Урок української літератури на тему "В.Винниченко. «Федько-халамидник». Щедрий на добро внутрішній світ героя. Образи Федька і Толі".

Про матеріал

Мета уроку: допомогти учням розібратися в складнощах характерів та вчинків героїв оповідання; розвивати навички виразного читання, переказу, виділення головних епізодів та деталей, висловлення власного ставлення до прочитаного, обґрунтування своєї думки; виховувати усвідомлення найважливіших цінностей моралі та етики, що роблять людину душевно багатою і щедрою на добро, порядність, чесність.

Перегляд файлу

                                Урок української літератури в 6 класі

Тема: В.Винниченко. «Федько-халамидник». Щедрий на добро внутрішній світ героя. Образи Федька і Толі.

Мета: допомогти учням розібратися в складнощах характерів та вчинків героїв оповідання; розвивати навички виразного читання, переказу, виділення головних епізодів та деталей, висловлення власного ставлення до прочитаного, обґрунтування своєї думки; виховувати усвідомлення найважливіших цінностей моралі та етики, що роблять людину душевно багатою і щедрою на добро, порядність, чесність.

Тип уроку: урок систематизації і узагальнення знань (з використанням інтерактивних технологій).

Обладнання: портрет автора, «чарівна скринька», паперові човники, зображення моря з островом «Реалізованих надій».

Форми та методи роботи: літературний диктант, робота в парах, евристична бесіда, бесіда, гранування, дискусія, проблемне питання, «чарівна скринька», мовна розминка, мікрофон, кола Вена, робота в групах.

 

                                                Хід уроку

                                                                                       Раз добром нагріте серце –

                                                                                        вік не прохолоне

I.Організаційний момент.

Привітання.

II. Актуалізація опорних знань учнів.

    На минулому уроці ми опрацювали життєвий та творчий шлях В.Винниченка, а вдома ви мали дочитати його оповідання «Федько-халамидник». Наскільки сумлінно ви попрацювали вдома, ми перевіримо за допомогою літературного диктанту.

1.Літературний диктант.

  1. Де народився В.Винниченко?
  2. Чим ще, крім письменницької діяльності, займався Винниченко?
  3. Де прожив своє життя письменник?
  4. Яка улюблена розвага була в міських дітей в оповіданні «Федько-халамидник»?
  5. Як поводився Федько, коли його сварила мати, бив батько?
  6. За що батько давав хлопцеві гроші?
  7. За кого найбільше діставалося Федькові й чому?
  8. Про яку подію розповів Федько хлопцям на початку весни?
  9. На що заклалися Федько і Толя?

10)Що трапилося, коли Федько рятував Толю?

11)Чому Федько перший раз сказав неправду, стверджуючи, що то він потяг Толю на річку?

12)Про що свідчить те, що Толя забрав у матері Федька чижика?

2. Робота в парах.

    Взаємоперевірка літературного диктанту.

III. Повідомлення теми, мети уроку.

Звернення до епіграфа уроку.

Евристична бесіда.

  • Як ви розумієте слова, які я обрала епіграфом нашого уроку?
  • Кого, на вашу думку, ми можемо вважати справжньою людиною?

Слово вчителя.

     Сьогодні на уроці ми і будемо намагатися пізнати ці життєві істини, а також найважливіші цінності моралі та етики, що роблять людину душевно багатою, щедрою на добро, порядність, чесність.

Тема нашого уроку: В.Винниченко. «Федько-халамидник». Щедрий на добро внутрішній світ героя. Образи Федька і Толі(запис у зошит).

IV.Цілепокладання.

«Острів реалізованих надій»

      Учні пишуть на човниках, кріплять за допомогою голочок до «моря»(пускають у відкрите плавання), у кінці уроку зачитують, якщо сподівання справдилося, то пришвартовуються(прикріплюють тими ж голочками) до острова «Реалізованих надій».

  • Отож, вирушаємо. А чи справдилися ваші очікування, ми дізнаємося наприкінці уроку, а також зможемо доповнити власні судження про справжню людину.

V.Формування і вдосконалення вмінь і навичок.

1. Робота з теорії літератури.

А) Завдання: пригадати відомості про оповідання, сюжет.

Оповідання – це…

Сюжет – це…

Б) Дослідницьке завдання.

Доведіть, що твір «Федько-халамидник» є оповіданням.

В)Робота зі схемою.

- За допомогою схеми зобразити  основні складові сюжету.

                                                       кульмінація

 

 

 

Експозиція      зав’язка

 

 - Спробуйте знайти всі елементи сюжету в оповіданні.

Експозиція : розповідь про Федька, батьків , складність характеру хлопчика та стосунки з дітьми.

Зав`язка: льодохід на річці, суперечка Федька і Толі.

Розвиток дії: Федько спритно по крижинах переходить річку. Толя теж намагається перейти, але ледве не гине.

Кульмінація: Федько рятує Толю, бере на себе його провину.

Розв`язка: смерть Федька.

2.Складання схеми.

- На минулому уроці ми навчилися розрізняти головних і другорядних персонажів. То хто ж головний герой оповідання?

- Хто оточує хлопчика?

- Спробуйте зобразити це схематично.

 

 

                                         Толя                

 

                 Батько Пан

 

                 Васька          Федько               Мати Толі  

 

           Мати Федька                                        Спірка

                                       Стьопка

 

Висновок: головний герой знаходиться в центрі розповіді; його характер розкривається у стосунках з другорядними героями.

4. Бесіда.

  • Отже, головною дійовою особою є Федько. А який він? Згадаймо, як поводиться хлопчик під час гри у піску?
  • А як він поводиться під час запуску змія?
  • Як реагує підліток на покарання батька? Зачитайте.
  • Як ставляться до головного героя батько, мати, а сам автор? За допомогою яких художніх засобів змальовується Федько в оповіданні?
  • Яким ви побачили Федька на річці, коли він рятував Толю?
  • У чому ж незвичність поведінки хлопчика?
  • А зараз знайдіть і зачитайте опис зовнішності Толі. Яку поведінку хлопчика можна передбачити, виходячи з цього опису?
  • Чи викликає у вас симпатію Толя? Чому?
  • Зачитайте діалог Федька і  Толі, який свідчить про порядність першого і ницість другого героя.

5. Гронування.

   Напишіть, будь ласка, слова, з якими у вас асоціюється Федько і Толя.

 

 

 

 

                                          ФЕДЬКО

       

 

 

 

 

 

 

                                                                              

 

 

                                                ТОЛЯ

 

 

 

 

5.Робота в групах.

I група. Підібрати цитати до характеристики образу Федька та умов його життя.

II група. Підібрати цитати до характеристики образу Толі та умов його життя.

Зробити висновки про долю двох хлопців, визначити, як обставини життя впливали на їхні характери і поведінку.

6.Порівняльна характеристика Федька і Толі.

Кола Вена.

                           Федько                спільне              Толя

 

 

 

 

VI.Закріплення знань, умінь та навичок.

1. «Чарівна скринька».

    Учні витягають зі скриньки слова і прикріплюють під ім’ям, з яким вони асоціюються.

 

                         Федько                                             Толя

 

    Покірливий, спритний, чесний, черствий, безсердечний, бешкетливий, ласкавий, ніжний, дека літний, підлий, правдивий, справедливий, пихатий, вірний у дружбі, зарозумілий, боягузливий, мужній, сміливий, відчайдушний, добрий, милосердний, непередбачуваний, дволикий, ввічливий, лицемірний, необережний, плаксивий, жалісливий, гордий, неслухняний.

2.Мовна розминка.

Випишіть у дві колонки слова антоніми, які характеризують героїв твору.

Федько

Толя

 Добро

Зло

Правда

Брехня

Сміливість

Боягузтво

Чесність

Підлість

Веселий

Понурий

Відвертий

Скритий

Грубий

Делікатний

Людяність

Бездушний

Позитивний

Негативний

Невинний

Винний

Світло

Темрява

Симпатія

Антипатія

Духовний

Матеріальний

Явний

Таємний

Життя

Смерть

ВИСНОВОК: за маскою ми побачили, як ховається зло і яке беззахисне добро. Потрібно з’їсти добрий пуд солі, щоб розібратися, де є добро, а де зло.
3.Дискусія. «Займи позицію».

Федько – шибеник і халамидник чи щедра на добро особистість?

VII.Підсумок уроку.

1. Проблемне запитання.

- Яка людина могла б вирости з Федька, а з Толі?

2. «Мікрофон».

 Продовж речення.

ДРУЖБА – це…

СПРАВЖНЯ ЛЮДИНА – це…

3.Підведення підсумків роботи.

- Чи досягли ви поставленої мети? Якщо так, пришвартуйте свої човники до острова «Реалізованих надій».

- Що залишилося незрозумілим?

4. Оцінювання.

VIII. Домашнє завдання.

  1. Підготувати характеристики образів Федька і Толі.
  2. Підготувати усну розповідь на тему «Який слід у моїй душі залишило знайомство з Федьком-халамидником?» (високий рівень).

 

                   Творіть добро, щоб кращим став цей світ,

                   Не знали горя, щоб старі й малі,

                   Страждання нищіть нанівець,

                   Свій слід залиште на землі.

                   Байдужими не станьте тільки,

                   І пам’ятайте, що ми – люди.

                   Творіть добро, піклуйтеся про інших –

                   І посвітлішає усюди!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      Вчитель: Кудінова Оксана Михайлівна.

Заклад: Марківська ЗОШ I-II ступенів №1.

Адреса: с.Марківка, вул.Задорожнього, 9.

Посада: учитель української мови та літератури

Категорія: II

Стаж роботи: 7 років

 

1

 

doc
Додано
4 серпня 2018
Переглядів
4434
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку