Урок "Українська народна вишивка. Технологія виготовлення вишитих виробів"

Про матеріал
"Українська народна вишивка. Технологія виготовлення вишитих виробів". Технологія обробки країв виробу торочками, закріпленими "косим хрестиком". Догляд за вишитими виробами.
Перегляд файлу

"Українська народна вишивка. Технологія виготовлення вишитих виробів". Технологія обробки країв виробу торочками, закріпленими "косим хрестиком". Догляд за вишитими виробами.
Практичні роботи. Вправи на виконання торочок, закріплених косим "хрестиком". Обробка країв рушничка торочками на основі шва "хрестик".
Мета уроку:
Навчальна:
а)забезпечити засвоєння учнями знань технології виконання "торочок", закріплених "хрестиком"; способів догляду (прання, прасування) вишитих виробів;
б) інтегративне структурування знань на українознавчій основі;
в) формування умінь обробки країв виробу "торочками", закріплених "хрестиком";
г) дотримання учнями правил безпечної праці, організації робочого місця й санітарно-гігієнічних вимог під час вишивання.
Розвивальна: сприяти розвиткові пізнавальних інтересів учнів.
Виховна: виховувати повагу до української стародавньої
культури, культурно-історичних традицій, почуття міри, пропорцій, кольорових сполучень; естетичних смаків дівчат;  душевної чуйності і взаємодопомоги; сприяти формуванню  навичок культури праці вишивальниці.
Обладнання, матеріали та наочність. Зразки вишитих виробів, таблиці із зображенням умовних позначень догляду за вишитими виробами (прання, прасування);картки-завдання, демонстраційна рамка, робочі коробки; виріб, що вишивається; папір у клітинку (для виконання вправ),зразки шва "торочки", інструкційні картки, робочі зошити з обслуговуючої праці для учнів 6 класу.
Об'єкт праці: рушник ,серветка.
Міжпредметні зв'язки: українознавство, українська мова, геометрія, ботаніка, креслення.
Тип уроку: формування умінь та навичок учнів.

Хід уроку:
I. Перевірка наявності учнів, готовності учнів до уроку, наявності робочого одягу.
Учитель: Діти, хто відсутній ?
Чи всі готові до уроку ?

II. Виявлення знань та вмінь учнів.
Учитель: Ми з вами завершуємо вивчати розділ "Технологія виготовлення  вишитих виробів".
Учитель: 1. Скажіть, будь ласка, як підібрати тканину, нитки та візерунок для вишивання?
Учениця : Спочатку треба визначитись:
– який виріб будеш вишивати;
– обрати вид орнаменту (рослинний, рослинно-геометричний, зооморфний, геометричний;
– зробити ескіз композиції серветки на папері;
– графічно зобразити види швів  на ескізі композиції;
– перенести малюнок для вишивання на тканину за допомогою копіювального паперу.
В залежності від товщини ниток переплетення в тканині треба обрати кількість ниток муліне для вишивання серветки.
Використовувати не більше 3 кольорів.
Голка повинна мати велике вушко.
Учитель: 2. Який орнамент  називається рослинно-геометричним?
Учениця: Візерунок, побудований  на ритмічному чергуванні й поєднанні геометричних фігурних елементів або стилізованих  рослинних мотивів називається рослинно-геометричним.
Учитель: Розтлумачте назви швів та продемонструйте їх зразки:
a) шов "качалочка"
b) шов "штапівка"
Учениця 1: Качалочка – повздовжній або поперечний настил, виконаний паралельними стібками однакового розміру.
Учениця 2 : Шпатівка – група двобічних горизонтальних, вертикальних або навкісних   стібків, виконаних у різних напрямках для вишивання візерунку у вигляді розпису("штапівка" російською має назву "вишивка росписью").
Учитель : Для того, щоб з'ясувати які шви української вишивки ви опанували, прошу виконати творче завдання – заповнити елементи візерунка вивченими швами графічно на ескізі . Записати назви швів.
Зміст завдання. Робота на два варіанти.(Див. Додаток № 1).
Учням пропонується візерунок на папері. Необхідно графічно зобразити шви, якими можна заповнити всю площину даного візерунка, а також написати назви використаних швів:
– "вперед голку";
– "змійка";
– "тамбурний" або "ланцюжок ";
– "стебловий";
– "козлик", "оксамитовий";
– "півхрестик";
– "косий хрестик";
– "ретязь";
– "качалочка".
Протягом 7 хвилин діти встигають виконати завдання, після цього кожен показує свою роботу і вголос називає шви, якими пропонує вишити обраний малюнок.

III. Актуалізація опорних знань учнів (чуттєвого досвіду, опорних умінь тощо).
Учитель: Скажіть, будь ласка, які  вироби ви можете оздобити вивченими швами?
Учениця: серветки, рушники, скатертини, фартух, халат, сорочку, штани, джинси, кожух інше.
Учитель: А якщо повернутись на багато віків назад у минуле, то, на вашу думку, що спонукало людей взяти голку в руки і почати вишивати?
Учениця 1. Кожна людина бажає бути неповторною, тому мама своїм діточкам вишивала різними кольорами і різними орнаментами сорочки та фартушки.
Учениця 2. Кожна наречена теж бажала мати свій неповторний наряд, тому дівчата заздалегідь вишивали на весілля сорочки і рушники.
Учениця 3. З цього приводу складено дуже багато легенд і я розповім одну з них: 
У дивовижно красивому місці, у маленькій хатинці жила чарівна україночка Василинка. Ця тендітна добра дівчинка була зачарована красою навіть маленької пелюстки від квітки, різнокольорових пір'їнок дивовижних пташок. Одного сонячного, весняного ранку дівчина, оглянувши всю красу, що навколо, відчула дивовижне піднесення: "О, якби я хотіла ці квіти, оці пташечки, оцю красу природи побачити на своєму одязі."
І вирішила Василинка оздобити свою лляну сорочку, яку зшила їй бабуся. Взяла вона лляні нитки пофарбувала у жовтий колір в цибулинні, з калинових ягід – у червоний колір, з березових бруньок – у зелений, а з волошок – у блакитний. І вишила вона на безкінечній лінії блакитного неба – жовте сонечко, промені якого ніжно торкалися кетягів червоної калини. І коли Василинка вишивала, вона мріяла лише про одне – уберегти своїх рідних від всього злого, що є на землі. Бо вона бажала їм синього чистого неба, жовтого теплого сонця, гарячої, як червона калина – любові.
Саме тому вишивки на сорочках і рушниках стали для українського народу оберегами!
Учениця 4. Обереги для українського народу – це магічні засоби боротьби з ворожою, переважно з "нечистою силою", охорона перед злом та поклик зберігати все духовне добро.
Учениця 5. Кожна господиня бажала оздобити свою оселю своїми неповторними рушниками, серветками, скатертинами.
IV. Мотивація навчальної діяльності  учнів.
Учитель: На попередніх уроках ви вишивали серветки обраними швами за власним ескізом, але зверніть увагу на краї серветки!
Учениця: Краї моєї серветки залишились не обробленими, виглядають неестетично, неохайно.
V. Повідомлення теми уроку.
Учитель: Тому темою нашого уроку буде: "Обробка краю виробу торочками, закріпленими косим "хрестиком".
VI. Постановка завдань для учнів на урок.
Учитель: Сьогодні на уроці ви вивчите:
технологію виконання "торочок", закріплених "хрестиком";вимоги до якості  готового вишитого виробу; правила догляду за вишитими виробами та їх зберігання; особливості прання та прасування вишитих виробів; умовні позначки способів догляду за вишитими виробами; правила техніки безпеки, організації робочого місця та санітарно-гігієнічні  вимоги під час вишивання та догляду за вишитими виробами.
Ви будете вміти: графічно зображати "торочки" та проставляти цифрову послідовність виконання шва; доглядати за вишитими виробами та їх зберігати;  читати умовні позначки способів догляду за вишитими виробами;  дотримуватись правил техніки безпеки, організації робочого місця й санітарно-гігієнічних вимог під час вишивання та догляду за вишитими виробами.

VII. Вивчення нового матеріалу.
В українській вишивці існує багато швів, якими обробляють зрізи тканин у серветках. Такі шви називають обметницею. В основі – петельний шов, стібки можуть бути розташовані на однаковій відстані, але різної довжини групами або виходити 2, або 3 стібки з однієї точки.
Це шви: "двійка", "трійка", "городки", "грабельки", "плахточка".(Вчитель демонструє зразки швів). Але ще для обробки країв серветок, рушничків використовують торочки, які закріплюють швом "косий хрестик". Цей шов має таке графічне зображення. Креслення на дошці.(Див. Додаток № 2).
Технологію виконання шва вчитель показує на демонстраційній рамці. Потім роздаються інструкційні картки, по яких діти проставляють цифрову послідовність виконання шва на листочках у клітиночку.(Див. Додаток №3).
Учитель: До якості готового вишитого виробу ставляться такі вимоги: 
1. На вивороті не повинно бути вузликів.
2. Верхні стібки хрестиків мають іти в одному напрямку.
3. Після прання виробу нитки не повинні полиняти (перед вишиванням нитки перевірити).
Учитель: За вишитими виробами слід уміло доглядати:
1. Прати вручну.
2. Обов'язково підкрохмалювати.
3. Прасувати через вологу марлю по виворотній стороні в напрямку нитки основи.
4. Дотримуватись правил безпечної праці під час прасування виробу.
5. Проведення поточного інструктажу з правил техніки безпеки під час вивчення технологій обробки тканин та волокнистих матеріалів.
Вчитель: Питання:
1. Де необхідно зберігати голки, шпильки та ножиці?
2. Як слід передавати один одному ножиці?
3. Як правильно потрібно організувати своє робоче місце?

VIII. Осмислення учнями вивченого матеріалу.
Учитель: У робочому зошиті учениці 6 класу на с.32 виконайте завдання: "Обведи правильну відповідь":
a) в основі шва "торочки", закріплені  "косим хрестиком", лежить шов "косий хрестик";
b) шов "торочки" використовують для обробки країв виробу;
c) швом "торочки" не можна вишивати на площині тканини;
d) у шві "торочки" можна "хрестик" вишивати одним кольором ниток, а самі "торочки" іншим.
Правильні відповіді: а),б),с).

IX .Формування умінь та навичок учнів. Практичні роботи.
Тепер учениці виконують вправи з вишивання "торочок", закріплених "косим хрестиком" на листочку в клітиночку згідно з інструкційними картками.
Після цього кожна дівчинка обшиває краї своєї серветки (або рушника) опанованим швом.
Аналіз завдання практичної роботи :
Вчитель демонструє ще раз техніку виготовлення шва на тканині, згідно з інструкційною карткою.
Учитель демонструє прийоми виконання шва (пояснює, демонструє вишивання на зразках, показує вправи, які необхідно робити щодо удосконалення майстерності виконання, проводить поточний інструктаж з правил безпечної праці).
Учитель перевіряє  забезпечення необхідними матеріалами та інструментами.
Учні самостійно виконують практичну роботу.
Учитель контролює виконання, вертає увагу на недоліки, інструктує, як їх виправити.
Учитель проводить поточний інструктаж з правил ТБ.
Здійснюється самоконтроль та взаємоконтроль учнів.
Висновки практичної роботи:
Демонстрація кращих робіт;
аналіз недоліків та шляхи їх усунення;
оцінювання виконання завдань практичної роботи.

X. Підбиття підсумків заняття.

Учитель :
1. Який новий шов сьогодні вивчали і де його використовують?
2. Продемонструйте на дошці графічне зображення вивченого шва.
3. Прошу показати на демонстраційній рамці, як ви опанували новий шов “торочки”, закріплений "косим хрестиком" (учениця прошиває шов на рамці згідно з інструкційною картою).
4. Які особливості догляду за вишитими виробами?
5. Яких правил безпечної праці  потрібно дотримуватись під час вишивання виробів?
XI. Мотивація оцінок, виставлення їх у журнал, щоденники.
XII. Повідомлення про підготовку до наступного заняття:
Вишити виріб остаточно.
XIII. Прибирання робочого місця.

 

docx
Додано
13 грудня 2021
Переглядів
659
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку