10 березня о 18:00Вебінар: Шкільне діловодство. Документація заступника директора з навчальної роботи

Урок української літератури в 5 класі «Небезпечна мандрівка Хлопчика-Укропчика" за творчістю О. Виженка

Про матеріал

Урок літератури рідного краю «Небезпечна мандрівка Хлопчика-Укропчика» за творчістю Олександра Виженка проводиться в 5 класі в межах вивчення розділу «Літературні казки». Ця тема дозволяє ввести учнів у поетичне розмаїття письменників Запорізького краю; познайомити учнів із творчістю Олександра Виженка, здійснити мандрівку сторінками його книги про пригоди Хлопчика-Укропчика.

Перегляд файлу

Конспект уроку в 5 класі

«Небезпечна мандрівка Хлопчика-Укропчика»

 за творчістю Олександра Виженка

 

Розробила Смирнова Галина Валеріївна,

педагог-організатор, вчитель української мови та літератури 

Запорізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів «ОСНОВА» Запорізької міської ради Запорізької області

 

 

Вступ

     Урок літератури рідного краю «Небезпечна мандрівка Хлопчика-Укропчика» за творчістю Олександра Виженка проводиться в 5 класі в межах вивчення розділу «Літературні казки». Ця тема дозволяє ввести учнів у поетичне розмаїття письменників Запорізького краю; познайомити учнів із творчістю Олександра Виженка, здійснити мандрівку сторінками його книги про пригоди Хлопчика-Укропчика.

У 2017 році учні Запорізької загальноосвітньої школи «ОСНОВА» були присутні на презентації цієї книги. Вони мали можливість поспілкуватись з автором та отримати книги з автографом у подарунок. Також учні та вчители переглянули фрагменти вистави за книгою О. Виженка «Хлопчик-Укропчик». Тому саме цей урок я хочу представити до вашої уваги.

 

 

Урок української літератури в 5 класі

          Тема: Література рідного краю. «Небезпечна мандрівка Хлопчика-Укропчика»  (за творчістю Олександра Виженка)

Мета: опрацювати ідейно-художній зміст казки «Хлопчик-Укропчик» О.Виженка, визначити її тему та ідею, ознайомити з відомостями про автора; заохочувати учнів до творчої діяльності, навчити оцінювати вчинки казкових героїв з позицій гуманізму та патріотизму, розрізняти добро і зло як у казках, так і в сучасному житті. Виховувати в дітях любов і повагу до рідного краю, до героїчних і трагічних сторінок в його історії, формувати активну життєву позицію, високі моральні якості, не залишатися байдужими до біди інших людей, прищеплювати бажання робити добро; розвивати уяву, логічне мислення, мовлення, пам’ять. виховувати в дітей почуття любові до рідного краю.

 

Обладнання: ноутбук, інтерактивна дошка, матеріали фотовиставки «Краса рідного краю»,  презентація з завданнями, фрагменти  вистави театра "Пігмаліон" про героїчні пригоди Хлопчика-Укропчика.

Тип уроку: комбінований

 

Форма проведення: урок-мандрівка

Ключові компетентності: спілкуємось державною мовою, вчимося  впродовж життя.

Предметна компетентність: розуміємо зміст прочитаного, з’ясовуємо авторську позицію і художні засоби донесення її до читача, висловлюємо власну позицію стосовано прочитаного, сприймаємо  художній твір як чинник формування життєвого досвіду та соціально-психологічного й соціокультурного становлення.

Наскрізні лінії:  «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Громадянська відповідальність»

Хід уроку

І. Організаційний момент

 

Через мене ллється усім добро і сердечна думка…

Виженко О.

Слово вчителя. Доброго дня, любі п’ятикласники! Сьогодні на уроці ми відправимося з вами в чарівну подорож сторінками казки.

Казка жила, живе і вічно буде жити. Вона буде існувати стільки, скільки будуть жити люди.

        

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Слово вчителя. Згадаємо, що ми вивчили про казку на попередньому уроці.

-     Що таке казка?

-    Які існують різновиди казок?

-    Чим літературна казка відрізняється від народної?

-    Яких казкарів Запорізького краю ви знаєте?

   

C:\Users\Галина\Desktop\курси\Обладнання та матеріали\фотовиставка.jpgУ мене в руках книга, яку написав відомий український казкар, краєзнавець, актор і режисер Олександр Виженко.

На ваших партах лежать книги з його власним підписом, які отримали учні нашої школи в подарунок.

На жаль ця талановита людина пішла з життя, але автор завжди живе в своїх творах. Як і краса, яка живе поряд з нами. Давайте переглянемо ваші роботи до виставки «Краса рідного краю». Увага на екран… (перегляд фоторобіт)

 

 

 

ІІІ. Формування нових знань, умінь та навичок.

  1. Наша подорож продовжується. Ми вже побували в найкрасивіших куточках Запорізького краю, а тепер вирушаємо знайомитись з біографією О.Виженка.

Довідка про автора:

Талановитий актор, поет, перекладач і казкар, Олександр Виженко (1957 - 2018 рр.) Олександр Євгенович Виженко народився на Полтавщині і отримав вищу освіту за фахом актор. Близько 30 років працював в Запорізькому театрі юного глядача. У 1992 році став переможцем міжнародного конкурсу молодих письменників "ГРАНОСЛОВ". О. Виженко є автором таких відомих книжок, як "Історія запорозьких козаків для веселих дітлахів", "Легенди та казки Хортиці", "Козацькі забави", "Хлопчик-Укропчик". Великий майстер слова захоплював дітей різного віку в дивовижний світ добра, краси і життєвої правди. Герої казок Виженка - це діти, які пізнають світ, знайомляться з поняттями добра і зла, справедливості, дружби і, звичайно ж, стають учасниками дивовижних пригод.

 

  1. Як виникла ідея написання цієї казки?

C:\Users\Галина\Desktop\курси\завдання 2\image_5aa67dade98568.05538094.jpgАвтор книги каже:  «Драматичні події останніх чотирьох років, коли в Україну увірвався підступний і жорстокий ворог, відчуті і пережиті серцем патріота, подарували мені Хлопчика-Укропчика, всіх персонажів казки, і сам сюжет. Вся казка про те, як два маленьких відважних єства, рухомі благородним бажанням, ризикуючи життям, не відаючи що мають при собі чарівну помічну силу, долають всі перешкоди на своєму шляху і досягають бажаного: перемагають Топтихана, визволяють з полону Мелашку і кізоньку Заміру і щасливо повертаються додому».

 

3 Сюжет казки:

Слово вчителя. Казка “Хлопчик-Укропчик” розповідає про те, як маленький Хлопчик-Укропчик вирушає в небезпечну мандрівку зі своїм крилатим другом горобчиком Чубриком, щоб визволити матусю Мелашку і кізоньку Заміру з полону ведмедя Топтихана.             
А ми мандруємо далі. Вирушаємо до театру, де на нас чекає вистава за мотивами цієї чудової казочки.

  1. Слово вчителя. Актори театру «Пігмаліон» залюбки взялися за інтерпретацію казки.

Прем’єра  відбулась 29 вересня 2017 року в Обласному центрі молоді. Також вистава була показана на Літературно-мистецькому фестивалі «Запорізька книжкова толока» і фестивалі дитячої літератури та творчості «Книголісся», у Запорізькому обласному художньому музеї, Книгарні «Є», у школах та гімназіях міста. Загалом відбулося 10 показів спектаклю. Його побачила тисяча маленьких запоріжців. Серед них учні нашої школи. Після вистави діти отримали примірники однойменної книжки, аби разом зі своїми батьками ще раз пережити неймовірні пригоди сміливця Укропчика та його побратима Чубрика.

Давайте переглянемо уривки цієї вистави (перегляд).

 

C:\Users\Галина\Desktop\курси\Обладнання та матеріали\вистава.jpghttps://www.youtube.com/watch?v=sebk7yD1-gk

 

 

ІV.Закріплення набутих знань, умінь та навичок.

-  Визначте тему та ідею казки.

- Які вчинки головних героїв вам сподобались?

 

Продовжить речення:

  1. Хлопчик-Укропчик народився з насіння, яке посадила …
  2. Хлопчик-Укропчик та Горобчик-Чубрик були вимушені самотужки долати …

C:\Users\Галина\Desktop\курси\Обладнання та матеріали\1.JPG- Яка пригода Укропчика  вам найбільше сподобалась, чому? (робота на картках)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Відновіть маршрут Укропчика та Чубрика  (робота на картках)

C:\Users\Галина\Desktop\курси\Обладнання та матеріали\2.jpg

 

  •  

V. Підсумок уроку

Слово вчителя.Наша подорож добігає кінця. Із «Хлопчиком-Укропчиком» познайомились вже у багатьох містах України. Автор сподівався, що про його літературне дитя дізнаються і за кордоном.

Ця казка про героїчні пригоди нового національного героя.

Продовжіть речення

-         «Сьогодні на уроці я дізнався/дізналася…»

-         «Для мене було новим…»

-         «Найцікавішим відкриттям для мене сьогодні стала інформація про…»

VІ. Домашнє завдання

          Напишіть свій варіант закінчення казки (5-7 речень)

          Розфарбуй ілюстрації до казки або створи  власні (на вибір)

C:\Users\Галина\Desktop\курси\Обладнання та матеріали\Розмальовка-колаж.jpg

 

Список джерел:

  1. Корицька Г. Література рідного краю / Навчально-методичний

посібник. – Запоріжжя : Просвіта, 2005. – 72 с.

 

  1. Дребот У.Т. Як готуватися до уроків літератури рідного краю.

https://sites.google.com/site/klmetod/zagalna-seredna-osvita/movi-i-literaturi/ukraienska-mova-ta-literatura/krok-do-profesionalizmu/ak-gotuvatisa-do-urokiv-literaturi-ridnogo-kr

 

  1. Письменники запорізького краю. – Запоріжжя: Хортиця, 2002. – 580 с.

 

  1. Шуляр В. Урок позакласного читання та літератури рідного краю: поняття, структура, зміст // Теоретико-методичні засади сучасного уроку української літератури в основній і старшій школі. – Миколаїв, 2015, с.284.

 

  1. Зустріч для Вас: Олександр Виженко

https://www.youtube.com/watch?v=XKslIoeRBOw

 

  1. Хлопчик-Укропчик Олександр Виженко театр Пігмаліон 

https://www.youtube.com/watch?v=sebk7yD1-gk

 

docx
Додано
6 листопада 2020
Переглядів
222
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку