Опрацювати зміст казки "Фарбований Лис" Івана Франка, вчити давати характеристику головному героєві, визначати риси його вдачі, причини вчинків; розвивати увагу, пам'ять, культуру зв'язного мовлення, вміння логічно мислити; виховувати чесність, повагу один до одного, негативне ставлення до зла, хвальковитості, лицемірства.
Урок з української літератури
Тема: Іван Франко ,,Фарбований Лис”. Образ Лиса, риси його характеру.
Мета: продовжити роботу над змістом казки, охарактеризувати образ Лиса, визначити риси його вдачі, пояснювати причини вчинків; розвивати увагу, пам'ять,культуру зв’язного мовлення, вміння логічно мислити; виховувати чесність, повагу один до одного, негативне ставлення до зла, хвальковитості, лицемірства.
Тип уроку: комбінований урок із використанням інноваційних технологій
Обладнання: портрет Івана Франка, ілюстрації до казки, пазли ,,Дерево знань”, осінні листки.
Брехнею світ пройдеш, але назад не вернешся.
Українське прислів’я
Хід уроку
І .Організаційний момент
Сіла краса і ніжність.
Сіла сила і гордість.
Вітаємо на уроці розуму й уваги.
Подивіться на мене, один на одного, посміхніться. Із промінчиків добра, що засяяли на ваших обличчях ми розпочнемо урок.
Працюємо дружно, плідно, сумлінно, щоб вивчити тему на відмінно! ( Учні вголос)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні знову до нас завітала її величність Казка.
Доброго дня, любі діти! Я мандрую цілим світом! Але сьогодні завітала саме до Вас, бо лісові друзі мені розповіли, які ви працьовиті, розумні, допитливі діти , які люблять казки.
Сьогодні у Вас незвичайний урок:
У казку Ви знову зробите крок.
Із казкою Ви вже стрічались не раз,
І знову вона завітає у клас
В казках є завжди перешкоди та знаю,
Для творчих дітей їх ніколи не має.
Загляньмо на хвильку в казку.
Казковий сюжет – чарівний і неповторний. Мандрувати його стежками завжди цікаво й повчально. Казка вимагає особливої атмосфери, яка буде панувати на уроці. Ми продовжуємо вивчати казку Івана Франка ,,Фарбований Лис”, тому я запрошую Вас до нашої творчої майстерні.
ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку.
Відкрийте зошити і запишіть число, класна робота. Тема уроку,, Іван Франко ,,Фарбований Лис”. Образ Лиса, риси його характеру.”
Ми потрапили в чарівний світ казки, але для того щоб нам було на уроці цікаво, ми з вами повинні добре виконати всі завдання нашої творчої майстерні:визначимо тему та ідею казки, будемо вчитися розрізняти головних і другорядних персонажів, потрапимо до суду, охарактеризуємо головного героя, визначимо риси його характеру, розкриємо ваші артистичні здібності. І в кінці уроку ми повинні з вами відповісти на питання : Чого вчить нас цей твір? Проти яких людських вад спрямована ця казка?
ІV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.
Наша творча майстерня розпочинає свою роботу. Працюємо групами по 4 учні. Оберіть, будь ласка, керівника групи, який в кінці уроку оцінить роботу кожного учня своєї групи.
Молодці! Яке гарне у Вас вийшло Дерево знань. Але прилетів вітерець. Усі цифри забрав із собою. Тому відновимо події у казці.
Неприємна пригода.
Знайомство з Лисом.
Цар звірів.
Страшне чудовисько.
Зустріч із собаками.
Брехню викрито.
Подорож містом.
Тепер ми прямуємо до картинної галереї. Групам було завдання намалювати ілюстрації , дати їм назву і озвучити малюнок рядками з тексту.
У казці зустрічаються незнайомі слова, вислови. Зараз перевіримо їх знання.
У білий день - серед дня
Одним духом скочив через пліт – миттю
Стати в пригоді - знадобиться, бути корисним, зробити послугу
Дати драпака - втекти
Вискочити прожогом - швидко
Жити, мов у Бога за дверима - дуже добре
Мов полуда з очей спала - прозріли, побачили
Нас очікує скринька запитань.
Пригадайте , що називається літературною казкою? ( Казка, яку написав автор)
Знайдіть речення , в якому розкривається життя звірів за царювання. Зачитайте.
(Та й справедливість його була така, як звичайно у звірів: хто був дужчий, той ліпший, а хто слабший, той ніколи не виграв справи.
Жили собі звірі під новим царем зовсім так, як і без нього: хто що зловив або знайшов, той їв, а хто не зловив, той був голоден. Кого вбили стрільці, той мусив загинути, а хто втік, той Богу дякував, що жиє. )
- Про що свідчить цей уривок?
Саме в цьому реченні автор розкриває нам головну думку казки — бажання вищого жити за рахунок нижчого. І. Франко навмисне називає правління свого героя „добрим", „справедливим",м'якосердним". Але це добро фальшиве, бо далі автор пише: „Хто був дужчий, той ліпший, а хто слабший, той ніколи не вигравав справи". Удавана добрість Лиса насправді є замаскованою байдужістю до підлеглих. Задовольнивши свої потреби, він не цікавився долею звірів.
Зберіть намистинки зі складів і ви розгадаєте тему казки
Ли
ро Зоб іс
ння рії
са
го
ра же
хит то
Тема — зображення історії хитрого Лиса, який постраждав через свій обман.
6.Робота з кодованим реченням.
Ідея казки:
За нумерацією слів розшифруйте речення.
Схожих Засудження Хитрості Корисливості На Микиту Людей Лиса Нечесності зарозумілості |
7 1 5 2 8 10 6 9 4 3 |
Ідея — засудження корисливості( який робить заради власної вигоди, прагне до наживи),зарозумілості( який поводить себе пихато, гордовито, занадто самовпевнено, вважаючи себе вищим і кращим за інших), нечесності, хитрості людей, схожих на Лиса Микиту.
7.Хвилинка здоров’я
Ви бували в лісі? Уявіть, осінній ліс. Ми відчуваємо аромат грибів, ягід, хвойних дерев, опалого листя. Осінь – гарна та ностальгічна пора… Пора світлого смутку, різнокольорового листя та дощу. Дощ – це просто неймовірна погода.
Підіймається вітер, небо затягують сірі хмари, краплі сумно й монотонно падають на землю. Дощ пише свою музику: ніжно шелестить по листю дерев, пелюстках квітів, безжалісно стукотить мільярдами крапель. Його музика похмура, але привітна. Природа готується до зимового сну.
- Хто здогадався чому я описала дощ?
- Знайдіть у тексті і зачитайте речення , де сказано про дощ.
8.Рольова гра ,,Суд над Лисом Микитою”.
А щоб переконатися чи дійсно був справедливим царем Лис Микита ми потрапимо до суду. Учням під час слухання справи треба заповнити анкету – характеристику Лиса Микити.
Анкета-характеристика Лиса Микити
Ім’я |
|
Стать |
|
Вік |
|
Місце народження |
|
Рід знань |
|
Місце проживання |
|
Посаду яку займає |
|
Вчинки |
|
Риси характеру |
|
Анкета з відповідями
Ім’я |
Лис Микита, Остромисл |
Стать |
Чоловіча |
Вік |
Молодий |
Місце народження |
Ліс |
Рід знань |
Полювання |
Місце проживання |
Царство звірів |
Посаду яку займає |
Цар |
Вчинки |
Хвалиться перед друзями, йде на базар, обманює звірів; царює, як усі |
Риси характеру |
Хвалькуватий, винахідливий, кмітливий розумний, чутливий до краси, схильний до обману, живе за рахунок інших |
Суддя: Слухається справа підсудного лиса Микити, який звинувачується у крадіжках і введенням в оману з метою заволодіння владою. Слово надається обвинувачу.
Обвинувач: Підсудний звинувачується в порушеннях, передбачених ч.1,2, 3 статті 185 Кримінального кодексу України та ст.230 Цивільного кодексу України , крадіжці з проникненням у житло, обману з метою прийти до царювання у лісі.
Суддя: Назвіть ваше ім’я, прізвище, місце проживання та рід занять. Чи визнаєте свою вину?
Лис Микита:Мене звати Микита, народився і проживаю в лісі біля міста. Займаюся полюванням, деякий час був лісовим царем. Своєї вини не визнаю.
Адвокат: Мій підзахисний – чесний Лис, який характеризується позитивно за місцем проживання, неодноразово виручав своїх товаришів. Остерігав їх від мисливських пасток, був добрим царем.
Обвинувач: Лис Микита – нахабний і зухвалий, він дратує мисливців, не поважає громадян, краде у них курей. Він обманним шляхом прийшов до влади, зловживав довірою лісових мешканців. Дозвольте представити відео, на якому зафіксовано момент крадіжки (Відео)
Адвокат: Заперечую, Ваша честь у матеріалах справи немає заяви від потерпілого Ведмедя, тому це відео не стосується справи.
Суддя: Заперечення приймається. Даний доказ не буде враховано під час винесення вироку.
Обвинувач: Перший свідок у нашій справі Пес. Дозвольте запросити.
Пес: Ми з товаришами слідкуємо за порядком у місті. Якось недалеко від торговиці вгледіли лиса, який почав від нас тікати. Він скочив на чуже подвір’я і раптом щез. Ось докази.(Відео)
Адвокат : Заперечую, як ваша розповідь доводить лихі наміри мого підзахисного?
Лис Микита:Гуляв я якось містом. Де не візьмись – собаки. Мусив тікати. Загнали мене на якісь подвір’я. Моя вина тільки в тому, що я одвічний ворог собак.
Обвинувач:Дозвольте, Ваша честь, запросити другого свідка у справі – Вовка.
Вовк:Я побачив нечуваного синього звіра і перелякався. Якби ж я знав, що то мій давній приятель. Хіба справжній приятель може налякати до смерті?
Лис Микита:Скочив я у тому дворі у діжку з фарбою. А коли повернувся до лісу, мене ніхто не впізав. Я й скористався їхньою наївністю і трішки їм підіграв. Хіба їм було погано?
Суддя:Пане Вовче! Як змінилося життя лісових мешканців під час царювання Лиса?
Вовк: Він назвався Остромислом і став нашим царем. Хто що зловив, то йому найкраще віддавав, хто не зловив , то був голодний. Але всі були раді, що наш цар неподібний до інших звірів – мудрий, ласкавий.
Адвокат : Ваша честь, прошу взяти до уваги , що звірі, впізнавши у своєму цареві Лиса хотіли вчинити самосуд.
Суддя: Останнє слово надається Лисові.
Лис Микита: Ваша честь, я був добрим царем, справедливим, тільки часточку брав собі, а решту розподіляв по справедливості. Те, що звірі обрали мене царем, це лише їх вибір. А скільки разів я остерігав своїх товаришів від небезпеки, від мисливців. Прошу врахувати, що я хороший товариш , розумний, вправний, сміливий.
Суддя: Суд видаляється для прийняття рішення.
9.Методичний прийом ,,Точка зору”
Висловіть свою думку.
Я вважаю, що Лис Микита міг ( не міг) вчинити інакше…
- Що він мав змінити : друзів, родичів, себе?А люди завжди бачать себе?( Змінюючи себе на добро, ми змінюємо світ. Підлеглі знищили самозванця, щоб приховати власну недалекоглядність, наївність.
У народі кажуть ,,Хитрий, як лис”. Саме таких хитрих, підступних, лицемірних людей треба берегтись і самому намагатися таким не бути.
10. Зачитування анкети-характеристики Лиса Микити.
11. Робота в групах.
1. Сенкан ,,Лис”
Лис
Вигадливий, спритний
Обманює, ображає, хитрує
Микита був несправедливим царем
Лицемір
2. Сенкан ,,Звірі”
Звірі
Недалекоглядні, наївні
Полюють, придивляються, прислужують
Розірвали Лиса на шматочки
Тварини
3. Гронування ,,Лис Микита”( використовують дієслова)
Лис Микита: гонили, травили, оминав, остерігав,чкурнув, ускочив, судив, боявся, задзявкотів.
4. Гронування ,,Лис Микита”( використовують прикметники)
Лис Микита: хитрий-прехитрий, бідний,синій-синій, голодний, змучений, дивний, страшний,добрий, справедливий, м’якосердий , мудрий, могутній, ласкавий,
Премудрий Соломон, простісінький, фарбований)
5. Виписати позитивні риси характеру.
6. Виписати негативні риси характеру.
Кмітливий, хвастливий, вправний( вмілий мисливець), гордий, необережний, переоцінює можливості, добрий, справедливий, дотримує слова, користолюбний, спостережливий, терплячий, брехливий, байдужий до підданих, лицемірний, егоїстичний, сміливий,товариський ( оберігав від небезпеки), розумний, хитрий.
12. Квітка-семиквітка.
Якби ви мали змогу подарувати Лису Микиті квітку-семиквітку із побажаннями, які допоможуть змінити його характер, поведінку, поради ви йому дали? Напишіть поради на пелюстках, які лежать у вас на партах.
Поради Лису Микиті.
1. Стати чесним, зізнатися у брехні.
2. Не вихвалятися перед друзями.
3. Не робити поганих вчинків.
4. Бути справедливим.
5. Не бути жорстоким до інших.
6. Стати мудрішим.
7. Уміти допомагати.
V.Підсумок уроку.
- Чого вчить нас цей твір?
- Проти яких людських вад спрямована ця казка? - Які риси характеру повинна мати людина?(чесність, справедливість, щирість, щедрість, товариськість, доброту, сміливість)
Ми переконалися, що обман ніколи не закінчується добром. Ця казка змушує кожного задуматися: який я? Чи чесний зі своїми друзями?Батьками?
VI. Рефлексія.
Англійське прислів’я стверджує ,, Найдовша відстань – відстань від голови до серця”
Бажаю вам подолати цю відстань і саме серцем дати відповідь на запитання: Якою я зростаю людиною? На вашій парті лежать листочки .Напишіть ваші найкращі риси характеру.
А нашим гостям на згадку дарую занотовники ваших думок.
Наша казка вчить бути ковалем своєї долі. Сьогодні ми з вами замислилися над проблемами реального життя – вибором друзів, поведінки, правильного рішення.
VII. Домашнє завдання.
Письменники – люди творчі, ви у мене – творчі діти, які не бояться ніяких труднощів, тож я вам пропоную організувати «творчу майстерню»
Домашнім завданням вам буде придумати свій кінець казки і записати.
Анкета-характеристика Лиса Микити
Ім’я |
|
Стать |
|
Вік |
|
Місце народження |
|
Рід знань |
|
Місце проживання |
|
Посаду яку займає |
|
Вчинки |
|
Риси характеру |
|
Анкета-характеристика Лиса Микити
Ім’я |
|
Стать |
|
Вік |
|
Місце народження |
|
Рід знань |
|
Місце проживання |
|
Посаду яку займає |
|
Вчинки |
|
Риси характеру |
|
Анкета-характеристика Лиса Микити
Ім’я |
|
Стать |
|
Вік |
|
Місце народження |
|
Рід знань |
|
Місце проживання |
|
Посаду яку займає |
|
Вчинки |
|
Риси характеру |
|
Анкета-характеристика Лиса Микити
Ім’я |
|
Стать |
|
Вік |
|
Місце народження |
|
Рід знань |
|
Місце проживання |
|
Посаду яку займає |
|
Вчинки |
|
Риси характеру |
|
Анкета-характеристика Лиса Микити
Ім’я |
|
Стать |
|
Вік |
|
Місце народження |
|
Рід знань |
|
Місце проживання |
|
Посаду яку займає |
|
Вчинки |
|
Риси характеру |
|
Анкета-характеристика Лиса Микити
Ім’я |
|
Стать |
|
Вік |
|
Місце народження |
|
Рід знань |
|
Місце проживання |
|
Посаду яку займає |
|
Вчинки |
|
Риси характеру |
|
1.,,Вистригла йому три жменьки волосся
з-між очей і пустила на вітер,
щоб так і його переполох розвіявся”
2. ,, Він ще вчора був добрим знайомим нашого
Микити, але тепер, побачивши нечуваного
синього звіра…аж завив з переляку,
а отямившись, як не пішов утікати…
3.,,Зараз пронюхали, хто він,
загарчали та як кинуться до нього!”
4.,,В народних вбраннях задзявкотіли
тоненькими тенорами, то цар не міг
втриматися”
5.,,Малював покої, паркани
та садові лавки”
6.,,Кілька разів гонили його стрільці,
травили його псами, підкидали
йому затруєного м’яса “
Ли
ро Зоб іс
ння рії
са
го
ра же
хит то
Ли
ро Зоб іс
ння рії
са
го
ра же
хит то
Ли
ро Зоб іс
ння рії
са
го
ра же
хит то
Ли
ро Зоб іс
ння рії
са
го
ра же
хит то
Ли
ро Зоб іс
ння рії
са
го
ра же
хит то
Ли
ро Зоб іс
ння рії
са
го
ра же
хит то
схожих Засудження хитрості корисливості на Микиту людей Лиса нечесності зарозумілості |
7 1 5 2 8 10 6 9 4 3 |
схожих Засудження хитрості корисливості на Микиту людей Лиса нечесності зарозумілості |
7 1 5 2 8 10 6 9 4 3 |
схожих Засудження хитрості корисливості на Микиту людей Лиса нечесності зарозумілості |
7 1 5 2 8 10 6 9 4 3 |
схожих Засудження хитрості корисливості на Микиту людей Лиса нечесності зарозумілості |
7 1 5 2 8 10 6 9 4 3 |
схожих Засудження хитрості корисливості на Микиту людей Лиса нечесності зарозумілості |
7 1 5 2 8 10 6 9 4 3 |
схожих Засудження хитрості корисливості на Микиту людей Лиса нечесності зарозумілості |
7 1 5 2 8 10 6 9 4 3 |
Сенкан ,,Лис”
Лис
2 слова (прикметники)
3 слова ( дієслова)
4 слова ( речення)
1 слово ( іменник, синонім до слова Лис)
Сенкан ,,Звірі”
Звірі
2 слова (прикметники)
3 слова ( дієслова)
4 слова ( речення)
1 слово ( іменник, синонім до слова Звірі)
Гронування ,,Лис Микита”
( використовують дієслова)
Гронування ,,Лис Микита”
( використовують прикметники)
З поданого переліку виписати позитивні риси характеру Лис Микита:
Кмітливий, хвастливий, вправний( вмілий мисливець), гордий, необережний, переоцінює можливості, добрий, справедливий, дотримує слова, користолюбний, спостережливий, терплячий, брехливий, байдужий до підданих, лицемірний, егоїстичний, сміливий,товариський
( оберігав від небезпеки), розумний, хитрий.
З поданого переліку виписати негативні риси характеру Лис Микита:
Кмітливий, хвастливий, вправний( вмілий мисливець), гордий, необережний, переоцінює можливості, добрий, справедливий, дотримує слова, користолюбний, спостережливий, терплячий, брехливий, байдужий до підданих, лицемірний, егоїстичний, сміливий,товариський
( оберігав від небезпеки), розумний, хитрий.
1