Урок української літератури ( 6 клас )
« Микита Годованець. Байка « Голуб і Лелека».
Для дітей з особливими освітніми потребами ( вади слуху
Анотація до уроку
Даний урок навчає учнів працювати зі змістом байки, глибоко аналізуючи її, як через подані художні засоби в літературному творі, так і через діалогічне мовлення головних героїв.
Підібраний матеріал до уроку розвиває вміння учнів виразно читати твір, аналізувати його, визначати тему, головну думку та мораль байки.
Наскрізною ниткою уроку є виховання безмежної любові до рідної землі.
Тема: « Микита Годованець. Байка « Голуб і Лелека»
Мета: продовжувати роботу над знайомством учнів із байками славнозвісних українських байкарів.
Детально познайомити учнів із байкою М. Годованця «Голуб і Лелека». Закцентувати увагу здобувачів освіти на темі любові до рідної землі, котра висвітлена у байці за допомогою художніх засобів та на актуальність змісту байки у реаліях сьогоденння.
Вчити учнів виразному читанню байки. Вдосконалювати вміння читати фрагменти байки за особами, визначати тему, ідею та мораль байки.
Розвивати зв`язне мовлення та логічне мислення учнів, вдосконалювати компетенції спілкування. Розвивати уважність, самостійність в роботі на уроці.
Виховувати почуття патріотизму та любові до рідної землі.
Коригувати вимову.
Обладнання: підручник « Українська література. 6 клас». Автори Олеся Калинич, Світлана Дячок с. 53, 54, презинтація до байки, портрет М. Годованця, таблички.
Тип уроку: комбінований урок
Хід уроку
|. Організаційний момент
-
Яка зараз пора року?
-
Який зараз місяць?
-
Який зараз буде урок? Чому?
-
Який це урок за розкладом?
||. Актуалізація опорних знань та перевірка домашнього завдання
-
Яку тему ми вивчали на минулому уроці?
-
Що таке байка?
-
Хто автор байки « Вовк і Кіт»?
-
Назвіть головних героїв байки ?
-
Що у байці вам сподобалося ( запам`яталося) найбільше?
-
Покажіть створені вами дома фанфіки до байки « Вовк і Кіт»
|||. Мотиваційна хвилинка
-
Навіщо ми вивчаємо байки на уроках української літератури?
-
Чи має байка повчальний характер?
-
Що таке мораль байки?
-
Чи вірним є твердження « байка вчить, як на світі жить»?
-
Чи можна сказати , що мораль у байці є певною дефеніцією для людини в її житті?
-
Тож читати та знати байки є важливим моментом у вихованні дітей, знаннях дорослих людей
|V. Повідомлення та розкриття теми уроку
-
Сьогодні ми будемо знайомитись із творчістю ще одного українського байкаря М. Годованця, який написав дуже повчальну та цікаву за своїм змістом байку, яка називається « Голуб і Лелека». ( Відкрийте зошити, запишіть число і тему уроку).
V. Словникова робота
- Куди, з настанням холодів, відлітають перелітні птахи?
- Чи знайоме вам значення слова « вирій»?
- Відшукайте в інтернеті значення цього слова, прочитайте та запишіть
його в зошитах.
-
Чи всі птахи відлітають у вирій?
-
Чи відлітають до вирію лелеки ? Голуби?
-
Чому птахи відлітають у вирій?
V|. Робота з підручником
-
Відкрийте підручник
-
Сторінка 53
-
Зараз я вам прочитаю байку « Голуб і Лелека». Ви уважно слідкуйте за мною, а потім спробуєте прочитати байку вголос, самостійно. Слова, які будуть для вас незрозумілими при читанні, легенько підкресліть олівчиком, а потім ми разом з`ясуємо їх значення. ( Читання байки вчителем за допомогою жестової мови).
-
А зараз прочитайте байку самостійно, вголос.
-
Що ви будете зараз робити?
-
Як ви будете читати байку? ( Самостійне читання байки учнями вголос).
-
Які слова при читанні байки були для вас незрозумілими?
-
Знайдіть у байці діалог між Голубом та Лелекою та прочитайте його.
-
Яка роль діалогу у даній байці?
-
Чи можемо ми уявити зміст даної байки без розмови між Голубом та Лелекою, яка передана за допомогою діалогу?
V|. Запитання Квінтиліана
-
Хто є головним героєм байки? ( Голуб і Лелека)
-
Коли відбуваються події, про які йде мова у байці? ( Навесні)
-
Куди літав Лелека? ( У вирій)
-
Що робив Голуб, за змістом байки? ( Розпитував Лелеку про життя у теплих країнах)
-
Що змусило Лелеку повернутися «… на дороге гніздо своє»?
( Туга за рідною землею)
-
Яка визначальна тема байки? Спробуйте відповісти, вибравши одну із відповідей на слайді презентації!
А) Любов до Вітчизни;
Б) Спосіб життя перелітних птахів;
В) Краса життя заморських країнах
V||. Асоціативний кущ
-
На попередніх уроках української літератури ми в вами говорили про те, що головними персонажами байок є хто? ( Тварини, звірі, птахи, риби)
-
Чи справедливим буде твердження про те, що у байці « Голуб і Лелека» ці два птахи асоціюються із людьми, їхньою поведінкою, способом життя? ..
Свої думки обгрунтуйте.
-
Із ким, у даній байці, ви асоціюєте Голуба? ( Із людиною, яка народилася і живе на своїй рідній землі)
-
Із ким ви можете порівняти Голуба? ( З людиною, яка може залишити свою Батьківщину у пошуках кращої долі)
-
А ви б змогли залишити свій рідний дім у пошуках кращої для себе долі?
-
Чи доводилося вам бувати далеко від рідного дому?
-
Що ви відчували в цей час?
-
А чи можна сказати, що життя людини на чужині М. Годованець у байці «Голуб і Лелека» порівняв із життям Лелеки у вирії?
-
Які рядки байки є свідченням цього?
-
Що про бажання бути ( жити ) на рідній землі сказано у байці?
-
Як ви розумієте значення таких слів із байки: « А туга гірко в серце б`є?»
-
Тобто, за рідним домом та землею, за своєю Батьківщиною сумують і люди, і птахи, і кожна жива істота. Тому, що рідне – наймиліше!
-
Яка ідея байки?
V|||. Робота з прислів`ями та приказками
-
Прочитайте на одному із слайдів презентації подані прислів`я та приказки.
-
Подумайте, яка тематика об`єднує їх?
-
Грудка рідної землі дорожча за золото
-
Та земля мила, де мати родила
-
У чужій сторонці не так світить сонце
-
Де рідний край, там і під ялиною рай
-
За морем тепліше, та вдома миліше
|X. Мозковий штурм
-
Пригадайте, які художні засоби ви знаєте?
-
Що таке епітет ( Метафора)?
-
Які епітети ( метафори) використав М. Годованець у байці « Голуб і Лелека»?
X. Вправа « Мікрофон»
-
Знайдіть у байці епітети ( метафори) у байці та назвіть їх
-
Кіра! ( Дороге гніздо, теплі дні, страшна зима, вічне літо, розхвалений рай, могутнє диво)
-
Знайдіть у тексті метафори, Сніжана! ( Повзе зима, туга б`є, природа стрінула)
-
До якого ряду слів, загрубілого чи пестливого, відноситься слово «холодище»?
-
Що воно означає?
-
Навіщо, на вашу думку, автор використав у байці епітети? Для чого вони слугують?
-
Прочитайте байку без епітетів. Чи змінився її зміст? ( Так)
-
Яка роль художніх засобів у даному тексті?
X|. Рефлексія
-
Яка ж мораль байки « Голуб і Лелека»?
-
Чи дійсно, за словами М. Годованця, « Любов до рідного – могутнє диво!»? Свою думку обгрунтуйте!
-
Кого у порівнянні « І ти летиш, як з вирію Лелека, на дороге гніздо своє»
читачам зобразив М. Годованець? ( Людину, що перебуває певний час на
чужині)
X||. Підсумок уроку
-
Яку тему ми вивчали сьогодні на уроці?
-
Що нового для себе ви дізналися?
-
Які завдання було виконувати легко ( складно)?
X|||. Домашнє завдання
-
Дома вам потрібно спробувати читати байку виразно, дотримуючись відповідної інтонації при читанні діалогу. Вивчіть, будь ласка, словник, який ми з вами опрацювали сьогодні на уроці.
X|V. Оінювання