Дуже важливо формувати в учнів креативну компетентність – здатність до розв'язання будь-якої навчальної задачі творчо; бажання і вміння діяти не за зразком, а оригінально, передбачати новизну під час розв'язання навчальних завдань тощо; інтелектуальну компетентність, яка передбачає здатність школярів працювати з різноманітною інформацією, уміння застосовувати здобуті знання в нестандартних ситуаціях тощо. Важливу роль у цьому відіграють різнорівневі завдання з комунікативною метою, якими має бути передбачене диференційоване навчання української літератури, яке сприяє розвиткові індивідуальних нахилів, здібностей учнів, розширенню їхніх пізнавальних і креативних можливостей.
Тема : Є. Гуцало. Порушення теми вічного протистояння добра і зла в оповіданні «Лось»
Мета уроків: Ознайомити учнів з життям і творчістю письменника, поглибити знання про оповідання та його жанрові особливості, розвивати навички виразного читання твору, переказування оповідання, виділення фрагментів, які найбільше вразили, навчитись аналізувати поезії Є Гуцала, виховувати в учнів турботу про світ природи, гуманну, гудну поведінку до братів наших менших.
Хід уроку
І Мотивація навчальної діяльності
Проблемне запитання Слайд №2
ІІ Актуалізація опорних знань учнів.
Конкурс на виразне читання напам’ять віршів П. Тичини…
Запитування творів-описів
Відповіді учнів на запропоноване питання
ІІІ Повідомлення теми, мети, завдань уроку
Епіграфом нашого уроку стануть слова… Слайд №3
IV Первинне сприйняття матеріалу
Прозаїк, поет, кіносценарист. Народився в селі Старому Животові, що на Вінниччині в родині вчителів. Середню освіту здобув у селі Норделівка.
В 1959р. майбутній письменник закінчив історико-філологічний факультет Ніжинськогоо педінституту. Працював в редакціях газет багатьох міст України. Переїзди сприяли знайомству з новими краями, людьми. Першу свою збірку назва «Люди серед людей» (1982р). Залишив чимало розмаїтих жанрово і тематично книг. Твори Є Гуцала перекладені багатьма мовами віту. Вже посмертно з’явилося видання його творів у п’яти томах. Державну премію імені Т. Г. Шевченка він одержав за дитячі книжки.
Лежбище – місце відпочинку;
Осичняк – ліс, де ростуть осики;
Хутко – швидко;
На маївку – на вершечок;
Ратиці копита;
Ополонка – пробита в кризі лунка;
Кортіло – Хотілося;
Почвалав – пішов;
Хмиз – сухе гілля.
V Осмислення та усвідомлення навчального матеріалу.
а) їх дії;
б) портрет;
в) стосунки з природою;Іііі
г) реакція на загибель тварини;
г) характер
д) авторське ставлення до героїв.
3. Робота з текстом, висновки:
- Знайдіть описи лося, зачитайте їх, зробіть висновки.
- Чи можна лося вважати головним персонажем?
- Хто з героїв оповідання тобі сподобався? Чому?
- Який епізод твору є кульмінацією? Чому ти так вважаєш?
Слайд №4 (скласти інформаційне гроно..)
Слайд №5 (скласти інформаційне гроно)
(Які відчуття ліричного героя передаються, у який спосіб, які з художніх засобів і прийомів здалися не зовсім зрозумілими, який настрій і думки викликає твір?)
Наприклад, із вірша «Журавлі високі пролітають»
Епітети – Дніпром зеленооким, усміхненим Дніпром, слово журавлинне, свята отча земля
Порівняння
Повтори – Хай, хай, ставши над…
Звертання
Окличні
Метафори – благословлять пером, прошу перо високе, перо високе кинуть
Вигуки
VI Закріплення знань, умінь, навичок.
Зробіть висновки про художню майстерність автора на основі поезії та оповідання «Лось».
Як вплинули на мене твори Є Гуцала про природу?
Що, по-твоєму, добро, а що зло?
Уявіть собі, що ви зустрілися з дядьком Шпигаком, щоб ви йому сказали…
VII Підсумки уроку
Продовжіть речення:
2. Виставлення оцінок за урок (взаємооцінювання)
Д/з диференційоване (на вибір).