Урок. Українська мова. "Загальна характеристика частин мови".

Про матеріал
Мета уроку навчити учнів розрізняти частини мови, удосконалювати навички використання самостійних і службових частин мови; розвивати вміння аналізувати мовний матеріал, усне й писемне мовлення.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Мета:

  • Поглибити знання учнів про частини мови, їхнє значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль;
  • Учити розрізняти частини мови, удосконалю-

вати навички використання самостійних і служ-

бових частин мови;

  • Розвивати вміння аналізувати мовний мате-

ріал, розвивати усне і писемне мовлення, ви-

ховувати любов до рідної мови.

 

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, таблиця, медіапрезентація.

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

 

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

 

 

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

 

Бліцопитування

1. Які частини мови ви вже вивчали?

2. Що вам відомо про них з уроків англійської,
шведської та німецької мови?

3. Що треба враховувати, щоб визначити ту чи іншу частину мови?

4. Скільки частин мови є в українській мові?

5. Які частини мови є самостійними?

6. Які є службовими?

7. У чому полягає відмінність між самостійними й
службовими частинами мови? Яка частина мо-
ви не належить ні до самостійних, ні до служ-
бових?

 

ІV. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Дати визначення терміну «морфологія» (лат.
морфе – форма, логос – наука, слово, вчення) – це розділ науки про мову, який вивчає частини мови, їхні граматичні особливості.

2. Дати визначення терміну «орфографія» (лат.
орфо – правильно, графо – пишу).

 

 

 

 

 

 

 

 

Орфографія – розділ науки про мову, у якому вивчають правопис слів.

 

3. Робота з теоретичним матеріалом

Презентація на мультимедійному екрані.

 

Самостійні (повнозначні) частини мови – це слова, які можуть виконувати синтаксичні ролі членів речення (підмет, присудок, додаток, означення та обставини).

  • Іменник – Хто? Що?
  • Прикметник – Який? Чий?
  • Числівник – Скільки? Котрий?
  • Займенник – Хто? Що? Який? Чий? Котрий? Скільки?
  • Дієслово – Що робити? Що зробити? Особ-
    ливі форми дієслова: дієприкметник, дієпри-
    слівник.
  • Прислівник –Де? Коли? Чому? Як? Куди? Звідки?
    Службові (допоміжні) частини мови: слова,

що не виконують синтаксичних ролей у реченні, до них не можна поставити питань, вони є незамінюваними:

  • прийменник;
  • сполучник;
  • частка;
  • вигук.

 

4. Робота з підручником.

Виконання вправи з підручника

 

V. ВИКОНАННЯ ЗАВДАНЬ НА ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ З ВИКОРИСТАННЯМ ПРОБЛЕМНО-ПОШУКОВОГО МЕТОДУ

 

Вправа 1

Розподільний диктант (записати слова в шість колонок: іменники, прикметники, дієслова, прис-
лівники, займенники, числівники).

Веселий, смачно, наша, черешня, білий, весе-
лого, гарний, дивиться, десятий, сміється, ліворуч, мільйонний, ввічливий, працювати, якийсь, ку-
медно, легко, чудовий, сто, радість, його.
 

Вправа 2

Переписати речення з мультимедійного екрану, визначити частини мови, підкреслити члени речення.

Щастя мужніх знаходить.

Дереву ціну складають плоди.

«Встань» людину годує, а «лінь» - марнує.

Вправа 3

Творча робота

Скласти невелике висловлювання (4-5 речень) на тему «Рідненька моя ненька». У тексті творчої роботи надписати самостійні та службові частини мови.

Вправа 4. Робота біля дошки

Записати речення. З’ясувати, до яких частин мови належать вжиті в реченнях слова.

Радій успіхові товариша. Будь правдивим, май мужність щиро визнавати свою провину, не пере-
кладай своєї провини на інших. Кажи завжди тіль-
ки правду. Дорожи довірою батьків і товаришів.
(П. Щербань)

Вправа 5

Інтелектуальна гра «Утвори слово»

Утворити від поданих слів радість, добрий, веселий, щастя, смак, друг інші частини мови. Зразок: друг – дружній (прикм.), дружно (присл.), дружити (дієсл.). Увести 4-5 слів у речення на тему гарних стосунків.

 

VІ. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Презентація самостійних та службових частин мови (шведська, англійська, німецька).

 

Тестування

1. Скільки в українській мові частин мови?

А Чотири;

Б десять;

В дванадцять.

2. Який розділ науки про мову визначає частини мови?

А Орфографія;

Б синтаксис;

В морфологія.

3. Яка з наведених частин мови належить до самостійних?

А Частка;

Б іменник;

В вигук.

 

4. Яка з наведених частин мови належить до службових?

А Прийменник;

Б прикметник;

В прислівник.

5. У якому рядку всі слова – іменники?

А Рух, писати, бігати;

Б дія, молодий, життя;

В читання, сміливість.

6. Яка частина мови вказує на ознаку предмета?

А Іменник;

Б прикметник;

В прислівник.

7. На які питання відповідають числівники?

А Чий? Котрий?

Б Хто? Що?

В Скільки? Котрий?

8. замість якої частини мови вживають особові займенники?

А Іменників;

Б дієслів;

В сполучників.

9. Закінчіть речення: Дієслово – самостійна частина мови, яка…

А Означає дію або стан предмета;

Б називає предмет;

В; виражає ознаку предмета.

10. У якому рядку всі частини мови службові?

А Іменник, сполучник, прикметник;

Б сполучник, прийменник, частка;

В займенник, частка, сполучник.

11. у якому рядку всі слова – дієслова?

А Бігти, читанка, малювати;

Б знайти, написати, прочитати;

В красивий, гарний, танцювати.

12. У якому рядку всі слова прислівники?

А Тиша, тихий, каша;

Б оголосити, весело, смішний;

В тихо, смачно, гарно

 

VІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

 

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  • Використовуючи різні частини мови, написати твір-мініатюру в художньому стилі за висловом «Праця людей годує, а лінь – марнує».
  • Виконати синтаксичний розбір одного з речень, указати на частини мови.
  •              

 

docx
Додано
13 листопада 2021
Переглядів
592
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку