Урок української літератури в 10 класі (профільний рівень) з теми "Майстерність психологічного аналізу внутрішнього світу людини в новелі «Цвіт яблуні». Посилення соціальної спрямованості новел і оповідань у другий період творчості М.Коцюбинського"
Мета: ознайомити учнів із тематикою новел і оповідань другого періоду творчості письменника, вказати на посилення в них соціальної спрямованості; розвивати навички аналізу художнього твору, вміння аналізувати внутрішній світ героя на основі новели «Цвіт яблуні»; визначити в ній засоби психологічної характеристики персонажа; поглибити знання про психологічну новелу; прищеплювати бажання виховувати в собі кращі людські якості.
Теорія літератури: психологічна новела, новела.
Обладнання: портрет письменника, текст новели «Цвіт яблуні»
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльностішколярів.
Оголошення теми й мети уроку
Слово вчителя
Як вам уже відомо, у 1900-ті роки Коцюбинський написав три твори, які засвідчили початок нового етапу в його творчості. Мова йде, звичайно, про новелу «Лялечка», акварель «На камені» й етюд «Цвіт яблуні». Для них характерний глибший психологічний аналіз, ніж у попередніх творах. Таким чином, Коцюбинський створює жанр психологічної новели і застосовує імпресіоністичну манеру письма. Наше завдання — поглибити знання про психологічну новелу та імпресіонізм як художній напрям на основі аналізу етюду «Цвіт яблуні».
III. Актуалізація опорних знань
1. Самодиктант «Основні модерністські напрями»
Імпресіонізм, експресіонізм, неоромантизм, неореалізм, неокласицизм, символізм, футуризм.
2. Перевірка домашнього завдання
3. Бесіда з учнями
Чим характеризується кожний з них?
1) 1884–1895 рр. — характеризується боротьбою ліберальних і революційних тенденцій, подоланням ліберально-народницьких ілюзій, поступовим засвоєнням принципів реалізму, пошуками власної манери письма.
2) 1896–1902 рр. — період зміцнення революційно-демократичних переконань, утвердження на позиціях критичного реалізму, виразного окреслення рис художнього новаторства.
3) 1903–1912 рр. — письменник досягає вершин майстерності, створює своєрідний стиль, збагачує українську літературу новаторськими в ідейно-тематичному, жанровому і стильовому відношеннях творами.
IV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1. Слово вчителя
Етюд Михайла Коцюбинського «Цвіт яблуні» Іван Франко вважав «психологічною студією, яка виявляє руку майстра та дуже тонку обсервацію» складного психологічного процесу: враження письменника, який переживає особисту трагедію — смерть єдиної улюбленої малолітньої дочки. Серце розривається від болю та безвиході, у той час як фантазія мимоволі примічає всі деталі та накопичує їх як матеріал для майбутнього твору. Коцюбинський в етюді порушує моральну проблему: чи має право художник брати як матеріал для своєї творчості людське нещастя, навіть якщо це його життєва драма? Це проблемне питання ми намагатимемося розв'язати.
2. Робота із словником літературознавчих термінів
Етюд — це невеликий літературний твір, присвячений якому-небудь окремому питанню. Невелика одноактна п'єса, події якої мають драматичний характер.
3. Робота над змістом твору. Аналіз етюду
4. Зазирни у творчу лабораторію митця
Поясніть, чому, на вашу думку, Коцюбинський обрав для своєї новели таку назву? Чи не суперечить вона змістові твору? Запропонуйте власний варіант назви. (Назва у творі несе велике смислове навантаження. У новелі Коцюбинського цвіт яблуні набуває символічного звучання. Яблуневі пелюстки, якими батько обкладає тільце дитини, асоціюються з передчасно перерваним людським життям, яке обірвалося в пору весняного відродження.)
V. Систематизація й узагальнення вивченого
На основі змісту новели «Цвіт яблуні» визначити ознаки психологічної новели.
Переживання і реакція кожного героя на зображувані події різняться.
VI. Домашнє завдання
1. Прочитати новелу «Intermezzo».
2. Робота творчого характеру. «Чи можемо ми вважати героя новели «Цвіт яблуні» людиною жорстокою та егоїстичною?» Думку аргументувати.
VII. Підсумок уроку
Рефлексія