Краса української природи в творах Т. Шевченка
Мета: закріпити знання дітей про життя та творчість Т.Г. Шевченка; показати, як поет оспівує красу рідного краю; вчити виразно, чітко читати вірші, збагачувати словниковий запас школярів; розвивати навички швидкого читання, образне мислення, виразне мовлення; сприяти національному вихованню учнів, формувати почуття гордості за Україну.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Хід уроку
І. Організація класу до уроку
Вступне слово вчителя.
Існує чудова легенда. Коли народжується дитина, Господь Бог благословляє її у білий світ своєю рукою. Покладе на голову – мудра буде, на серце – милосердною буде, на руки – майстер – золоті руки. І такою дитиною, я вважаю, котрій поклав Господь руку на серце, голову та руки, був Т. Шевченко, над вивченням творчості якого ми будемо з вами працювати.
На прикладі поезії Т. Г. Шевченка "Садок вишневий коло хати" ми відчуємо силу українського слова у змалюванні природи рідного краю та гармонії сімейних стосунків.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Гра «Вірю! – Не вірю!»
1. Чи вірите ви, що Т.Г.Шевченко народився в с. Новомихайлівка ?
2. Чи вірите ви, що його дитинство пройшло в с.Кирилівка?
3. Чи вірите ви, що поет народився в 1838 році?
4. Чи вірите ви, що старшу сестру і няньку Тарасика звали Олена ?
5. Чи вірите ви, що Т.Г.Шевченко похований на Чернечій горі у Каневі?
6. Чи вірите ви, що автор повісті про Т.Шевченка «В бур’янах» Іван Франко ?
7.Чи вірите ви, що книга, до якої увійшли найвідоміші твори Шевченка, називається «Кобзар»? ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Акровірш
Ти мусиш нам співця назвати,
Адже умів лиш він один
Рабів німих так захищати.
А хто так оспівав, як він,
Садок Вишневий коло хати?
(Дмитро Білоус)
IV. Робота над віршем «Садок вишневий біля хати»
а) Виразне читання вчителем поезії «Садок вишневий біля хати» під музичний супровід.
Дітям у цей час пропонується заплющити очі та «поспостерігати» за картинами в поезії.
б) Обмін враженнями від вірша.
в) Історія написання вірша
Після закінчення Академії мистецтв у 1845 р. Шевченко повертається в Україну з наміром там оселитися. Він знайшов роботу у Київській археографічній комісії та почав змальовувати історичні пам`ятки по всій Україні. Побував у Кирилівці, був обурений знущанням над простими селянами-кріпаками.
1845р. – рік розквіту творчих сил Шевченка: написав п`ять поем та «Заповіт». У Києві познайомився із Костомаровим, письменником, ученим – істориком. Саме він загітував Шевченка приєднатися до таємної політичної організації, яка називалась Кирило – Мефодіївське братство, його девізом було: « І не буде ні царя, ні пана, ні кріпака». Студент Петров вступив до братства з провокаційною метою, доніс у поліцію на його учасників, і 5 квітня 1847 р. Шевченка було заарештовано і в супроводі двох дужих жандармів відправлено до Петербурга.
Тут, у казематі, у нестерпному очікуванні вироку Т. Шевченко провів квітень і травень. Вирок виявився жорстоким: заслання до Орської фортеці без терміну заслання рядовим солдатом, заборона писати і малювати.
Саме у тюрмі Шевченко написав цикл із 13 поезій « У казематі».
10 років Т.Г. Шевченко був на засланні, був відірваний від рідного краю. Та ні на хвилину він не забував про свою Україну, серцем тягнувся до неї. Спочатку поет потрапляє в каземат Петропавловської фортеці в місті Петербурзі. Сидячи тут, у цьому похмурому місці, поет уявляв рідну Україну з її квітучими садами, безмежними ланами, синіми ріками. Так у 1847р. з’явилася поезія «Садок вишневий коло хати…».
г) Аналіз вірша. Аналізує вчитель (презентація):
Тема: показ гармонії краси української природи і щасливого родинного життя працьовитих селян.
Мета: уславити людину праці, чарівність природи рідного краю.
Основна думка: мрія Т. Шевченка про щасливе життя українського народу, щоб праця для нього була насолодою, задоволенням, а не гнобленням, приниженням.
Жанр: пейзажна лірика; цей вірш написаний у фольклорному стилі, тому не дивно, що став народною піснею, покладений на музику Я. Степовим.
Сюжет. Вірш описує мальовничу красу весняного надвечіря на українській землі. Тихі сутінки віддзеркалюють гармонію почуттів, спокійну радість буття простої селянської родини.
Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, потягніться і Тарасу посміхніться,
Що з портрета в класі в нас мудро дивиться на нас.
В небо ясне подивіться, вліво- вправо поверніться,
Один одному всміхніться, землі матінці вклоніться,
Знов до сонця потягніться, веретенцем покрутіться,
Раз присядьте, два присядьте, і за парти тихо сядьте.
Будем в групах працювати й наказ Шевченка пам'ятати:
"І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь."
Повторне читання вірша. Словникова робота
Хрущі – великі жуки
Плугатарі – орачі, ті, хто ходить за плугом
Осмислення змісту поезії.
Бесіда.
— Яку пору року описано у творі? Чому?
— Яка ваша улюблена пора року? Де вам краще, вільніше дихається: на природі, вдома чи у гостях?
— Як поет описує родину? Чи часто ви вечеряєте всією сім'єю? Коли це буває?
— Чому донька подає вечеряти? (Допомагає стомленим батькам.)
— Чи є у вірші елементи гумору? Доведіть це.
("А мати хоче научати, та соловейко не дає". Мама підкоряється всевладній красі солов'їного співу, тихого вечора. їй не хочеться суворими словами розвіяти чари весняної ночі.)
Назвіть предмети у вірші, які ви сприймаєте зором, а які – слухом
Напівголосне читання сусідові по парті вірша, взаємоконтроль.
Робота за репродукцією картини Т. Шевченка «Селянська родина»
Тарас Шевченко — чудовий знавець життя народу, його побуту. Про
це свідчать його поезії та картини, зокрема «Селянська родина»? Вона знаходиться у державному музеї Т. Г. Шевченка в Києві. Невелика за розміром, але значна за своїм змістом.
Метод «Мозковий штурм».
Метод «Клоуз-тест»
І наче все на світі стало
Моє… лани, гаї, сади!
І ми, жартуючи, погнали
Чужі ягнята до… (води)
Край неба палає,
Соловейко в темнім гаї
Сонце … (зустрічає)
Тії хатиночки у… (гаї)
Яром на долину
Пишається над водою
Червона … (калина)
Хрущі над вишнями гудуть
Плугатарі з плугами йдуть,
І співають, ідучи, … (дівчата)
Гра «Буквоїд»
Впізнайте рядки вірша і прочитайте
С..д..к в..шн..в..й к..л.. х..т..,
Хр..щ.. н..д в..шн..м.. г..д..ть,
Сп..в..ть ..д..ч.. д..вч..т..,
А м..т..р.. в..ч..р..ть жд..ть.
Гра "Молоді поети"
Додайте слово до кожного рядочка
Уклін тобі,... (Тарасе)
Великий наш… (пророче)
Для тебе вірно… (б’ється)
Серденько хлопчаче і … (дівоче)
Узагальнення і систематизація знань
Метод «Асоціативна гілочка»
На паперових квітках вишні та листочках діти пишуть, яке враження справила на них поезія Т.Г. Шевченка «Садок вишневий коло хати». Квіточки та листочки кріпляться на гілочці вишні
Метод «Рюкзак» (Учні беруть із барвистого рюкзака аркуш з незакінченим реченням і доповнюють написане).
· Мене здивувало …
· Мій настрій …
· Сьогодні я дізнався (дізналась) …
· Мені було цікаво …
· Я зрозумів (зрозуміла), що …
· Урок дав мені для життя …
· Мені захотілося …