Урок української літератури у 8 класі Юрій Винничук «Місце для дракона». Проблематика твору: роздуми про добро і зло, вірність і зраду, доцільність самопожертви.

Про матеріал
Юрій Винничук «Місце для дракона». Проблематика твору: роздуми про добро і зло, вірність і зраду, доцільність самопожертви.
Перегляд файлу

Урок української літератури у 8 класі

Тема:  Юрій Винничук «Місце для дракона». Проблематика твору: роздуми про добро  і зло, вірність і зраду, доцільність самопожертви.

Ім’я уроку: Доброта - єдиний одяг, який не зношується. (Г. Девід Торо)

Мета: продовжити роботу над змістом твору,удосконалювати навички коментувати сюжету,вміння переказувати найвагоміші епізоди, пояснювати підтекст твору,  розвивати критичне мислення, оцінювати людські думки й вчинки,  висловлювати власні про добро і зло, вірність і зраду в сучасному світі,  сприяти вихованню кращих людських рис, почуття справедливості й  рівноправності; виховувати почуття оптимізму, віру в перемогу добра,чуйність, толерантність,

Цілі.

Учні знатимуть: зміст твору Ю. Винничука «Місце для дракона», проблематику твору.

Учні вмітимуть: визначати проблематику твору, переказувати  зачитувати найвагоміші епізоди, пояснювати підтекст твору, висловлювати власні думки щодо добра і зла, вірності і зради, окриленість душі та сіра буденність, доводити актуальність даної проблеми.

Тип уроку: закріплення та застосування знань, умінь та навичок.

Обладнання: підручник, смайлики, портрет Ю. Винничука, презентація, комп’ютер, ментальна карта твору.

Методи, форми і прийоми роботи:  словесний настрій, бесіда, слово вчителя, робота з підручником, робота в групах, прийом «незакінчене речення», виразне читання уривків твору та бесіда за прочитаним, словникова робота, ментальна карта, випереджувальне завдання, «мікрофон», гранування, сенкан, доміно, кроссенс.

Методичне завдання уроку: усвідомити вислів Г. Девіда Торо: «Не дозволь, щоб зло тебе перемогло, але перемагай зло добром», допомогти учням зрозуміти, що доброта – це те, що завжди перемагає.

Хід уроку

І. Мотиваційний етап

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку (Словесний настрій) З΄ясування емоційної готовності до уроку («Побажай мені успіху»).  

Учитель.

Дорогі діти! Рада вас вітати на уроці.

Найнеобхіднішою умовою успішного проведення уроку є ваша емоційна готовність до нього. Побажайте успіху один одному.

Учні побажання сусіду за партою, продовжуючи речення «Я бажаю тобі…», «Будь…», «Ти обов’язково…».

ІІ. Цілевизначення та планування 

  1. Повідомлення теми й мети уроку.

Учитель: Слово вчителя.

 Сьогодні  ми продовжимо працювати над твором письменника, який все своє життя  відстоює ідеали добра і любові, благородні людські почуття, розглянемо основні поняття етики – добро і зло, спробуємо довести, що добро – найвища цінність. Сподіваюся, що цей твір мусить вас замислитися над питаннями, які турбують не одне покоління: добро і зло, вірність і зрада,  окриленість душі та сіра буденність

  1. Визначення учнями власних цілей.

Учитель: Визначте будь ласка, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку (Продовжте речення. «Мікрофон»)

Я очікую від цього уроку…

Цей урок познайомить мене…

На цьому уроці я хочу дізнатися…

Учні по черзі відповідають на запитання вчителя.

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

Вступне слово вчителя

Життя… Таким коротким воно здається для кожної людини. А як багато хочеться  зробити! Ще маленькою людина прагне самоствердитися, пізнати нове, цікаве, корисне, розібратися, що таке добро і зло. Дійсно, людина сама визначає власні бажання. У сучасному світі не кожен намагається протистояти лиху, кривді, жорстокості, захищаючи добро, правду, справедливість.  Але одним із тих, хто ще намагається протистояти злу, є дракон Грицько та Пустельник. На жаль, є й ті, що живуть за іншими принципами, які здатні обманути, втертися в довіру, згодом і зрадити, як  Князь.

1.Словникова робота

Добро – усе позитивне в житті людей, що відповідає їх інтересам, бажанням, мріям.

Зло – щось погане, недобре; антонім до слова ,, добро”.

«Доміно» (робота в зошитах)

2.Складіть доміно, добираючи синоніми до слів «добро», «зло».

Добро – вірність, ввічливість, щирість, працьовитість, любов, терпіння, турбота, допомога, чуйність, прихильність, ласка, привітність, співчуття, щедрість…

Зло – жорстокість, боягуз, егоїзм, грубість, зазнайство, скупість, заздрість, ворог, злочин, ненависть, вбивство, брехня, гординя, злість, ревнощі…

3. Складання учнями сенкану до образу Пустельника за зразком

Сенкан  - це вірш, який складається з 5 рядків

1-тема (іменник)                             

2- опис теми (2 прикметники)

3- дія, яка пов’язана з темою (3дієслова)

4- фраза переважно з 4 слів, висловлює ставлення до теми

5- ніби висновок (1слово, синонім до слова (теми)

Дракон

Вірний, щирий

Захоплює, розмовляє, надихає

Не бажає нікому робити зла

Добро

Князь

Байдужий, егоїстичний

Втерся в довіру, не знаходить спокою

Піклується про майбутнє своєї держави

Зло

4.Перегляд ментальної карти. За рисами характеру Грицька визначте проблеми повісті.

https://1.bp.blogspot.com/-0IDmYqOu3Tg/XphcEPt3bwI/AAAAAAAAAq4/NXP63LauiNgPmCLOfuvMvIhKmxi4HUFagCLcBGAsYHQ/s640/42654.001.png

5. Прийом «Коло ідей»

Учитель.

Діти, як ви розумієте значення слів вірність,зрада?

Орієнтовані відповіді учнів

(Вірність - вміння знаходитися поруч із людиною за будь-яких обставин і умов, вміння цінувати її і розуміти, підтримувати і надихати.

Зрада… то ніби навмисне приниження близької людини. Чи не найболючіше, що може трапитися в житті людини. Зрада – це майже як смерть.  Смерть довіри та близькості.

Учитель. У світовій літературі ми можемо знайти подібний твір Кеннета Грехема «Казка про доброго дракона». Щоправда сюжет та герої трохи інші: зокрема, про існування дракона дізнається хлопчик, а не Пустельник. Малий вирішує попередити про небезпеку (згадаймо, що князь навпаки "організовує" вбивство). З драконом хоче битися Юрій-змієносець. Хлопчик домовляється із Юрієм, відбувається "вдавана" битва, після якої "злодієві" дається "шанс" не шкодити людям. Всі щасливі. Тобто не перемогли "драконячі закони". Є багато схожого:  дракони (зовсім не злодії, з поетичною натурою, прагненням до краси тощо),  хлопчик - Пустельник; лицар - Юрій-змієносець (щоправда, різні за характерами, віком, вдачею).

Слово вчителя

Можна сказати, що егоїзм і самопожертва є протилежними за  значеннями. Адже трапляється й таке, коли в складній ситуації, коли одна людина змогла б пожертвувати своїм життям заради порятунку когось, інший, у свою чергу, зайнявся б порятунком власної душі. У подібній ситуації інстинкт самопожертви змінюється, заміщається чи іншим словом видавлюється інстинктом самозбереження.

Отже, у повісті-казці автор висуває проблему вірності та зради. Знайдіть у тексті уривки  для підтвердження думки. (Учні зачитують уривки із тексту).

Що спонукало дракона піти на самопожертву? (Знайти цей уривок у  творі)

- Я вийду на герць. Заради князя, заради його доньки й заради Люботина.

Мого Люботина.

- Я вже вріс в оцю землю й мушу вмерти на ній і за неї

- Навіщо оця жертва? Кому ти її приносиш?

- Вам! Вам, за все те добро, що зробили для мене…

Як пояснив дракон свою згоду вийти на бій?

- Осінь…така пора, що смуток виїдає душу… Мене кличе до себе вчитель. Я чую ночами, як він приходить до мене і кличе за собою…

6. .Робота з кроссенсом

  • Як ви вважаєте, які з проблем є провідними у творі?
  • Погляньте на кроссенс, щоб знайти підказки. Аргументуйте свою відповідь

Політичний режим

Маніпуляції

Інформаційна війна

Свобода слова

Сенс життя

Дійсність та бачення

Патріотизм

Вибір

Вірність та зрада

  • Як ви вважаєте, чому у центрі кроссенсу знаходиться проблема «сенсу життя»?
  • Хто з героїв у чому вбачав свій сенс?
  • Хто з них, його досягнув, а хто втратив? Свою думку аргументуйте
  • На які думки наштовхують вас інші проблеми?
  • Чи нагадує вам це щось?

Так, ви абсолютно праві, адже  проблеми, порушені у творі, казкові лише ззовні. «Місце для дракона» приховує під своєю формою глибокий підтекст.

ІV. Систематизація й узагальнення вивченого

  1. Скласти літературний паспорт твору

Тема: алегорична розповідь про середньовічне князівство Люботин на Галичині, де співіснують добрий дракон Грицько — поет та християнин, мудрий Пустельник, підступний князь, легковажна князівна та хоробрі лицарі.

Ідея: провівши паралелі із сучасним світом, у якому й досі живуть «драконячі закони», дійти до висновку: суспільство, у якому гинуть поети й панують покидьки, є нездоровим і потребує кардинальних змін.

Рік написання: 2002.

Літературний рід: епос.

Жанр: повість-казка.

Проблематика: добро і зло; дружба і зрада; життя і смерть; доцільність самопожертви; прекрасне і потворне.

Композиція: 7 розділів, поділені на підрозділи.

Сюжет:

експозиція: оповідь про князівство Люботин, знайомство з головними персонажами;

зав’язка: володар хоче одружити доньку з лицарем, який переможе дракона;

розвиток дії: знайомство князя з драконом Грицьком; підступний план та його реалізація; смерть Пустельника; Григорій іде на самопожертву заради друга та майбутнього батьківщини;

кульмінація: битва лицарів із драконом;

розв’язка: загибель Григорія, одруження князівни, смерть князя.

Персонажі: дракон Грицько, Пустельник, князь, князівна Настасія, лицар Лаврін, воєвода, джура.

  1. Вікторина . Виконати завдання за посиланням

(Клас ділиться на команди) Перемагає та команда, яка швидше й правильно виконала завдання вікторини.

https://wordwall.net/ru/resource/1918062/%D0%BC%D1%96%D1%81%D1%86%D0%B5-%D0%B4%D0%BB%D1%8F-%D0%B4%D1%80%D0%B0%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%B0-%D1%8E%D1%80%D1%96%D0%B9-%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%BD%D0%B8%D1%87%D1%83%D0%BA

  1. «Мозковий штурм»

Чому немає місця на землі Дракону (поет перестає творити, будучи у жорстокості,

несправедливості, людиноненависті;  звірячі закони людяніші)

Чи принесло вбивство дракона спокій та мир у князівство?   (Ні, воно лише пробудило лихі інстинкти).

Над чим змушує задуматися твір?

(Твір змушує нас замислитись над загальнолюдськими проблемами: чи може зло породити добро, чи кожен гріх можна  спокутувати, що керує вчинками окремих людей?)

  1. Прийом «Я-автор»

Яку б ви запропонували кінцівку повісті-казки? Чи пробачив би Грицько зраду князеві? Чому? Так/Ні? (Аргументуйте)

  1. Заключне слово вчителя

Цей твір можна назвати не просто казкою, а повчальною притчею. Адже його герої вчать нас багатьом речам. Лицарі виявляються зовсім не лицарями, і не має значення, що на них справжні яскраві обладунки. Люботинський князь, який має дотримуватися справедливості й бути взірцем для своїх підданців, виявляється зрадником. І зраджує він найсвятіше - довіру, дружбу. Князівна, шлюбу з якою домагаються лицарі, думає лише про себе.

Твір цей не втрачає своєї актуальності і в наш час. Він учить нас, що зі злом, несправедливістю треба боротися, але так, щоб не скоїти ще більшого зла, бо далеко не всіма шляхами можна дійти праведного діяння. І ніколи неправда не може бути на благо людині. Гіркий досвід героя повісті вчить нас: не можна побудувати справедливості неправедними діями, не можна стати щасливим на нещасті інших. Лише з добра можуть вирости зернятка добра, а зло породить ще більше зло. Але і добро слід робити чистими руками, не заплямованими людською кров'ю. Ця повість  підштовхує до серйозних роздумів, переосмислення цінностей, підштовхує з'ясувати для себе, що є добро, а що - зло, яку величезну цінність має людське життя, яке не маєш права зганьбити й відібрати.

  1. Перегляд буктрейлеру

https://www.youtube.com/watch?v=wV-OlEvEA1U

V. Підсумок. Оцінювання

VІ. Домашнє завдання    

1. Скласти сенкан до образу Пустельника.

2. Записати проблеми, які піднімає Ю. Винничук у творі.

3. Виконати тести за посиланням https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdWRkL1bVnMZ9wZ_gIaGrsqBcHjbPKporFfdPbNhbw2pMbTgg/viewform?fbzx=5515431578212749738

 

docx
Додано
1 лютого 2022
Переглядів
8326
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку