Тема: За вікном летить сніжок. Складання речень з використанням допоміжного матеріалу
Мета: вчити школярів зв’язно та послідовно висловлювати свої думки на основі власних спостережень, складати речення з використанням допоміжного матеріалу, збагачувати словниковий запас; розвивати образне мовлення, творчість, фантазію; виховувати спостережливість, любов до природи.
Обладнання: запис твору П.І. Чайковського "Пори року”, ілюстрації, презентація.
Хід Уроку
1. Організація класу
2. Психологічний настрій учнів на урок
3. Актуалізація опорних знань
3.1. Звучить вальс П.І. Чайковського.
- Сідайте зручненько, я запрошую вас у подорож. А куди ми помандруємо, вам підкаже загадка.
Чудо-сани прилетіли, скакуни в тих санях білі.
В санях тих сидить цариця – білокоса, білолиця.
Рукавом махає, сріблом все вкриває. /Зима/
1. Гра «Асоціативний кущ»
Закрийте оченята. Що ви уявляєте коли чуєте слово «зима»?
2. Бесіда.
– Пригадайте, які називи мають зимові місяці?
– Чому вони мають таку назву? Пояснення походження назв місяців.
Звідки походить назва місяця Грудень? Січень? Лютий?
3. Декламування віршів про зиму
Хто з вас знає вірші про зиму? Які? Розкажіть.
- Послухайте вірш, уявіть змальовану в ньому картину, зверніть увагу, що сказано про сніжинку.
(Хлопчик зі сніжинкою читає вірша).
Упала сніжинка мені на рукав
Яка ж вона гарна, а я і не знав,
Біленька, пухнаста, така чарівна,
А я завжди думав – вона крижана…
Дивився на неї я мить чи хвилинку
«Ти звідки взялася ?» - спитав я сніжинку.
І диво маленьке, легке, невеличке
Мені відказало: «Я просто водичка»
Від сонечка раптом вона заіскрилась,
Краплинкою стала, водою зробилась.
4. Робота над віршем
Прослухайте уривок з вірша Максима Тадейовича Рильського і скажіть про що в ньому йде мова та яка може бути тема нашого уроку:
Білі мухи налетіли,
Все подвір’я стало біле
Не злічити білих мух
Що летять неначе пух.
5. Повідомлення теми і мети уроку
– Отже сьогодні на уроці ми з вами будемо подорожувати разом із сніжинкою, а звучить тема нашого уроку «За вікном летить сніжок». (слайд з презентації) Будемо вдосконалювати наші навички у складанні речень за допомогою допоміжного матеріалу.
6. Завдання уроку та очікувані результати
– А чого б ви хотіли навчитися на уроці?
– Наші з вами завдання: вчитися висловлюватися зв’язно та послідовно, вчитися складати речення з використанням допоміжного матеріалу, поповнити новими словами наше з вами мовлення.
– А де ми зможемо використати таків знання і вміння?
7. Вивчення нового матеріалу
8. “Снігопад” компліментів сніжинкам.
– Погляньте на сніжинки. Вони всі дуже різні, гарні, тендітні, неповторні.
А чому ж неповторні, запитаєте ви? Всі ж вони білі. Та вчені довели, що не існує однакових сніжинок. Сніжинка на 95% складається з повітря, а кришталики льоду відбивають промені світла, і тоді ми бачимо цю зимову красуню сріблясто-білою. Кожна сніжинка має різну форму та розмір. Найбільша в світі сніжинка випала в США 1987 року. Розмір гігантської красуні складав аж 38 см!
Вивішую на дошці .( Хмаринку , краплинку, сніжинку )
– Тож, давайте зробимо компліменти нашим сніжинкам, скажемо які вони, а потім запишемо їх у зошити.
– Сніжинці дуже приємно від таких компліментів.
Робота в зошиті ст..15 №2
Сніг (який?) лапатий, білий, пухнастий, срібний, легенький.
Сніг (що робить?)опускається ,летить,кружляє,падає.
Хмари (які?)волохаті,пухнасті.
Хмари(що зробили?)з’явилися,насунули,налетіли.
Земля вкрилася (чим?) ковдрою,снігами,скатертиною.
9.Фізкультхвилинка
В які ігри взимку ми граємо,
Таку фізкультхвилинку розпочинаємо.
Летять сніжинки вниз-
Підкинемо їх вгору.
У кучугурі сніговій ми вириємо нору.
На стежечці біленькій потупаємо трішки.
Надворі бабу зліпимо.
Яка вона заввишки?
Швиденько сніжку зліпимо,
Далеко її кинемо,
На руки ми подихаємо, потремо їх, зігріємо.
Робота в зошиті ст..16 №3
На небі з’явилися волохаті хмари .
З неба посипав сніг .
Він вкрив землю пухкою ковдрою .
-Молодці діти . А Знайко хоче перевірити , чи вмієте ви добирати влучні слова і вставляти їх у речення .
(Відео презентація)
10.Актуалізація опорних знань
Робота в зошиті ст..17№4
Чи можна назвати це текстом ?
Завдання в зошиті ст..17№5
Завдання в зошиті ст..17 №6
( Учні зачитують складені речення )
11.Робота в групах
Зачин . Завітала у гості зима – чарівниця .
Кінцівка. Це зима створила таку красу .
Основна частина , опорні слова (снігова хмара , затанцювали сніжинки , наче пух, як зірочки , білою ковдрою , казкове вбрання , срібно-білі ).
Представник від групи зачитує текст .
Перевірка та редагування творів.
12.Самооцінка учнів .
Візьміть на партах сніжинки (білі, жовті , червоні ). Хто вважає , що в нього все виходило на уроці. Підійміть білу сніжинку . Хто вважає , що йому часто потрібна була допомога . Підійміть синю жовту сніжинку .Кому було важно відповідати на уроці . Підійміть червону сніжинку.
13.Підсумок уроку
14.Домашнє завдання .
Створити міні книжечку і написати твір «За вікном летить сніжок ».