МЕТА:продовжити роботу над змістом твору, удосконалювати навички коментування сюжету, вміння переказувати найвагоміші епізоди, пояснювати підтекст твору, розвивати критичне мислення, оцінювати людські думки й вчинки, висловлювати власні про добро і зло, вірність і зраду в сучасному світі, сприяти вихованню кращих людських рис, почуття справедливості й рівноправності; виховувати оптимізм, віру в перемогу добра,чуйність, толерантність.
Життя… Таким коротким воно здається для кожної людини. А як багато хочеться зробити! Ще маленькою людина прагне самоутвердитися, пізнати нове, цікаве, корисне, розібратися, що таке добро і зло. Дійсно, людина сама визначає власні бажання. У сучасному світі кожен намагається протистояти лиху, кривді, жорстокості захищаючи добро, правду, справедливість. Саме такими є дракон Грицько та Пустельник. Але є й ті, що живуть за іншими принципами, які здатні обманути, втертися в довіру, згодом і зрадити.
ДОМІНОДобро – вірність, ввічливість, щирість, працьовитість, любов, терпіння, турбота, допомога, чуйність, прихильність, ласка, привітність, співчуття, щедрість…Зло – жорстокість, боягуз, егоїзм, грубість, зазнайство, скупість, заздрість, ворог, злочин, ненависть, вбивство, брехня, гординя, злість, ревнощі…
Можна сказати, що егоїзм і самопожертва є протилежними за значеннями. Адже трапляється й таке, коли в складній ситуації, коли одна людина змогла б пожертвувати своїм життям заради порятунку когось, інший, у свою чергу, зайнявся б порятунком власної душі. У подібній ситуації інстинкт самопожертви змінюється, заміщається чи іншим словом видавлюється інстинктом самозбереження.
ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ У світовій літературі ми можемо знайти подібний твір Кеннета Грехема «Казка про доброго дракона». Щоправда сюжет та герої трохи інші: зокрема, про існування дракона дізнається хлопчик, а не Пустельник. Малий вирішує попередити про небезпеку (згадаймо, що князь навпаки "організовує" вбивство). З драконом хоче битися Юрій-змієносець. Хлопчик домовляється із Юрієм, відбувається "вдавана" битва, після якої "злодієві" дається "шанс" не шкодити людям. Всі щасливі. Тобто не перемогли "драконячі закони". Є багато схожого: дракони (зовсім не злодії, з поетичною натурою, прагненням до краси тощо), хлопчик - Пустельник; лицар - Юрій-змієносець (щоправда, різні за характерами, віком, вдачею).
ЛІТЕРАТУРНИЙ ПАСПОРТ ТВОРУТема: алегорична розповідь про середньовічне князівство Люботин на Галичині, де співіснують добрий дракон Грицько — поет та християнин, мудрий Пустельник, підступний князь, легковажна князівна та хоробрі лицарі.Ідея: провівши паралелі із сучасним світом, у якому й досі живуть «драконячі закони», дійти до висновку: суспільство, у якому гинуть поети й панують покидьки, є нездоровим і потребує кардинальних змін. Рік написання: 2002. Літературний рід: епос. Жанр: повість-казка. Проблематика: добро і зло; дружба і зрада; життя і смерть; доцільність самопожертви; прекрасне і потворне. Композиція: 7 розділів, поділені на підрозділи. Сюжет: експозиція: оповідь про князівство Люботин, знайомство з головними персонажами;зав’язка: володар хоче одружити доньку з лицарем, який переможе дракона;розвиток дії: знайомство князя з драконом Грицьком; підступний план та його реалізація; смерть Пустельника; Григорій іде на самопожертву заради друга та майбутнього батьківщини;кульмінація: битва лицарів із драконом;розв’язка: загибель Григорія, одруження князівни, смерть князя. Персонажі: дракон Грицько, Пустельник, князь, князівна Настасія, лицар Лаврін, воєвода, джура.
Підсумки Цей твір можна назвати не просто казкою, а повчальною притчею. Адже його герої вчать нас багатьом речам. Лицарі виявляються зовсім не лицарями, і не має значення, що на них справжні яскраві обладунки. Люботинський князь, який має дотримуватися справедливості й бути взірцем для своїх підданців, виявляється зрадником. І зраджує він найсвятіше - довіру, дружбу. Князівна, шлюбу з якою домагаються лицарі, думає лише про себе. Твір цей не втрачає своєї актуальності і в наш час. Він учить нас, що зі злом, несправедливістю треба боротися, але так, щоб не скоїти ще більшого зла, бо далеко не всіма шляхами можна дійти праведного діяння. І ніколи неправда не може бути на благо людині.
ПІДСУМКИ Гіркий досвід героя роману вчить нас: не можна побудувати справедливості неправедними діями, не можна стати щасливим на нещасті інших. Лише з добра можуть вирости зернятка добра, а зло породить ще більше зло. Але і добро слід робити чистими руками, не заплямованими людською кров'ю. Ця повість підштовхує до серйозних роздумів, переосмислення цінностей, підштовхує з'ясувати для себе, що є добро, а що - зло, яку величезну цінність має людське життя, яке не маєш права зганьбити й відібрати.
1. Скласти сенкан до образу Пустельника.2. Записати проблеми, які піднімає Ю. Винничук у творі.3. Виконати тести за посиланням https://docs.google.com/forms/d/e/1 FAIp. QLSd. WRk. L1b. Vn. MZ9w. Z_g. Ia. Grsq. Bc. Hjb. PKpor. Ffd. Pb. Nhbw2p. Mb. Tgg/viewform?fbzx=5515431578212749738