Урок української літератури в 5 класі на тему "Микола Вінграновський. Повість « Сіроманець»."

Про матеріал

Дуже важливо формувати в учнів креативну компетентність – здатність до розв'язання будь-якої навчальної задачі творчо; бажання і вміння діяти не за зразком, а оригінально, передбачати новизну під час розв'язання навчальних завдань тощо; інтелектуальну компетентність, яка передбачає здатність школярів працювати з різноманітною інформацією, уміння застосовувати здобуті знання в нестандартних ситуаціях тощо. Важливу роль у цьому відіграють різнорівневі завдання з комунікативною метою, якими має бути передбачене диференційоване навчання української літератури, яке сприяє розвиткові індивідуальних нахилів, здібностей учнів, розширенню їхніх пізнавальних і креативних можливостей.

Перегляд файлу

Тема:  Микола Вінграновський. Повість « Сіроманець»

Мета: продовжувати знайомити п’ятикласників з творчістю М.Вінграновського, зокрема з його повістю « Сіроманець»;

усвідомити ідейно-художній зміст прочитаного твору; розвивати навички самостійної роботи з книгою; уміння проводити спостереження над художнім текстом; висловлювати свою думку з приводу прочитаного;виховувати доброту й милосердя, вірність у дружбі, любов до всього живого.

Обладнання: портрет письменника, виставка його книжок, ілюстрації до твору, фотографії вовків.

Епіграф:

Ця казка на білих лапах
Іде уночі по дорозі,
І місяць тече по хатах,
І в казки на віях сльози.

 

Микола Вінграновський
 

Хід уроку

І. Організація уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Літературний диктант

1) Вовка звали... (Сіроманець).

2) Він співав ... голосом. (Тихим, старим)

3)Зграя сиділа позаду нього,... (кусаючи себе за хвости).

4) Малинові голови навпроти хмар нагадували вовкові... (рясну велику кров).

5) На старість вовк... (осліп).

6) Чепіжний в'їхав конем у ... ліс. (Мокрий)

7) Вітер гостро пахнув... (конем).

8)Сіроманець був прив'язаний ... до драбини. (За горло)

 9) Вовк волочив Андрійка... (за комір).

10) Андрійко обіймав вовка руками, щоб ... було легше. (Вовкові)

11)Вилігся на ньому під ..., що свистів над ним на всій свої пальці... (Вітром)

12) Сірий степ ... лежав у Сіроманця перед лапа­ми. (З вовнистими хмарами)

2. Слово вчителя

— Спробуємо розкрити зміст епіграфа уроку. ( Міркування учнів).

3.Інтерактивна гра «Я вважаю...»

   Який цей єдиний світ у твоєму розумінні?

   Які твердження вважаєш найправдивішими?

     -    людина — підкорювач і завойовник природи;

  • людина рівновелика природі,
  •  людина — частина природи,
  •  люди­на — дитя природи;
  •  людина — дослідник і відкривач природи?

   -  Що означає: жити в гармонії з природою?

   - Чи погоджуєшся з тим, що, приручивши тварину, треба нести за неї відповідальність?

 - Чи справив твір, що ти читав удома, на тебе враження? Чому?

 - Хто є автором прочитаної повісті? ( М.С. Вінграновський)

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

У доробку М.Вінграновського є й низка високо­художніх повістей - «Сіроманець», «Первінка», «У глибині дощів», оповідань про дітей, прозових творів, присвячених сьогоденню, творів історич­них - передусім роман «Наливайко». Прикмет­ними ознаками прози Миколи Вінграновського є поетичність, емоційність, асоціативність.

Отже, на сьогоднішньому уроці ми розглянемо повість «Сіроманець», навчимося її аналізувати.

1.Інтерактивна вправа « Літературний консультант»

- Що таке оповідання? ( Прозовий твір малого обсягу з динамічним розвитком сюжету).

- Що таке повість? (Прозовий жанр описово - оповідного типу, в якому життя подається у вигляді ряду епізодів з життя героя).

2. Робота за текстом

- Як звали вовка? (Сіроманець)

- Як змальовано сіроманче  життя? (...водив зграю, молоді вовки мріяли пройти бойову вовчу тактику, снився молодим вовчицям.)

- За що проклинали його конюхи і пастухи? (...є один кінь з передсмертним кривавим хрипом падав на траву...)

- Чому вовк ставав на великий піст? (..., щоб вря­тувати зграю.)

- Як ви розумієте «...бурхлива темнота зацарю­вала в його очах...» (Він осліп.)

Чому щоночі снився єдиний сон: срібні очі постріляних вовченят, постріляні вовчиці з білими зубами, снився собі сам, втікаючи лісом по білій воді? (Сталося щось страшне, письменник хоче під­готувати нас до того, що сталася трагедія.)

- Хто такий Василь Чепіжний? (Людина, яка по­ставила за мету вбити Сіроманця, бо він з'їв його козу та вівцю.)

-А насправді хто з'їв вівцю? (Дядько Побігайло)

- Зачитайте уривок, як Сіроманець «посміявся» над Чепіжним.

- Перекажіть епізод, у якому Чепіжний розпо­відає мисливцям про вовка.

- Чому Чепіжний розповідає про вовка як про лю­дину? (Тому що він безсилий перед старим вовком.)

- Зачитати в особах розмову Сашка з батьком. Як можна охарактеризувати маленького хлоп­чика? (Любов до природи, тварини, хлопчик може скласти думку про вчинки людей, впевнений у тому, що шкоди більше від людей, ніж вовка.)

- Розкажіть про першу зустріч Сашка з вовком. (Сашко задерев'янів, Сіроманець тим часом обню­хав його з ніг до голови, лизнув на куртці ґудзики і ліг на листя, потягнувся до нього мордою і ще раз лизнув Сашкове коліно.)

- Як хлопчик назвав вовка? (...так от ти який лизунчик...)

- Розкажіть про дружбу Сіроманця і хлопчика.

- Як ви гадаєте, чи вплинула Надія Петрівна на учня? (...треба оберігати не тільки воду, пові­тря і ліс, але й звірів...)

-Чому Сіроманець прибився до військового по­лігону? (Вовк залишився без їжі.)

-Хто знайшов непритомного вовка? (Капітан Пе­тро Лях)

- Розкажіть, як Сіроманець врятував Андрійка.

- Як ви розумієте «...вологими ногами Сірома­нець покрадьки зачав виходити в степ і там непорушно сидіти, щось бентежило його вовчу душу, кликало її на ноги…»?

- Чи вразило вас те, що Сашко відводить до міс­та вовка, щоб його зробили зрячим?

- Чому Сіроманець прийшов у Сашкове село? (Помирати)

- Зачитати останній уривок, ваші враження.

3.Інтерактивна вправа «Мікрофон»

   Мої  враження  від  повісті   «Сіроманець» М. Вінграновського.

(Учні передають одне одному «мікрофон» та лако­нічно дають відповідь.

4. Інтерактивна вправа «Науковий консультант»)

Підготовлені учні розповідають про життя вовків у природі.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/69/Canis_lupus_laying_in_grass.jpg/200px-Canis_lupus_laying_in_grass.jpg

Вовк, вовк звичайний (Canis lupus L.) - хижий ссавець з роду пес (Canis) родини псових (Canidae), що добуває їжу самостійно активним пошуком та переслідуванням жертв. Повсюди основу харчування вовків складають копитні тварини: в тундрі - дикі та свійські північні олені; в лісовій зоні - лосі, сарни, дикі свині, свійські вівці, корови, коні; в степу та пустелі - антилопи різних видів та вівці; в горах - дикі та свійські кози. Також відомий як сірий вовк, сірко, або дикий собака або дикий пес.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ed/Polarwolf004.jpg/200px-Polarwolf004.jpg

Вовк відрізняється великою екологічною пластичністю. Він живе в найрізноманітніших ландшафтах, віддаючи перевагу відкритому степу, напівпустелі, тундрі, лісостепу, і за можливості уникаючи суцільних лісових масивів. Причиною того є достаток корму, насамперед наявність диких та свійських копитних тварин, а також умови полювання на них, особливо взимку, коли на розподіл та чисельність хижака рішучій вплив завдає висота снігового покриву.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/26/WolfRunningInSnow.jpg/300px-WolfRunningInSnow.jpg

Вовки активні переважно в нічні години, але іноді їх можна зустріти і вдень. Про свою присутність вони дають знати голосним виттям, що дуже відрізняється за своїм характером у дорослих самців, вовчиць та молодих, а також залежно від ситуації. Справа в тому, що за допомогою різного роду завивань вовки обмінюються інформацією про наявність здобичі, появу інших вовків на території зграї, появу людей та інші важливі події. Вовки мають також досить розвинуту міміку — вирази їхньої морди, пози та положення хвоста можуть бути вельми різноманітними, що віддзеркалює емоційний стан тварин та має першорядне значення для встановлення контактів між особинами або, навпаки, запобігання сутичок. Із аналізаторів у вовків найрозвиненішим є слух, дещо слабкішими — зір та нюх. Добре розвинена вища нервова діяльність сполучається у вовків з силою, спритністю, невтомністю, швидкістю бігу та іншими фізичними даними, що значно підвищують шанси цього хижака у боротьбі за виживання. Він без видимих зусиль може нести в зубах вівцю, тримаючи її перед собою або закинувши за спину. При необхідності вовк розвиває швидкість до 55—60 кілометрів на годину, здатний здійснювати переходи до 60—80 км за ніч, а в середньому за добу (в лісовій зоні) проходити понад 20 км.

5. Порівняльна робота

Порівняйте Сіроманця та пересічного вовка у природі.

6. Інтерактивна вправа «Займи позицію»

Тема повісті: розповідь про життя Сіроманця.

Основна думка: не бути байдужими до тварин, повага до хлопчика, який переймався долею тва­рини.

7. Інтерактивна вправа «Так — ні»

Проблемне питання

— Треба оберігати не тільки воду, повітря і ліс, але й звірів?

8. Тести

1. Як звали вовка?

   А Сіроманець;            Б Багіра.

2. Як звати хлопчика, який захищав Сіроманця?

   А Юрко;                      А Сашко.

3. Хто з односельців ненавидів вовка найбільше?

   А Чепіжний;              Б Побігайло.

4.  Чи спіймали мисливці Сіроманця?

   А Так;                          Б ні.

5. Хто врятував ватажка зграї?

   А Андрійко;            □ Б Сашко.

6. Куди вовка хотіли забрати?

   А До зоопарку;          Б до лісу.

7. До якого полігону прибився вовк?

   А Військового;          Б заміського.

8. Кого з хлопців Сіроманець ніс на спині?

   А Андрійка;   ,            Б Сашка.

9. Чи зустрінеться Сашко з вовком?

   А Так;                         Б ні.

10. Чому Сашко повів Сіроманця до Одеси?

   А Щоб прооперувати і зробити зрячим;

   Б віддати у добрі руки.

11. Скільки карбованців узяв Сашко з шафи?

   А 50;                           Б 100.

12. Чому Сіроманець прийшов у Сашкове село?

   А Помирати;             Б покусати собак.

V. Підсумок уроку. Рефлексія.

- Що мені на уроці сподобалося ?

- Про щоб я хотів би дізнатися більш?

VI. Домашнє завдання.

1) Виразне читання і переказ епізодів, що найбільше запам'яталися.

2)Намалювати малюнки до повісті.

 

docx
Додано
21 листопада 2018
Переглядів
17898
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку