Урок української літератури в 10 класі на тему "Колоритні людські характери в повісті «Кайдашева сім’я»

Про матеріал
Урок української літератури в 10 класі на тему "Колоритні людські характери в повісті «Кайдашева сім’я»
Перегляд файлу

Херсонська ЗОШ І-ІІІ ступенів №46

Херсонської міської ради

учитель української мови і літератури Дергачова Аліна Ігорівна

 

Колоритні людські характери в повісті «Кайдашева сімя»

Мета: охарактеризувати образи твору, розкрити майстерність І. С. Нечуя-Левицького у їх творенні; розвивати навички складання порівняльної характеристики персонажів, поглиблювати вміння обґрунтовувати свої міркування; виховувати повагу до старшого покоління, почуття огидності до сімейних конфліктів, уміння виходити з конфліктних ситуацій.

Тип уроку: урок – усний журнал (урок аналізу художнього твору)

Методи і прийоми: літературна вікторина, усна характеристика персонажа, «Мозковий штурм», інсценізація уривка, «Мікрофон», рефлексія, «Асоціативний кущ», «Метаплан», «Діаграма Венна», «Щоденник подвійних нотаток», «Т-таблиця».

План уроку

1. Організаційний момент (1 хв.)

2. Мотивація навчальної діяльності (4 хв.)

3. Актуалізація опорних знань (7 хв.)

4. Вивчення нового матеріалу (28 хв.)

5. Систематизація і узагальнення знань (3 хв.)

6. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання знань учнів (1 хв.)

7. Пояснення домашнього завдання (1 хв.)

Хід уроку

I. Організаційний момент

Учитель (заходить до класу, вітається, відмічає відсутніх, вішає на дошку портрет письменника).

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Відео 1 (щаслива родина)

Учитель:

- Діти, ви переглянули відео, що у ньому зображено?

- Які асоціаціації виникають у вас зі словом «Родина»?

Вправа «Асоціативний кущ»                                                    СЛАЙД  1

 - А зараз перегляньмо наступне відео

Відео 2 (уривок з повісті, сцена сварки)

Що ви щойно побачили?

У чому різниця між родиною в першому і другому відео?

З якого твору герої? (відповідь учнів)

Правильно. Сьогодні ми з вами проаналізуємо образи повісті «Кайдашева сімя», але для початку пригадаємо відомості про них.

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку

Слово вчителя: Шановні учні, тема нашого уроку «Колоритні людські характери в повісті «Кайдашева сімя»,

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Бліцопитування  (усно, без слайдів)

1 автор повісті «Кайдашева сімя»

2 рік написання повісті

3 жанр

3 літературний напрям

5 місце подій

 

1.  Перегортаємо 1 сторінку «Хто це?»                                               СЛАЙД  2-3

4 Була «дівка з перцем». (Мотря)

5 «Терлась біля панів» і набралась від них панства. (Маруся)

6. Щороку ходила до Києва перед Великоднем. (Баба Палажка)

7. Щоп'ятниці зранку постив, а ввечері опинявся в шинку. (Омелько)

8. В усіх дівчатах-односельчанках бачив лише вади. (Карпо)

9. Змінив лагідну й веселу вдачу під впливом «кайдашівського пекла». (Лаврін)

 

Презентація з цитатами                                                                    СЛАЙД  3- 11

Літературна вікторина «Угадай персонажа повісті "Кайдашева сім'я"»

v «Вона була вже не молода, але й не стара, висока, рівна, з довгастим лицем, з сірими очима, з тонкими губами та блідим лицем. Пишала губи. Осміхалася, сипала облесливими словами, наче дрібним горохом.» (Маруся Кайдашиха)

v «Молоде довгасте лице було рум'яне.Веселі сині, як небо, очі світились привітно і ласкаво. Тонкі брови, русяві дрібні кучері на голові, тонкий ніс, рум'яні губи - все дихало молодою парубочою красою. Він був схожий з виду на матір» (Лаврін).

v «Був широкий у плечах, з батьківськими карими гострими очима, з блідуватим лицем. Тонкі пружки його блідого лиця з тонкими губами мали в собі щось неласкаве» (Карпо).

v «Висока на зріст, рівна станом, але не дуже тонка, з кремезними ногами, з рукавами, позакочуваними по лікоть, з чорними косами, вона була ніби намальована на білій стіні. Загоріле рум'яне лице ще виразніше малювалось з чорними тонкими бровами, з темними блискучими, як терен, облитий дощем, очима.» (Мотря).

v «Дівчина була невелика на зріст, але рівна, як струна, гнучка, як тополя, гарна, як червона калина, довгобраза, повновида, з тонким носиком. Щоки червоніли, як червонобокі яблучка, губи були повні та червоні, як калина. На чистому лобі були ніби намальовані веселі тонкі чорні брови, густі-прегусті, як шовк» (Мелашка).

v Сидів у повітці на ослоні й майстрував... У білій сорочці з широкими рукавами. З-під рукавів було видно здорові загорілі жилаві руки. Широке лице було сухорляве й бліде, наче лице в ченця. (Омелько Кайдаш)

v «Проїхала коло шинку, де стояла купа чоловіків, гордовито підняла голову й «добридень» людям не сказала… Виставила навмисне напоказ громаді жовті нові сап’янці. Сонце грало на чоботях. Сап’янці жовтіли на всю вулицю»  (Кайдашиха)

v Вона була в одній сорочці і вузькій запасці. Хазяйновита, але скупа, вона втинала одежу, як тільки можна було обтяти. Вузька запаска влипла кругом її стану. В великій, як макітра, хустці на голові вона була схожа на довгу швайку з здоровою булавою. (Мотря)

 

ІV Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

 

2 Перегортаємо 2 сторінку «Батько родини»                                   СЛАЙД  12

 

2.1 Представлення

Що я можу вам сказати? Я простий робочий чоловік. Маю сімю, дітей. Але поваги від них не маю. Лихі в мене діти, нечемні, не поважають батька. Я ж – набожна людина. Ходжу до церкви, дотримуюсь посту. Іноді, хіба у свято, випю чарчину.

Обговорення:

  • Що у словах Кайдаша вас вразило?

  

 2.2  Щоденник подвійних нотаток

Фраза з тексту

Мої міркування

1 «Батько все сидів на ослоні та майстрував... Сини пополуднували й пішли до роботи, а старий Кайдаш усе працював»

 

2 «Панщина поклала на Кайдашеві свій напечаток»

 

3 «Брешеш! Я не пропив грошей. Осьдечки гроші, та тобі не дам. Дулю візьмеш, а не гроші»,

 

 

2.3 Проблемне питання

Чи можна вважата Омелька Кайдаша головою родини?

Чи має Омелько Кайдаш право на повагу родини й односельців?

Що слід би було зробити Кайдашу, щоб змінити обстановку в сім”ї?

 

 

2.4 Слово вчителя (висновок)

Омелько Кайдаш — втілення темноти, забобонності і затурканості значної частини селян, знівечених духовно і фізично ще панщиною. Кайдаш був добрим стельмахом, прожив довге й тяжке життя, в якому не знав нічого, крім важкої праці. Про це говорить його зовнішність - портрет спрацьованої, передчасно постарілої людини, у якої «здорові загорілі жилаві руки», «широке лице, сухорляве й бліде, наче лице в ченця, високий лоб, посічений густими дрібними зморшками». Важка праця, темнота, забобонність, родинні чвари і пияцтво зробили Кайдаша безвольним, внутрішньо надломили його, перетворили на посміховисько в сім’ї, убили в ньому віру в краще життя і довели до трагічної смерті. Читаючи повість, ми відчуваємо, що сміється Нечуй-Левицький над своїм героєм крізь сльози, що ставиться до нього з глибоким співчуттям, засуджуючи не його, а ті суспільні умови.

 

3. Перегортаємо 3 сторінку «Пані економша»                                  СЛАЙД  13

 

 

3.1 Представлення

  Я поважна жінка. Довгий час працювала у панів і тому знаю, якою має бути справжня пані. Дуже дбаю про те, щоб  моя сімя, чоловік, сини, а тепер і, хай їм грець, невістки мене шанували. Особливо невістки. Хай знають своє місце. Вони молодші за мене, то хай і ведуть господарство, а я спочину на старості років і допоможу їм порадами, щоб знали, як все слід правильно робити.

3.2 Обговорення:

Чи згодні ви з тим, що сказала Маруся? Обгрунтуйте свою відповідь.

Дайте оцінку Кайдашисі як дружині, матері, свекрусі, бабусі, господині.

     Чому Маруся Кайдашиха часто потрапляє в комічні ситуації? В яких епізодах автор висміює вади героїні?

 

3.3 Т-таблиця

Чи гідна поваги Маруся Кайдашиха?

так

ні

 

 

 

3.4 Проблемне питання (усно)

Що б ви порадили Марусі?

4. Перегортаємо 4 сторінку «Брати»                                             СЛАЙД  14

4.1 Діти, ви бачили назву наступної сторінки, про кого ми зараз будемо говорити? (відповідь: про Карпа та Лавріна). Правильно, а почнемо, згадавши їх першу розмову.

Інсценізація (розмова про дівчат)

Питання: Який ми можемо зробити висновок про Карпа та Лавріна з цієї розмови?

4.2 Діаграма Венна

 

Карпо                                Лаврін

4.3 Висновок

            Карпо - грубуватий, черствий парубок. Ці риси Карпа передає і його портрет. У нескінченних родинних чварах Карпо черствіє і грубіє все більше й більше. Він навіть доходить до того, що в пориві злості кидається з кулаками на батька. Жадоба власності заглушує в Карпові родинні почуття і доводить до того, що він на очах усього села женеться з дрючком за рідною матір’ю. Карпо рішучий, вольовий, виділяється серед інших селян самостійністю розуму. Та, на жаль, ці позитивні задатки в його характері губляться в щоденній гризні.

          Лаврін - це ніжна, поетична натура. Його душевна м’якість, поетичність, доброта і безкорисливість на початку повісті контрастують з похмурою вдачею старшого брата. Ні бідність Мелашки, ні невдоволення матері невісткою не змогли затьмарити чистоти, ніжності Лаврінового кохання. Душевна привабливість Лавріна передається і в його мові, поетичній, пісенній та лагідній. Але у безперервних родинних сутичках за «моє» і «твоє» у Лавріна поступово зникають поетичні риси його вдачі, черствіє душа, грубіє мова. У кінці повісті брати мало чим відрізняються один від одного: обидва вони егоїстичні, вперті.

 

5. Перегортаємо 5 сторінку «Невістки»                                                      СЛАЙД  15

 

 

5.1 Мотря

Представлення

Мотря. І ви думаєте зі мною сперечатись? А зась! Не вийде! Свекруха спробувала – позбулась ока. Чи вам ваші заважають?

Обговорення:

Чи знає ця жінка, що таке любов, ніжність, повага до старших? Як ви вважаєте?

Які стосунки у неї склалися зі свекрухою?

 

5.2 До вашої уваги фрагмент із взаємин Мотрі з Марусею Кайдашихою

Інсценізація (сварка за мотовило)

 

5.3 Проблемне питання

Хто винен, що в Мотрі стосунки в родині склалися саме так?

Як ви гадаєте, якою свекрухою колись стане Мотря?

 

5.4 Висновок  Мотря. Вихована в заможній сім’ї, тримається гордо і незалежно. Фізично здорова і працьовита, з гострим розумом, Мотря не кориться лихій свекрусі, ні в чому не поступається їй. Вона живе мріями про власну хату, власне господарство. Скупість, егоїзм, сварливість, зневага до людей найповніше проявляються у характері Мотрі після того, як вона стала самостійною господинею. Мотря - зла й жорстока жінка. Виколовши у сварці свекрусі око, вона не вболіває за свій страшний вчинок, а навіть радіє з цього.

 

5.5 Мелашка

Представлення

Мелашка. Так, щось трапилось із нами, з нашими щирими серцями. А може, то з кожним таке діється? Турботи про господарство, діти, свекрушенька…

Обговорення:

Що можна сказати про їхні стосунки?

  Чому Мелашка зважилася залишитися в Києві?

    Як змінилось ставлення до неї після повернення, і як змінилась вона сама?

Чим відрізняється Мелашка віД Мотрі?

 

 

6. Перегортаємо 6 сторінку «Родина?»                                                 СЛАЙД  16

 

6.1 Робота з узагальню вальною таблицею                 СЛАЙД  17

 

 

 

Персонаж

Якою рисою чи яким здібністю  вирізняється

Який чинник пригнічував розвиток особистості

Яким бачимо в кінці твору

Омелько

Вправний стельмах

Панщина, сварки в родині

Допився до білої гарячки і помер

Маруся

Хороша господиня

Панщина, сварки в родині

Лицемірною, егоїстичною

Карпо

Міг би об’єднати сім’ю, лідер

Сварки в родині

Егоїстичним, жорстоким

Лаврін

Лірик, цінує красу

сварки в родині

Егоїстичним, грубим

Мотря

Хороша і вправна господиня, мати

сварки в родині

Скупою, егоїстичною, жорстокою

Мелашка

Ніжна, любляча; мати, дружина, господиня

сварки в родині

Сварливою, грубою

Якими б могли стати герої твору, враховуючи їхні здібності й позитивні риси характеру, якби на них не впливали чинники, що пригнічували розвиток особистості?

 


 

6.2 Метаплан

 

Метаплан

Як є (якою є родина у творі?)

Як має бути? («вільне письмо», відповідь учня)

Причини, чому так відбувається («Мозковий штурм»)

Висновки. Що робити, щоб це повторилося в майбутньому?

 

 

V Систематизація та узагальнення вивченого

1. «Мозковий штурм»

Чи можна сказати, що сім’я Кайдашів є типовою українською сім’єю? (Ні, для української сім'ї характерна повага до старших, увага до молодших, стриманість.)

Чи можемо ми стверджувати, що характери, виведені в повісті, є типовими? (Ні, українцям властиве почуття власної гідності, взаєморозуміння, взаємоповаги.)

Чи можна було уникнути ситуації, яка склалася в родині Кайдашів? Що і кому для цього потрібно було зробити? т З якою ж метою Нечуй-Левицький писав свій твір? (Щоб показати, як не треба жити.)

Обмін думками

Якою ви бачите свою майбутню сім’ю?                                                              СЛАЙД  18 (на слайді

 

картинка ідеальної родини, крилатий вислів про родину)

 

VІ Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжити речення:

На мій погляд, повість актуальна і сьогодні, тому що …

Сьогодні на уроці я зрозумів (зрозуміла), що …

Мене вразило, що …

 

VІІ Домашнє завдання

Оберіть одне із запропонованих завдань.

1. Доберіть прислів’я до образів повісті, які б вказували на основну рису їхнього характеру.

2. Мелашка, прийшовши в хату Кайдашів, терпить наругу з боку свекрухи, але не наважується сказати їй ні слова. Складіть монолог Мелашки, звернений до Кайдашихи, яким вона могла б змусити злу свекруху не знущатися з неї.

3. Напишіть твір на одну із запропонованих тем:

а) Чому Омелько та Маруся Кайдаші не дочекалися на старості поваги синів?

б) Образи селян у повісті І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я».

в) Чи поважатимуть Карпа й Лавріна їхні діти?

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лапацька Галина Тимофіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
24 жовтня 2020
Переглядів
6669
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку