Урок української літератури ( 5 клас ) Тема. Євген Гуцало «Лось». Вічне протистояння добра і зла. Співчуття, милосердя – шлях до перемоги добра.

Про матеріал
Урок систематизації та узагальнення знань, умінь, навичок. Вид уроку: урок-захист.
Перегляд файлу

Урок  української  літератури  ( 5 клас )

Тема. Євген Гуцало «Лось». Вічне протистояння добра і зла. Співчуття, милосердя –      шлях до перемоги добра.

 

 

         Природа — вічний зразок мистецтва,

а найвизначніший та найблагородніший

предмет у природі — людина.

 В. Бєлінський

 

Мета: розкрити духовний світ героїв оповідання, протистояння добра і зла,      спонукати учнів до власної оцінки зображуваного, навчити їх думати про складний світ природи і людини в ньому, про любов і милосердя,  аналізувати художній текст: добирати цитати    з тексту на підтвердження власних думок,

         виховувати в учнів відразу до лицемірства, жорстокості, усвідомлення   турботи про світ природи як неодмінну рису гуманної,  гідної поведінки.

Тип уроку: урок систематизації та узагальнення знань, умінь, навичок.

Вид уроку: урок-захист

Обладнання: ілюстративний матеріал, підручник «Українська література» 5кл.,

                         дидактичний матеріал, учнівська презентація.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

1.Привітання.

ІІ. Оголошення теми, мети уроку.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя:

     Люди - найрозумніші істоти на Землі. А ось як ми проживемо на світі, який залишимо слід після себе, залежить від кожного з нас..

     Велике щастя для людини  - користуватися благами природи, насолоджуватися ïï красою. Здавалося б, життя скрiзь прекрасне. Але звiдки ж тодi береться жорстокiсть,  бездушнiсть, пiдлiсть? Охороняти нашу природу,  доброзичливо до неї ставитись закликає нас в оповіданні «Лось» вiдомий украïнський письменник Євген Гуцало. Сьогодні ми продовжимо роботу над цим оповіданням.

ІV. Актуалізація опорних знань.

1. Вікторина «Спостережливий читач».

Завдання: за наведеною цитатою необхідно визначити, про кого або про що йдеться у творі Є. Гуцала «Лось».

А) «Спочатку він нічого не розумів у тій роботі, та коли канал ще більше наблизився до берега, його очі засвітилися тямою… (Лось)

Б) «Кругленький, з підпалкуватим, добре випещеним обличям,  в розтоптаних, з довгими халявами чоботях, в яких він тонув мало не по пояс». (Шпичак).

В) « … Був розсудливий та відважний, і сокира в його руках не закуняла. Він узявся рубати лід, прокладаючи хід до берега». (Старший брат).

Г) «Чим далі біг, тим більшим сповнювався страхом, і хоча нічого вже не чув, ще довго зупинявся». (Лось).

 2. Перевірка домашнього завдання. Переказ епізоду, який найбільше  вразив, захист малюнка до цього епізоду.

 3. Учнівська презентація « Відгадай героя».

V. Основний зміст уроку.

Проблемне питання.

- Діти, як ви гадаєте, чому у художніх творах  дуже часто головними героями є  тварини ?

- Яким автор зображує лося?

- Хто, крім  лося, є персонажем твору Є.Гуцала?

- Чи подобаються вам хлопчики? Якщо подобаються, то чому?

- Які почуття викликав у вас вчинок Шпичака? Як ви думаєте, чи покаявся він перед людьми?

- Пригадайте, як різні люди (працівники заповідника, мисливці) ставилися до лося. Зіставте їхні вчинки із вчинком Шпичака. Який висновок можна зробити?

- Знайдіть у тексті та порівняйте описи зовнішності хлопчиків і Шпичака. Які риси характерів персонажів підкреслив автор?

- Хто більше і за що переживав у кінці твору: хлопчики чи браконьєр? Чим зумовлені  ці переживання?

Учитель. Порушення норм поведінки (а саме  це зробив дядько Шпичак) часто трапляються. Людина черства, бездушна, жорстока і корислива не має душі. Вона живе тільки заради своєї вигоди.

1. Робота в групах.

Скласти інформаційне гроно, сенкан до характеристики образу.(У кожного на парті лежать  картки – характеристики героїв твору).

І група характеризує лося.

ІІ групабратів.

ІІІ група – Шпичака.

2. Робота з підручником.

 Знайдіть, будь ласка,  елементи зла і добра в творі Євгена Гуцала «Лось». Але перед початком роботи давайте зробимо визначення понять Добра і Зла. У цьому вам допоможуть  словники. Діти, а де ми з’ясовуємо значення невідомих слів( зв'язок з мовою)?

 3. Бліц – опитування.

 -  Чим вимірюється добро?

 -  Чому повсякчас добру протистоїть зло? Що перемагає у поєдинку між цими силами?

-  Чи дійсно у творі Є. Гуцала «Лось» зло перемогло?

- Висловіть свою думку про дії  Шпичака.

- Кому з героїв ви симпатизуєте? Чому?

Учитель:

Я погоджуюся з вашою думкою про те, що людина повинна творити більше добра. Саме  хороші, благородні вчинки прикрашають її.

Слово вчителя.

  Сьогодні ми говоримо про таку тварину як  лось. А що ви знаєте про лося ?

Хто такий лось і де він мешкає ?

Ми зустрілися з важкою історією про тварину на сторінках художнього твору. А в реальному житті вам відомі такі історії? Чи відомі вам приклади жорстокого ставлення до природи,  не лише до тваринного світу, а й до рослин, дерев. 

4. Творча робота

Гра «Я письменник». Завдання:  створити  власний кінець твору.

Учні створюють власний кінець твору і зачитують його.

VІ. Рефлексія.

Інтерактивна гра «Мікрофон».

«Після цього уроку я зрозумів..»

VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності. Самоаналіз.

 Учитель.

 Ось і перегорнули ми з вами останню сторінку оповідання «Лось» Євгена Гуцала. Я думаю, ви зрозуміли те, що всі ми живимо серед людей, тому кожен повинен учитися розуміти інших, берегти все живе на цій планеті, виховувати в собі непримиримість до аморальних вчинків, боротися з байдужістю, черствістю, бо негативні жахливі вчинки залишають на все життя глибокий слід у душі і серці людини.

 VІІІ. Домашнє завдання.

Напишіть твір-мініатюру на одну з  тем:

1.  «Моральні вади людини».

2 . «Як би ви вчинили на місці хлопчиків, коли б опинилися біля ополонки?»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
11 лютого 2019
Переглядів
5109
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку