Урок. Українська мова. 6 клас. Тема: "Написання складних прикметників разом і через дефіс"

Про матеріал
Урок. Українська мова. 6 клас. Тема: "Написання складних прикметників разом і через дефіс"
Перегляд файлу

Українська мова 6 клас

 Тема. Написання складних прикметників разом і через дефіс

Мета: навчити учнів правильно утворювати і писати складні прикметники; формувати вміння і навички правильного і доцільного вживання складних прикметників у власному мовленні ; виховувати інтерес до лінгвістичних знань.

Методи і прийоми: «незакінчене речення», словникова робота, «упізнайте цитату», «ланцюжок», «визбирувачі», «хмара слів», «подвійна кава».

Обладнання: таблиця «Написання складних прикметників через дефіс або разом», підручник, картки, цитати, тлумачний словник.

Форма проведення: аукціон знань.

Міжпредметні зв’язки: українська література.

Використана література: Бібліотечка «Дивослова»№8, 2006, «Українська мова» автор Н.А.Антонюк. – К.: Грамота, 2016.

Хід уроку

І. Мотиваційний етап.

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.

2. Актуалізація суб’єктивного досвіду й опорних знань.

  • Перевірка домашнього завдання.
  • «Хмара слів» (Випишіть «присвійні та відносні прикметники)

131833.001.jpg

  • Робота з картками.

 

  1. Від поданих прикметників утворіть і запишіть прикметники зі значенням збільшеної ознаки.

Високий, глибокий, страшний, товстий, здійснений,довгий, здоровий.

  1. Перепишіть, на місці крапок уставте, де потрібно літеру «н», «нн».

Зако…ий, кордо…ий, телефо…ий, свяще…ий, шале…ий, тума…ий, скаже…ий,райо…ий, окая…ий, воща…ий, сті..ий, журавли… ий напій, журавли… ий ключ.

  1. До поданих прикметників доберіть синоніми з «не».

Сумний, низький, малий, дурний,добрий, вузький, старий, дешевий.

  • «Упізнайте цитату» (Випишіть прикметники, назвіть складні).
  1. «Круг них світився то зелений сніг, то голубий, то ніжно-фіалковий. Вони стояли вперто, день при дні,- зачарувала їх моя підкова…»                                                                       (І.Жиленко «Підкова»).
  2. « І тільки ота трьохсотлітня ґава ,яка себе називала Павою(старезна, без ока, та ще й кульгава), знайшла «Жар-птицю непристойно яскравою…» .                             (Ї. Жиленко «Жар-птиця»).
  3. «Рідний степ – широкий, вільний, пишнобарвний і квітчастий -  Раптом став перед очима, з ним і батько нещасний…»                                                                                                                  (М.Вороний «Євшан - зілля»).
  • Проблемне запитання. (Чому одні складні прикметники пишуться через дефіс, інші – разом?).

Слово вчителя: (На це запитання ви зможете відповісти, опрацювавши  тему сьогоднішнього уроку).

ІІ. Цілевизначення і планування.

  1. Повідомлення теми уроку.
  2. Узгодження власних цілей із запропонованими вчителем.

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

  1. Пояснення вчителя.
  2. Робота з підручником.
  3. «Ланцюжок» (Звертаючись по черзі до кожної дитини, вчитель читає початковий елемент складного прикметника. Завдання – закінчити його і скласти з ним словосполучення).
  • Наприклад : багато -________ багаторічна рослина.

Босо- , високо-, гостро-, десяти-, життє-, залізо-, зерно-, сонце-, червоно-, швидко-, густо-. 

  1. «Я – спостережливий (а)»

Суспільно корисний, аварійно небезпечний, інтелектуально розвинений, морально стійкий, національно незалежний, безмежно відданий, емоційно забарвлений, життєво важливий, компетентнісно орієнтований. (Прислівники, утворенні з відносних (зрідка – якісних ) прикметників, здебільшого зберігають на собі логічний наголос і не зливаються в одне слово з наступним прикметником).

  1. Словникова робота : інтелект, мораль, нація.
  2. Виконання вправи за підручником.
  3. Робота в парах «Визбирувачі»

Розподіліть слова у дві колонки:

Разом

Через дефіс

 

 

 Лимонно/жовтий, лимонно/кислий, кисло/молочний, кисло/солодкий, народно/визвольний, народно/господарський, овоче/картопляний, овоче/консервний, плодово/овочевий, плодо/овочевий, темно/забарвлений,темно/карий, густо/листий, густо/зелений.

 ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.

  1. Рефлексія.
  • «Незакінчене речення».
  1. Сформулюйте правило, чому прикметники трьохсотлітня і пишнобарвний  пишуться разом, а ніжно-фіалковий - через дефіс.
  2. «Подвійна кава»

(Назвіть правильно записані слова)

 

 

 

 

 

 

  1. «Скарбничка мудрості»

(Утворіть прикметники від власних назв )

  • Наприклад: Івано-Франківськ – івано-франківський.

Пуща-Водиця, Австро-Угорщина, Чехо-Словаччина, Азово-Чорномор’я, Ла-Манш, Ла-Плата, Аддис-Абеба.

 

 (Отже, дефіс зберігається у прикметниках, утворених від іменників, які пишуться через дефіс.)

  1. Оцінювання учнів.

V. Домашнє завдання .

Обов’язкове загальне: § 34, вправа 405.

За бажанням : написати есе на тему «Україна - моя Батьківщина», використовуючи складні прикметники.

doc
Додано
11 березня 2021
Переглядів
1389
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку