Урок практичного застосування знань, умінь і навичок.Мета уроку. Узагальнити знання дітей про речення: види речень за метою висловлювання, за інтонацією. Удосконалювати уміння складати прості та складені речення, обґрунтовувати вживання розділових знаків при однорідних членах речення. Розвивати уміння будувати речення та пов'язувати їх у тексті, уміння передбачати та прогнозувати наступні події. Збагачувати словниковий запас учнів. Виховувати інтерес до слова, до оточуючого середовища, бажання бути грамотною людиною.
Українська мова
4 клас
Учитель: О. Д. Бадзюк
Розділ. Знання про мову, мовні уміння
Тема. Тренувальні вправи на побудову та поширення речень.
Мета. Узагальнити знання дітей про речення: види речень за метою висловлювання, за інтонацією. Удосконалювати уміння складати прості та складені речення, обґрунтовувати вживання розділових знаків при однорідних членах речення. Розвивати уміння будувати речення та пов’язувати їх у тексті, уміння передбачати та прогнозувати наступні події. Збагачувати словниковий запас учнів. Виховувати інтерес до слова, до оточуючого середовища, бажання бути грамотною людиною.
Тип уроку. Урок практичного застосування знань, умінь і навичок.
Обладнання. Картки з текстами, пам ’ятки для роботи, мультимедійна презентація.
Хід уроку
І. Організаційна частина
ІІ. Перевірка домашньої роботи
ІІІ. Актуалізація і корекція опорних знань, навичок і вмінь
Слайд №1
ІV. Повідомлення теми, цілей і завдань уроку
- Сьогодні ми пограємо у гру. Для цього нам потрібно пофантазувати. Уявіть,що кожен з вас став дорослим і всі ви працюєте у популярному журналі «Колосок». Саме від вас і вашої роботи залежить випуск журналу.
V. Oсмислення змісту й послідовності застосування способів виконання дій
1. Вступна бесіда
- З періодичних видань, які ми купуємо в газетних кіосках, дізнаємося про новини в усіх галузях навколишнього життя, про події міжнародного життя, життя власної держави. Цією справою займаються журналісти. Це дуже цікава і важлива професія. Темою нашої замітки до журналу є комаха. Відгадайте загадку і дізнаєтесь яка саме.
По травичці, по землі
Коні бігають малі.
Іподромом для них луг,
Не поставиш їх у плуг! (коник-стрибунець)
- Усім вам відома ця комаха. Що про неї знаєте?
- Сподіваюсь, сьогодні ваші знання поповняться стосовно цієї тваринки.
Для початку з’ясуймо, хто працює в редакції газети?
- Отже, у нас має бути головний редактор – це я , кореспонденти - ви, художник - Ангеліна, журналісти усі учні класу. Працювати ми будемо разом, проте кожен несе відповідальність за виконану роботу.
- Оскільки, ми початківці в цій справі, то завдання ми будемо виконувати посильні для нас. Я підготувала вам тексти для замітки. У них є неточності, тому інформація може бути нецікавою і незрозумілою для читача. Наше завдання - відредагувати текст, дібрати заголовок. Тобто зараз ми виконуватимемо роль редактора.
2.Словникова робота
Слайд №2
- Замітка - коротке повідомлення про якусь подію, що може зацікавити читачів. Події в ній висвітлюються у такій послідовності: що відбулося — де відбулося — коли відбулося — з ким відбулося?
Замітка обов’язково має бути актуальною, тобто в ній повинні описуватися події, що мають важливе значення для життя людей.
Мета замітки – проінформувати, тобто повідомити, дати чітке уявлення про те, що сталося, де сталося і коли. Тому зміст замітки зазвичай відповідає на такі питання: що? де? коли відбулося?
VI. Cамостійне виконання учнями завдань під контролем і за допомогою вчителя
- Чи відповідає даний текст терміну « замітка»?
(Учні читають текст з індивідуальних карток.)
_______________________________
Як гарно і весело влітку в полі! Цілий день чути музику: там живе веселий музикант ____________. Він на зріст не більший за дитячий мізинчик, має прехороший зелений жупан, має три пари довгих ніг і має жваві очиці.
На чому ж він грає. Може, хтось подумає, що він співає, промовляє, свистить ротом, як пташеня?
Ні, це не так. Коник-Стрибунець німий. Але він вміє грати своїми крильцями. Так само, як гарний і вправний скрипаль грає на бандурі. Маленький скрипаль прокидається рано-вранці вип’є свіжої роси з’їсть кінчик молоденької травиці обчиститься розворушить свої ніжки. Ось уже і красне сонечко зійшло! Коник-Стрибунець починає свою музику і цвірчить з ранку до вечора.
- Назвіть тему замітки і мету.
- Який заголовок можна дібрати і чому?
- Що нового дізналися?
- Чи актуальна ця тема для читачів журналу?
