Урок допоможе учням усвідомити ідейно-художній зміст повісті, всебічно розкрити образ Павлуся Судака (головного героя твору),
розвивати навичкискладанняплану-характеристикиобразу героязахудожнім текстом, розвивати вміння виділятиголовнеіз прочитаного.
В учнів буде формуватися комунікативна, соціальна (робота в групах) компетенції, розвивати логіку, аналіз мислення, уяву та
фантазію учнів; сприяти соціалізаціїучнів; виховувати ціннісне ставлення до своїх рідних,українського народу, історії своєїдержави.
С.В.Шестобуз, учитель української
мови та літератури Дем'янівської ЗОШ І-ІІ ступенів
спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії
Урок української літератури у 7 класі
Тема: А. Чайковський «За сестрою». Характеристика образу Павлуся. Власні висловлювання про геройство і лицарську відвагу головного героя. Проект «Зразок братньої любові та лицарської відваги»
Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст повісті,
всебічно розкрити образ Павлуся Судака (головного героя твору),
розвивати навички складання плану-характеристики образу героя
за художнім текстом, розвивати вміння виділяти головне
із прочитаного;
формувати комунікативну, соціальну (робота в групах)
компетенції, розвивати логіку, аналіз мислення, уяву та
фантазію учнів; сприяти соціалізації учнів; виховувати ціннісне
ставлення до своїх рідних, українського народу, історії
своєї держави.
Тип уроку: урок виховання художнім твором.
Форма проведення: колективний проект «Зразок братньої любові та
лицарської відваги» (створення слайдів діафільму).
Обладнання: портрет письменника, збірки книг А.Чайковського,
ілюстрації до твору та до історичного
періоду боротьби козацтва з татарами, картки із запитаннями,
роздавальний матеріал.
Методи і прийоми роботи: бесіда, інтерактивні вправи «Я так думаю», «Асоціативний кущ», Синтез думок», «Журналіст», «Моя думка про героя», «Незакінчене речення», конкурс-гра (робота в групах), мультимедіа.
Щастя в повітрі не в'ється-воно в боротьбі дістається.
Народна творчість
Хід уроку:
І. Організаційний етап.
- Доброго дня, дорогі діти! Я рада вас бачити на уроці української літератури. Я сподіваюся, що сьогоднішній урок буде для вас цікавим та повчальним. Ми продовжуємо працювати за змістом повісті А.Чайковського «За сестрою».
Пропоную перед початком нашої роботи провести аутотренінг.
Я - творча особистість .
Я вчуся , бо все хочу знати !
Мені ці знання знадобляться у майбутньому.
Я все знаю, я все можу!
ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань учнів.
На попередньому уроці герой повісті А.Чайковського «За сестрою» Павло Судак зробив для нас екскурс у минуле. Ми дізналися багато цікавого про виховання в українській родині, про історичне минуле нашої держави - напади татар на українські землі та про славних захисників-козаків, які боролися з ворогом. Зараз ми перевіримо наскільки є міцними ваші знання. Але спочатку скажіть мені, будь ласка, для чого вам потрібні знання нашого уроку?
Відповіді учнів( щоб бути сьогодні успішною людиною, ми повинні бути грамотними, вміти спілкуватися, логічно викладати думки, правильно застосовувати речення; всебічно розкрити образ головного героя).
Пригадайте, будь ласка, сюжет повісті, щоб виконати інтерактивну вправу «Я так думаю»
1. Інтерактивна вправа «Я так думаю» (технологія колективно-групового навчання).
- Як ви думаєте, яка тема повісті «За сестрою»? (Відтворення страшних картин поневолення татарськими загарбниками українського народу; зображення Павлуся, який докладає будь-яких зусиль, мужності, наполегливості, старанності, кмітливості для порятунку своєї сестри з татарського полону).
- Визначте ідею твору? ( Уславлення козаків-оборонців рідної землі, Павлуся – відважного лицаря, їх благородство. Відповідальність, мужність; засудження татар та українців-зрадників).
- Яка основна думка твору? (Тільки любов до рідної землі, батьківської домівки, тільки сила волі, цілеспрямованість, дружня завзятість допоможе подолати будь-якого ворога заради щастя, радості, миру в кожній українській оселі).
- Визначте жанр твору. (Це героїко-романтична повість).
-Дайте визначення цьому жанру.( Героїко-романтична повість – це епічний твір середнього розміру, в якому діє герой ідеальний. Духовно багатий. Він намагається вступити у боротьбу за справедливість, правду і прагне це довести на прикладі конкретних вчинків, справ).
2. Конкурс-гра «Хто швидше?». «Сторінками повісті А.Чайковського «За сестрою»
(Робота в малих групах. Клас розподіляється на 2 команди. Обираються капітани у конкурсі –грі).
Завдання конкурсу-гри: швидко і правильно надати відповіді на запитання. Яка група першою правильно напише відповіді, та і буде переможцем.
Запитання для І команди:
1.Назва села, де жила родина Судаків? (Спасівка)
2.Хто продав головного героя татарам-купцям?(Харциз Карий)
3.Засіб, за допомогою якого татари перевозили награбоване майно. (Віз)
4.Зброя, яку козаки використовували під час бою з татарами.(Шабля)
5.Командир татар. (Мустафа-ага, син Девліт-Гірея)
6.Прізвище одного з козацьких ватажків.(Тріска)
7.Час, який обрали козаки для атаки на татар. (Полудень)
Запитання для ІІ команди:
1.Ім'я полоненого татарина. (Гусейн)
2.Дружина Степана Судака.(Палажка)
3.За допомогою чого Непорадний захопив татарина? (Аркана)
4.Музичний інструмент, яким володів дід Панас. (Бандура)
5.Не скачи у воду, як не знаєш…(Броду)
6.Герой, який перебував серед козацтва і знав татарську мову. (Панас)
7.Прізвище козацького ватажка. (Недоля)
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Діти, як ви думаєте, яка мета нашого уроку?
Сьогодні ми продовжимо працювати з повістю, докладно розглянемо образ головного героя Павлуся, створивши колективний проект «Зразок братньої любові та лицарської відваги».
Прочитайте епіграф нашого уроку: Щастя в повітрі не в'ється - воно в боротьбі дістається.
- Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово «щастя»?
Кожен з нас розуміє щастя по-своєму. Український поет, мислитель, мандрівник Г.С.Сковорода говорив, що щастя – це пізнання себе.
Та я впевнена, що ніхто з вас не суперечитиме мені, коли я скажу, що більшого щастя на світі не треба, щоб лиш Україна міцніла й жила. Це розуміє кожен, а особливо тепер, коли ведуться запеклі бої на Сході України.
2. Бесіда - Діти, погляньте, на слайди - перед вами степ, широкий і безмежний…
- Як ви вважаєте, символом чого є степ у творі? (Волі , простору, великих можливостей. Так, степ – це символ волі, простору. Напевно, тому А.Чайковський приводить своїх героїв у степ. А слово «козак» у перекладі із тюркської означає «вільна людина»
- Діти, а чи долучалися , чи доторкнулися ми з вами до історії славного українського козацтва, чи бачили житла козаків, їхнє майстерне володіння зброєю, їзду на конях, неперевершену міцність та спритність? (Так, упродовж двох років ми відвідали історичні комплекси «Зелені хутори» та « Запорізька Січ»)
- А у яких областях знаходяться ці історично-культурні комплекси?
Я сподіваюся на те, що будете дуже довго пам'ятати наші цікаві подорожі, екскурсоводів та артистів Запорізького кінного театру, завдяки яким ви багато дізналися про славну добу козаччини.
-А хто є представникам и українського козацтва у творі? (Семен Непорадний, Степан Судак, Павло Судак, Андрій Недоля, Остап Тріска, дід Панас та інші)
-Що допомагає їм досягнути мети? (Дружба, взаємодопомога, розуміння один одного). Так, діти, саме таким якостям навчав свого онука Павлуся дід Андрій.
Подивіться на слайди, на яких ви побачите картини із зображенням славних козаків.
3. Перегляд відеофільма. А зараз завдяки відеофільму ми перенесемося у давній історичний час. Подивитеся невеличкий відеофільм про силу, звитягу, мужність козаків. Почуєте пісню, яку любили співати козаки.
4. Інтерактивна вправа «Синтез думок».
- Я думаю, що після перегляду фільму вам буде легко
сформулювати кодекс честі козака, адже та саме такі якості прививали Павлусеві його у родині.
Орієнтовні відповіді. Вірно служити народу; обороняти його від будь-якого ворога; допомагати один одному; бути чесним, благородним, відважним, мужнім; стійко витримувати військові труднощі; дотримуватися клятви; любити Україну до загину.
До дошки прикріплюються складові поняття кодексу
Вчитель. Так, і козаки, зображені у творі, і сьогоднішні воїни АТО – це справжні лицарі. Вони вміли і вміють боротися за щастя рідного краю і почуваються по-справжньому щасливими тоді, коли в Україні все гаразд.
- Але ці риси характеру, які мали козаки, мають наші сьогоднішні захисники потрібно плекати змалечку.
Характеристика образу Павлуся.
5. Робота із підручником. Знайдіть у тексті цитата, у яких повідомляється про виховання Павлуся. Зачитайте ці цитати.
- Тож зробіть висновок , які риси характеру Павлуся виховували у родині ? (Прив'язаність до сестри, турбота про рідних, старанність у навчанні, сміливість та рішучість, допитливість та кмітливість, волелюбність, вірність даному слову, твердість у вірі, любов до рідної землі).
- До речі, чи можуть бути названі риси вдачі Павлуся у наш час зразком для наслідування?
Фізкультхвилинка
6. Інтерактивна вправа « Журналіст».
- У нас сьогодні знову у гостях герой Павло Судак. Журналіст мав завдання підготувати з ним інтерв'ю.
Орієнтовні запитання. 1.Звідки у вас стільки героїзму, безстрашності, сили? ( Дід Андрій (глава роду) "вважав за свій обов'язок привчати мене до лицарського ремесла". Мені снилися бої з татарвою , я мріяв швидше підрости і стати славним козаком, думаю, що від дідових оповідей виробилася в мені завзята козацька вдача. Тому, коли дід помер, роль охоронця роду перейшла до мене, адже сестра Ганна і тато у полоні, мама Палажка загинула, а брат Петро - на Січі).
2. Які почуття охоплювали вас, коли зустрілися із братом Петром та батьком? ( Почуття радості від того, що мої рідні живі. Почуття гордості за свій козацькій рід). 3.Як вплинула на вас вперше побачена битва козаків із татарами? (Я побачив , що сила козаків у їхній мужності, героїзмі , винахідливісті, любові до рідного краю . Я хвилювався, коли козаки опинилися у стані ворога. В бою загинув козак Тріска. Завдяки силі козаків, рішучості, прагненні здобути перемогу над ворогом, жертвуючи своїм життям, вони перемогли.) 4.Чому ви вирушили у небезпечні мандри самі? ( Мої рідні мені сказали, що визволити сестру з полону неможливо, але ж я дуже турбувався про свою сестру і хотів визволити її . Я вірив, що мені здолати ворога допоможе наука діда Андрія).
6. Пропоную вам зробити узагальнення щодо цього інтерв'ю про головного героя повісті.
Інтерактивна вправа «Моя думка про героя»
Орієнтовна відповідь. Павлусь – це представник славного козацького роду. Він сміливий та рішучий, допитливий та кмітливий, вірний даному слову. Я захоплююся глибоким патріотизмом Павла, його любов'ю до сестри, здатністю переборювати труднощі в досягненні поставленої мети. Павло порядний, чесний, волелюбний, любить свою Батьківщину. Для нього немає нічого кращого, як вільне життя на рідній землі.
Павлусь – справжній патріот, він любить рідну землю, переборює труднощі у досягнення поставленої мети, виявляє безмежну турботу про своїх рідних, він дуже прив'язаний до своєї сестри Ганни. Він допитливий та кмітливий.
7. Технологія колективно-групового навчання. Колективний проект.
Зараз будемо працювати з міні-підручниками, які ми виготовили на попередньому уроці. Остання сторінка його не заповнена. Тож давайте колективно складемо простий план образу головного героя – Павлуся.
Орієнтовний план
1.Павлусь - козацький нащадок.
2. У рідній Спасівці.
3. У козаків.
4. Відвага, сміливість і кмітливість хлопця.
5. Твердість у вірі, наполегливість у полоні.
5. Блискучий план.
6. Дорога додому.
7. Створення слайдів діафільму.
Кожен із вас підготував малюнки за змістом повісті та підібрав до них цитати з тексту міні-підручника. Виписані цитати і стануть титрам діафільма.
Давайте спробуємо за планом характеристики образу Павлуся, створити слайди діафільму.
(Діти показують один одному створені ілюстрації і встановлюють послідовність зображених сцен. Створюють колективний проект. Виходять до дошки і прикріплюють свій малюнок)
8. Презентація колективного проекту «Зразок братньої любові та лицарської відваги»
Отже, діти, ви створили колективний проект «Зразок братньої любові та лицарської відваги», який є підсумком роботи трьох уроків за повістю А.Чайковського.
А щоб викликати у вас бажання вивчати історію своєї держави, бути справжнім патріотом України проведемо декламування. Вірш «Тобі, Україно»
9. Декламування. Вірш «Тобі, Україно!»
ІV. Підведення підсумків уроку.
- Діти, наш урок підходить до кінця, сформулюйте свої враження від прочитаного за допомогою методу «Незакінчене речення» . Доберіть слова, щоб висловити свої враження від твору (незакінчене речення).
1. Рефлексія. Формулювання вражень від прочитаного. Метод «Незакінчене речення»
Читаючи твір, я… (захоплювався…, дивувався…, був вражений…, дуже засмутився…, відчував радість, біль, образу…, хвилювався…, сумував…, співпереживав, не міг стримати своїх почуттів…, хотів би опинитися на місці…)
2. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
- Яким ви уявляєте майбутнє Павлуся?
- Діти, чи пройнялися ви на уроці духом патріотизму, гордості за приналежність до славного українського народу?
На кінець нашого уроку давайте уявимо, що перед нами справжні герої повісті – Павлусть та Ганнуся.(Учитель показує великий малюнок із зображенням хлопчика і дівчинки в українському вбранні). Вони звертаються до нас із словами : «Люди — прекрасні. Земля — мов казка! Справді, людина повинна приходити в цей прекрасний світ, щоб творити добро».
V. Оцінювання роботи учнів.
- Діти, я дякую усім вам за плідну роботу на уроці. Усім приємно, коли їхня праця по достоїнству оцінена. Оцінювання роботи учнів.
VІ. Домашнє завдання та його інструктаж.
- Обов'язкове: читати повість М.Стельмаха «Гуси-лебеді летять».
- Творче завдання (за бажанням): підготувати реферат про життєвий і творчий шлях М.Стельмаха або міні-підручник за повістю «Гуси-лебеді летять».
Індивідуальне: підготувати матеріал про цікаві факти із життя письменника; створити ілюстрації до повісті.