Урок української літератури в 7 класі
Тема. Сторінки життя й творчості Богдана Лепкого. «Мишка (Казка для дітей: для малих і великих)»
Мета:
навчальна: систематизувати набуті знання про життєвий шлях Б. Лепкого, викликати інтерес до його творчості, допомогти дітям усвідомити ідейно-художнє значення твору «Мишка»;
розвивальна: розвивати навички виразного й вдумливого читання, виділення головної думки твору, уміння висловлювати власні думки та аргументувати їх;
виховна: виховувати стійкі життєві позиції, що відповідають загальнолюдським морально-етичним нормам.
Обладнання: підручник, колаж «Сторінки життя й творчості Б. Лепкого», комікси до твору «Мишка (Казка для дітей: для малих і великих)», ілюстративний матеріал.
Теорія літератури: головна думка твору, притча.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційна частина
ІІ. Створення позитивного настрою. Прийом «Подарунок» (Додаток 1)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вступне слово вчителя
Богдан Лепкий – видатна постать в українській літературі. На жаль, тільки в наш час, коли Україна стала вільною й незалежною, Богдану Лепкому повертається його чесне ім’я, а українській літературі – його твори, які довго були заборонені на Батьківщині.
Хто ж він, Богдан Лепкий? Якою людиною був? За що його так не любила радянська влада? Чому його твори замовчували й не друкували в Радянському Союзі? Про що письменник писав у своїх творах? Які моральні цінності сповідував? Сьогодні ми спробуємо дати відповіді на ці запитання.
ІV. Оголошення теми, мети, очікуваних результатів
V. Перевірка домашнього завдання
VІ. Засвоєння навчального матеріалу в процесі виконання практичних завдань
1. Робота в групах. Метод «Шість капелюхів мислення»
1 група «Білий капелюх»
Завдання. Визначити тему, елементи сюжету твору, проаналізувати, яка подія є зав’язкою, а яка – кульмінацією у творі?
Озвучити комікс за мотивами твору «Мишка (Казка для дітей: для малих і великих)». (Додаток 3)
2 група «Червоний капелюх»
Завдання. Знайти в тексті трагічне і комічне. Що відчули, які отримали емоції, коли читали уривки з твору?
3 група «Чорний капелюх»
Завдання. Визначте ставлення автора до війни. Доведіть, що війна – це жахливе явище в суспільстві. Спробуйте застерегти учнів класу від поганих вчинків, спираючись на зміст твору.
4 група «Жовтий капелюх»
Завдання. Подумайте, чим мишка відрізняється від сестер із міста й своїх господарів?
5 група «Зелений капелюх»
Завдання. Що ви зробили б для того, аби господарі стали кращими?
6 група «Синій капелюх»
Завдання. Узагальніть висловлювання інших груп. До яких наслідків призводить влада грошей над людиною? (Деградація, цинізм, жорстокість, злість, грубість).
Виступи доповідачів про результати роботи в групах
2. «Фантастична надбавка»
Уявіть ситуацію: Ви опинилися в хаті господарів. Мишка погризла гроші… Господарі голодні й хворі. Ви допомогли б їм? Як?
VІІ. Систематизація й узагальнення вивченого
Обмін думками:
VІІІ. Підсумки уроку
ІX. Домашнє завдання. Інструктаж щодо його виконання
Завдання для всього класу: с. 171-173, опрацювати біографію Ліни Костенко. Знайти 3-5 цікавих фактів із життя поетеси.
Творче завдання (за бажанням): створити власну кінцівку твору «Мишка (Казка для дітей: для малих і великих)».
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3