Українська література
6 клас
Пісні весняного циклу. Веснянки. «Ой весна, весна – днем красна», «Ой кувала зозуленька», «А в кривого танця»
Урок №3
Тема. Пісні весняного циклу. Веснянки. «Ой весна, весна – днем красна», «Ой кувала зозуленька», «А в кривого танця»
Мета. Ознайомити учнів з народним обрядом зустрічі весни та піснями-веснянками; впроваджувати елементи українознавства в навчально-виховний процес;
розвивати навички виразного читання, пояснення змісту та визначення художніх особливостей народних календарно-обрядових пісень;
виховувати оптимістичне світобачення, пошану до культури свого народу.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: - записи на дошці;
-
інформаційні карти «Зустріч весни»;
-
фотоілюстрації до теми «Зустріч весни»
Підручник: Українська література: підруч для загальноосвіт. навч. закладів. 6 кл. / Л.Т.Коваленко. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2014. – 240 с.: іл.
Домашнє завдання попереднього уроку:
-
Опрацювати статтю «Календарно-обрядові пісні» с.10 – 11;
-
С.12 – дати письмові відповіді на питання 1, 2, 4. Записане вивчити.
ХІД УРОКУ
-
Перевірка домашнього завдання. Бесіда
-
Що таке пісня?
-
Що таке календарно-обрядові пісні?
-
На які три групи поділяють календарно-обрядові пісні?
-
Назвіть різновиди пісень кожної групи.
-
Що в природі наші предки шанували найбільше?
-
Чому вшановували душі предків?
-
Хто такі язичники? Християни?
-
Яких змін зазнали календарні обряди та повʼязані з ними пісні після прийняття християнства?
-
Оголошення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів
Тема. Обряд зустрічі весни.
Веснянки («Ой весна, весна, днем красна», «Ой кувала зозуленька»).
Художні засоби: постійні епітети, символ, паралелізм, контраст.
|
-
Прочитайте мовчки перші два абзаци статті «Пісні весняного циклу. веснянки» с. 12, щоб дати відповідь на питання: чому календарно-обрядові пісні починаємо вивчати саме з веснянок? (Наші предки вважали початком року березень, коли пробуджувалася природа і життя перемагало смерть.)
-
Що або хто в природі є провісником весни?
-
Які птахи прилітають із вирію найпершими?
-
Згадайте відомі вам перші весняні квіти.
-
Яке велике християнське свято припадає на весну? Що воно означає?
-
Поясніть епіграф до уроку, узятий з української пісні-веснянки:
Весна, весна красна,
прийди, весно, з радістю, з великою милістю!
(Усна народна творчість)
|
-
Сприймання й осмислення нового матеріалу.
-
Пояснення вчителя з опорою на інформаційні карти «Зустріч весни» (одна на дошці, на партах – роздаткові) та фотоілюстрації
-
Робота над змістом пісень. Опрацювання теоретичного матеріалу
«Ой весна, весна – днем красна»
Після зимових коротких днів і довгих зимових вечорів, що минали в тісних хатах за роботою, при поганому освітленні, молодь діставала нарешті можливість вийти на залиті сонячним світлом левади, в гаї, затіяти гру, поспівати й повеселитися. Веснянки – пісні, якими закликали й прославляли весну.
-
Читання пісні вчителем.
-
Пояснення слів: житечко, озимая пшениця, пашниця, зіллячко.
-
Це діалог? Між ким і ким?
-
Прочитаймо за ролями.
-
Які дари принесла весна людям? Які з них повʼязані з господарською діяльністю людей?
-
Знайдіть у тексті пестливі слова. Чому їх використано так багато?
-
Яким настроєм пройнята веснянка?
-
Що таке епітет?
-
С.14 у рубриці «Запамʼятай» прочитайте інформацію про постійні епітети.
-
Знайдіть постійні епітети в цій веснянці.
«Ой кувала зозуленька»
На молодіжних весняних гулянках, під час ігор і танців, завʼязувалися знайомства, відбувалися зустрічі, говорили про майбутнє одруження. Тому в багатьох піснях звучить мотив вибору подружньої пари.
У веснянках використовується образ зозулі. За українською міфологією, зозуля є жінкою, що перевтілилася в птаха. Зозуля – провісниця весни й літа, вона віщує вік людини.
-
Читання веснянки вчителем.
-
Пояснення слів: на горісі (горіх), орати.
-
Опрацювання рубрики «Будь уважним до слова» с.15.
-
Читання веснянки учнями.
-
Із яким проханням звертається дівчина до коханого? (шанувати її)
-
Як вона пояснює своє прохання?
-
Прочитаймо вголос статтю с.14 і зʼясуймо разом, які образи-символи використовуються в народній поезії, що таке паралелізм і контраст.
-
Символом чого виступає зозуля у веснянці?
-
Знайдіть приклади паралелізму й контрасту у творі.
V. Закріплення знань, вироблення вмінь і навичок
-
Перегляньте ще раз інформаційні карти й фотоілюстрації. Пригадайте тексти опрацьованих на уроці пісень. Зʼясуйте, які моменти співпадають.
-
Розкажіть про обряд зустрічі весни та пісні, що його супроводжують.
VІ. Підсумок уроку
-
Як називають календарно-обрядові пісні, що виконували під час обряду зустрічі весни?
-
Запишіть теорію з прикладами:
-
С.14 – постійні епітети;
-
С.14 – символ (без визначення), паралелізм, контраст.
VІІ. Домашнє завдання
-
С.12 – 17 опрацювати статтю;
-
вивчити визначення (якщо не встигли на уроці – записати їх удома);
-
навчитися виразно читати веснянки;
-
вивчити словник с.15.
ДОДАТКИ
-
Фотоілюстрації
-
Інформаційна карта
Народне свято
чи подія
|
Зустріч весни
|
Кінець зими – весна
|
Обрядові пісні
|
Веснянки (гаївки, гагілки, ягілки, маївки)
|
Що робили
-
Спалювали або топили в річці соломʼяне опудало зими (або Мари – доньки Чорнобога, богині темної ночі).
-
По вулицях носили зображення сонця.
-
Випікали з тіста фігурки пташок (найчастіше жайворонків) і просили їх «замкнути ключами зиму, відімкнути землю й повернути тепло».
-
На свято Масляної (остання неділя перед початком Великого посту) пекли млинці.
-
Водили хороводи так, що розташування учасників нагадувало коло або пташиний ключ.
-
Співали веснянки.
Про що і як співали
-
Закликали й прославляли весну.
-
Виконували переважно дівчата.
-
У веснянках згадується сонце, різне зілля, птахи, що повертаються з вирію, худоба, що навесні дає приплід.
-
В багатьох піснях звучить мотив вибору подружньої пари.
-
Серед веснянок є хороводи та пісні-ігри. У цих іграх ішлося про весняні сільськогосподарські роботи, висловлювалося сподівання на добрий урожай. Із цією метою під час співу учасники виконували рухи, які імітували оранку поля, сіяння проса, саджання груші тощо.
-
Веснянки життєрадісні, бадьорі, ліричні.