Урок української літератури в 5 класі на тему "Є. Гуцало. Порушення теми вічного протистояння добра і зла в оповіданні «Лось» ."

Про матеріал

Дуже важливо формувати в учнів креативну компетентність – здатність до розв'язання будь-якої навчальної задачі творчо; бажання і вміння діяти не за зразком, а оригінально, передбачати новизну під час розв'язання навчальних завдань тощо; інтелектуальну компетентність, яка передбачає здатність школярів працювати з різноманітною інформацією, уміння застосовувати здобуті знання в нестандартних ситуаціях тощо. Важливу роль у цьому відіграють різнорівневі завдання з комунікативною метою, якими має бути передбачене диференційоване навчання української літератури, яке сприяє розвиткові індивідуальних нахилів, здібностей учнів, розширенню їхніх пізнавальних і креативних можливостей.

Перегляд файлу

Тема : Є. Гуцало. Порушення теми вічного протистояння добра і зла      в   оповіданні «Лось»

Мета уроків: Ознайомити учнів з життям і творчістю письменника, поглибити знання про оповідання та його жанрові особливості, розвивати навички виразного читання твору, переказування оповідання, виділення фрагментів, які найбільше вразили, навчитись аналізувати поезії Є Гуцала, виховувати в учнів турботу про світ природи, гуманну, гудну поведінку до братів наших менших.

Хід уроку

І Мотивація навчальної діяльності

Проблемне запитання Слайд №2

ІІ Актуалізація опорних знань учнів.

Конкурс на виразне читання напам’ять віршів П. Тичини…

Запитування творів-описів

Відповіді учнів на запропоноване питання

ІІІ Повідомлення теми, мети, завдань  уроку

Епіграфом нашого уроку стануть слова… Слайд №3

IV Первинне сприйняття матеріалу

  1.                   Слово вчителя про Є Гуцала як письменника

Прозаїк, поет, кіносценарист. Народився в селі Старому Животові, що на Вінниччині в родині вчителів. Середню освіту здобув у селі Норделівка.

В 1959р. майбутній письменник закінчив історико-філологічний факультет Ніжинськогоо  педінституту. Працював в редакціях газет багатьох міст України. Переїзди сприяли знайомству з новими краями, людьми. Першу свою збірку назва «Люди серед людей» (1982р). Залишив чимало розмаїтих жанрово і тематично книг. Твори Є Гуцала перекладені багатьма мовами віту. Вже посмертно з’явилося видання його творів у п’яти томах. Державну премію імені Т. Г. Шевченка він одержав за дитячі книжки.

  1.                   Виразне читання вчителем і учнями (ланцюжком) оповідання «Лось»
  2.                   Словникова робота:

Лежбище – місце відпочинку;

Осичняк – ліс, де ростуть осики;

Хутко – швидко;

На маївку – на вершечок;

Ратиці  копита;

Ополонка – пробита в кризі лунка;

Кортіло – Хотілося;

Почвалав – пішов;

Хмиз – сухе гілля.

  1.                   Основні поняття: добро і зол, гуманізм
  2.                   Обмін враженнями від оповідання
  3.                   Поділ тексту на частини та складання плану
  1. Опис лося
  2. Тварина боїться
  3. Шлях до річки
  4. Жахливе провалля в ополонку.
  5. Боротьба за життя
  6. Поява хлопчиків-підберезників і чудесне спасіння лося.
  7. Постріл…
  8. Огидний вчинок дядька.
  9. Як заховати сліди злочину?
  10.                    А тварина все не оживає…
  1.                   Евристична бесіда за питаннями:
  1.                   Хто є головним героєм оповідання «Лось»?
  2.                   Чому «сухий, різкуватий» звук насторожив звіра?
  3.                   Що відбулося з лосеням, коли він побачив схід сонця?
  4.                   Кого боявся лось?
  5.                   Як лось боровся за життя у крижаній ополонці?
  6.                   Про який випадок згадав лісовий красень?
  7.                   Заради чого брати-підберезники врятували лося?
  8.                   Що означає слово «браконьєр»?
  9.                   Чому лось не боявся людей?
  10.               Звідки його привезли до зоопарку?
  11.               Чому Шпичак застрелив лося?
  12.               Назвіть дійових осіб в оповіданні «Лось».

V Осмислення та усвідомлення навчального матеріалу.

  1.                   Метод незакінченого речення
  •     В оповіданні «Лось» Є Гуцало хоче показати, що…
  •     Автор підводить нас до твердження, що…
  •     Головні герої твору є гуманістами, тобто носіями…
  •     До вчинків героїв автор ставиться…
  •     Оповідання «Лось» повчальне, тому що…
  •     Шпичак усвідомив чи ні, що він…
  1.                   Складіть порівняльну характеристику дядька Шпичака та братів підберезників, використовуючи

а) їх дії;

б) портрет;

в) стосунки з природою;Іііі

г) реакція на загибель тварини;

г) характер

д) авторське ставлення до героїв.

3.  Робота з текстом, висновки:

 - Знайдіть описи лося, зачитайте їх, зробіть висновки.

 - Чи можна лося вважати головним персонажем?

 - Хто з героїв оповідання тобі сподобався? Чому?

 - Який епізод твору є кульмінацією? Чому ти так вважаєш?

  1.                   Творча робота

Слайд №4 (скласти інформаційне гроно..)

Слайд №5 (скласти інформаційне гроно)

  1.                   Робота в групах (дослідження) Слайд №6
  2.                   Повідомлення учнів про тварин, які живуть в наших українських лісах.
  3.                   Літературознавчий термін, ознайомлення з ним (слайд№7)
  4.                   Мозковий штурм
  • Що таке сюжет художнього твору?
  • Визначте елементи сюжету оповідання «Лось»
  • Наведіть приклади.
  1.                   Виразне читання віршів вчителем і учнями Є Гуцала «Журавлі високі пролітають», «Чарівники», «Зірка».
  2.                   Обмін вражень від прочитаного

(Які відчуття ліричного героя передаються, у який спосіб, які з художніх засобів і прийомів здалися не зовсім зрозумілими, який настрій і думки викликає твір?)

  1.                   Цілісний аналіз поезії вчителем. Основна думка віршів.
  2.                   Практична робота.
  •    Знайдіть відомі вам художні засоби, які використовує автор у віршах:

Наприклад, із вірша «Журавлі високі пролітають»

Епітети – Дніпром зеленооким, усміхненим Дніпром, слово журавлинне, свята отча земля

Порівняння

Повтори – Хай, хай, ставши над…

Звертання

Окличні

Метафори – благословлять пером, прошу перо високе, перо високе кинуть

Вигуки

 

VI Закріплення знань, умінь, навичок.

  1.                  Бесіда за питаннями

Зробіть висновки про художню майстерність автора на основі поезії та оповідання «Лось».

Як вплинули на мене твори Є Гуцала про природу?

Що, по-твоєму, добро, а що зло?

Уявіть собі, що ви зустрілися з дядьком Шпигаком, щоб ви йому сказали…

  1.                  Складіть тести за творчістю Є. Гуцала

VII Підсумки уроку

  1.                  Метод «Мікрафон»

Продовжіть речення:

  • Я думаю, що твори Є Гуцала…
  • У моєму житті мені доводилося бачити відношення людей до…
  • Особливо мене вразило…

2. Виставлення оцінок за урок (взаємооцінювання)

  1.                  Пояснення домашнього завдання:
  1.     Навчитись виразно читати поезії Є Гуцала, переказувати оповідання «Лось»
  2.     Вміти характеризувати героїв, давати власну оцінку прочитаному, намалювати ілюстрації до творів…
  3.     Скласти твір-опис одного із звірів, що живе в наших лісах.

Д/з диференційоване (на вибір).

 

 

docx
Додано
21 листопада 2018
Переглядів
2297
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку