працьовиті,
І скажу, до речі, ще й … (талановиті)
Землю засівають і пісні співають,
На бандурі грають і вірші … (складають).
Щоб жила й раділа кожна родина,
Щоб була щаслива наша … (Батьківщина).
Презентація
— строки з віршів на аркушах жовтого та блакитного кольору вивішують і зачитують .
-Діти, а вам нічого не нагадують ці кольори. Так це прапор України. Це один із державних символів нашої країни.
Перевірка- взаємоперевірка. 2 кращі зачитати.
Висновок. Поаплодуйте собі, ви молодці.
V. Підсумок уроку.
-Давайте підведемо підсумок нашої роботи
- Закінчить речення
-На уроці я навчився….
На уроці я дізнався…….
На уроці мені цікаво……
-Які почуття виникли в тебе від роботи на уроці?
-В своїй роботі ви проявили любов до своєї Батьківщини.
–Так, діти Бажаю вам, щоб ваші душі завжди були відкриті для добра і милосердя, безкрайної любові до країни. Бо саме вам творити майбутнє, її долю, вашим серцям її зігрівати.
–А зараз подаруймо своїй рідній Україні любов сердець і тепло ваших рук.
Розвиток мовлення в 2 класі
Тема «Україна-рідна Батьківщина. Складання висловлювань про Україну».
Мета: формувати комунікативні вміння через вміння розширювати уявлення учнів про красу і велич рідної землі; вдосконалювати навики побудови речень та їх інтонування; закріплювати вміння творити роздуми на задану тему; розвивати мовлення дітей, творче мислення, пам'ять, уяву, спостережливість; збагачувати словниковий запас;забезпечити соціально-культурний розвиток особистості через виховування та формування національної свідомості, любові до Батьківщини.
Обладнання: асоціативний кущ – надруковані слова, скринька та дзеркальце, книга уроку – 4 сторінки(альбом з чотирьох сторінок) , словникова скринька, аудіозапис пісні про Україну.
Хід майстер-класу
- У мене в руках цікава скринька. У ній – найцінніший скарб планети Земля. Зараз кожен зазирне і скаже, кого ви побачили.
( На дні скриньки лежить дзеркало).
- То кого ви побачили на дні скриньки?
(Висновок)
- Ви побачили кожен себе. Отже, найцінніший скарб – це ви. Кожен з вас – особистість, і саме такої людини, як ви, більше на цій планеті немає і не буде.
- А що людині потрібно? ( варіанти відповідей учнів- мир, рідна домівка, рідна хата,друзі, батьки, рідні).
-- А де це все знаходиться?- (В Україні)
-І справді точно , адже…..
Відгадайте загадку ЗАГАДКА: На ріднім полі шепчуть колоски, (слайд 1 -діти читають загадку)
Я рад би знати тихі їх думки.
Я слухав, чув, як кожна колосина
Шептала тихо слово: …. (Україна)
–Доберіть слова близькі за значенням до слова Україна (Батьківщина, рідний край, Вітчизна, рідна держава, отча домівка, земля батьків)
Словниковий самодиктант(запис в зошиті)
Які слова записали з великої літери?. Чому?Чому ці слова синоніми?
4. Тема уроку
- Як ви вважаєте якою буде тема уроку? Вірно. Але крім цього ми будемо не просто говорити про Україну, нашу Батьківщину.
Україна- рідна Батьківщина---запис в зошиті висловлювання
5. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»
-----сторінка І ПЕРША (книга уроку)
– прочитайте, діти таке висловлювання «Рідний край де ми живемо Батьківщиною зовемо»
- Які асоціації і уявлення виникають у вас із словом Батьківщина?
- Називіть слова, які народилися у нас, коли ви почули слово «Батьківщина».(хата, батьки, мати, земля, рідний край, друзі, сім’я, рідна мова, країна)
Батьківщина
ВИСНОВОК
1)- Які влучні вислови ,прислів’я існують у українського народу про Батьківщину?
2) Так, український народ дуже кохає рідну землю і ці вислови тим підтверджують любов наших людей до Батьківщини.
6. Робота в парах. Скласти прислів’я. Запис в зошиті.
--- сторінка мудрості ІІ (книга уроку)
-Пропоную. скласти прислів’я та будемо знати ще більше прислів’їв про Батьківщину .(деформоване речення).
умій за неї постояти.
Батьківщина - мати,
Поясніть значення прислів’я
Домашнє завдання 1. –пояснити значення третього прислів’я
(Додатково ще прислів’я) За рідною землею і в небі сумно.
Всюди добре, а вдома найліпше.
Рідна земля і в жмені мила.
ВИСНОВОК
Люблять Батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що вона своя. Запис в зошиті—зоровий диктант. Самоперевірка.
7. Поетична сторінка- ІІІ (книга уроку)
1)Хвилинка поезії. (2 учня)
- Не лише в народі прославляють Україну, поети та письменники також висловлюють свої почуття до неї.
-Про Україну, її красу складено багато віршів. Послухаймо один з них і спробуйте уявити, що бачили поети коли писали їх? 2 учня читають. Всі слідкують, підкреслюють.
Моя Батьківщина — це вишеньки цвіт
І верби над ставом, й калина.
Моя Батьківщина — це мрії політ,
Це рідна моя Україна!
Моя Батьківщина — ліси і поля.
Від них в нас і радість, і сила.
Це та найсвятіша і рідна земля,
Що кожного з нас народила.
Надія Красоткіна
ВИСНОВОК
- Як описує поетеса Україну? Які слова, ніби фарби художника, яскраво змальовують красу України?
- І зараз кожна група отримає творче завдання, яке допоможе в виконанні складання сенкану.
Фізкультхвилинка
2) Робота в групах
-_Пригадаємо правила роботи в групах
Завдання для 1-ї групи:
- Дібрати найбільше слів, які називають ознаку предмета до слова «Батьківщина» (люба, кохана, дорога, прекрасна, рідна.)
Завдання для 2-ї групи:
- Дібрати порівняння до слова Батьківщина:
Рідна, як…(мати)
Прекрасна, як…(квітка)
Єдина, як… (сонце)
Вільна,як…(птиця)
Завдання для 3-ї групи:
Дібрати найбільше слів , які називають дію предмета про Батьківщину (дивує, захоплює, зворушує, розквітає,єднає, зростає, розбудовується, розвивається, захищає ,хвилює)
Завдання для 4-ї групи:
Скласти загадку про Україну за схемою-опорою
Рідна,як …(мати)
Прекрасна, як…(квітка)
Світить, як…(сонце)
Презентація відповідей .------ на дошці
ВИСНОВОК
-І ось ті слова ви назвали . (таблиця слів). Вони утворили ніби - то віночок українських слів про Батьківщину. І вони допоможуть вам в наступній роботі.
Яка? |
Що робить? |
люба |
дивує |
рідна |
захоплює |
єдина |
захищає |
дорога |
розквітає |
незалежна |
єднає |
вільна |
зростає |
8. Складання сенкану. Індивідуальна робота.
– Творча сторінка ІY( книга уроку)
-Багато гарних слів сьогодні з вами ми сказали про рідну Вітчизну.
- А зараз давайте складемо сенкан до слова «Батьківщина»
-Давайте пригадаємо що таке сенкан та алгоритм його складання
Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків.
Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.
Нагадаю алгоритм складання----на дошці
1. перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник) 2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника)
3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова).
4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного. -висновок
5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.
Перевірка- взаємоперевірка. 2 кращі зачитати
10. Складання віршів за початком
- Продовжуємо нашу творчу сторінку. Робота в групі.
-Прошу доповнити строчки з віршів
1.На землі великій є одна країна:
Гарна й неповторна, мила … (Україна)
2. Моя Україна – козацька слава!
Така волелюбна і мирна …держава
3.Моя Україна – це ліс і озерця,
Безмежні степи і чарівні джерельця.
-якщо ні а що більше підходить зі слів: озерце, скельце, джерельце
4.І живуть тут люди добрі, працьовиті,
І скажу, до речі, ще й … (талановиті)
Землю засівають і пісні співають,
На бандурі грають і вірші … (складають).
Щоб жила й раділа кожна родина,
Щоб була щаслива наша … (Батьківщина).
Презентація
— строки з віршів на аркушах жовтого та блакитного кольору вивішують і зачитують .
Перевірка- взаємоперевірка. 2 кращі зачитати.
Висновок. Поаплодуйте собі, ви молодці.
V. Підсумок уроку.
-Давайте підведемо підсумок нашої роботи
- Закінчить речення
-На уроці я навчився….
На уроці я дізнався…….
На уроці мені цікаво……