- Які неточності ви побачили? Що потрібно зробити, щоб замітка була досконалою?
- Спробуйте відредагувати текст.
( Учні колективно читають текст по реченню і виправляють помилки чи неточності, пояснюють вживання слів, розділових знаків.
Як гарно і весело влітку в полі! Цілий день чути музику: там живе веселий музикант Коник-Стрибунець. Він на зріст не більший за дитячий мізинчик, має прехороший зелений жупан, три пари довгих ніг і жваві очиці.
На чому ж він грає? Може, хтось подумає, що він співає ротом, як пташеня?
Ні, це не так. Коник-Стрибунець німий. Але він вміє грати своїми крильцями. Так само, як гарний скрипаль грає на скрипці.Маленький скрипаль прокидається рано-вранці, вип’є свіжої роси, з’їсть кінчик молоденької травиці, обчиститься, розворушить свої ніжки. Ось уже і красне сонечко зійшло! Коник-Стрибунець починає свою музику і цвірчить з ранку до вечора.)
- Ви гарно працювали, тому я відкрию вам ще один факт із життя Коника-Стрибунця. Ви, мабуть, й не знали, що за своїх дітей йому не треба піклуватись, клопотати: він зносить у ямку свої яєчка, а сонце своїм теплом виводить з них маленьких Коників-Стрибунців. Спочатку вони не мають крил і через це не можуть грати. Цілий день стрибають вони по зеленій траві й гризуть її. А коли підростуть та стануть дужі, у них виростають крила і надкрилля, тоді вони починають весело грати разом із старими Кониками.
- Чи цікава професія журналістів? Чим?
- Розгляньте таблицю і скажіть до якого стилю можна віднести дану замітку?
Слайд №3
Стилі мовлення |
||
Назва стилю |
Де використовують висловлювання |
Основні види
|
Розмовний |
У спілкуванні з близькими людьми, за неофіційних обставин |
Розмова на побутові теми лист до близької людини |
Науковий |
У науці, освіті, техніці |
Підручник, наукова стаття, лекція, доповідь |
Художній |
У художній літературі
|
Оповідання, повість, роман, п’єса, вірш |
Публіцистичний |
У суспільному житті
|
Промова, звернення, газетна стаття |
- До якого стилю мовлення відноситься ця замітка: до публіцистичного, художнього, наукового чи розмовного?
2.Складання замітки за опорними словами
- Пропоную самостійно скласти текст «Мелодія маленького скрипаля», у якому вам потрібно використати словосполучення, що підготували для вас ваші колеги - журналісти. Щоб робота була вдалою, прошу уявляти, фантазувати і спробувати відчути усі ті переживання, які відчували колеги. Це допоможе вам створити красиві речення, які ви запишете і тим самим подаруєте радість для читачів журналу.
- У роботі ми будемо користуватися правилами:
Слайд №4
1) обміркуйте тему замітки;
2) пам`ятайте: кожне слово в назві теми має значення;
3) пишіть, дотримуючись послідовності викладення;
4) уникайте повторів одного і того ж слова, словосполучення;
5) зверніть увагу на стиль твору, чи вдало висловлені думки, вносьте потрібні виправлення;
6) подайте замітку до газети.
( Учні читають слова та словосполучення. Під керівництвом учителя діти усно складають речення, які зв’язують у текст. Після колективної роботи самостійно записують текст.)
Матеріал для замітки
Встало сонце, коси – промені, вмилося росою, постукало, прокинулася, відчинила, привіталася, донесли до мене предивні звуки, сонце сяяло, грало на золотострунній арфі, весело співали комахи, мелодію літа, від музики розкривалися квітки, розпускалися дерева,вдягнутися, вибігти, послухати музику, проїхав автомобіль, музика змовкла.
( Встало сонце. Розчесало свої коси – промені. Вмилося росою й постукало до мене. Я теж прокинулася, відчинила вікно, привіталася. І сонячні промені донесли до мене предивні звуки. А сонце сяяло у своєму блискучому вбранні й грало на золотострунній арфі.
Ластівки роздавали різнокольорові стрічки, а у травах весело співали комахи. Коник-стрибунець, маленький скрипаль, награвав їм свою мелодію літа. Від цієї музики розкривалися квітки, розпускалися дерева. Яка краса!
Я вдягнулася й вибігла на двір послухати музику, але раптом зовсім поряд зі мною проїхав автомобіль. Дивна музика змовкла.)
VII. Звіт учнів про роботу і теоретичне обгрунтування отриманих результатів
Вправа « Я - диктор»
( Учні виходять до дошки і зачитують свої роботи)
VІII. Підсумки уроку й повідомлення домашнього завдання
- На уроці ви показали свої здібності та знання з теми речення. Мені було цікаво працювати з вами. Ми разом не лише вчилися, а й вчили один одного.
Вдома напишіть коротку замітку до газети про наш урок.