Тип уроку: урок систематизації та узагальнення знань, умінь, навичок.
Вид уроку: урок-захист
Урок української літератури ( 5 клас )
Тема. Євген Гуцало «Лось». Вічне протистояння добра і зла. Співчуття, милосердя – шлях до перемоги добра.
Природа — вічний зразок мистецтва,
а найвизначніший та найблагородніший
предмет у природі — людина.
В. Бєлінський
Мета: розкрити духовний світ героїв оповідання, протистояння добра і зла, спонукати учнів до власної оцінки зображуваного, навчити їх думати про складний світ природи і людини в ньому, про любов і милосердя, аналізувати художній текст: добирати цитати з тексту на підтвердження власних думок,
виховувати в учнів відразу до лицемірства, жорстокості, усвідомлення турботи про світ природи як неодмінну рису гуманної, гідної поведінки.
Тип уроку: урок систематизації та узагальнення знань, умінь, навичок.
Вид уроку: урок-захист
Обладнання: ілюстративний матеріал, підручник «Українська література» 5кл.,
дидактичний матеріал, учнівська презентація.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1.Привітання.
ІІ. Оголошення теми, мети уроку.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя:
Люди - найрозумніші істоти на Землі. А ось як ми проживемо на світі, який залишимо слід після себе, залежить від кожного з нас..
Велике щастя для людини - користуватися благами природи, насолоджуватися ïï красою. Здавалося б, життя скрiзь прекрасне. Але звiдки ж тодi береться жорстокiсть, бездушнiсть, пiдлiсть? Охороняти нашу природу, доброзичливо до неї ставитись закликає нас в оповіданні «Лось» вiдомий украïнський письменник Євген Гуцало. Сьогодні ми продовжимо роботу над цим оповіданням.
ІV. Актуалізація опорних знань.
1. Вікторина «Спостережливий читач».
Завдання: за наведеною цитатою необхідно визначити, про кого або про що йдеться у творі Є. Гуцала «Лось»
А) «Спочатку він нічого не розумів у тій роботі, та коли канал ще більше наблизився до берега, його очі засвітилися тямою… (Лось)
Б) «Кругленький, з підпалкуватим, добре випеченим обличям, в розтоптаних, з довгими халявами чоботях, в яких він тонув мало не по пояс». (Шпичак).
В) « … Був розсудливий та відважний, і сокира в його руках не закуняла. Він узявся рубати лід, прокладаючи хід до берега». (Старший брат).
Г) «Чим далі біг, тим більшим сповнювався страхом, і хоча нічого вже не чув, ще довго зупинявся». (Лось).
2. Перевірка домашнього завдання. Переказ епізоду, який найбільше вразив, захист малюнку до цього епізоду.
3. Учнівська презентація « Відгадай героя».
V. Основний зміст уроку.
Проблемне питання.
- Діти, як ви гадаєте, чому у художніх творах дуже часто головними героями є тварини ?
- Яким автор зображує лося?
- Хто, крім лося, є персонажем твору Є.Гуцала?
- Чи подобаються вам хлопчики? Якщо подобаються, то чому?
- Які почуття викликав у вас вчинок Шпичака? Як ви думаєте, чи покаявся він перед людьми?
- Пригадайте, як різні люди (працівники заповідника, мисливці) ставилися до лося. Зіставте їхні вчинки із вчинком Шпичака. Який висновок можна зробити?
- Знайдіть у тексті та порівняйте описи зовнішності хлопчиків і Шпичака. Які риси характерів персонажів підкреслив автор?
- Хто більше і за що переживав у кінці твору: хлопчики чи браконьєр? Чим зумовлені ці переживання?
Учитель. Порушення норм поведінки (а саме це зробив дядько Шпичак) часто трапляються. Людина черства, бездушна, жорстока і корислива не має душі, живе тільки заради своєї вигоди, не є господарем своєї землі.
Скласти інформаційне гроно, сенкан до характеристики образу.(У кожного на парті лежать картки – характеристики героїв твору).
І 1руппа характеризує лося
ІІ 1руппа – братів
ІІІ 1руппа – Шпичака.
2. Робота з підручником.
Знайдіть, будь ласка, елементи зла і добра в творі Євгена Гуцала «Лось». Але перед початком роботи давайте зробимо визначення понять Добра і Зла. У цьому вам допоможуть словнички. Діти, а де ми з’ясовуємо значення невідомих слів( зв'язок з мовою)?
3. Бліц – опитування.
- Чим вимірюється добро?
- Чому повсякчас добру протистоїть зло? Що перемагає у поєдинку між цими силами?
- Чи дійсно у творі Є. Гуцала «Лось» зло перемогло?
- Висловіть свою думку про дії Шпичака.
- Кому з героїв ви симпатизуєте? Чому?
Учитель:
Я погоджуюся з вашою думкою про те, що людина повинна творити більше добра. Саме своїми хорошими, благородними вчинками вона прекрасна.
Слово вчителя.
Сьогодні ми говоримо про таку тварину як лось, а хто такий лось і де він мешкає ви знаєте? Ми зустрілися з важкою історією про тварину на сторінках художнього твору. А в реальному житті вам відомі такі історії? Приклади жорстокого ставлення до природи не лише до тваринного світу, а й до рослин, дерев.
4. Творча робота
Гра «Я письменник». Завдання: створити власний кінець твору.
Учні створюють власний кінець твору і зачитують його.
VІ. Рефлексія.
Інтерактивна гра «Мікрофон».
«Після цього уроку я зрозумів..»
VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності. Самоаналіз.
Учитель.
Ось і перегорнули ми з вами останню сторінку оповідання «Лось» Євгена Гуцала. Я думаю, ви зрозуміли те, що всі ми живимо серед людей, тому кожний повинен учитися розуміти інших, берегти все живе на цій планеті, виховувати в собі непримиримість до аморальних вчинків, боротися з байдужістю, черствістю, бо негативні жахливі вчинки залишають на все життя глибокий слід у душі і серці людини.
VІІІ. Домашнє завдання.
Напишіть твір-мініатюру на одну з тем:
1. «Моральні вади людини».
2 . Як би ви вчинили на місці хлопчиків, коли б опинилися біля ополонки?
Тести.
1. Лось прокинувся, і нащулив вуха, бо:
А) у вогкому струмені вітру долинав сухий, різкуватий звук;
Б) не хотів більше спати;
В) був дуже цікавим.
2. Лось йшов до річки, знову захвилювався і насторожився, бо:
А) почув людські крики;
Б) побачив зграю хижаків;
В) раптом йому знов вчулося жалібне поскрипування гілляки.
3. Коли лось підійщов до ополонки, то:
А) на нього напали вовки;
Б) цієй миті річка під ним затріщала… - і він відчув, що дедалі глибше занурюється в льодяну кашу;
В) передумав пити воду і поверну все до берега.
4. Хлопчики, охопивши поглядом річку, побачили:
А) що в ополоній купається собака;
Б) не відразу завважили ополонку;
В) чоловік – рибалка робить ополонку.
5. Лось зовсім знесилився і байдуже спостерігав:
А) як підступають вовки, щоб схопити його;
Б) як наближаються діти;
В) як Іда лапатий сніг.
6. Лось деякий час ще продовжував бішти вперед, а потім упав на сніг, бо:
А) спіткнувся;
Б) знесилився і захотів перепочити;
В) пролунав постріл.
7. Голова лося лежала так, ніби:
А) тихо відпочивав після бою с кригою;
Б) прислухається до землі, чи далеко весна, чи скоро прийде;
В) принишк, затамувавши подих;
8. Хлопчик й не помітив, як:
А) підійшов до них дядько Шпичак;
Б) підкралися вовки, щоб напасти;
В) лось підвівся і побіг.
9. Діти не вірили, що:
А) вовки загризли лося;
Б) дядько Шпичак не причетний до вбивства;
В) лось був мертвий.
10. Дядько Шпичак пообіцяв хлопцям:
А) половину лося і ратиці;
Б) роги віддати і м’ясо;
В) вбити їх, якщо не мовчатимуть.
11. Шпичак боявся найбільше:
А) що не впорається з лосем;
Б) що вовки будуть перешкоджатимуть дорогу;
В) щоб діти не заявили охороні.
12. Цей твір повчає:
А) бути нахабним, егоїстичним;
Б) доброті, чуйності, допомозі одне одному;
В) не ділитись ні з ким своєю здобиччю.