Урок "Українські традиції у повісті М.В. Гоголя "Ніч перед Різдвом"

Про матеріал

Одним із завдань, поставлених перед учителем зарубіжної літератури є "формування особистістних рис громадянина України, який сприймає і поділяє національні та загальнолюдські цінності, відчуває свою приналежність до європейської спільноти".

Засобами літератури вчитель має виховувати патріотів рідної землі, які пишаються надбаннями своїх предків і з неослабним інтересом відслідковують, який вплив здійснила українська історія та культура на творчість світових майстрів слова. Українознавчий аспект на уроках зарубіжної літератури - це засіб глибще зрозуміти роль, значення української історії та культури у світовому літературному процесі. Вивчаючи зарубіжну літературу у зв язку з рідною, вчитель виховує справжнього гуманіста, який береже свою ментальність і з повагою ставиться до менталітету всіх людей планети.

Перегляд файлу

 

 

 

Тема. Українські традиції у повісті М.В. Гоголя «Ніч перед Різдвом».

 

 

 

 

 

Мета:   дослідити з учнями народні традиції та звичаї українського народу у         повісті М.В. Гоголя; вчити, характеризувати образи героїв, художню своєрідність повісті; розвивати усне мовлення, аналітичне та асоціативне мислення, дослідницькі здібності; уміння висловлювати свою думку й обґрунтовувати її; виховувати інтерес до народних традицій, національної культури, формування патріотичних почуттів. 

 

Хід уроку

 

  1. Робота над епіграфом

   «Воістину весела книга! Ось справжні веселощі, щирі, невимушені, без манірності, без буднючості.  А подекуди яка поезія!»

  О.С. Пушкін

- Про що вам говорить слова, сказані О.С. Пушкіним?

 

  1. Оголошення теми, мети уроку.

 

  • Сьогодні я пропоную вам здійснити подорож до мальовничого села Диканька, де творяться дива, де зірки та місяць надзвичайно яскраво світять на різдвяному небі.

II. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.

 

2.1 Демонструється фрагмент фільму (момент колядок)

 

  • Ми  тільки що переглянули фрагмент фільму, знятого за дуже відомим твором. Автор цього твору – М.В. Гоголь. Він вводить нас, читачів, у радісну і таємничу атмосферу свята. В описах ми бачимо любов до рідної природи і народу, до якого він належить і серед якого він виріс. На тлі прекрасного пейзажу розгортаються картини народного життя.

2.2 Виразне читання уривку

«Останній день перед Різдвом минув»

 

  • Чому автор починає повість з опису пейзажу?
  • Чому ніч перед Різдвом особлива?

(Ніч перед Різдвом особлива: ніч напередодні найбільшого християнського свята – Народження Ісуса Христа, але разом з тим в цю ніч злі сили- чорт, відьма – ведуть себе найбільш активно, сміливо, намагаються зігнати зло на добрих людях)

 

2.3 Наближається Різдво – світле й радісне свято, яке приносить добро в наші душі. Це особливе і казкове свято.

- Діти, а що вт знаєте про святкування Різдва на Україні? (повідомлення учнів-фольклористів)

Додаток 1

 

2.4 – А як же святкують Різдво в Диканьці?  ( учні зачитують уривки з повісті)

- Які народні звичаї описані автором?

2.5 Гра «Вкрадання місяця» ( місяць вважається вкраденим, якщо учень дав правильну відповідь за змістом)

Додаток 2

2.6 Літературна вікторина

 «Кращий знавець оповідання»

Завдання: розташуйте цитати в тій послідовності, як розвиваються події (робота в групах).

Додаток 3

2.7 – Які ж дива можуть статися в Різдвяну ніч? ( люди вірять, що у Святвечір по землі вештаються відьми. І саме в цю ніч витівки нечистої сили досягають апогею, вони стараються зігнати все зло на добрих людях).

- Які Різдвяні дива відбуваються в Диканьці?

- Що завадило дівчатам і хлопцям вийти колядувати? ( чорт украв місяць, здійняв хуртовину, а відьма збирала зорі)

- Хто виступає у повісті в ролі нечистої сили? Що ви знаєте про цих персонажів?

(виступ учнів-етнографів).

 

Відьма – давня назва злих чаклунок. За народними повір'ями, відьми спроможні літати у повітрі на мітлі, у ступі. Ії уявляють у вигляді старих баб, з розтріпаним сивим волоссям. Вирушають вони на свої темні справи вночі і через піч потрапляють в оселі добрих людей.

Чорта в народі називають бісом. Біс- за народною уявою – маленький, гарненький, з довгим хвостом, копитами та ріжками і обов’язково кульгавий. Чорти люблять ходити один до одного в гості, галасливо справляють весілля. Вони здатні наслати негоду, хуртовину, можуть «закружити», «збити з шляху» добрих людей.

 

  1.   Виразне читання уривку

«Із труби однієї з хат повалив чорний дим і разом з ним вилетіла верхи на метлі відьма. Там, де вона пролітала, зірки зникали одна за одною. Відьма набрала їх повен рукав. Чорт, який теж з'явився на небі, обпікаючи руки, схопив місяць й сховав до кишені. Тому зробилося темно, що нічого не можна було розгледіти».

 

  1.   Бесіда за змістом
  • Чи відрізняються гоголівські чорт та відьма від традиційних фольклорних персонажів?
  • Чим вони схожі на людей?
  • Для чого чорту захотілося вкрасти місяць?
  • Ким була відьма і що про неї говорили у Диканці?

 

  1. Складання кластерів до героїв

 

                              Солоха                                       Чорт  

  1. – А з якими героями ми ще зустрілися на сторінках повісті?

Літературна вікторина «Впізнай героя»

Додаток 4

  1. Інсценізація уривку з повісті «В гостях у Солохи».
  2.  Перегляд уривку фільму «Вакула в Пацюка»
  • Які народні вірування зображено в цьому уривку?

( Здавна в народі існують вірування: щоб місяць сприяв благополуччю родини, йому приносили жертву у вигляді вареників або галушок, що за формою нагадують місяць. Як і решту героїв, Пацюка наділено чарівними рисами й особливим знанням, тому він підказує Вакулі, що чорт у нього сидить за спиною) .

 

Евристична бесіда

  1. Однією із сюжетних ліній повісті є кохання Оксани і коваля Вакули. Безнадійне, невзаємне, почуття коваля знайшло все ж таки відгук у серці гордовитої красуні. Багато подій сталося перед цим усього за одну ніч, але ж не забувайте, що ця ніч була Різдвяна.

 

  • Якими якостями наділяє автор Оксану? Які риси характеру він підкреслює в її образі?

( Складання синка ну до слова Оксана)

 

  • А ось, що говорить про Оксану М.В. Гоголь

( Оксана – найвродливіша дівчина, примхлива, манірна, кокетлива, грайлива, самовдоволена і водночас приваблива, адже, як підкреслює автор, їй пасують навіть її недоліки).

 

  • Що вам відомо про Вакулу?

( складання сенкану до слова «Вакула»)

 

2.15 «Літературне лото»

- Гоголь створив не просто народні характери, а саме образ України, де центром є Диканька. Він навіть подає словничок найбільш уживаних слів, використовує застарілі слова, які пов'язані  з побутом і традиціями українців.

Завдання: пояснити значення слів ( кутя; таратайка; паляниця; китайка; запаска; варенуха, медовуха; кобеняк; кладовб; юпка.

Додаток 5

 

 

 

 

III Закріплення вивченого матеріалу. Узагальнююча бесіда.

 

  • У чому проявляється народний характер повісті?
  • Які моральні проблеми порушує автор?
  • Чому навчає цей твір?

 

IV Підсумки уроку

 

180 років пройшло з часу написання «Вечорів». Багато що змінилося, дещо втратило свою значимість, щось забулось. Але дуже хочеться, щоб наші національні традиції жили і відроджувались, щоб молоде покоління пам'ятало, щоб не переривався зв'язок часу і поколінь.

   Ми маємо плекати в своїм серці любов до рідної землі, до нашого талановитого народу, проповідувати добро, як цього вчить М.В.Гоголь.

 

  • Які ж правила допоможуть нам у цьому? ( складання пам'ятки)

Додаток 6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

Різдво Христове – одне з найвеличніших свят і чи не найбагатше за різноманітністю народних обрядів. Починається воно 6 січня свят-вечором, до якого родина готується протягом тижня. Увечері, коли зійде перша зоря, сідають вечеряти, вечеря складається з 12 страв, бо у Христа було 12 апостолів. Молодь ходить колядувати, бажаючи здоров'я, врожаю то достатку господарям.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

 

Гра «Викрадання місяця»  ( місяць вважається вкраденим, якщо учень дав правильну відповідь на питання)

 

  1. Яка робота коваля Вакули була тріумфом його майстерності? (Святий Петро, який вигнав з Пекла нечисту силу)
  2. Чому у Різдвяну ніч враз на дворі стало темно? (Чорт сховав місяць до кишені)
  3. Ким доводився Оксані козак Чуб? (Батьком)
  4. Скільки років було Оксані? (17)
  5. До кого про допомогу звертався Вакула? (до Пацюка)
  6. Куди чорт поніс коваля? ( до Петербурга)
  7. У кого у Петербурзі зупинився Вакула? (у запорозьких козаків)
  8. У кого Вакула просить черевички для Оксани? ( у цариці)
  9. Як Чуб сприйняв звістку про те, що Вакули вже немає в живих? ( Байдуже)
  10. Скільки разів Чуб ударив нагайкою Вакулу? ( тричі)
  11. Пісні, які виспівували напередодні Різдва? (Колядки)
  12. Як називалося село, в якому жив гоголівський персонаж Вакула?  (Диканька)
  13. Хто по спорідненості доводилася відьма Солоха ковалеві Вакулі? ( Матір'ю)
  14. Предмет домашнього ужитку, в якому зберігали добро? (Скриня)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

 

Розташуйте цитати в тій послідовності, як розвиваються події, співставте з ілюстраціями до твору.

( Кожна група отримує картки з цитатами і швидко виконує завдання).

 

  • «А відьма тим часом знялася так високо, що тільки чорною цяткою миготіла в горі».
  • «Оксана довго чепурилася, та вихилялася перед дзеркалом, не могла намилуватися собою…»
  • «Тут дяк підійшов до Солохи ближче, доторкнувся своїми довгими пальцями до її руки і промовив: « А що це у вас, велиліпная, Солохо?»
  • «Здоров був, Вакуло!» Багато наколядував? А черевички, які носить цариця, дістав?»
  • «Вареники, вислизнувши з миски, шубовснули у сметану, підскочили угору і потрапили прямо в рот Пацюку»
  • «Кумова дружина, остовпіла, коли побачила, як з мішка вилазить дяк»
  • «Спочатку страшно здавалося Вакулі, коли піднявся над землею, але згодом опанував себе і став кепкувати з чорта»
  • «Ой! – скрикнула Оксана, переступивши поріг і побачивши коваля».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

 

  1. « …. Їй не було ще сімнадцяти, коли парубки хором проголосили, що ліпшої дівчини не було ще ніколи і вже більше не буде у селі. Вона мала свіже, живе обличчя із сяючими чорними очима і невимовно приємною посмішкою, здатною запалити душу». (Оксана)
  2. «Вузенька,безперервно вертлява мордочка закінчувалась, як і в наших свиней, кругленьким п’ятачком, і ноги були тонкі…. У нього висів хвіст, такий гострий і довгий, як мундирні фалди; лише хіба що по козлячій бороді під мордою, по невеликих ріжках, які стирчали на голові, та ще був не більше від сажотруса, можна здогадатися, що він не німець, не губернський чиновник, а просто…. (чорт).
  3. «Силач і парубок хоч куди, який чортові був більш гидкий, ніж проповіді отця Кіндрата. У вільний від справ час він малював і вважався найліпшим живописцем у всій окрузі… ( Вакула)
  4. «Вона мала від народження не більше сорока літ. Була ні гарна, ні погана із себе. Але ж уміла зваблювати найбільш поважних козаків. Вона кланялася всім, а кожен думав, що йому одному…» (Солоха)
  5. «Коваль побачив перед собою невисоку на зріст жінку, дещо навіть повну, напудрену, з голубими очима, яка велично посміхалася і здавалося, вміла підкоряти собі все..» ( Цариця)
  6. «Незважаючи на невисокий зріст, ширину він мав вагому. До того ж його шаровари були настільки широкі, що який би великий не робив він крок, ніг не бачили, і здавалося, - винна бочка рухалася вулицею. Можливо, саме це дало привід прозивати його Пузатим». ( Пацюк)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 5

 

Кутя

Таратайка

Паляниця

Китайка

Запаска

Варенуха, медовуха

Кобеняк

Кадовб

Каганець

 

     - «Він знав, що багатий козак Чуб запрошений дячком на кутю».

          ( Каша із пшениці з медом і сухофруктами. Їли на Святвечір)

  • Залізо на підкову поклав таке, якого не клав на сотникову таратайку , коли ходив на роботу в Полтаву. (Таратайка – віз)
  • Розвантажували мішки і хвалилися паляницями, ковбасами, варениками, яких встигли уже  набрати за свої колядки. (Паляниця – невеликий хліб, приплюснутий)
  • Канцелярист і волосатий писар третього року взяли синьої китайки» (Бавовняна тканина)
  • Нижня картата спідниця. (Запаска)
  • Назва горілки з прянощами. ( Варенуха, медовуха) .
  • Верхній жіночій одяг на зразок ошатного плаща без коміра. ( Юпка)
  • Теплий верхній чоловічий одяг. ( Кобеняк)
  • Діжка для збереження зерна. (Кадовб)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 6

 

Пам'ятка

 

  • шануй свої звичаї та традиції
  • знай і шануй історичне минуле
  • шануй свою землю і материнську мову
  • бережи природу рідного краю
  • не забувай і гордись званням українця
  • твори добро, красу, живи на благо своєї землі.

 

 

doc
Додано
6 лютого 2018
Переглядів
5699
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку