Україна в 60-80-х роках ХХ століття. Шлях до незалежності
(5 клас. Історія України. Власов, Данилевська)
Мета уроку
-
Розповісти про політичне, економічне, культурне життя українців у 60-80 роки минулого століття. Показати, які рухи ц процеси сприяли тому, що у 1991 році українці обрали незалежність. Познайомити учнів з долями в’язнів сумління та поняттям “переконання”.
-
Формувати уміння працювати з літературними джерелами, переказувати текст, спираючись на хронологічну послідовність подій, сформувати навички аналізу аудіовізуального контенту.
-
Виховувати шанобливе ставлення до здобутків батьків, критичне сприйняття розповідей про життя у СРСР, повагу до людей, що здобували незалежність України.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
Актуалізація опорних знань.
Домашнім завданням попереднього уроку варто дати таке:
-
Розпитати старше покоління сім’ї про те, як родина переживала Другу світову війну. Скласти розповідь про це. Гарно б ілюструвати її фотографіями, якщо вони збереглися.
Початок уроку присвячуємо розповідям учнів.
Повідомлення теми та мети уроку. Пояснення вчителя (тези)
Блок “Політичний устрій”
-
Об’єднання українських земель після Другої світової війни. Приєднання Криму.
-
Встановлення радянської влади на всій території УРСР завершено.
-
Єдина легальна партія - КПУ і дисидентські (опозиційні) рухи.
Блок “Економіка”
-
Відбудова держави після війни. Будівництво житла, заводів, фабрик, шкіл тощо.
-
Нерівність розвитку села і міста.
-
Розвиток наукових досліджень. Основні наукові здобутки.
-
Аварія на Чорнобильській АЕС.
Блок “Культура”
-
Покоління “шістдесятників”. Доля в’язнів сумління на прикладі життя Василя Стуса. (Читання оповідання “Народе мій, до тебе я ще верну”)
-
Розпорядження про необов’язковість вивчення української мови.
Вступне слово вчителя до відео
Прагнення нашого народу до незалежності налічують не одне століття. Тому найжорстокіші міри радянської Росії у перші роки радянської влади і найпідступніші кроки у подальшому не змогли зламати прагнення українців збудувати свою власну незалежну соборну державу. І от у 1990 році це прагнення раптом вилилось у дуже незвичайну політичну акцію - такий мирний спротив всьому радянському, роз’єднуючому. Ця акція мала глибоке історичне коріння і називалась “Українська хвиля єдності”. Про неї у відео розповість відомий письменник, поет, музикант Сергій Жадан.
Перегляд відео https://www.youtube.com/watch?v=0_UXzXn8dYk
Обговорення відео
-
Продовженням яких історичних подій була “Українська хвиля”? Що ви про ці події пам’ятаєте?
-
Хто придумав цю незвичайну акцію? Як вона була втілена?
-
Подивіться на фото тих часів. Який настрій у людей? Що для них означає участь у ланцюгу єднання?
-
Чи можемо ми сказати, що “Українська хвиля” вплинула на те, що українці проголосували за вихід з Радянського Союзу і створення незалежної держави? Яким був цей вплив?
Завдання
Спробуйте відчути себе одним із учасників ланцюга єдності. Подумайте:
-
де ви стоїте?
-
хто стоїть праворуч і ліворуч?
-
який у вас настрій?
-
чому люди навколо посміхаються?
-
чи відчуваєте ви єднання з людьми на протязі всього ланцюга.
Вийдіть із-за парт і візьміться за руки. А тепер привітайтесь
-
Слава Україні!
-
Героям Слава!
-
Що ви відчуваєте? Хвилювання? Зворушення? Гордість? Нас у класі тільки 10. А скільки було у ланцюгу єднання? У скільки разів це більше?
Помножте наше хвилювання на це число і ви зрозумієте хвилювання, зворушення і гордість тих людей, що стояли у ланцюгу єднання.