Урок української мови в 4 класі. Тема:"Іменники-синоніми. Іменники-антоніми. Пряме і переносне значення іменників."

Про матеріал
Матеріал уроку допоможе вчителю актуалізувати знання учнів про синоніми, антоніми, багатозначні іменники, пряме й переносне значення слів; вчити учнів добирати синоніми та антоніми, визначати пряме й переносне значення; використовувати у мовленні названі категорії іменників для увиразнення та чіткого окреслення думки; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати та збагачувати мовлення дітей, самостійні пошукові навички роботи зі словником; виховувати пошану до рідної мови, любов до природи.
Перегляд файлу

Конспект уроку з української мови в 4 класі

 

Тема: Іменники-синоніми. Іменники-антоніми. Пряме і переносне значення іменників.

 

Мета: освітня (навчальна): актуалізувати знання учнів про синоніми, антоніми, багатозначні іменники, пряме й переносне значення слів;   вчити учнів добирати синоніми та антоніми, визначати пряме й переносне значення; використовувати у мовленні названі категорії іменників для увиразнення та чіткого окреслення думки; збагачувати словниковий запас учнів;

розвиваюча: розвивати та збагачувати мовлення дітей, самостійні пошукові навички роботи зі словником;

виховна: виховувати пошану до рідної мови, любов до природи за допомогою мовленнєво-комунікативного матеріалу.

 

Обладнання: картки, словники, підручники, мультимедійний екран.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань з елементами повторення

 

Хід уроку

 

Епіграф:  «Кожне слова – це ніби діамантова намистинка

на величезному разку нашої пребагатої мови»

І.Цюпа

І. Організаційний момент. Мотивація.

Вчитель: Наша мова багата на слова, адже вона постійно розвивається, збагачується новими словами. Мова – це шлях, яким людина іде від колиски до усвідомлення себе громадянином. І святий обов’язок кожного з нас – дбати про красу рідної мови і примножувати її багатства. Потрібно не лише любити мову, а вивчати її знати. Тому на нашому уроці ми продовжимо досліджувати українську мову, збагачувати наше мовлення.

На вас, діти, чекає мандрівка по квітучому саду Слова різними порами року.

 

  1. Перевірка домашнього завдання.

Вдома ви, діти, виконали вправу 91.

  •      У кого виникли труднощі під час роботи над вправою? Які ознаки іменників ви позначили? Нагадайте, яка ознака іменника є незмінною? А що може змінюватися?
  •      Вам зустрілося в тексті слово «падолист» поясніть його значення. А яке інше значення є у цього слова? (листопад)

 

  1. Хвилинка каліграфії. Словникова робота.

Записати в зошит склади та поєднані літери.

Ли тр сто ус гр пад ко кд уд

  • Діти, знайдіть яке слово «заховалося» серед цих складів.

Записати слово: листопад.

  •      А чи відомо вам як ще називають останній місяць осені?  (Напівзимник, листогній, сонцеворот)

Записати названі слова.

- Поміркуй, як, на твою думку, виникли ці слова?

Вчитель: Правильно, слова в мові виникають по-різному. Вони відображають народну спостережливість, різні пригоди і випадки, звичаї і історію народу.

 

ІІ. Актуалізація знань учнів і чуттєвого досвіду учнів.

- Чи є ці слова синонімами?

Дати визначення що таке синоніми.

Синоніми-це слова різні за звучанням, але однакові або близькі за значенням. (На дошці вчитель розміщує визначення)

  • Послухайте вірш Д.Білоуса. Назвіть слова-синоніми, які ви почуєте у вірші.

Які чудові барви у нашій рідній мові,

Які відтінки різні від Сейму аж до Сян!

У Києві говорять інакше, ніж у Львові, -

і чорногуз, і бусол, лелека і боцян…

Пояснити назви річок Сейм, Сян, їх розташування.

Визначення слів-синонімів, зображення лелеки.

ІІІ. Засвоєння нових знань.

1. Робота з віршем.

- За осінню завжди йде красуня - зима. В неї свої кольори для природи. Все в природі завмирає в очікуванні зимового відпочинку. І ми зараз тихою ходою підемо до зимового лісу.

 

Прочитайте на картках вірш та знайдіть в ньому синоніми. Випишіть їх у зошит. Обґрунтуйте  свою думку.

Хто дід?

З’їжджалися дочки в гості до діда.

Ось там Завірюха санчатами їде,

За нею метелиця слідом мете,

Хурделиця Хугу з собою веде,

А тільки-но вітер у полі завіє,

Як стануть на лижі Хуртеча й Завія,

Нарешті удвох з Заметіллю приїхала

Найменша – улюблена донечка Віхола. (Мороз)

 

- Виписали синоніми: Завірюха, Метелиця, Хурделиця, Хуга, Хуртеча, Завія, Заметіль, Віхола.

Взаємоперевірка.

- Скільки синонімів ви записала?

Довідкове бюро

- Запам’ятайте,  два або більше синонімів утворюють синонімічний ряд (ця інформація на дошці  з`являється як додаток до правила).

  • Українська мова дуже багата синонімами. Згідно із

 «Коротким словником синонімів української мови», в якому розроблено 4279 синонімічних рядів, найбільшу кількість синонімів має слово бити – їх аж 45.

 

2. Робота з підручником.

Вправа 92.

  •      Прочитайте текст та доберіть доречні іменники – синоніми.  Обґрунтуйте  свою думку. Самостійне опрацювання тексту.

Фронтальна перевірка.

Читають ланцюжком по одному реченню. Завдання для самостійної роботи: Виписати друге речення з першого абзацу. Виділити в ньому граматичну основу, охарактеризувати речення.

 

Взаємоперевірка.

  • Чи важко вам було підібрати влучні  іменники?
  • А чи підходили інші іменники до цього  тексту?
  • Отже, зазначимо, що синоніми можуть мати різні відтінки лексичного значення.

 

3. Хвилинка релаксації та відпочинку.

Учні слухають уривок з теми А. Вівальді «Квітень»

- Діти, коли ви слухали цю чарівну мелодію, яку пору року уявили?

- Яку погоду?

- Яку природу?

-Так. Ви правильно відчули, це –  весна.

- Що дає людині спілкування з природою?

- Чи отримали ви естетичну насолоду, уявляючи ці картини природи?

 

ІІІ. Застосування набутих знань.

1. Самостійна диференційована робота з картками.

 

Середній рівень.

Добери, самостійно або користуючись словником, синоніми до іменників.

Робота -

Малюки -

Дорога -

Горизонт -

 

Достатній рівень.

До іншомовних слів добери українські відповідники.

Алфавіт, біографія, аплодисменти, арбітр, акцент.

Слова для довідки: оплески, суддя, азбука, життєпис, наголос

 

Високий рівень.

До словосполучень добери іменники-синоніми.

Бездощове літо - ( засуха)

Сильний вітер – (ураган)

Буря в морі – (шторм)

Рідний край – (Батьківщина)

Розлив ріки - (повінь)

  • Висновок. Інколи до синонімів можна підібрати тотожні словосполучення.
  • Синоніми вживають в мові, щоб уникнути повторів та для того, щоб збагатити наше мовлення та відчути красу рідної мови.

 

2.  Гімнастика для очей « День та ніч»

 

- Що  це за слова день, ніч.

Дати визначення  антонімів. ( інформація на дошці)

Відгадайте загадку. Назвіть антоніми.

Коли іде, то гомонить,

Коли зупиниться, мовчить. (Годинник)

 

3. Робота в парі. Гра «Відшукай пару»

Середній рівень.

Поєднай стрілочками пари, які утворюють антоніми

Вечір                               початок

Радість                            спека

Холоднеча                      сум

Природа                    ранок

Визволення      

Кінець                             поневолення

 

4. Достатній та  високий рівень.

 

Якомога швидше відшукати, записати антоніми, самостійно або користуючись словником.

Сморід -

Бруд -

Сум -

Втома -

Чужина -

Зло -

Природа -

 

- Чи важко вам, діти, будо згадати та підібрати іменники- антоніми.

- А чи до кожного слова ви змогли підібрати іменники- антоніми.

- Отже, не у кожного іменника  може бути антонім.

Наведіть свої приклади.

 

5. Самостійна робота з картками.

Середній рівень.

Прочитай прислів`я, випиши з них пари антонімів, та познач у іменників рід та число.

Липень – маківка літа, а грудень – шапка зими.

Як день душно, а як ніч кусають комарі.

 

Достатній та  високий рівень.

Віднови  прислів`я, випиши з них пари антонімів, та познач у іменників рід та число.

Липень – маківка літа, а грудень – шапка …..

Як день душно, а як …кусають комарі.

Самостійна перевірка.

 

ІV. Систематизація та узагальнення знань та навичок.

  •      Протягом уроку ми мандрували порами року. Та знову переконалися, що природа нам завжди дарує красу, радість та натхнення. Згадаємо ще раз, як належно ставитися до Матінки-природи.

Фронтальна робота з текстом.

На екрані телевізора текст. Знайдіть у тексті іменники- антоніми, іменники-синоніми.

 

На жаль, сучасні люди здебільшого піклуються про себе, забуваючи про майбутні покоління. Якщо ви забули загасити багаття, прибрати все сміття, то не можна стверджувати, що ви любите природу.

Якої великої шкоди завдають довкіллю сучасні заводи й фабрики! Вони засмічують річки шкідливими викидами, забруднюють повітря. Скільки на виготовлення паперу вирубується лісу! Але ж саме він грає дуже важливе значення в очищенні та насиченні повітря киснем. З надр землі постійно добувають корисні копалини, але ж вони колись скінчаться…

Отже, людство повинно терміново переглянути своє ставлення до навколишнього світу. Природа – наша мати, тож її потрібно поважати!

 

V. Рефлексія.

Я дізнався…

Я запам’ятав…

Я можу…..

Мені ще треба…

 

VІ . Підсумок уроку. Оцінювання знань учнів.

- Які групи слів за значенням ви знаєте. 

- Що таке синонімічний ряд. Наведіть приклади.

- Для чого у мові використовують синоніми.

- В яких літературних жанрах використовують антоніми.

VІІ.  Домашнє завдання (за вибором)

 

На достатній рівень. Знайти та записати 6 прислів’їв, в  яких зустрічаються різні групи слів за значенням.

 

На високий рівень. Скласти текст-розповідь з елементами опису на тему: « Хортиця  - перлина України», використавши різні групи слів за значенням.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗАПОРІЗЬКИЙ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ КОМПЛЕКС №70

ЗАПОРІЗЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

 

 

 

 

 

 

КОНСПЕКТ УРОКУ

 З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В 4-Б КЛАСІ

 

 

 

Тема: Іменники-синоніми.       Іменники-антоніми.

 

 

 

 

Учитель: Корякіна Л.М..

Дата проведення: 09.11.2020р.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Запоріжжя

 

doc
Додав(-ла)
Корякіна Лілія
Додано
20 січня 2021
Переглядів
935
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку