Урок української літератури ( 6 клас ) « Микита Годованець. Байка « Голуб і Лелека». Для дітей з особливими о

Про матеріал
Анотація до уроку Даний урок навчає учнів працювати зі змістом байки, глибоко аналізуючи її, як через подані художні засоби в літературному творі, так і через діалогічне мовлення головних героїв. Підібраний матеріал до уроку розвиває вміння учнів виразно читати твір, аналізувати його, визначати тему, головну думку та мораль байки. Наскрізною ниткою уроку є виховання безмежної любові до рідної землі.
Перегляд файлу

                                  Урок української літератури ( 6 клас )

                     « Микита Годованець.  Байка « Голуб і Лелека».

              Для дітей з особливими освітніми потребами ( вади слуху

 

Анотація до уроку

  Даний урок навчає учнів працювати зі змістом байки, глибоко аналізуючи її, як через подані художні засоби в літературному творі, так і через  діалогічне мовлення головних героїв.

 Підібраний матеріал до уроку розвиває вміння учнів виразно читати твір, аналізувати його, визначати тему, головну думку та мораль байки.

  Наскрізною ниткою уроку є виховання безмежної любові до рідної землі.

Тема: « Микита Годованець. Байка « Голуб  і Лелека»

Мета: продовжувати роботу над  знайомством учнів із байками славнозвісних українських байкарів.

  Детально познайомити учнів із байкою М. Годованця «Голуб  і Лелека». Закцентувати увагу здобувачів освіти на темі любові до рідної землі, котра висвітлена у байці за допомогою художніх засобів та на актуальність змісту  байки у реаліях сьогоденння.

  Вчити учнів виразному читанню байки. Вдосконалювати вміння читати фрагменти байки за особами, визначати тему, ідею та мораль байки.

  Розвивати зв`язне мовлення та логічне мислення учнів, вдосконалювати компетенції спілкування. Розвивати уважність, самостійність в роботі на уроці.

  Виховувати почуття патріотизму та любові до рідної землі.

  Коригувати вимову.

  Обладнання: підручник « Українська література. 6 клас». Автори Олеся Калинич, Світлана Дячок с. 53, 54, презинтація до байки, портрет М. Годованця, таблички.

  Тип уроку: комбінований урок

 

                                                              Хід уроку

|. Організаційний момент

  •          Яка зараз пора року?
  •          Який зараз місяць?
  •          Який зараз буде урок? Чому?
  •          Який це урок за розкладом?

||.  Актуалізація опорних знань та перевірка домашнього завдання

  •          Яку тему ми вивчали на минулому уроці?
  •          Що таке байка?
  •          Хто автор байки « Вовк і Кіт»?
  •          Назвіть головних героїв байки ?
  •          Що у байці вам сподобалося ( запам`яталося) найбільше?
  •          Покажіть створені вами дома фанфіки до байки « Вовк і Кіт»

|||.  Мотиваційна хвилинка

  •          Навіщо ми вивчаємо байки на уроках української літератури?
  •          Чи має байка повчальний характер?
  •          Що таке мораль байки?
  •          Чи вірним є твердження « байка вчить, як на світі жить»?
  •          Чи можна сказати , що мораль  у байці є певною дефеніцією  для людини в її  житті?
  •          Тож читати та знати байки є важливим моментом у вихованні дітей, знаннях дорослих людей

|V. Повідомлення та розкриття теми уроку

  •          Сьогодні ми будемо знайомитись із творчістю ще одного українського байкаря М. Годованця, який написав дуже повчальну та цікаву за своїм змістом байку, яка називається « Голуб і Лелека». ( Відкрийте зошити, запишіть число і тему уроку).

V. Словникова робота

     -  Куди, з настанням холодів, відлітають перелітні птахи?

     -  Чи знайоме вам значення слова « вирій»?

     - Відшукайте в інтернеті значення цього слова, прочитайте та запишіть

       його  в зошитах.   

  •          Чи всі птахи відлітають у вирій?
  •          Чи відлітають до вирію лелеки ? Голуби?
  •          Чому птахи відлітають у вирій?

V|. Робота з підручником

  •          Відкрийте підручник
  •          Сторінка 53
  •          Зараз я вам прочитаю байку « Голуб і Лелека». Ви уважно слідкуйте за мною, а потім спробуєте прочитати байку вголос,  самостійно. Слова, які будуть для вас незрозумілими при читанні, легенько підкресліть олівчиком, а потім ми разом з`ясуємо їх значення. ( Читання байки вчителем за допомогою жестової мови).
  •          А зараз прочитайте байку самостійно, вголос.
  •          Що ви будете зараз робити?
  •          Як ви будете читати байку? ( Самостійне читання байки учнями вголос).
  •          Які слова при читанні байки були для вас незрозумілими?
  •          Знайдіть у байці діалог між Голубом та Лелекою та прочитайте його.
  •          Яка роль діалогу у даній байці?
  •          Чи можемо ми уявити зміст даної байки без розмови між Голубом та Лелекою, яка передана за допомогою діалогу?

V|. Запитання Квінтиліана

  •          Хто є головним героєм байки? ( Голуб і Лелека)
  •          Коли відбуваються події, про які йде мова у байці? ( Навесні)
  •          Куди літав Лелека? ( У вирій)
  •          Що робив Голуб, за змістом байки? ( Розпитував Лелеку про життя у теплих країнах)
  •          Що змусило Лелеку повернутися «… на дороге гніздо своє»?

( Туга за рідною землею)  

  •          Яка визначальна тема байки? Спробуйте відповісти, вибравши одну із відповідей на слайді презентації!

А) Любов до Вітчизни;

Б) Спосіб життя перелітних птахів;

В)  Краса життя  заморських країнах

        V||. Асоціативний кущ

  •          На попередніх уроках української літератури ми в вами говорили про те, що головними персонажами байок є хто? ( Тварини, звірі, птахи, риби)
  •          Чи справедливим буде твердження про те, що у байці « Голуб і Лелека» ці два птахи асоціюються із людьми, їхньою поведінкою,  способом життя? ..

Свої думки обгрунтуйте.

  •          Із ким, у даній байці, ви асоціюєте Голуба? ( Із людиною, яка народилася і живе на своїй рідній землі)
  •          Із ким ви можете порівняти Голуба? ( З людиною, яка може залишити свою Батьківщину у пошуках кращої долі)
  •          А ви б змогли залишити свій рідний дім у пошуках кращої для себе долі?
  •          Чи доводилося вам бувати далеко від рідного дому?
  •          Що ви відчували в цей час?
  •          А чи можна сказати, що життя людини на чужині М. Годованець у байці «Голуб і Лелека» порівняв із життям Лелеки у вирії?
  •          Які рядки байки є свідченням цього?
  •          Що про бажання бути ( жити ) на рідній землі сказано у байці?
  •          Як ви розумієте значення таких слів із байки: « А туга гірко в серце б`є?»
  •          Тобто, за рідним домом та землею, за своєю Батьківщиною сумують і люди, і птахи, і кожна жива істота. Тому, що рідне – наймиліше!
  •          Яка ідея байки?

        V|||. Робота з прислів`ями та приказками

  •          Прочитайте на одному із слайдів презентації подані прислів`я та приказки.
  •          Подумайте, яка тематика об`єднує їх?

 

  • Грудка рідної землі дорожча за золото
  • Та земля мила, де мати родила
  • У чужій сторонці не так світить сонце
  • Де рідний край, там і під ялиною рай
  • За морем тепліше, та вдома миліше

 

|X. Мозковий штурм

 

  •          Пригадайте, які  художні засоби ви знаєте?
  •          Що таке епітет ( Метафора)?
  •          Які епітети ( метафори) використав М. Годованець у  байці « Голуб і Лелека»?

 

X. Вправа « Мікрофон»

 

  •          Знайдіть у байці епітети ( метафори) у байці та назвіть їх
  •          Кіра! ( Дороге гніздо, теплі дні, страшна зима, вічне літо, розхвалений рай, могутнє диво)
  •          Знайдіть у тексті метафори, Сніжана! ( Повзе зима, туга б`є, природа стрінула)
  •          До якого ряду слів, загрубілого чи пестливого, відноситься слово  «холодище»?
  •          Що воно означає?
  •          Навіщо, на вашу думку, автор використав у байці епітети? Для чого вони слугують?
  •          Прочитайте байку без епітетів. Чи змінився її зміст? ( Так)
  •          Яка роль художніх засобів у даному тексті?

X|. Рефлексія

  •          Яка ж мораль байки « Голуб і Лелека»?
  •          Чи дійсно, за словами М. Годованця, « Любов до рідного – могутнє диво!»? Свою думку обгрунтуйте!
  •          Кого у порівнянні « І ти летиш, як з вирію Лелека, на дороге гніздо своє»

     читачам зобразив М. Годованець? ( Людину, що перебуває певний час на

     чужині)

     X||. Підсумок уроку

  •          Яку тему ми вивчали сьогодні на уроці?
  •          Що нового для себе ви дізналися?
  •          Які завдання було виконувати легко ( складно)?

X|||. Домашнє завдання

  •          Дома вам потрібно спробувати читати байку виразно, дотримуючись відповідної інтонації при читанні діалогу. Вивчіть, будь ласка, словник, який ми з вами опрацювали сьогодні на уроці.

X|V. Оінювання

 

     

 

 

 

  

  

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Щур Алла
Додано
14 грудня
Переглядів
27
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку