Урок української літератури в контексті нової української школи

Про матеріал
Урок української літератури в контексті нової української школи Дійсно, кожен урок вчитель продумує, планує, живе ним. Яким же має бути сучасний урок? Це питання задають собі, мабуть, усі вчителі.
Перегляд файлу

Урок української літератури в контексті нової української школи

 

Здрастуй, Урок!

Де ти народжуєшся, де ти живеш, Урок?

У класній кімнаті?

Але ти не можеш жити там один, ти ж не можеш існувати без мене!

Я тебе обдумую, планую, проводжу!

Ось і виходить, що ти живеш у моїй голові,

у моєму серці...

Ш.Амонашвілі

 

Дійсно, кожен урок вчитель продумує, планує, живе ним. Яким же має бути сучасний урок? Це питання задають собі, мабуть, усі вчителі. В одному я переконана, що він має формувати компетентну особистість, виховувати в учнів справжню шляхетність і толерантність та відповідати вимогам сучасної школи. А ще він повинен бути цікавим! Які ж уроки літератури спроможні допомогти учневі в плані життєвого самовизнання? Це, безумовно,

  •                   урок, який є відкриттям істини, пошуком і осмисленням її у спільній діяльності вчителя і учня.
  •                   Урок, який є частиною життя дитини.
  •                   Урок, на якому дитина залишається найвищою цінністю, виступаючи в ролі мети і ніколи не виступаючи у вигляді засобу.

Стимулюючи активну пізнавальну діяльність учнів, аналізуючи художні твори, варто акцентувати увагу на загальнолюдських цінностях, на особливості світосприйняття духовного життя народу, його національного характеру, навчити розуміти і самостійно оцінювати явища життя та суспільні події

Який же має бути алгоритм сучасного уроку української літератури? На мою думку, це:

  1.                              Виклик (актуалізації, мотивації)
  2.                               Осмислення змісту (усвідомлення і розуміння)
  3.                               Шлях до успіху
  4.                               Задоволення від процесу пізнання, від розвитку.

«Урок літератури, — відзначав В.Сухомлинський, — це таке слово про твір, слухаючи яке підліток думає про свій життєвий шлях, про своє сьогодення і майбутнє. Урок літератури повинен бути безпосереднім зверненням до людини, яка виховується».

Завдання уроку Українська література - сприяти формуванню ціннісного ставлення до того, що відбувається навколо, розуміти, що події важливо пропускати через себе. У пам’яті лишається те, що має емоційне позначення.

Тому, готуючись до уроку, потрібно зорієнтувати його на реалізацію компетентнісного підходу та вирішити ряд завдань,зокрема:

 

 

Завдання вчителя

  1. Підвищувати рівень мотивації.
  2. Використати досвід, набутий учнями.
  3. Підвищувати рівень самоосвітньої та творчої активності учнів.
  4. Наявність контролю за процесом навчання.
  5. Формування моральних цінностей особистості.
  6. Створення ситуації успіху.

 

Завдання учня

  1. Бажання пізнати нове.
  2. Практичне застосування досвіду учнями.
  3. Проявляти креативність.
  4. Наявність самоконтролю та взаємо-контролю у процесі навчання.
  5. Вибудовувати ієрархію високих моральних цінностей.
  6.  Прагнення до вершини акме, учень прагне до успіху, до самовдосконалення.

 

Сучасний урок треба розглядати не тільки як діяльність вчителя, а і як діяльність учня. Основна умова сучасного уроку - максимальна насиченість різноманітними формами роботи, застосування сучасних технічних засобів, враховуючи загальну підготовку учнів, рівень знань, умінь , навичок.

Ключовим завданням уроку української літератури є формування літературної компетентності, яка полягає у готовності і здатності працювати з текстами різних художньо-естетичних систем, культурно-історичних епох, світоглядних орієнтирів, традицій і стилів: розуміти зміст прочитаного, з’ясовувати авторську позицію і художні засоби донесення її до читача, творити на основі прочитаного власні смисли щодо порушених проблем, висловлювати власну (подеколи критичну) позицію стосовно прочитаного, сприймати художній твір як чинник формування життєвого досвіду та    соціально - психологічного й соціокультурного становлення.

Відповідно, учня, який володіє такою здатністю, вважаємо компетентним читачем.

На сьогодні урок був і залишається головним елементом навчального процесу, не зважаючи на те, що значно змінюється його функція, форма та мета.

Адже учні не просто слухають учителя, а співпрацюють з ним. А їх співпрацю вдало відображають слова П.Лессінга: «Сперечайтеся, плутайте, але заради Бога, міркуйте і, хоча б хибно, але самостійно. І читайте, читайте, читайте».

Українська школа, як зазначено в нормативних освітніх документах, розбудовується на засадах особистісно орієнтованого, компетентнісного і діяльнісного підходів, які спрямовані на розвиток творчої особистості учня, розвитку його життєвих компетентностей, соціальної мобільності, здатної до змін.

Адже якість навчально-виховного процесу, його результати, великою мірою залежить від учителя, його теоретичної підготовки та педагогічної майстерності. Тому завдання, які стоять перед сучасною школою, вимагають змін у ставленні вчителя до власної діяльності, її результатів, до самого себе як професіонала та, передусім, проаналізувати сучасні педагогічні технології для впровадження у свою практику.

Ознакою сучасного уроку є активне використання методів інтерактивного навчання.

Найчастіше вчитель-словесник має використовувати технології групового (кооперативного) навчання( робота в малих групах, робота в парах).

Поширеним і ефективним є використання фронтальних технологій інтерактивного навчання (обговорення проблем у загальному колі, «Мікрофон», «Незакінчене речення», «Дерево рішень», «Навчаючи - вчуся).

Актуальними завжди залишаються навчання у грі, це і є технології ситуативного моделювання (імітації, ігрове моделювання явищ, рольова гра, драматизація).

Важливим засобом пізнавальної діяльності учня на уроках літератури виступають технології опрацювання дискусійних питань:

  •           Метод «Прес»;
  •                  «Займи позицію»;
  •                  «Дебати», «Дискусія», «Шкала думок»;
  •                  «Ток-шоу».

Отож сучасний урок української літератури проводиться не для учнів, а разом з ними. Його характеризує не лише навчання словом, а навчання справою. Влучно сказав Конфуцій: «Жити - значить, мати проблеми, вирішувати їх - рости інтелектуально». Унікальність нашої професії саме в тому, шановні колеги, що вона дає змогу вчитися вирішувати життєві проблеми та паралельно рости інтелектуально, і бути сучасним разом зі своїми учнями. Саме цього я вам і бажаю.

 

doc
Додано
9 березня
Переглядів
105
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку