Українська мова 6 клас
Тема. Написання складних прикметників разом і через дефіс
Мета: навчити учнів правильно утворювати і писати складні прикметники; формувати вміння і навички правильного і доцільного вживання складних прикметників у власному мовленні ; виховувати інтерес до лінгвістичних знань.
Методи і прийоми: «незакінчене речення», словникова робота, «упізнайте цитату», «ланцюжок», «визбирувачі», «хмара слів», «подвійна кава».
Обладнання: таблиця «Написання складних прикметників через дефіс або разом», підручник, картки, цитати, тлумачний словник.
Форма проведення: аукціон знань.
Міжпредметні зв’язки: українська література.
Використана література: Бібліотечка «Дивослова»№8, 2006, «Українська мова» автор Н.А.Антонюк. – К.: Грамота, 2016.
Хід уроку
І. Мотиваційний етап.
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.
2. Актуалізація суб’єктивного досвіду й опорних знань.
Високий, глибокий, страшний, товстий, здійснений,довгий, здоровий.
Зако…ий, кордо…ий, телефо…ий, свяще…ий, шале…ий, тума…ий, скаже…ий,райо…ий, окая…ий, воща…ий, сті..ий, журавли… ий напій, журавли… ий ключ.
Сумний, низький, малий, дурний,добрий, вузький, старий, дешевий.
Слово вчителя: (На це запитання ви зможете відповісти, опрацювавши тему сьогоднішнього уроку).
ІІ. Цілевизначення і планування.
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
Босо- , високо-, гостро-, десяти-, життє-, залізо-, зерно-, сонце-, червоно-, швидко-, густо-. |
Суспільно корисний, аварійно небезпечний, інтелектуально розвинений, морально стійкий, національно незалежний, безмежно відданий, емоційно забарвлений, життєво важливий, компетентнісно орієнтований. (Прислівники, утворенні з відносних (зрідка – якісних ) прикметників, здебільшого зберігають на собі логічний наголос і не зливаються в одне слово з наступним прикметником).
Розподіліть слова у дві колонки:
Разом |
Через дефіс |
|
|
Лимонно/жовтий, лимонно/кислий, кисло/молочний, кисло/солодкий, народно/визвольний, народно/господарський, овоче/картопляний, овоче/консервний, плодово/овочевий, плодо/овочевий, темно/забарвлений,темно/карий, густо/листий, густо/зелений.
ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.
(Назвіть правильно записані слова)
(Утворіть прикметники від власних назв )
Пуща-Водиця, Австро-Угорщина, Чехо-Словаччина, Азово-Чорномор’я, Ла-Манш, Ла-Плата, Аддис-Абеба. |
(Отже, дефіс зберігається у прикметниках, утворених від іменників, які пишуться через дефіс.)
V. Домашнє завдання .
Обов’язкове загальне: § 34, вправа 405.
За бажанням : написати есе на тему «Україна - моя Батьківщина», використовуючи складні прикметники.