Урок української літератури для 6 класу "Пісні весняного циклу. Веснянки. «Ой весна, весна – днем красна», «Ой кувала зозуленька», «А в кривого танця»"

Про матеріал

Подаю розробку третього уроку розділу "Загадково прекрасна і славна давнина України". Текст на сірому тлі в конспекті - це матеріал, який має бути записаний на дошці до початку уроку. До уроку додаю ілюстративний матеріал (можна роздрукувати на аркушах а-4 на дошку) та інформаційні карти, які мають бути на кожній парті.

Перегляд файлу

Українська література

6 клас

Пісні весняного циклу. Веснянки. «Ой весна, весна – днем красна», «Ой кувала зозуленька», «А в кривого танця»

 

Урок №3

 

Тема. Пісні весняного циклу. Веснянки. «Ой весна, весна – днем красна», «Ой кувала зозуленька», «А в кривого танця»

 

Мета. Ознайомити учнів з народним обрядом зустрічі весни та піснями-веснянками; впроваджувати елементи українознавства в навчально-виховний процес;

 розвивати навички виразного читання, пояснення змісту та визначення художніх особливостей народних календарно-обрядових пісень;

 виховувати оптимістичне світобачення, пошану до культури свого народу.

 

Тип уроку: комбінований

 

Обладнання:   - записи на дошці;

  • інформаційні карти «Зустріч весни»;
  •  фотоілюстрації до теми «Зустріч весни»

 

Підручник: Українська література: підруч для загальноосвіт. навч. закладів. 6 кл. / Л.Т.Коваленко. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2014. – 240 с.: іл.

 


Домашнє завдання попереднього уроку:

 

  1. Опрацювати статтю «Календарно-обрядові пісні» с.10 – 11;
  2. С.12 – дати письмові відповіді на питання 1, 2, 4. Записане вивчити.

 

ХІД УРОКУ

 

  1. Перевірка домашнього завдання. Бесіда
  • Що таке пісня?
  • Що таке календарно-обрядові пісні?
  • На які три групи поділяють календарно-обрядові пісні?
  • Назвіть різновиди пісень кожної групи.
  • Що в природі наші предки шанували найбільше?
  • Чому вшановували душі предків?
  • Хто такі язичники? Християни?
  • Яких змін зазнали календарні обряди та повʼязані з ними пісні після прийняття християнства?

 

  1. Оголошення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

 

Тема. Обряд зустрічі весни.

 Веснянки («Ой весна, весна, днем красна», «Ой кувала зозуленька»).

 Художні засоби: постійні епітети, символ, паралелізм, контраст.

 

  • Прочитайте мовчки перші два абзаци статті «Пісні весняного циклу. веснянки» с. 12, щоб дати відповідь на питання: чому календарно-обрядові пісні починаємо вивчати саме з веснянок? (Наші предки вважали початком року березень, коли пробуджувалася природа і життя перемагало смерть.)
  • Що або хто в природі є провісником весни?
  • Які птахи прилітають із вирію найпершими?
  • Згадайте відомі вам перші весняні квіти.
  • Яке велике християнське свято припадає на весну? Що воно означає?
  • Поясніть епіграф до уроку, узятий з української пісні-веснянки:

Весна, весна красна,

 прийди, весно, з радістю, з великою милістю!

  (Усна народна творчість)

 

  1. Сприймання й осмислення нового матеріалу.
  1. Пояснення вчителя з опорою на інформаційні карти «Зустріч весни» (одна на дошці, на партах роздаткові) та фотоілюстрації

 

 

  1. Робота над змістом пісень. Опрацювання теоретичного матеріалу

 

«Ой весна, весна – днем красна»

 

 Після зимових коротких днів і довгих зимових вечорів, що минали в тісних хатах за роботою, при поганому освітленні, молодь діставала нарешті можливість вийти на залиті сонячним світлом левади, в гаї, затіяти гру, поспівати й повеселитися. Веснянки – пісні, якими закликали й прославляли весну.

  • Читання пісні вчителем.
  • Пояснення слів: житечко, озимая пшениця, пашниця, зіллячко.
  • Це діалог? Між ким і ким?
  • Прочитаймо за ролями.
  • Які дари принесла весна людям? Які з них повʼязані з господарською діяльністю людей?
  • Знайдіть  у тексті пестливі слова. Чому їх використано так багато?
  • Яким настроєм пройнята веснянка?
  • Що таке епітет?
  • С.14 у рубриці «Запамʼятай» прочитайте інформацію про постійні епітети.
  • Знайдіть постійні епітети в цій веснянці.

 

 

«Ой кувала зозуленька»

 

 На молодіжних весняних гулянках, під час ігор і танців, завʼязувалися знайомства, відбувалися зустрічі, говорили про майбутнє одруження. Тому в багатьох піснях звучить мотив вибору подружньої пари.

 У веснянках використовується образ зозулі. За українською міфологією, зозуля є жінкою, що перевтілилася в птаха. Зозуля – провісниця весни й літа, вона віщує вік людини.

  • Читання веснянки вчителем.
  • Пояснення слів: на горісі (горіх), орати.
  • Опрацювання рубрики «Будь уважним до слова» с.15.
  • Читання веснянки учнями.
  • Із яким проханням звертається дівчина до коханого? (шанувати її)
  • Як вона пояснює своє прохання?
  • Прочитаймо вголос статтю с.14 і зʼясуймо разом, які образи-символи використовуються в народній поезії, що таке паралелізм і контраст.
  • Символом чого виступає зозуля у веснянці?
  • Знайдіть приклади паралелізму й контрасту у творі.

 

 

 

V. Закріплення знань, вироблення вмінь і навичок

  • Перегляньте ще раз інформаційні карти й фотоілюстрації. Пригадайте тексти опрацьованих на уроці пісень. Зʼясуйте, які моменти співпадають.
  • Розкажіть про обряд зустрічі весни та пісні, що його супроводжують.

 

VІ. Підсумок уроку

  • Як називають календарно-обрядові пісні, що виконували під час обряду зустрічі весни?
  • Запишіть теорію з прикладами:
  • С.14 – постійні епітети;
  • С.14 – символ (без визначення), паралелізм, контраст.

 

VІІ. Домашнє завдання

  1. С.12 – 17 опрацювати статтю;
  2.  вивчити визначення (якщо не встигли на уроці – записати їх удома);
  3. навчитися виразно читати веснянки;
  4.  вивчити словник с.15.

 


ДОДАТКИ

  1. Фотоілюстрації

 

 


 

  1. Інформаційна карта

Народне свято

чи подія

Зустріч весни

Кінець зими – весна

Обрядові пісні

Веснянки (гаївки, гагілки, ягілки, маївки)

 

Що робили

 

  • Спалювали або топили в річці соломʼяне опудало зими (або Мари – доньки Чорнобога, богині темної ночі).
  • По вулицях носили зображення сонця.
  • Випікали з тіста фігурки пташок (найчастіше жайворонків) і просили їх «замкнути ключами зиму, відімкнути землю й повернути тепло».
  • На свято Масляної (остання неділя перед початком Великого посту) пекли млинці.
  • Водили хороводи так, що розташування учасників нагадувало коло або пташиний ключ.
  • Співали веснянки.

 

 

Про що і як співали

 

  • Закликали й прославляли весну.
  • Виконували переважно дівчата.
  • У веснянках згадується сонце, різне зілля, птахи, що повертаються з вирію, худоба, що навесні дає приплід.
  • В багатьох піснях звучить мотив вибору подружньої пари.
  • Серед веснянок є хороводи та пісні-ігри. У цих іграх ішлося про весняні сільськогосподарські роботи, висловлювалося сподівання на добрий урожай. Із цією метою під час співу учасники виконували рухи, які імітували оранку поля, сіяння проса, саджання груші тощо.
  • Веснянки життєрадісні, бадьорі, ліричні.

 

1

 

docx
Додано
6 вересня 2018
Переглядів
18695
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку