Урок українська мова 1 клас

Про матеріал
Конспеккт з української мови 1 клас. Тема. Звуки [ц], [ц’], позначення їх буквами Цц. Звуковий аналіз слів. Читання складів, слів, вірша «Олівці». Містить вправи мовленнєвої розминки, хвилинки-загадки, кінезіологігічні , лінгвістичні вправи, а також додатки до вправ та завдань.
Перегляд файлу

 

 

 

Розробка уроку

Українська мова

1 клас

 

 

 

 

 

 

                                                                                    Підготувалиа

                                                                                    вчитель  початкових класів

                                                                           

                                                                          Перегінського ліцею №1

              Мельник Любов Володимирівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2022

 

 

Тема. Звуки [ц], [ц’], позначення їх буквами Цц. Звуковий аналіз слів. Читання складів, слів, вірша «Олівці»

Тип уроку за дидактичною метою: урок формування практичних умінь і навичок.

Очікувані результати:

  • з увагою сприймає усні репліки співрозмовника, доречно реагує на них [1 МОВ 1.1];
  • виконує навчальні та ігрові дії відповідно до прослуханої інструкції [1 МОВ 1.1];
  • розповідає, про що мовиться в тексті, який прослуховувався [1МОВ 1.2], [1 МОВ 1.4];
  • ділиться своїми почуттями та емоціями від почутого [1 МОВ 1.5];
  • розповідає, що зацікавило в усному повідомленні [1 МОВ 1.3];
  • читає вголос доступні тексти переважно цілими словами (окремі слова ускладненої структури – складами) [1 МОВ 2.1];
  • має уявлення про мовні звуки [1 МОВ 4.1];
  • розрізняє голосні і приголосні звуки за звучанням та способом вимовляння [1 МОВ 4.1];
  • правильно вимовляє тверді й м’які, дзвінкі й глухі приголосні звуки [1 МОВ 4.1];
  • має уявлення про речення [1 МОВ 4.1].

 

Ресурси.

  • Українська мова. Буквар: підручник для 1 кл. закладів загальн. серед. освіти: у 2ч. Ч 2/ М. І. Чумарна. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан. – 2018 . – 80 с .: Іл.
  • Відео «Синичка» https://youtu.be/quHiHEgOG-M
  • Фізкультхвилинка https://youtu.be/nWK56OV5CBQ
  • Додатки.

Ключові слова.

Стіна слів: цвіркун, цинк, ціпок, цурпалок.

Інформація для вчителя.

Освітня кінезіологія — це вчення про розвиток розумових здібностей і фізичного здоров’я людини за допомогою певних рухових вправ.

Освітня кінезіологія саме вивчає м’язовий рух, вона навчає як зняти напруження, сконцентрувати увагу тощо. Виконувати рухові кінезіологічні вправи дуже корисно молодшим школярам.

           Спеціальні вправи здатні поліпшити роботу мозку, їх можна виконувати на будь-якому етапі уроку. Комплекс рухів об’єднує такі види вправ, як дихальні, для релаксації, для розвитку дрібної моторики.

Джерело: https://www.pedrada.com.ua/article/2043-gmnastika-mozku-dlya-doshklnikv

 

 

Вправа «Ураган»

Мета: розвиває увагу, спостережливість, закріплює набуті знання.

Інструкція. Учням пропонується слухати вчителя і виконувати відповідну дію.

Вправа підвищує рівень згуртованості учнів.

 

Вправа «Моє ім’я»

Мета: розвиває креативність, сприяє самоусвідомленню і підвищенню самооцінки.

Інструкція: учень називає своє ім’я та комплімент на початкову букву свого імені.

Сприяє створенню зацікавленої та доброзичливої атмосфери.

 

«Умілі пальчики»

Мета: розвиває дрібну моторику, інтелектуальні здібності, засвоює набуті знання, сприяє запам’ятовуванню, удосконалює навички звукового аналізу слів.

Інструкція: учням пропонується прочитати слово і пальчиками побудувати звукову модель цього слова.

Ця вправа застосовується для зорового сприйняття, удосконалення навичок звукового аналізу слів. Покращує уважність і пам’ять у дітей.

 

Гра «Так чи ні» з використанням кінезіологічних вправ.

Мета: розвиває слухову увагу, мислення, швидкість реакції міжпівкульна взаємодія.

Інструкція: учням пропонується уважно слухати речення, які промовляє вчитель, і виконувати відповідну дію.

Якщо «так» плескаємо руками, якщо «ні» - то тупаємо ногами.

Під час виконання цієї вправи розвивається спостережливість, увага і пам’ять, підвищується розумова працездатність.

 

Вправа «Квітка-семицвітка»

Мета: формує навички читання, знімає напруження у дітей, визначає їх емоційний стан (відповідно до кольорової гами), підвищує працездатність головного мозку.

Інструкція: зачитати склади відповідно до свого емоційного стану.

Вправа формує читацькі вміння, вчить  виражати свої почуття.

 

Вправа «Дзеркальне малювання»

Мета: розвиток міжпівкульної взаємодії, довільності, самоконтролю.

Інструкція: покладіть на стіл контейнери з манною крупою. Починаємо писати пальчиками букву «Ц» одночасно обома руками. 

При виконанні цієї вправи розслабляються очі і руки. Коли діяльність обох півкуль мозку синхронізується, помітно збільшиться ефективність роботи всього мозку.

вправи для розвитку мозку, гімнастика для мозку, нейробіка, вправи для гармонізації півкуль головного мозку, вправи для підвищення енергії, ритми природи

 

Вправа «Позитивні точки»

Вправа здатна зняти напругу, дає можливість учневі усвідомити здобуті знання та вміння, дивитися «вглиб» себе.

Інструкція. Посидьте в цій позі секунд 20. Подумайте про хороше. Напруження почне спадати.

Подумки покладіть на праву долоню знання, з якими ви прийшли на урок, а на ліву – ті, що отримали на уроці. З’єднайте долоньки і скажіть собі «дякую» за роботу на уроці.

Вправа допоможе зняти емоційне напруження.

 Кінезіологія — дуже цікавий і ефективний метод роботи, зокрема прості та корисні ігри, які ми використовуємо в роботі з дітьми.

 

Хід уроку

Матеріали, ресурси

І. Організаційна частина. 

1. Привітання

Ранок розпочався цікаво,

Світить сонечко ласкаво,

в календарик заглядає

і від посмішки аж сяє.

Знає сонце гомінливе –

День сьогодні особливий!

 

 

 

2. Налаштування на роботу

Продзвенів уже дзвінок, починається урок, Попрацюємо старанно, щоб урок пройшов не марно.

 

 

3. Ранкове коло.

  • У кого гарний настрій, посміхніться.
  • Хто чекає від уроку чогось нового та цікавого, плесніть у долоні.
  • Хто хоче, щоб цей урок пройшов з успіхом для вас, покажіть ОК.
  • Давайте привітаємось. Але привітання сьогодні буде у нас нестандартне, а саме : «Привіт! Я Люба, я «люб’язна», тобто називаємо своє ім’я та комплімент на початкову букву свого імені, доторкаємось один до одного ліктем, коліном. Вправа  «Моє ім’я»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розвиває креативність, сприяє самоусвідомленню і підвищенню самооцінки.

Сприяє створенню зацікавленої та доброзичливої атмосфери на уроці.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Повторення вивчених букв.
  •  Подивіться на екран, у нас їде поїзд казковий. У вагоні їдуть букви, голосні.  Назвіть букви, що позначають голосні звуки.
  • У другому вагоні їдуть приголосні. Назвіть їх, слідкуйте за правильною назвою букв приголосних звуків.
  • Яка буква позначає один приголосний м’який звук?
  • У третьому вагоні їдуть буквосполучення дж і дз. Яка їх особливість
  • У четвертому вагоні їдуть букви, що позначають два звуки. Назвіть їх.
  • Яка буква не позначає звука, а вказує на м’якість приголосного?  Це п’ятий вагон.
  • А в наступному вагоні їде нова буква, ми її будемо вчити сьогодні. А яка зараз дізнаєтеся, трошечки пізніше.
  1. Вправа «Ураган»
  • Ураган для тих, чиє ім’я починається на голосну букву.
  • Ураган для тих, чиє ім’я починається на приголосну букву.
  • Ураган для тих, чиє ім’я починається на букву, що позначає два звуки.

 

 

 

 

Вправа на закріплення вивчених букв і звуків.

  1. Мовленнєва розминка
  1. Дихальна гімнастика
  • вдих – видих­ – звук  ­о-о-о;
  • вдих – видих­ –склади: ча, чо, чу; ца, цо, цу
  1. Робота над скоромовкою.

Летів горобець, сів на хлівець,

А як вийшов стрілець,

То втік горобець.

  • Повільно;
  • швидко;
  • дуже швидко.

 

ІII. Повідомлення теми і завдань уроку

  • Подивіться уважно, назвіть, що бачите.
  •  Який перший звук у цих слова  чуємо? Виділіть перший звук? (ц)
  • Який це звук? (Твердий)
  • Що ви можете сказати про вимову звука ц( видихуване повітря натрапляє на перешкоди)
  • Отже, це звук – приголосний.
  • Подивіться уважно на наступні малюнки. Що бачите?
  • Який перший звук у цих словах (звук [ц']).
  • Вимовте пару слів вуків: [ц] — [ц']. Схарактеризуйте їх.
  • Отже, [ц] — приголосний твердий, а [ц'] — приголосний м'який.На письмі звук [ц] позначають буквою «це».
  • Сьогодні на уроці ми будемо вивчати  звуки [ц] і [ц’], букву Цц, що їх позначає.

Додаток № 1

 

 

 

 

 

 

 

Додаток № 2

 

 

 

IV. Вивчення нового матеріалу

Бесіда.

  • Звуки [ц], [ц'] позначають буквою «це». Буква «це» є велика і мала. (Учитель показує літери.)
  •  Чим схожі і чим відрізняються ці букви між собою? (За формою однакові, а за розміром різні.)

Букви Ц ц - YouTube

Хвилинка фантазії. Робота в парах.

  • Діти, за допомогою гудзиків, стрічок, лего, цвяхів, олівців (підручних матеріалів) побудуйте букву «це».

 

 

Робота над загадкою.

Як зима – вона на гілці,

І співа, мов на сопілці…

Жовті груди, чорні крила,

Кусень сала сама з’їла.

 

http://www.playing-field.ru/img/2015/051806/3750986

Порція інформації. Перегляд відео «Синиця»

Вправа «Чарівний мішечок». Робота в парах.

Учні об’єднуються в пари. Кожна пара по черзі витягує з «чарівного мішечка» одну цеглину lego. Кожен колір означає певне завдання:

  • Синій – поділити слово на склади.
  • Голубий – визначити наголос.
  • Жовтий – назвати голосні звуки у слові.
  • Оранжевий – назвати приголосні звуки.
  • Червоний – порахувати кількість букв.
  • Зелений – порахувати кількість звуків.

           

Вправа «Умілі пальчики».

Скласти звукову схему до слова «синиця».

Додаток № 3

 Методика «Умілі пальчики».

Вправа розвиває навички звукового аналізу слів, мислення, концентрує увагу.

Асоціативний кущ до слова «синиця»

Весела, працелюбна, віддана, пташка, пір’я, дзьоб, сало, годівниця.

(Сьогодні на перерві ми підемо на шкільне подвір’я, розвішаємо на гілках дерев годівниці, які ви  зробили вдома разом із своїми батьками, і  погодуємо синичок. А чи потрібна їм наша допомога?...)

http://www.playing-field.ru/img/2015/051806/3750986

Вправи з читання.

Вправа «Квітка-семицвітка»

Зачитати склади відповідно до свого емоційного стану.

Жовтий колір – радість. Читаємо склади з усмішкою.

Синій колір – образа. Читаємо склади, моргаючи (працюємо повіками).

Зелений колір – спокій. Читаємо склади монотонно.

Червоний колір – щастя. Читаємо склади під оплески.

Сірий колір – впевненість. Читаємо склади  чітко і швидко, постукуючи долонею по парті (на кожен склад – стук).

Помаранчевий колір – здивування. Читаємо склади, розтягуючи звуки.

Коричневий колір – працьовитість. Читаємо склади по черзі один за одним на одному подиху.

 

Кінезіологічна вправа.

Додаток № 4

Визначає емоційний стан дитини; покращує навички читання,  слухання.

Робота з хмарою тегів.

Спочатку  читають  усі  разом, потім — за рядами, хлопчики / дівчатка, (індивідуально).

Додаток № 5

Фізкультхвилинка.

"Роби як Лорі" (повтори, якщо зможеш)

 

 

https://youtu.be/nWK56OV5CBQ  

Робота з Букварем. Розгорніть буквар с. 24-25

Читання слів

  • Прочитайте слова «ланцюжком»
  • Яке злиття однакове у словах першого стовпчика? (ца)
  • До яких слів можна поставити питання хто?

Стіна слів.

 

 Словникова робота.

 

Утворення та читання слів. Мовно-логічне завдання.

  • Читання луною
  • Самостійно пошепки
  • Вибіркове читання. Хто швидше прочитає і утворить слово, той читає.
  • Зачитайте найкоротше слово, найдовше слово.
  • Зачитайте слова з м’яким звуком [ц′], твердим [ц]  .
  • Зачитайте слова, які відповідають на питання що? Хто?

Читання вірша «Олівці»

  1. .Вправа «Передбачення».
  • Що зображено на малюнку?
  • Як ви думаєте, про що буде цей вірш?
  1. Читання вірша вчителем.
  • Чи справдилися ваші очікування?
  1. Робота зі словами. Збагачення словникового запасу: цитрини, іменини.
  2. .Читання тексту самостійно учнями (1 хв)
  3. Читання учнями вголос.
  4.  Гра «Так чи ні»

Якщо «так» плескаємо руками, якщо «ні», то тупаємо ногами.

  • Гриць тримав  у руці  прості олівці (ні) ; кольорові олівці(так).
  • Їх йому подарувала Ірина (ні); тітка Ніна (так).
  • Цукерки подарувала сестра(так).
  • Цитрини подарувала мама. (ні)
  1. . Читання вірша за мнемотаблицею.

Лінгвістичні вправи

  • Слово «цукерка» англійською мовою – sweet
  • Слово «цукерка» польською мовою –cukierek

Порція інформації

Справжньою батьківщиною цукерок вважають середньовічний Єгипет. Найпершими цукерками були цілі горішки, вкриті солодкою глазур'ю. Про зацукрований мигдаль згадується як про вишукані ласощі у збірнику казок «Тисяча і одна ніч». Ще одним видом солодощів були зацукровані фрукти або квіти.

 

 

 

 

 

 

Доповнення стіни слів.

Додаток № 6

Словникова робота.

Додаток № 7

 

 

 

 

 

Олівці кольорові шестикутні Colorino 12 кольорів (14687PTR / 1) - 【Будинок  іграшок】 купити в Києві, Харкові, Одесі, Дніпрі за вигідною ціною

 

 

 

 

 

 

 

 

Кінезіологічна вправа. Вчить уважно слухати і відповідати на запитання. Розвиває слухову увагу; мислення.

 

 

 

Додаток № 8

 

 

 

 

 

Дискусія «Чи потрібно їсти багато  цукерків?»

 

Додаток № 9

V. Підсумок уроку

  1. Дзеркальне малювання

Покладіть на стіл контейнери з манною крупою. Починаємо писати одночасно обома руками  букву Ц.

А тепер намалюйте свій настрій вкінці уроку (смайлик)

  1. Прийом «Три М+Д»

Назвіть три моменти, які були для вас найбільш вдалими в процесі уроку та одну дію, яка покращить вашу роботу на наступному уроці.

Кінезіологічна вправа. Розвиває дрібну моторику, допомагає  засвоїти набуті знання.

Рефлексія.

«Позитивні точки»

Подумки покладіть на праву долоню знання, з якими ви прийшли на урок, а на ліву – ті, що отримали на уроці. З’єднайте долоньки і скажіть собі «дякую» за роботу на уроці.

Все робили ви старанно,
І активні були всі!

Працювали ви не марно.
Отже, просто молодці!

 

 

Кінезіологічна вправа – допоможе зняти емоційне напруження.

Результати.

Я дізнався/дізналася:

 

Буква ц позначає два звуки: твердий [ц] і м’який [ц']  Синиця - невелика за розміром пташка, живиться комахами. Пташкам потрібно допомагати взимку (підгодовувати).

Батьківщина шоколаду – Єгипет.

Як звучить слово «цукерка» різними мовами.

Я вчусь:

 

Читати склади, слова, речення з вивченими буквами; самостійно проводити звуко-буквений аналіз слів; відповідати на запитання; висловлювати власну думку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

 

Додаток № 1

В Україні зростуть ціни на цукор - прогноз | Економічна правда

Цитрусові фрукти: список, назви

ᐉ Шоколадні цукерки Ferrero Collection Т15 172 г (8000500158999) • Краща  ціна в Києві, Україні • Купити в Епіцентрі

Додаток № 2

Цінник 29х36 колоровий

Стілець Сільва масив дерева сидіння тканина 560x470x940 горіx  - Фото 1

ЗАЙЦЮ, ТИ МЕНЕ ЧУЄШ?

Додаток № 3.

Методика «Умілі пальчики»

 

 

 

 

    твердий приголосний звук

     м’який приголосний звук

     голосний звук

 

Додаток № 4

Вправа «Квітка – семицвітка»

 

 

Жовтий колір – радість. Читаємо склади з усмішкою.

Синій колір – образа. Читаємо склади, моргаючи (працюємо повіками).

Зелений колір – спокій. Читаємо склади монотонно.

Червоний колір – щастя. Читаємо склади під оплески.

Сірий колір – впевненість. Читаємо склади  чітко і швидко, постукуючи долонею по парті (на кожен склад – стук).

Помаранчевий колір – здивування. Читаємо склади, розтягуючи звуки.

Коричневий колір – працьовитість. Читаємо склади по черзі один за одним на одному подиху.

 

Додаток № 5

«Хмаринки слів»

Додаток № 6

Стіна слів

Цвіркун                                                                    цинк

ціпок                                                                        цурпалок

Додаток № 7

Словникова робота.

 

 

 

Додаток № 8

Мнемотаблиця

Додаток № 9

Дискусія.

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
12 лютого 2023
Переглядів
837
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку