УРОК-СХОДЖЕННЯ
«ПРИКЛАДКА ЯК РІЗНОВИД ОЗНАЧЕННЯ. НАПИСАННЯ НЕПОШИРЕНИХ ПРИКЛАДОК ЧЕРЕЗ ДЕФІС. ПРИКЛАДКИ, ЩО БЕРУТЬСЯ В ЛАПКИ»
Мета: сформувати в учнів поняття про прикладку як різновид означення, його функцію в реченні; розвивати правописні вміння написання прикладок з означуваними словами окремо, через дефіс та в лапках; виховувати повагу до рідного слова та духовного надбання народу, любов до природи та її краси.
Очікувані результати: учні повинні зрозуміти, що таке прикладка, знаходити її в тексті, наводити власні приклади та застосовувати орфографічні правила при використанні прикладок.
Обладнання: мультимедійна презентація, інтерактивна дошка, опорні схеми, підручник, роздатковий матеріал.
Тип уроку: формування та вдосконалення умінь і навичок
Методи, прийоми: фронтальне опитування, розповідь вчителя, робота з підручником, робота біля дошки, робота з інтерактивною дошкою, вибірково-розподільний диктант, самооцінювання, творча робота, гра «Лінгвістичний волейбол», робота з картками, робота з текстом, «Мікрофон»
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
У кожного з вас, діти, є своя мрія. Складіть долоньки разом, піднесіть їх до вуст і пошепки вимовте свою мрію: «Я мрію про…». Заховайте свою мрію в кулачок, притуліть до серця, потримайте трохи і відпустіть, дмухнувши на неї. Нехай ваші мрії летять і обов’язково збуваються!
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Сьогодні на уроці ми продовжимо роботу, спрямовану на вивчення другорядних членів речення.
Фронтальне опитування.
— Назвіть другорядні члени речення?
Учитель. А зараз вам потрібно підійти до дошки, відшукати пазли із запитанням другорядних членів речення. Якщо ви правильно виконаєте завдання, то ви побачите цікаве зображення (складання пазлів на інтерактивній дошці)
Учитель. Бесіда з учнями
Мотивація навчальної діяльності школярів.
Учитель. Отже, діти, сьогодні ми спробуємо піднятись на її вершину. Звичайно, це буде нелегко, але я вірю, що ваші знання про другорядні члени речення дадуть можливість вправно використовувати їх у своєму мовленні. А чи знаєте ви про те, що означення має ще різновид, який називається прикладкою.
ІІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою й завданнями уроку.
Отже, вирушаємо в дорогу за темою: «ПРИКЛАДКА ЯК РІЗНОВИД ОЗНАЧЕННЯ. НАПИСАННЯ НЕПОШИРЕНИХ ПРИКЛАДОК ЧЕРЕЗ ДЕФІС. ПРИКЛАДКИ, ЩО БЕРУТЬСЯ В ЛАПКИ» (запис теми в зошити)
Учитель. Про що б ви хотіли дізнатися на уроці? Напишіть це на стікерах-вказівниках, які символізують рух, і прикріпіть до підніжжя гори, адже ми сьогодні будемо в постійному русі (перед дітьми на дошці картина із зображенням гори Говерли).
Отже, на цьому уроці ми будемо досліджувати поняття про прикладку як різновид означення, його функцію в реченні; розвивати правописні вміння написання прикладок з означуваними словами окремо, через дефіс та в лапках; виховувати повагу до рідного слова та духовного надбання народу.
ІV. Опрацювання навчального матеріалу.
Отже, діти, в дорогу.
Спробуймо розібрати наш матеріал за допомогою фреймової структури, в якій вміщена тема сьогоднішнього уроку (спроектовано на дошку)
1. Робота зі схемою
Учитель. Прикладка - це різновид означення. Вона називає ознаку предмета й водночас дає йому нову назву.
Прикладка, як і взагалі означення, відповідає на запитання який?, наприклад:
Гора (яка?) Говерла найвища в Україні. (П. Воронько) Прикладка виражається іменником і, як правило, стоїть у тому ж відмінку, що й означуване слово: тітка Олена, тітці Олені.
Прикладками зазвичай виступають: власні назви (рік, озер, гір, міст, тощо): гори Карпати,місто Одеса, село Черкаська Лозова; характеристики особи за родом занять, національністю, соціальним становищем, місцем, віком тощо: дівчина-українка, хлопець-одесит; видові загальні назви при родових: дерево дуб, трава звіробій; характеристики за якістю чи властивістю предмета або особи: дуб-велетень, зима-чарівниця.
Гра «Лінгвістичний волейбол».
Ведучий, називаючи слово, перекидає м'ячик учням, які добирають прикладку (гора Говерла, місто Луцьк, селище Торчин, дівчина-українка, річка Сарна, дід Іван, журналістка Олена, трава звіробій)
Учитель. Скільком словами виражена прикладка? Це непоширені прикладки, бо вони складаються з одного слова. А ще є поширені (вираженими кількома словами. Наприклад, відомий український письменник О. Довженко…)
Учитель. А зараз розгорніть підручники на сторінці 124 й опрацюйте інформацію про прикладку, використовуючи технологію «Читання з позначками» (відома інформація позначається плюс, ! – нова інформація, ? – інформація, яка здивувала або зацікавила). Зверніть увагу на нову інформацію.
Творче завдання. Дібрати власні приклади непоширених прикладок і скласти з ними 3 речення (3 учні біля дошки по 1 реченню). Після виконання вправи піднімаємось на гору
Учитель. Правопис непоширених прикладок. Коментоване читання (робота з підручником)
Потрібно відокремлювати прикладки від однозвучних слів. Наприклад, Дніпро – це велика ріка України. Мене зачаровує Дніпро-ріка. Діти, в якому з наведених речень є прикладка?
Тренувальні вправи (на інтерактивній дошці)
1. Розподільний диктант. Випишіть, розкриваючи дужки, словосполучення у два стовпчики:
1) які пишуться через дефіс;
2) які пишуться окремо.
Трава (буркун), юнак (богатир), Сарна (ріка), меч (риба), палац (музей), птах (орел), пташка (горобенятко), Говерла (гора), Сидорчуки (сестри), озеро (Байкал), квіти (калачики), орел (птах).
Учитель. Перевірте свої роботи, користуючись дошкою, поставте оцінки
Учитель. От ми й подолали ще одну сходинку підняття на гору. Легко?
2. Диференційована робота. Робота з картками для учнів достатнього рівня, робота з текстом для всіх. Виписати з тексту слова-прикладки, пояснити правопис.
Мамина пісня
Пам'ятаєте пісню «Ходить сон коло вікон»?
Вслухаюся в поетичні образи колискових і уявляю немовлятко, котре покліпує віями — дрімота сон ходить біля вікон, заглядає у шиби, а на воротях стоїть кіт у червоних чоботях, легеньким помахом крил птахи поза точком, приносять кашу з молочком. Тільки зозуля не поспішає — хоче сплести тугого барвистого віночка з рути м'яти, хрещатого барвінку й запашних волошок. Десь далеко-далеко виряджається козак у військо, щоб татарин басурманин не заполонив сестрицю.
Приходить на спомин вислів: «Художні образи в колискових піснях нечисленні, але всі вони виписані пензлем щедрої любові. І над ними усіма — величний образ жінки матері, ніжне серце якої переповнене безмежною любов'ю до дитини». (За В. Скуратівським)
(Пісня «Ходить сон коло вікон», дрімота сон, рута-м'ята, татарин- басурманин, жінки-матері)
V. Систематизація й узагальнення вивченого
Учитель. Отже, діти, останню сходинку подолано і ми вже дібралися до вершини гори. Чи легко було? Спонвіку у того, хто піднявся на Говерлу серце було переповнене гордості за себе, свій народ, свою державу. Тут піднімали державний прапор, тут висловлювали найзаповітніші мрії, тут присягалися у коханні…
Послухайте відеозвернення відомих українців до народу, які в різні часи побували на Говерлі.
Відеозвернення
Тож на згадку про сходження на Говерлу запишіть 2-3 речення послання-нагадування для майбутніх поколінь, використовуючи прикладки,
VI. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— Дайте відповідь на запитання.
«Що на уроці виявилося для вас цікавим і найскладнішим?»
VІ. Домашнє завдання
Виписати з підручника української літератури по 5 речень з:
1) непоширеними прикладками, що пишуться через дефіс;
2) прикладками, що беруться в лапки. Пояснити правопис прикладок.
І завершити наш урок я хочу словами із поезії В.Симоненка
Вигаптуй на небі райдугу-доріжку,
Простели до сонця вишивку-маніжку.
Щоб по тій доріжці з лебедями-снами
Плавати до щастя білими човнами.
Дякую за увагу! Будьте здорові!