Урок української літератури ( 5 клас ) Тема. Євген Гуцало «Лось». Вічне протистояння добра і зла. Співчуття, милосердя – шлях до перемоги добра.

Про матеріал

Тип уроку: урок систематизації та узагальнення знань, умінь, навичок.

Вид уроку: урок-захист

Перегляд файлу

Урок  української  літератури  ( 5 клас )

Тема. Євген Гуцало «Лось». Вічне протистояння добра і зла. Співчуття, милосердя –      шлях до перемоги добра.

 

 

         Природа — вічний зразок мистецтва,

а найвизначніший та найблагородніший

предмет у природі — людина.

 В. Бєлінський

 

Мета: розкрити духовний світ героїв оповідання, протистояння добра і зла,      спонукати учнів до власної оцінки зображуваного, навчити їх думати про складний світ природи і людини в ньому, про любов і милосердя,  аналізувати художній текст: добирати цитати    з тексту на підтвердження власних думок,

         виховувати в учнів відразу до лицемірства, жорстокості, усвідомлення   турботи про світ природи як неодмінну рису гуманної,  гідної поведінки.

Тип уроку: урок систематизації та узагальнення знань, умінь, навичок.

Вид уроку: урок-захист

Обладнання: ілюстративний матеріал, підручник «Українська література» 5кл.,

                         дидактичний матеріал, учнівська презентація.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

1.Привітання.

ІІ. Оголошення теми, мети уроку.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя:

     Люди - найрозумніші істоти на Землі. А ось як ми проживемо на світі, який залишимо слід після себе, залежить від кожного з нас..

     Велике щастя для людини  - користуватися благами природи, насолоджуватися ïï красою. Здавалося б, життя скрiзь прекрасне. Але звiдки ж тодi береться жорстокiсть,  бездушнiсть, пiдлiсть? Охороняти нашу природу,  доброзичливо до неї ставитись закликає нас в оповіданні «Лось» вiдомий украïнський письменник Євген Гуцало. Сьогодні ми продовжимо роботу над цим оповіданням.

ІV. Актуалізація опорних знань.

1. Вікторина «Спостережливий читач».

Завдання: за наведеною цитатою необхідно визначити, про кого або про що йдеться у творі Є. Гуцала «Лось»

А) «Спочатку він нічого не розумів у тій роботі, та коли канал ще більше наблизився до берега, його очі засвітилися тямою… (Лось)

Б) «Кругленький, з підпалкуватим, добре випеченим обличям,  в розтоптаних, з довгими халявами чоботях, в яких він тонув мало не по пояс». (Шпичак).

В) « … Був розсудливий та відважний, і сокира в його руках не закуняла. Він узявся рубати лід, прокладаючи хід до берега». (Старший брат).

Г) «Чим далі біг, тим більшим сповнювався страхом, і хоча нічого вже не чув, ще довго зупинявся». (Лось).

 2. Перевірка домашнього завдання. Переказ епізоду, який найбільше  вразив, захист малюнку до цього епізоду.

 3. Учнівська презентація « Відгадай героя».

V. Основний зміст уроку.

Проблемне питання.

- Діти, як ви гадаєте, чому у художніх творах  дуже часто головними героями є  тварини ?

- Яким автор зображує лося?

- Хто, крім  лося, є персонажем твору Є.Гуцала?

- Чи подобаються вам хлопчики? Якщо подобаються, то чому?

- Які почуття викликав у вас вчинок Шпичака? Як ви думаєте, чи покаявся він перед людьми?

- Пригадайте, як різні люди (працівники заповідника, мисливці) ставилися до лося. Зіставте їхні вчинки із вчинком Шпичака. Який висновок можна зробити?

- Знайдіть у тексті та порівняйте описи зовнішності хлопчиків і Шпичака. Які риси характерів персонажів підкреслив автор?

- Хто більше і за що переживав у кінці твору: хлопчики чи браконьєр? Чим зумовлені  ці переживання?

Учитель. Порушення норм поведінки (а саме  це зробив дядько Шпичак) часто трапляються. Людина черства, бездушна, жорстока і корислива не має душі, живе тільки заради своєї вигоди, не є господарем своєї землі.

  1. Робота в 1руппа1.

Скласти інформаційне гроно, сенкан до характеристики образу.(У кожного на парті лежать  картки – характеристики героїв твору).

І 1руппа характеризує лося

ІІ 1руппабратів

ІІІ 1руппа – Шпичака.

2. Робота з підручником.

 Знайдіть, будь ласка,  елементи зла і добра в творі Євгена Гуцала «Лось». Але перед початком роботи давайте зробимо визначення понять Добра і Зла. У цьому вам допоможуть  словнички. Діти, а де ми з’ясовуємо значення невідомих слів( зв'язок з мовою)?

 3. Бліц – опитування.

 -  Чим вимірюється добро?

 -  Чому повсякчас добру протистоїть зло? Що перемагає у поєдинку між цими силами?

-  Чи дійсно у творі Є. Гуцала «Лось» зло перемогло?

- Висловіть свою думку про дії  Шпичака.

- Кому з героїв ви симпатизуєте? Чому?

Учитель:

Я погоджуюся з вашою думкою про те, що людина повинна творити більше добра. Саме своїми хорошими, благородними вчинками вона прекрасна.

Слово вчителя.

  Сьогодні ми говоримо про таку тварину як лось, а хто такий лось і де він мешкає ви знаєте? Ми зустрілися з важкою історією про тварину на сторінках художнього твору. А в реальному житті вам відомі такі історії? Приклади жорстокого ставлення до природи не лише до тваринного світу, а й до рослин, дерев. 

4. Творча робота

Гра «Я письменник». Завдання:  створити  власний кінець твору.

Учні створюють власний кінець твору і зачитують його.

VІ. Рефлексія.

Інтерактивна гра «Мікрофон».

«Після цього уроку я зрозумів..»

VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності. Самоаналіз.

 Учитель.

 Ось і перегорнули ми з вами останню сторінку оповідання «Лось» Євгена Гуцала. Я думаю, ви зрозуміли те, що всі ми живимо серед людей, тому кожний повинен учитися розуміти інших, берегти все живе на цій планеті, виховувати в собі непримиримість до аморальних вчинків, боротися з байдужістю, черствістю, бо негативні жахливі вчинки залишають на все життя глибокий слід у душі і серці людини.

 VІІІ. Домашнє завдання.

Напишіть твір-мініатюру на одну з  тем:

1.  «Моральні вади людини».

2 . Як би ви вчинили на місці хлопчиків, коли б опинилися біля ополонки?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тести.

 

1. Лось прокинувся, і нащулив вуха, бо:

А) у вогкому струмені вітру долинав сухий, різкуватий звук;

Б) не хотів більше спати;

В) був дуже цікавим.

 

2. Лось йшов до річки, знову захвилювався і насторожився, бо:

А) почув людські крики;

Б) побачив зграю хижаків;

В) раптом йому знов вчулося жалібне поскрипування гілляки.

 

3. Коли лось підійщов до ополонки, то:

А) на нього напали вовки;

Б) цієй миті річка під ним затріщала… - і він відчув, що дедалі глибше занурюється в льодяну кашу;

В) передумав пити воду і поверну все до берега.

 

4. Хлопчики, охопивши поглядом річку, побачили:

А) що в ополоній купається собака;

Б) не відразу завважили ополонку;

В) чоловік – рибалка робить ополонку.

 

5. Лось зовсім знесилився і байдуже спостерігав:

А) як підступають вовки, щоб схопити його;

Б) як наближаються діти;

В) як Іда лапатий сніг.

 

6. Лось деякий час ще продовжував бішти вперед, а потім упав на сніг, бо:

А) спіткнувся;

Б) знесилився і захотів перепочити;

В) пролунав постріл.

 

7. Голова лося лежала так, ніби:

А) тихо відпочивав після бою с кригою;

Б) прислухається до землі, чи далеко весна, чи скоро прийде;

В) принишк, затамувавши подих;

 

8. Хлопчик й не помітив, як:

А) підійшов до них дядько Шпичак;

Б) підкралися вовки, щоб напасти;

В) лось підвівся і побіг.

 

9. Діти не вірили, що:

А) вовки загризли лося;

Б) дядько Шпичак не причетний до вбивства;

В) лось був мертвий.

 

10. Дядько Шпичак пообіцяв хлопцям:

А) половину лося і ратиці;

Б) роги віддати і м’ясо;

В) вбити їх, якщо не мовчатимуть.

 

11. Шпичак боявся найбільше:

А) що не впорається з лосем;

Б) що вовки будуть перешкоджатимуть дорогу;

В) щоб діти не заявили охороні.

 

12. Цей твір повчає:

А) бути нахабним, егоїстичним;

Б) доброті, чуйності, допомозі одне одному;

В) не ділитись ні з ким своєю здобиччю.

docx
Додано
10 лютого 2019
Переглядів
2005
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку