Урок української літератури для 6 класу на тему: С.Чернілевський. “Теплота родинного інтиму”, “Забула внучка в баби черевички... “

Про матеріал
Матеріал уроку дозволить ознайомити учнів з життєвою і творчою долею С.Чернілевського, сприятиме розвитку культури зв'язного мовлення учнів. Школярі навчаться аналізувати ліричні твори, визначати ідейно-тематичний зміст та художні особливості поезій.
Перегляд файлу

Урок української літератури у 6 класі

Тема: С.Чернілевський. “Теплота родинного інтиму”, “Забула внучка в баби черевички... “

Мета: Стисло ознайомити учнів з життєвою і творчою долею С.Чернілевського, вчити аналізувати поетичні твори, визначати ідейно-тематичний зміст, художні особливості;

розвивати культуру зв’язного мовлення учнів, їх мовну грамотність, вміння виразно читати вірші, коментувати відчуття, викликані прочитаним;

виховувати почуття поваги до творчості поета, любов до батьків, членів родини.

Поезія - це завжди неповторність,

Якийсь безсмертний дотик до душі...

Л. Костенко

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет С.Чернілевського, виставка творів поета, роботи учнів із зображенням родовідного дерева, дидактичний матеріал.

Міжпредметні зв’язки: українська література, музичне мистецтво.

Хід уроку

  1.    Організаційний момент
  •         Спіймайте у долоньки промінчик сонечка. Відчуйте, як він зігріває вас своїм теплом. Подаруйте його сусідові. Нехай тепло, доброта, щирість вашої душі зігрівають усіх, хто поруч.
  1.    Вступне слово вчителя
  •         Коли людина говорить, що вона не розуміє чи не любить поезії, це означає, що вона або ніколи не читала справжніх поетичних творів, або її душа ніколи не підносилася над землею. Ніколи не злітала до хмар, ніколи не відривалася від сірості буденного життя.

Сьогодні у нас урок-зустріч, урок-натхнення, урок творчості і любові. Ми зустрінемося з прекрасним. І допоможе нам у цьому наш сучасник. Він живе поруч із нами, працює на телебаченні режисером, це - С. Чернілевський.

  1.    Повідомлення теми та мети уроку
  2.     Вивчення нового матеріалу
  •       Наше знайомство з поетом ми проведемо у формі інтерв’ю.

Запрошуємо до розмови нашого гостя (заздалегідь підготовлений учень виконує роль поета).

Інтерв ’ю учнів зі С. Чернілевським

  •       Де і коли ви народилися? (6 липня 1950 року у селі Жван на Вінниччині).
  •       Яким було ваше дитинство? (Дитинство моє було важким. Батько залишив родину, і мамі довелося самій ставити на ноги троє дітей, тому я мусив жити, навчатися у школах-інтернатах. Розлука з мамою була нестерпною.)
  •       Яку освіту ви здобули? (Спочатку я навчався на філологічному факультеті Київського державного університету імені Т.Шевченка, досконало вивчив рідну мову. Далі - Вінницький педагогічний та Київський театральний інститути).
  •       Чим займаєтеся ви зараз? (Працюю режисером і редактором на ТРК “Студія 1+1”, дублюю фільми українською мовою, навчаю студентів театрального університету).
  •       Чи почуваєтеся щасливими? (Так, я щасливий, адже займаюся улюбленою справою. Ви вчите мої вірші. І я сподіваюся, що вони вам сподобаються!).

Слово вчителя

  •       С. Чернілевський дуже скромний, його творчість гідно оцінена. За збірку “Рушник землі” поету присуджено премію імені В.Симоненка.

Спасибі Вам, Станіславе Болеславовичу, за цікаву розповідь. І запрошуємо Вас бути присутнім на нашому уроці.

Бесіда з учнями

  •       А що для вас - щастя? (Відповіді учнів).

Так, щастя - це, в першу чергу, любов. Та людина щаслива, яку люблять, якій є кого любити.

  •      А хто дарує зараз свою любов кожному з вас найбільше? Звичайно, мама!

Усі відомі письменники віддавали шану матері. Пригадаймо деякі з цих творів. (“Чорнобривці”, “Два кольори” Д. Павличка, “Пісня про рушник” А. Малишка).

І сьогодні ми почуємо ще одну присвяту матері, яку написав С.Чернілевський.

  1.   Читання вірша “Теплота родинного інтиму” учителем
  2.    Самостійне читання вірша учнями

N. Закріплення вивченого матеріалу

  1.   Словникова робота
  2.    Робота над змістом твору
  •       Вам сподобався вірш?
  •       Як ви думаєте, це просто вірш чи справжня поезія? (Відповіді учнів).
  •       Так, перша ознака справжньої поезії - емоції, адже коли читаєш твір, не можна стримати хвилювання, в очах бринять сльози, і невимовний біль стискає серце, а друга - це не просто слова, а складені з них незвичайні образи.
  •       Які саме? (Відповіді учнів).
  1.    Визначення художніх засобів твору (епітети, метафори, порівняння)
  2.    Робота над змістом поезії за запитаннями:
  •       Якого віку ліричний герой?
  •       З якими почуттями згадує поет дитинство?
  •       Чи можна вважати твір автобіографічним?
  •       Від чого світліє душа поета?
  •       Коли відбуваються події?
  •       З чого це видно?
  1.    Визначення теми та ідеї поезії
  2.    Виконання пісні про маму

Мама - це найдивовижніше слово на землі, майже на всіх мовах світу воно звучить однаково. І поруч із цим словом усі інші набувають вагомості.

  •       Давайте спробуємо знайти прикметники до слова “мама”. (Добра, чуйна, лагідна, ніжна, мила, хороша, красива...).
  •      Вслухаймося ще раз в ці слова. Кого ще можна так назвати? Чи є ще у вашому житті людина, яка заслуговує на вашу любов? Так, це бабуся!
  •      Хто вас більше любить - мама чи бабуся? Чому інколи бабуся ще більш завзято любить своїх онуків, ніж власних дітей? (Відповіді учнів).

І зараз ми побачимо силу бабусиної любові за допомогою ще одного вірша С. Чернілевського.

  1.   Робота над змістом твору “Забула внучка в баби черевички”
  •       Цікаво, а який вірш вам сподобався більше і чому?
  •       Що в них спільного? (Відповіді учнів).
  •       Так, це родина, зв’язок між поколіннями, це родовід. І зараз я вам хочу показати, як цей зв’язок можна проілюструвати.
  1.   Розгляд родовідних дерев, підготовлених учнями заздалегідь
  2.   Складання літературного грона “Родина”
  3.   Інсценізація смішинок
  •       Я знаю, що ви любите й шануєте своїх рідних. А як ви висловлюєте свої почуття до них? Словами? Вчинками? Чи взагалі забуваєте це зробити?

Як це краще робити? Звичайно, вчинками!

Мама у відрядженні

Ой, Марійко, ученице,

Ти куди біжиш така?

Чом розпатлані косиці,

Забинтована рука?

Чом коліна, як на сміх,

Визирають із панчіх,

А на синьому жакеті

Білий ґудзик, як на гріх?

Не розпитуйте дарма,

Бо хіба ж я знаю?

Третій день себе сама

Навіть не впізнаю!

Забруднився комірець,

Загубився гребінець.

Всі підручники з портфеля

Перебрались на стілець!

Кіт нитки загнав під ліжко

(для кота котушка - мишка).

Поки я шукала їх,

От що стало із панчіх!

Ну й попала я в біду,

 Що нічого не знайду!

Ані голки, ані нитки,

Ні ножа, ні сковорідки!

Ні у ванні рушника,

Ні на кухні сірника!

Ми й котлети з братом раз

 їли так, не смажені.

Так що ж сталося у вас?

Мама у відрядженні!

 

Внучка-помічниця

Сьогодні - неділя! Бабуся ще спить...

Не буду я рано бабусю будить.

Насмажу картоплі сама на сніданок,

Сама підмету я подвір’я і ґанок,

Пиріг із повидлом спечу я сама,

А то ж вихідних у бабусі нема!

Картопля парує... Букет на столі.

А де ж це бабуся? Немає її...

- Бабусенько, де ви? Я вас чекаю!

— Лушпиння з картоплі по хаті збираю,

Змиваю повидло зі стелі, зі стін,

Змітаю розсипаний цукор і кмин.

І ще раз з воріт позішкрібую тісто,

І сяду з тобою, онученько, їсти!

VI. Підсумок уроку

Любіть своїх матусь, не забувайте дякувати за їхню турботу. Ще більше любові даруйте бабусям. Бо їм небагато залишилося бути з вами, адже вони вже старенькі. Любіть своїх рідних - і вам ця любов повернеться любов’ю ваших дітей та онуків, бо життя завжди платить нам тією монетою, яку ми самі карбуємо. Я дуже хочу, щоб цей урок вам запам’ятався надовго, і кожного разу, повертаючись додому, щоб ви цілували маму, бабусю і не соромилися говорити їм про свою любов.

Читання вірша Н. Шаравари “Дорога до мами”

Дорога до мами

Пахне вітрами,

Ромашками білими

І споришами

І житечком теплим,

І росяним ранком,

Вечірньою зіркою,

Ніжним серпанком.

І соняхом жовтим,

Й калиновим цвітом,

Осіннім багрянцем,

І бабиним літом.

І дощиком сивим,

Й веснянкою в полі.

У мене є мама –

Я дякую долі!

Дорога до мами

Пахне вітрами.

Найкраща у світі -

Дорога до мами!

VIII. Домашнє завдання

Навчитися виразно читати поезії С. Чернілевського, за бажання, вивчити напам’ять.

 

 

 

 

 

docx
Додано
9 листопада
Переглядів
55
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку