Тема. Євген Гуцало «Сім’я дикої качки». Людська доброта і жорстокість, милосердя і справжня турбота про природу.
Мета: дослідити, як у творі Є. Гуцала «Сім’я дикої качки» на прикладі героїв оповідання зображена людська доброта і жорстокість, милосердя і справжня турбота про природу; охарактеризувати образи Тосі та Юрка; розвивати логічне мислення, увагу, спостережливість, пам’ять, вміння давати об’єктивну оцінку подіям, вчинкам героїв, робити висновки; формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати почуття поваги до творчості Євгена Гуцала, любові до природи, риси доброти, милосердя, зневажливе ставлення до жорстокості, брехні.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, ілюстрації до твору, картки.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Мені приємно зустрітися з вами. Простягніть праву долоньку. Я подарую вам для роботи уважність, старанність, наполегливість, творчість. Простягніть ліву долоньку. На неї я покладу вам свою любов, надію і повагу. Обміняйтеся дарунками, доторкнувшись долонями. Ви посміхнулися, настрій чудовий. Бажаю успіхів, натхнення, творчої праці на уроці.
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку
Виразно прочитайте епіграф нашого уроку.
Насолода бачити і розуміти-
Найкращий дар природи
Альберт Ейнштейн
У вас на партах лежать картки з цілями уроку. Прочитайте уважно, виберіть із запропонованого переліку найважливіші для вас. Позначте їх олівцем.
Цілі уроку:
З - зміст твору «Сім’я дикої качки»
Н - написання твору
А – визначити композицію твору
Т – визначати поняття «оповідання»
И – елементи сюжету
У – рокрити людську доброту і жорстокість, милосердя і справжню турботу про природу
М – оцінювати вчинки персонажів
І – працювати з текстом
Т – аргументувати власну думку
И – робити висновки й узагальнювати
Ц – творчість Євгена Гуцала
І – почуття відповідальності за долю природи
Н – готовність жити і працювати для блага природи
У – важливість природи для кожної людини
В – ціна рис людської доброти, любові до природи
А – усвідомлення своєї національної приналежності
Т – милосердя і справжня турбота про каченят
И – дружба та почуття відповідальності
На уроці ми повинні досягти тої мети, яку поставили перед собою на початку. Не забувайте: після кожного виду роботи заповнюйте картку «Оціни себе».
№ |
Вид діяльності |
Кільк.бал. |
Бал |
1 |
Асоціації за біографічними фактами |
1 |
|
2 |
Робота в групах |
4 |
|
3 |
Враження від прочитаного. «Вільний мікрофон» |
1 |
|
4 |
Уважний читач |
1 |
|
5 |
Бесіда |
2 |
|
6 |
Індивідуальні повідомлення |
1 |
|
7 |
Метод «Прес» |
1 |
|
8 |
Рефлексивно-оцінювальний етап |
1 |
|
|
Сума балів: |
|
|
Сподіваюся на вашу активну співпрацю, адже ви на сьогодні не учні , а літературні критики, дослідники-психологи, юні письменники та майбутні художники.
ІІІ. Основний етап уроку
Всі ви працювали в групах за інтересами, і кожна група презентуватиме свою роботу, над якою працювали вдома. Всі групи об’єднує одна мета: навчитися характеризувати образи Тосі та Юрка, їхні вчинки, робити порівняльну характеристику цих героїв, знаходити цитати до характеристики образів, давати об’єктивну оцінку подіям, вчинкам героїв, робити висновки, з’ясовувати взаємостосунки дітей зі світом природи.
Обміняйтеся зошитами, об’єктивно поставте бали.
Слово вчителя.
Одвічні поняття добро і зло, милосердя і жорстокість, над якими замислюється кожна людина. Оповідання «Сім’я дикої качки» допоможе нам оцінити вчинки героїв, висловити власні почуття з приводу прочитаного.
Дослідники-психологи з’ясовували компоненти зла і складові добра. Перевіримо, як виконали завдання учні цієї групи.
Словникова робота
Складові добра:
Компоненти зла:
Висловіть власні враження від прочитаного одним реченням.
Один учень працює біля дошки, решта допомагають.
Учитель читає речення, пов’язані зі змістом оповідання, діти відповідають «Так» чи «Ні».
Перевірте відповіді, виставіть бали.
5.Бесіда
1. Для чого на території України та багатьох інших країнах світу створені заповідники? Які з них вам відомі?
2. Яке значення для природного середовища мають птахи? Чи допомагаєте ви їм у зимову пору?
3. Якими конкретними справами ви можете сприяти збереженню і примноженню краси природи рідного краю?
4. Чи існує зв’язок між подіями, описаними в оповіданні й сучасністю?
5. Знайдіть і зачитайте, як автор майстерно описує красу літнього ранку? Назвіть ці художні засоби.
6. Літературні критики
Критики намагалися визначити композицію твору, проблематику.
Проблематика:
Чому, на ваш погляд, Є.Гуцало наприкінці твору остаточно не зазначив подальшу долю качиної родини?
7. Майбутні художники
Прозвітуйте за проведену вами роботу в оформленні ілюстрацій до оповідання.
Якою ви бачите зустріч Тосі з Юрком? Складіть діалог цієї зустрічі.
Юні літератори написали лист до письменника.
Зіставте епіграф уроку із темою уроку. Що спільного ви бачите? Чого навчило нас це оповідання? Назвіть художні твори, у яких порушено проблему збереження природи.
ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап уроку
Чи досягли ви цілей, поставлених на початку уроку? Перевірти свої картки самооцінювання. Доповніть їх балами, що отримали під час уроку.
V. Підсумок уроку
Виставлення балів.
VІ. Домашнє завдання