Урок української літератури у 8 класі
Тема: Юрій Винничук «Місце для дракона». Проблематика твору: роздуми про добро і зло, вірність і зраду, доцільність самопожертви.
Ім’я уроку: Доброта - єдиний одяг, який не зношується. (Г. Девід Торо)
Мета: продовжити роботу над змістом твору,удосконалювати навички коментувати сюжету,вміння переказувати найвагоміші епізоди, пояснювати підтекст твору, розвивати критичне мислення, оцінювати людські думки й вчинки, висловлювати власні про добро і зло, вірність і зраду в сучасному світі, сприяти вихованню кращих людських рис, почуття справедливості й рівноправності; виховувати почуття оптимізму, віру в перемогу добра,чуйність, толерантність,
Цілі.
Учні знатимуть: зміст твору Ю. Винничука «Місце для дракона», проблематику твору.
Учні вмітимуть: визначати проблематику твору, переказувати зачитувати найвагоміші епізоди, пояснювати підтекст твору, висловлювати власні думки щодо добра і зла, вірності і зради, окриленість душі та сіра буденність, доводити актуальність даної проблеми.
Тип уроку: закріплення та застосування знань, умінь та навичок.
Обладнання: підручник, смайлики, портрет Ю. Винничука, презентація, комп’ютер, ментальна карта твору.
Методи, форми і прийоми роботи: словесний настрій, бесіда, слово вчителя, робота з підручником, робота в групах, прийом «незакінчене речення», виразне читання уривків твору та бесіда за прочитаним, словникова робота, ментальна карта, випереджувальне завдання, «мікрофон», гранування, сенкан, доміно, кроссенс.
Методичне завдання уроку: усвідомити вислів Г. Девіда Торо: «Не дозволь, щоб зло тебе перемогло, але перемагай зло добром», допомогти учням зрозуміти, що доброта – це те, що завжди перемагає.
Хід уроку
І. Мотиваційний етап
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку (Словесний настрій) З΄ясування емоційної готовності до уроку («Побажай мені успіху»).
Учитель.
Дорогі діти! Рада вас вітати на уроці.
Найнеобхіднішою умовою успішного проведення уроку є ваша емоційна готовність до нього. Побажайте успіху один одному.
Учні побажання сусіду за партою, продовжуючи речення «Я бажаю тобі…», «Будь…», «Ти обов’язково…».
ІІ. Цілевизначення та планування
Учитель: Слово вчителя.
Сьогодні ми продовжимо працювати над твором письменника, який все своє життя відстоює ідеали добра і любові, благородні людські почуття, розглянемо основні поняття етики – добро і зло, спробуємо довести, що добро – найвища цінність. Сподіваюся, що цей твір мусить вас замислитися над питаннями, які турбують не одне покоління: добро і зло, вірність і зрада, окриленість душі та сіра буденність
Учитель: Визначте будь ласка, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку (Продовжте речення. «Мікрофон»)
Я очікую від цього уроку…
Цей урок познайомить мене…
На цьому уроці я хочу дізнатися…
Учні по черзі відповідають на запитання вчителя.
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
Вступне слово вчителя
Життя… Таким коротким воно здається для кожної людини. А як багато хочеться зробити! Ще маленькою людина прагне самоствердитися, пізнати нове, цікаве, корисне, розібратися, що таке добро і зло. Дійсно, людина сама визначає власні бажання. У сучасному світі не кожен намагається протистояти лиху, кривді, жорстокості, захищаючи добро, правду, справедливість. Але одним із тих, хто ще намагається протистояти злу, є дракон Грицько та Пустельник. На жаль, є й ті, що живуть за іншими принципами, які здатні обманути, втертися в довіру, згодом і зрадити, як Князь.
1.Словникова робота
Добро – усе позитивне в житті людей, що відповідає їх інтересам, бажанням, мріям.
Зло – щось погане, недобре; антонім до слова ,, добро”.
«Доміно» (робота в зошитах)
2.Складіть доміно, добираючи синоніми до слів «добро», «зло».
Добро – вірність, ввічливість, щирість, працьовитість, любов, терпіння, турбота, допомога, чуйність, прихильність, ласка, привітність, співчуття, щедрість…
Зло – жорстокість, боягуз, егоїзм, грубість, зазнайство, скупість, заздрість, ворог, злочин, ненависть, вбивство, брехня, гординя, злість, ревнощі…
3. Складання учнями сенкану до образу Пустельника за зразком
Сенкан - це вірш, який складається з 5 рядків
1-тема (іменник)
2- опис теми (2 прикметники)
3- дія, яка пов’язана з темою (3дієслова)
4- фраза переважно з 4 слів, висловлює ставлення до теми
5- ніби висновок (1слово, синонім до слова (теми)
Дракон
Вірний, щирий
Захоплює, розмовляє, надихає
Не бажає нікому робити зла
Добро
Князь
Байдужий, егоїстичний
Втерся в довіру, не знаходить спокою
Піклується про майбутнє своєї держави
Зло
4.Перегляд ментальної карти. За рисами характеру Грицька визначте проблеми повісті.
5. Прийом «Коло ідей»
Учитель.
Діти, як ви розумієте значення слів вірність,зрада?
Орієнтовані відповіді учнів
(Вірність - вміння знаходитися поруч із людиною за будь-яких обставин і умов, вміння цінувати її і розуміти, підтримувати і надихати.
Зрада… то ніби навмисне приниження близької людини. Чи не найболючіше, що може трапитися в житті людини. Зрада – це майже як смерть. Смерть довіри та близькості.
Учитель. У світовій літературі ми можемо знайти подібний твір Кеннета Грехема «Казка про доброго дракона». Щоправда сюжет та герої трохи інші: зокрема, про існування дракона дізнається хлопчик, а не Пустельник. Малий вирішує попередити про небезпеку (згадаймо, що князь навпаки "організовує" вбивство). З драконом хоче битися Юрій-змієносець. Хлопчик домовляється із Юрієм, відбувається "вдавана" битва, після якої "злодієві" дається "шанс" не шкодити людям. Всі щасливі. Тобто не перемогли "драконячі закони". Є багато схожого: дракони (зовсім не злодії, з поетичною натурою, прагненням до краси тощо), хлопчик - Пустельник; лицар - Юрій-змієносець (щоправда, різні за характерами, віком, вдачею).
Слово вчителя
Можна сказати, що егоїзм і самопожертва є протилежними за значеннями. Адже трапляється й таке, коли в складній ситуації, коли одна людина змогла б пожертвувати своїм життям заради порятунку когось, інший, у свою чергу, зайнявся б порятунком власної душі. У подібній ситуації інстинкт самопожертви змінюється, заміщається чи іншим словом видавлюється інстинктом самозбереження.
Отже, у повісті-казці автор висуває проблему вірності та зради. Знайдіть у тексті уривки для підтвердження думки. (Учні зачитують уривки із тексту).
Що спонукало дракона піти на самопожертву? (Знайти цей уривок у творі)
- Я вийду на герць. Заради князя, заради його доньки й заради Люботина.
Мого Люботина.
- Я вже вріс в оцю землю й мушу вмерти на ній і за неї
- Навіщо оця жертва? Кому ти її приносиш?
- Вам! Вам, за все те добро, що зробили для мене…
Як пояснив дракон свою згоду вийти на бій?
- Осінь…така пора, що смуток виїдає душу… Мене кличе до себе вчитель. Я чую ночами, як він приходить до мене і кличе за собою…
6. .Робота з кроссенсом
Політичний режим |
Маніпуляції |
Інформаційна війна |
Свобода слова |
Сенс життя |
Дійсність та бачення |
Патріотизм |
Вибір |
Вірність та зрада |
Так, ви абсолютно праві, адже проблеми, порушені у творі, казкові лише ззовні. «Місце для дракона» приховує під своєю формою глибокий підтекст.
ІV. Систематизація й узагальнення вивченого
Тема: алегорична розповідь про середньовічне князівство Люботин на Галичині, де співіснують добрий дракон Грицько — поет та християнин, мудрий Пустельник, підступний князь, легковажна князівна та хоробрі лицарі.
Ідея: провівши паралелі із сучасним світом, у якому й досі живуть «драконячі закони», дійти до висновку: суспільство, у якому гинуть поети й панують покидьки, є нездоровим і потребує кардинальних змін.
Рік написання: 2002.
Літературний рід: епос.
Жанр: повість-казка.
Проблематика: добро і зло; дружба і зрада; життя і смерть; доцільність самопожертви; прекрасне і потворне.
Композиція: 7 розділів, поділені на підрозділи.
Сюжет:
експозиція: оповідь про князівство Люботин, знайомство з головними персонажами;
зав’язка: володар хоче одружити доньку з лицарем, який переможе дракона;
розвиток дії: знайомство князя з драконом Грицьком; підступний план та його реалізація; смерть Пустельника; Григорій іде на самопожертву заради друга та майбутнього батьківщини;
кульмінація: битва лицарів із драконом;
розв’язка: загибель Григорія, одруження князівни, смерть князя.
Персонажі: дракон Грицько, Пустельник, князь, князівна Настасія, лицар Лаврін, воєвода, джура.
(Клас ділиться на команди) Перемагає та команда, яка швидше й правильно виконала завдання вікторини.
Чому немає місця на землі Дракону (поет перестає творити, будучи у жорстокості,
несправедливості, людиноненависті; звірячі закони людяніші)
Чи принесло вбивство дракона спокій та мир у князівство? (Ні, воно лише пробудило лихі інстинкти).
Над чим змушує задуматися твір?
(Твір змушує нас замислитись над загальнолюдськими проблемами: чи може зло породити добро, чи кожен гріх можна спокутувати, що керує вчинками окремих людей?)
Яку б ви запропонували кінцівку повісті-казки? Чи пробачив би Грицько зраду князеві? Чому? Так/Ні? (Аргументуйте)
Цей твір можна назвати не просто казкою, а повчальною притчею. Адже його герої вчать нас багатьом речам. Лицарі виявляються зовсім не лицарями, і не має значення, що на них справжні яскраві обладунки. Люботинський князь, який має дотримуватися справедливості й бути взірцем для своїх підданців, виявляється зрадником. І зраджує він найсвятіше - довіру, дружбу. Князівна, шлюбу з якою домагаються лицарі, думає лише про себе.
Твір цей не втрачає своєї актуальності і в наш час. Він учить нас, що зі злом, несправедливістю треба боротися, але так, щоб не скоїти ще більшого зла, бо далеко не всіма шляхами можна дійти праведного діяння. І ніколи неправда не може бути на благо людині. Гіркий досвід героя повісті вчить нас: не можна побудувати справедливості неправедними діями, не можна стати щасливим на нещасті інших. Лише з добра можуть вирости зернятка добра, а зло породить ще більше зло. Але і добро слід робити чистими руками, не заплямованими людською кров'ю. Ця повість підштовхує до серйозних роздумів, переосмислення цінностей, підштовхує з'ясувати для себе, що є добро, а що - зло, яку величезну цінність має людське життя, яке не маєш права зганьбити й відібрати.
https://www.youtube.com/watch?v=wV-OlEvEA1U
V. Підсумок. Оцінювання
VІ. Домашнє завдання
1. Скласти сенкан до образу Пустельника.
2. Записати проблеми, які піднімає Ю. Винничук у творі.
3. Виконати тести за посиланням https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdWRkL1bVnMZ9wZ_gIaGrsqBcHjbPKporFfdPbNhbw2pMbTgg/viewform?fbzx=5515431578212749738