Українська мова
Відкритий урок 2 –А клас
Тема: Поняття про мову .
Українська мова – державна мова України.
Вчитель : Козачок Олена Олексіївна
Старобільська гімназія
Уроки української мови в 2 класі спрямовані на вивчення української мови як засобу спілкування та правил письма для молодших школярів. Виховна мета цього уроку - дати поняття про мову як найцінніший скарб нашого народу та виховати справжніх патріотів України. На прикладах зіставлення між спорідненими мовами навчити спостерігати за написанням та вимовою назв однакових предметів у різних мовах. На кожному уроці розвивати каліграфічні навички та мовлення школярів. Саме цей урок був спрямований на збільшення словникового запасу учнів , уміння вільно спілкуватися українською мовою. Одною з головних цілей цього уроку є виховання любові до рідної мови та народних символів України. Діти самостійно готували міні проекти про рослини символи України та розповідали їх. Українська вишиванка була одним з головних виховних моментів на цьому уроці.
Мета: розширити уявлення учнів про мову як найважливіший скарб українського народу,про існування різних мов; вчити спостерігати за звучанням , написанням і значенням слів у споріднених мовах;розширити знання учнів про народ та державні символи України;розвивати вміння працювати за підручником;усне мовлення та каліграфічні навички; виховувати почуття патріотизму;любов до рідної мови;бажання більше дізнаватися про неї.
Обладнання: таблиці, підручник,зошити, фото народних символів, картки для роботи в парах та роботи в групах,мікрофон,плакат державних символів.
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина. Психологічний настрій.
- Діти ,гарний день починається з гарного настрою, веселої усмішки та корисних справ. Тож давайте побажаємо один одному доброго дня!
- Я всміхаюсь сонечку!
- Здрастуй, золоте!
- Я всміхаюсь квіточці!
- Хай вона росте.
- Я всміхаюсь сніжинкам білим !
- Що з неба сипле зима.
- Друзям усміхаюся, зичу їм добра!
( поверніться та посміхніться один одному)
У наш клас завітали гості! В народі кажуть , що добрий гість дому радість! Сподіваюся, що ви як і я раді нашим гостям!
Пролунав уже дзвінок
Розпочати час урок
Помандруємо ми з вами
Мови рідної стежками!
ІІ. Мотиваційний етап.
Ознайомлення учнів з завданнями уроку.
Девіз
Не просто слухати ,а чути .
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати ,а міркувати.
Дружно , плідно , працювати.
ІІІ. Повторення вивченого.
Урок почнемо без зупинки
З каліграфічної хвилинки!
У у Уу ур ук ск ий
Україна український
Гра « Мікрофон»
ІV. Актуалізація опорних знань , мотивація навчальної діяльності.
Робота на картках ( парами)
Утворить пари зі слів . Складіть речення з однією парою.
росіяни українська
французи англійська
українці французька
англійці російська
Учні, які склали речення про українську мову , виходять до дошки та записує це речення всі діти.
Який висновок можна зробити зі складених словосполучень?
Кожен народ має свою мову.
V. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні ми з вами з’ясуємо поняття рідна мова, ознайомимося із мовами ,спорідненими з українською мовою. Згадаємо державні та народні символи України.
- А зараз давайте послухаємо вірш про Україну .
(Розгляд таблиці)
VI. Вивчення нового матеріалу.
1.Бесіда.
- Чи можуть французи розмовляти українською?
- А українці – англійською?
- Чи можна вважати ці мови їх рідними мовами ?Чому?
- А яка мова для них рідна?
-У чому полягає різниця між рідною та нерідною мовою?
- Назвіть свою рідну мову. Як ви до неї ставитесь?
2.Робота за підручником.( с.70,впр.187)
Наша мова дуже мелодійна, ще вона має дуже багато красивих слів, це ми з вами можемо почути з віршів українських поетів.
Давайте звернемося до народної мудрості:
Скільки зірок на небі - стільки й різних слів.
3.Фізкультхвилинка.
Встаньте , діти , посміхніться ,
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній
Всі до сонця потягніть.
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
4 . Спостереження за звучанням ,написанням і значенням слів у споріднених мовах.
Україна Росія Білорусія
Доброго дня Добрый день Добры дзень
картопля картофель бульбачка
огірок огурец агурок
буряк свекла буракі
цибуля лук лук
Запишіть назви овочів у тій послідовності, як вони зображені на малюнку.
5.Фізкультхвилинка( для м’язів рук).
6.Продовження роботи за підручником.( с.71,впр.189)
Прочитайте текст виразно.
Це значить , що всі документи надруковані українською мовою.
7.Групова робота. Деформовані речення.
Діти поділені на 4 групи, кожна отримує завдання картці.
Учні складають прислів’я про мову зі слів , один представник від групи виходить до дошки та записує речення, пояснює його.
Всі діти записують прислів’я в зошити.
VII. Підбиття підсумка.
1.Асоціативний кущ.
- Діти , зараз ми підберемо слова , які характеризують українську мову.
державна рідна материнська
Українська мова
барвінкова солов’їна милозвучна
2.Запитання за змістом уроку.
- Що цікавого дізналися на уроці?
- Які мови є спорідненими до української мови?
- Як потрібно ставитися до рідної мови?
3. Девіз уроку.
Не просто слухали, а чули.
Не просто дивилися, а бачили.
Не просто відповідали , а міркували
Дружно, плідно працювали!
VIII. Домашнє завдання
С.71-72,вправа 191 , завдання 1,2.
Вчитель пояснює вправу, діти читають по одному речення та називають слова , які називають дію предметів.