Показовий урок у 5 класі
Учитель: Лучицька Тетяна Василівна
Тема: Правила вживання апострофа. Правильна вимова та написання слів з апострофом
Мета: повторити й систематизувати знання, здобуті в початкових класах, та засвоїти нові правила вживання апострофа, удосконалити навички правильної вимови й написання слів з апострофом; формувати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, визначати головне, робити висновки; розвивати навички самостійної та групової роботи, а також роботи за комп’ютером; виховувати в учнів почуття патріотизму, гордості за геніїв нашої землі.
Очікувані результати: за результатами навчання на уроці учні зможуть правильно вимовляти і писати слова з апострофом, аналізувати попередньо вивчені правила, порівнювати вивчене із уперше повідомлюваним на уроці, продовжуватимуть формувати навички роботи у групах, самостійної роботи.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і розвитку умінь та навичок з використанням інтерактивних технологій.
Обладнання: дидактичний матеріал, підручник, завдання на кольорових картках, комп’ютер.
Внутрішньопредметні зв’язки. Синтаксис (речення, текст), лексикологія (лексичне значення слова), фонетика (транскрипція)
Міжпредметні зв’язки. Українська література.
Соціокультурна змістова лінія. Я і національна культура
Перебіг уроку
Добрий день, діти! До нас на урок завітали гості, привітаймося з ними. Сідайте.
Перегляд відео про воду.
Які почуття викликав у вас цей фрагмент? (тепло, мрії)
- Дійсно, це вода. Учитель прикріплює зображення з КАПІТОШКОЮ.(Усім відомий персонаж мультфільму допомагатиме нам потягом уроку, найактивнішим даруватиме краплинки-папітошки)
- А чи знаєте ви, що сьогодні Міжнародний день води. Так, саме 22 березня відзначають День води.
- А чи можемо ми обійтися без води? (Ні)
- Чому? (адже якщо не буде води на Землі усе живе загине).
- Дійсно, планета Земля складається з 70% води та організм людини теж складається з 70% води.
- Про воду складено багато переказів, оповідань, загадок, а також є багато фразеологізмів. Наприклад, текти (розтікатися, упливати, іти) крізь пальці (поміж пальцями)
- Як ви його зрозуміли? (витікати) Дійсно, швидко або марно, без усякої користі втрачатися, витрачатися (синонім: вислизати з рук).
Тож я сподіваюся, що час нашого уроку не пройде марно. Дбаючи про чистоту джерел, ми зберігаємо природу, а слідкуючи та вивчаючи новий матеріал на уроках мови, ми зберігаємо чистоту мовлення.
І. Перевірка домашнього завдання.
Тож пропоную продовжити роботу із збереження мовного джерела, та перейти до перевірки домашнього завдання.
Розгорніть зошити та запишіть сьогоднішнє число та класну роботу.
«Розподільний диктант»
Розподіліть слова з ьо та йо у два стовпчики. (Учень біля дошки працює)
ЬО ЙО
Раннього підйомний,
Осіннього Соловйов
Третього Район
Опрацьований фотозйомка
Перевірка.
II. Оголошення теми та мети уроку, визначення мети учнями
Сьогодні на уроці ми з вами працюватимемо над темою: «Правила вживання апострофа. Правильна вимова та написання слів з апострофом». Тому запишіть тему нашого уроку (міні-підручники). Тема ця для вас не нова, але нам доведеться познайомитися ще з кількома правилами, крім тих, які відомі вам з початкових класів. На кінець уроку ви повинні знати правила вживання апострофа, вміти правильно вимовляти і писати слова з апострофом.
Сподіваюся, всі ви отримаєте задоволення від уроку, вкотре переконаєтеся, що багато знаєте і вмієте. Тож бажаю всім гарного настрою і успіхів.
ІІІ. Опрацювання матеріалу.
Давайте пригадаємо правила, які ви пам’ятаєте з початкових класів.
ІV. Актуалізація опорних знань учнів
Розгорніть підручник на с. 157.
-Після яких приголосних ставиться апостроф?
- Апостроф ставиться після губних Б, П, В, М, Ф перед Я, Ю, Є, Ї за умови роздільної вимови, а також перед твердим Р.
Щоб легше було запам’ятати ці букви, познайомтесь з мавпочкою Буфом.
Пропоную скласти кумедне речення з нашим новим другом.(Веселий мавпа Буф живе у лісі).
А також до Капітошки та мавпи Буфа приєднається твердий Р, він зроблений з цегли, тому й твердий.
МаВПа БуФ
Наприклад: п’ять, б’ється, бездощів’я, міжбрів’я, кар’єр, бар’єр, пір’я, ганчір’я, підгір’я, матір’ю.
Якщо запишемо фонетично, то побачимо, що саме після апострофа я,ю,є позначатимуть 2 звуки подвір’я [п о д в’і р й а]
2. Запишімо таке слово, як між’ярусний та слово з’їсти, те з яким не могли розібратися. Учень на дошці робить морфемний аналіз.
Виділіть у цьому слові основу, корінь, префікс, суфікс, закінчення.
між’ярусний, дит’ясла
3. Дозвольте познайомити вас із хлопчиком, котрого зовуть Лук’ян.
У слові Лук’ян та усіх його похідних вживається апостроф. Складіть та запишіть похідні від слова Лук’ян.
У п’ятницю, у надвечір’я,
Як туманцем потягло,
Сонце плавно у міжгір’я
Спочивати попливло.
На подвір’ячку, під в’язом,
Вся зібралася сім’я:
Відпочить, побути разом
Та послухать солов’я.
Вечоріє. На подвір’ї
Вся сім’я рядком сидить…
Перше випливло сузір’я:
40 воїнів римського легіону , які загинули у 320 році біля міста за відмову зректись християнської віри. Пам'ять вшановується у православній і католицькій церкві.
Згідно з церковним писанням: у холодну і вітряну ніч воїнів завели в Севастійське озеро. За ніч воно вкрилося льодом й усі померли.
Пам'ять про 40 мучеників належить до найшанованіших свят. У день їх пам'яті полегшується строгість Великого посту. 22 березня на службі в храмах жінки моляться.
У цей день малюки, підлітки веснянками зустрічали птахів, що саме на Сорок святих прилітали з вирію. Пернаті закликали, запитуючи про долю майбутнього врожаю, та прохали принести лагідне та тепле літечко.
-А що ви знаєте про це свято?
- У цей день казали: «Нині сорока — іменинниця». Сорока, якщо не турбувати її та не руйнувати гнізда, виступає своєрідним оберегом дому, біля якого живе. Школярі приносили вчителеві сорок бубликів за добру науку. Цього дня у церкві баби запалювали 40 свічок і били 40 поклонів.
- Якщо було тепло, цього дня сіяли горох, вірячи, що на кожній стеблині виросте по сорок стручків, а в кожному з них – по сорок горошин. Розсівали по городу мак, сподіваючись на врожай у сорок разів більший за посіяне. Щоб підтримати ці надії, на Сорок святих варили горохову юшку, робили горохвяники, пекли пиріжки з горохом, готували вареники з маком.
Учитель. Хоч цей день і вважався провісником весни, але селяни вірили, що попереду можуть ще бути сорок приморозків і Сорок Святих ще можуть сорок лопат снігу кинути. У цей день рахували лисих чоловіків у селі: скільки нарахують, стільки днів ще буде мороз.
тьмяний торф’яний
морквяний черв’як
медвяний верф’ю
2. після р м’якого:
рядком, ряска, рядно, рябий, звірячий, буряк, буря, бурячиння, гарячий
Ситуативне завдання.
Уявіть себе у ролі вчителя. Виправте помилки у словах, які, на вашу думку, написані неправильно.
Цв’ях, без’ідейний, відїжджати, суб..єктивний, Лукьян, надярья.
Робота із міні-підручниками та на дошці.
Користь деяких рослин вам відома, тож пригадаймо про рослинку, котра може нас заспокоїти, льодяники з її ароматом - подарують свіжість (М`ята).
Що ви знаєте про м’яту?
Здавна, господині для чистоти і свіжого аромату в будинку мили підлогу з м'ятою. Після такого вологого прибирання свіжість трималася протягом довгого часу. М'ята володіє заспокійливими властивостями!. До речі, крім заспокійливої дії, ви отримаєте ще й свіжість за рахунок вмісту ментолу у м'яті. Ментол не тільки освіжає, але і є досить сильним заспокійливим засобом. Невропатологи рекомендують «приймати» цукерки з ментолом після важкого робочого дня.
Вправа Пояснювальний диктант. Ланцюжком зачитувати та пояснювати написання слів з апострофом або без.
М’ята
Об’їхав я багато країв. Тепер у місті живу. Та враз я згадав хлоп’ячі забави на батьковому подвір’ї. Запахли в рідному саду ряст, рум’янок, п’ятиперстень і м’ята. Холодна, кучерява. А там ластів’я озветься, защебече, ніби щось промовляє. А з сусідського саду вітається дід Лук’ян. А поруч он клей вишневий, мов півник полив’яний. Мені все дужче пахне м’ята. Я хочу додому. У батьків сад. (Д. Чередниченко)
Лексико-семантична робота
Ряст- рід переважно багаторічних зіллястих рослин з родина руткових
Полив’яний- политий спеціальним розчином для
додавання виробу з глини блиску.
У полив’яному горщику смак страви зберігає поживні властивості. Воду освячували теж у полив’яних горщиках, кухлях, глечиках.
Синтаксична розминка
Запахли в рідному саду ряст, рум’янок, п’ятиперстень і м’ята.
(Розп., неокл, просте, двоскладне, поширене, ускладнене однорідними підметами)
-Дякую,молодці! Напевне, ви вже втомилися, тому пропоную відпочити та разом з Капітошкою провести фізкультхвилинку
Фізкультхвилинка
Раз – підняти руки вгору,
Два –нагнутися додолу,
Не згинайте, діти, ноги,
Як торкаєтесь підлоги,
Три, чотири – прямо стати,
Будем знову починати.
Хто зуміє присідати
І ногам роботу дати?
Раз – піднялись,
два – присіли,
Хай мужніє наше тіло.
Хто втомився присідати,
Може вже відпочивати.
Руки в боки, руки так,
Руки вгору, як вітряк.
-Молодці, сідайте!
Мавпа-мавпячий, торф-торф’яний, …….
6. Гра «Слова навпаки» Подані в транскрипції слова записати відповідно до орфографічних норм
[соловйіний],[дзв’акнути], [п’уре], [вйокнути], [вйанут`], [пупйанок], [пов’ітр`а].
7. «Дишифратор»
За допомогою алфавіту розгадати слова. Пояснити написання
20 |
19 |
3 |
12 |
21 |
33 |
|
|
|
17 |
19 |
21 |
15 |
3 |
33 |
18 |
11 |
14 |
Повір'я, морквяний
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
А тепер підключимо свою творчість та спробуємо ввести отриманні слова в речення. І варіант перші три слова, 2 варіант три других.
Бесіда на узагальнення вивченого матеріалу.
Горнятко із запитаннями
— Після яких приголосних ставиться апостроф?
— Перед якими буквами ставиться апостроф?
— Скільки звуків тоді позначають букви Я,Ю, Є, у словах із апострофом?
— Розкажіть, за яких умов апостроф не пишемо.
Сподіваюсь, що наш час уроку, котрий добігає, не протік крізь пальці, як вода, а залишить тільки користь та приємні спогади. Нагадаю, що саме сьогодні , у СВЯТО 40 СВЯТИХ, діти закликають птахів повертатися із вирію, тому візьміть пташок та прикріпіть до дошки, відповівши на запитання.
То що ж нового ви дізналися?
Рефлексія. Оцінювання
Підрахунок краплинок.
Оцінювання учнів
Всі ви добре працювали,
Знання з теми здобували.
Час пролинув недарма-
Низьких балів в нас сьогодні нема.
А високих кільканадцять
Маєте за плідну працю.
Та і це не головне.
Любі друзі,основне-
Те,що ви навчились знову
Шанувати рідну мову.
Бережіть її чудову,
Українську,калинову.
Пам’ятаймо про свята та традиції нашого народу, збагачуйте мовне джерело, поповнюючи його новими знанннями.
Домашнє завдання:
середній рівень: вправа 399,
високий рівень: напишіть твір про користь води, використовуючи слова з апострофом
Урок закінчено. До побачення.